Logo UAB
2023/2024

Comptabilitat General

Codi: 103743 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Rizo Gubianas
Correu electrònic:
jordi.rizo@uab.cat

Idiomes dels grups

Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit


Objectius

  1. Comprendre la naturalesa i els objectius de la comptabilitat
  2. Identificar els conceptes de patrimoni, balanç i capital.
  3. Conèixer i saber utilitzar els criteris d’ordenació i de valoració dels elements en el balanç.
  4. Conèixer els conceptes d’equilibri total i equilibri intern.
  5. Conèixer i estudiar els fets comptables.
  6. Conèixer el concepte i tipologia de comptes, així com els mecanismes de funcionament.
  7. Adquirir el conceptes i esquemes del cicle comptable d’una empresa
  8. Conèixer la comptabilització de les operacions més usuals de l’empresa
  9. Definir i conèixer el resultat comptable periòdic.
  10. Definir i conèixer la classificació dels comptes anuals (balanç de situació i compte de pèrdues i guanys).
  11. Adquirir concepte de normalització comptable.
  12. Poder definir els principis comptables i les normes de valoració del Pla general comptable
  13. Concepte i tractament comptable de l’impost sobre el valor afegit.
  14. Demostrar ser capaç de realitzar el Balanç de situació d’una empresa segons el  PGC.
  15. Demostrar ser capaç de realitzar el Compte de Resultats d’una empresa segons el PGC.
  16. Determinar l’equilibri intern d’una empresa. .
  17. Saber realitzar el procés comptable complert d’una empresa (obertura, gestió, regularització i tancament), en els suports materials corresponents (llibres comptables).
  18. Saber realitzar el Balanç de comprovació de l’empresa.
  19. Saber aplicar els principis comptables i les normes de valoració del Pla General comptable.

Competències

  • Definir i aplicar la direcció i gestió (management) dels diferents tipus d'organitzacions al sector de l'hoteleria i la restauració.
  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics de l'allotjament i la restauració en totes les dimensions, departaments, activitats i àrees en el context del sector turístic.
  • Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
  • Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Identificar i aplicar els elements que regeixen l'activitat dels sectors de l'hoteleria i la restauració i la seva interacció amb l'entorn, així com l'impacte que tenen en els diferents subsistemes empresarials del sector.
  • Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  • Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
  2. Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Distingir, identificar i aplicar els conceptes de la direcció estratègica als productes de les empreses d'allotjament i restauració.
  5. Distingir, identificar i aplicar les estratègies, les estructures i els processos referents als recursos humans de les empreses d'hoteleria i restauració.
  6. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  7. Gestionar i organitzar el temps.
  8. Identificar la base teòrica i conceptual de l'estratègia de l'empresa turística.
  9. Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  10. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  11. Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  12. Treballar en equip.

Continguts

TEMA 1. INTRODUCCIÓ,CONCEPTES BÀSICS D’ECONOMIA DE L’EMPRESA

El concepte de comptabilitat. L’empresa. Tipus d’empresa. Tipus de comptabilitat.  La comptabilitat com a principal font d’informació sobre l’empresa com a realitat econòmica, concepte, funcions i objectius de l’empresa.

TEMA 2.- OBJECTIUS I DINÀMICA DE LA COMPTABILITAT.

Principals objectius. Mètode comptable. Patrimoni empresarial. Situació econòmica de l’empresa. El compte: concepte i mecanismes de funcionament. L’enregistrament de les operacions: Llibre diari i llibre major. La partida doble i les anotacions comptables.

TEMA 3.- NORMALITZACIÓ COMPTABLE. El PGC.

Contingut. Els Principis Comptables. El Quadre de Comptes. Definicions i relacions comptables. Els Comptes Anuals. Normes de valoració.

TEMA 4.- BALANÇ I PÈRDUES I GUANYS.

Balanç: imatge del patrimoni de l’empresa. Funcionament dels comptes de patrimoni. Pèrdues i guanys: imatge de l’activitat econòmica de l’empresa. Funcionament dels comptes de resultat. Diagnòstic financer i econòmic de l’empresa.

TEMA 5. EL CICLE COMPTABLE.

Exercici econòmic i exercici comptable. Etapes del cicle comptable. L’assentament d’obertura. Enregistrament de les variacions patrimonials. El concepte de Despesa i el concepte d’ingrés. Enregistrament de despeses i ingressos. La determinació comptable del resultat de l’exercici (Regularització).

TEMA 6. FONTS DE FINANÇAMENT.

Comptabilització de les operacions amb fonts de finançament pròpies (fons propis). Càlcul del valor del patrimoni net. Comptabilització de les operacions amb fonts de finançament alienes (passiu no corrent)

TEMA 7. IVA. IMMOBILITZAT

Comptabilització de l’impost de l’IVA en diferents operacions, IVA repercutit i IVA suportat i liquidació trimestral de l’impost. Comptabilització de les operacions amb immobilitzat i operacions de Leasing.

TEMA 8. EXISTENCIES

Valoració de la entrada i sortida dels elements de magatzem. Càlcul de la valoració de les existències finals. Mètodes PMP i FIFO

TEMA 9. INGRESSOS I DESPESES.

Comptabilització dels ingressos, de les despeses de personal i de les compres.


Metodologia

Idioma d'impartició: Català/Castellà

a) Sessions de classes magistrals: Exposició del contingut teòric del programa de forma clara, sistemàtica i organitzada per part de la professora (els alumnes tindran al Campus virtual de l’Autònoma Interactiva els apunts bàsics de tots els temes). Es fomentarà, en tot moment, la participació de l’alumnat a l’aula; es valoraran les seves aportacions, reflexions, i dubtes 

b) Sessions de classes pràctiques: Els alumnes en grups  desenvoluparan una sèrie d’exercicis i casos pràctics al llarg del curs (els alumnes tindran al Campus virtual de l’Autònoma Interactiva els exercicis a realitzar). 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Cas pràctic 28 1,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Classes magistrals 38 1,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Ejercicis pràctics 34 1,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts 43 1,72 3, 4, 5, 7, 8, 11

Avaluació

L’avaluació d’aquesta assignatura és la següent:

A) Avaluació continua

Es realitzaran 3 proves d’avaluació continuada que tindran un pes cadascuna del 30% sobre la nota final, així com un cas pràctic que valdrà el 10% de la nota final.

Per poder fer el càlcul de la nota final en les 3 proves s’ha de treure com a mínim un 3,5 ( en totes 3), així com en el cas pràctic, i la assignatura queda superada si la nota final és 5 o superior a 5 (en base 10)

B) Avaluació única/final

Els alumnes que no hagin seguit l’avaluació contínua o que no l’hagin aprovat podran realitzar l’examen final de tota l’assignatura. No es comptabilitzaran cap de les notes obtingudes amb anterioritat.

C) Re-avaluació

Només per aquells alumnes que a l’avaluació única/final hagin obtingut una nota igual o superior a 3,5 i menor de 5. La qualificació màxima d’aquesta re-avaluació no superarà el  5 com a nota final. Aquesta re-avaluació serà un examen final de tota l’assignatura.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Examen 2 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Examen 3 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Presentació cas pràctic 10% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

Bibliografía normativa básica:

  • Pla General de Comptabilitat  i de Pimes: Edició 2021 : Editorial Pirámide, Madrid
  • Pla General de Comptabilitat  i de Pimes: Edició 2021: Editorial  Prentice Hall, Madrid.
  • O qualsevol altre editorial que editi el Pla General de Comptabilitat i de Pimes: Edició 2021  (sense exemplaritzar).
  • Materials disponibles en l'aula Moodle

 

Bibliografía recomanada opcional:

  • Amat, Oriol & Aguilà, Santiago (2008): “ El nou PGC a la pràctica- Exercicis i solucions”, Barcelona: ACCID.
  • Amat, Oriol & Aguilà, Santiago (2008): “Nuevo PGC y PGC PYMES: Un análisis práctico y a fondo”, Barcelona: ACCID.
  • Diversos autors (2008): “ Ejercicios resueltos y comentados nuevo PGC”, Barcelona: ACCID
  • Segovia San Juan, Ana Isabel (2008): “Contabilidad básica. Adaptado al nuevo Plan General de Contabilidad (RD 1514/2007, de 16 de noviembre), Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • Muñoz Jiménez, J. (2008): “ Contabilidad Financiera”, Ed. Prentice Hall

 


Programari

Excel