Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
El Pràcticum III no comporta estada en centre de pràctiques. És molt recomanable que l'estudiantat que estigui matriculat del Pràcticum III ho estigui també de Planificació, Investigació i Innovació o hagi superat prèviament aquesta assignatura. Per poder desenvolupar el Pràcticum III cal tenir com a referent el centre de pràctiques en el que s'ha realitzat el Pràcticum II.
És convenient haver realitzat i superat les assignatures: Educació i contextos educatius, Teories i pràctiques contemporànies en educació, Didàctica i desenvolupament curricular, i Context social i gestió escolar.
Aquesta assignatura té com a finalitat donar una visió general sobre la innovació educativa. Específicament, es proposa els següents objectius:
La innovació educativa
Disseny de projectes d'innovació
PRESENCIALS EN GRAN GRUP
Es realitzen amb tot el grup classe i tenen per objectiu presentar i reflexionar al voltant dels continguts propis de l'assignatura. Malgrat que el protagonisme recaigui fonamentalment en el professorat, s'espera que les i els estudiants participin activament en la construcció del coneixement professional, donant valor tant a l'experiència pròpia del professorat com de les i els estudiants.
SEMINARIS PRESENCIALS EN GRUPS REDUÏTS
Són espais de treball (amb 1/3 del grup classe) on les i els estudiants hauran de dissenyar en grups d'entre 4 i 6 persones una proposta de projecte d'innovació per un dels centres de pràctiques en el que un dels membres del grup hagi desenvolupat el Pràcticum II.
TREBALL AUTÒNOM
Les i els estudiants hauran de realitzar lectures, reflexions i cerca d'informació sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia per anar construint el seu coneixement i competències. També, coordinar-se amb els companys de grup per finalitzar les tasques vinculades amb la proposta de projecte d’innovació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencials en gran grup | 10 | 0,4 | 8, 12, 13, 14, 18, 19 |
Seminaris | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura, estudi i exercicis pràctics | 27 | 1,08 | 1, 6, 12, 14, 18, 19 |
Les i les estudiants han d’assistir a un mínim del 80% de les activitats dirigides. En cap cas, les absències poden representar més del 20% del temps total destinat a les activitats dirigides. Els justificants que es presenten serveixen únicament per explicar l'absència i en cap cas eximeixen de la presència.
AVALUACIÓ CONTINUA
Les evidències d'avaluació continua de l'assignatura consisteixen en 4 activitats:
Per aprovar l'assignatura cal presentar i aprovar amb una qualificació mínima de 5 totes les evidències. Tan sols hi haurà possibilitat de re-avaluació de la proposta de projecte d’innovació i l'assaig individual reflexiu, podent obtenir una qualificació màxima de 7. La data prevista per a la re-avaluació és: 03/07/2024 (Grup 31), 04/07/2024 (Grup 21) i 05/07/2024 (Grup 41 i 71). En cas de no presentar alguna de les evidències d’avaluació,la qualificació global de l’assignatura serà 'no avaluable'.
El professorat retornarà les pràctiques i exercicis en avaluació continua en el termini aproximat de 15 dies hàbils. Les qualificacions de cada una de les evidències d'avaluació es faran públiques a l'Aula Moodle. L'estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho en el termini establert pel professorat de l'assignatura i que serà comunicat convenientment en el seu moment.
Les i els estudiants de 2a matrícula i posteriors poden demanar lliurar individualment una proposta de projecte d'innovació per un centre de referència el mateix dia que es presentin i defensin els projectes d’innovació. Aquesta opció s'ha de comunicar, consensuar i formalitzar amb el professorat abans del 15/03/2024.
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
ALTRES CONSIDERACIONS
En aquesta assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent: la puntualitat, la participació, el respecte, la cooperació, l'ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), l'empatia, la correcció en la comunicació amb els altres, i el respecte a la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions. És necessari que les i els estudiants participin activament a les sessions, siguin responsables i rigorosos en el treball autònom i demostrin pensament crític i compromís ètic amb els principis deontològics de la professió docent.
Igualment, en el marc d'aquesta assignatura cal que les i els estudiants mostrin una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.Entotes les activitats (individualsi grupals) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Les i els estudiants han de ser capaços d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i han de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Es demana que abans de lliurar una tasca es comprovi que es respecten aquests criteris i que les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques, segueixen la normativa APA (7a edició), d'acord a la documentació que es resumeix en les següents fonts: https://ddd.uab.cat/pub/guibib/113512/modelapa_a2021a.pdf i a https://normas-apa.org/
La còpia o plagi de material, constitueixen un delicte que comporta suspendre l'assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un exercici individual com grupal (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o prova escrita està "copiat" quan reprodueixi totalment o parcialment el treball d'un company, i que està "plagiat" quan es presenti com a pròpia una part del text d'un autor sense citar-ne la font. En cas de detectar alguna de les dues males praxis, el professorat estudiarà si és convenient sol·licitar l'obertura d'un expedient acadèmic. Podeu consultar més informació sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig reflexiu individual | 40% | 0 | 0 | 1, 6, 8, 13, 14, 18 |
Autoavaluació i coavaluació de la contribució individual al treball grupal (evidència individual) | 10% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 10, 12, 13 |
Presentació i defensa del projecte d'innovació (evidència grupal) | 10% | 0 | 0 | 1, 13, 19 |
Projecte d'innovació educativa (evidència grupal) | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19 |
Casas, J., Whitaker, T., & Zoul, J. (ed.) (2018). 10 Perspectives on Innovation in Education. Routledge.
De Miguel, M. (Coord.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Departament d'Ensenyament (2007). Marc de la innovació pedagògica a Catalunya. Recuperat de https://xtec.gencat.cat/ca/innovacio/marc_innovacio_pedagogica/
Departament d’Educació (2007). Guia per elaborar i aplicar un pla estratègic. Servei de Difusió i Publicacions, Generalitat de Catalunya. http://www.xtec.cat/se-vallesoccidental7/plaformacio/cursdirectorsbadia/guia_planificacio_estrategica.pdf
Ellis, A. K. (2016). Research on Educational Innovations. Routledge.
Fabregat, S. & Jiménez, E. (Coords.). (2019). Innovación docente: investigaciones y propuestas. Graó.
Fernández-Navas, M. & Alcaraz-Salarirche, N. (2016). Innovación educativa: Más allá de la ficción. Pirámide.
Fix, G.M., Rikkerink, M., Ritzen, H.T.M. & Kuiper, W.A.J.M. (2021). Learning within sustainable educational innovation: An analysis of teachers' perceptions and leadership practice. Journal of Educational Change, 22, 131-145.https://doi.org/10.1007/s10833-020-09410-2
Gairín, J. & Ion, G. (Coord.) (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas. Narcea.
Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura. profesional.Barcelona.
Macías, A. B. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación educativa, 5(28), 19-31.
Moyano, J. E. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista mexicana de investigación educativa, 9(21), 403-424.
Navarro, E., Jiménez, E., Rappoport, S. & Thoilliez, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. UNIR Editorial.
Rodríguez-Mantilla, J. M., Fernández Díaz, M. J. & Fernández-Cruz, F. J. (2020). Evaluación para la innovación y mejora de centros educativos. Síntesis.
Santaolalla, E., Urosa, B., Martín, O., Verde, A., & Díaz, T. (2020). Interdisciplinarity in Teacher Education: Evaluation of the Effectiveness of an Educational Innovation Project. Sustainability, 12(17), 1-23. https://doi.org/10.3390/su12176748
Stéphan, V. L., Joaquin, U., Soumyajit, K., & Gwénaël, J. (2019). Educational Research and Innovation Measuring Innovation in Education 2019 What Has Changed in the Classroom? OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264311671en.pdf?expires=1612976146&id=id&accname=guest&checksum=7ED977FB8370F83932953C15CFEA34E4
Tejada, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos: profesores, directivos y asesores. Málaga.
Tejada, J. & Giménez, V. (Coords.) (2007). Formación de formadores. Escenario institucional. Thomson.
Torre, S. de la (Coord.) (1998). Cómo innovar en los centros educativos. Escuela Española.
Torrent, A., & Feu, J. (2020). Educational change in Spain: between committed renewal and innocuous innovation. Journal for Critical Education Policy Studies, 18(1), 253-298. http://www.jceps.com/archives/8255
Revistes d'educació
L'assignatura no requereix fer ús de cap material o programari específic.