Logo UAB
2023/2024

Aprenentatge Integrat en Medicina I

Codi: 103633 Crèdits: 4
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
David Garcia Quintana
Correu electrònic:
davidg.quintana@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Carles Gil Giro
Pere Jordi Fàbregas Batlle
Juan Tony Sousa Valente
Juan Manuel Villamizar Avendaño
Enric Serra Bou
Eva De Cardona Recasens
Maria Puigdomenech Poch
Alejandro Fernández León
Edgar Buloz Osorio
Sergi Alabau Rodriguez
Èric Catalina Hernández
Gemma Domenech Gomez
Albert Gubern Burset
Angel Guerra Moreno
Alejandro Gella Concustell
Carlos Alberto Acosta Rizo
Victor Sapena Masip
Maria Terradas Ill

Prerequisits

Estudiants matriculats a PCA2 de segon curs, si us plau inscriviu-vos a les visites als CAP en torn de tarda, per evitar absències a les sessions matinals d'AIM1. Al·legar una visita coincident de PCA2 no es considerarà causa justificada eximent de l'assistència a una sessió de treball d'AIM1, afectant per tant la nota.


Objectius

Si bé l'aprenentatge de la Medicina s'aborda, a efectes pràctics, organitzat en assignatures corresponents a diferents àmbits de coneixement, aquesta distinció no existeix en el funcionament de l'organisme humà, en les bases de les diferents patologies, les diagnosis o els tractaments. A la pràctica mèdica, la/el professional ha d'afrontar i resoldre situacions complexes fent un ús integrat de coneixements i de competències corresponents a diferents àmbits. I ho ha de fer gestionant eficaçment i críticament el volum ingent d'informació disponible.

Per altra banda, la Medicina actual exigeix el treball col·laboratiu en equips de professionals, basat en la interdependència, la responsabilitat individual i la confiança mútua.

Finalment, en els darrers anys les Facultats de Medicina líders han anat rebaixant la càrrega de docència teòrica per centrar-se cada vegada més en l’aprenentatge integrat, significatiu i actiu, en equips col·laboratius d’estudiants, aproximació més efectiva en l’adquisició de competències.

Partint d'aquesta triple anàlisi, aquesta assignatura defineix com a objectius:

  • Oferir una primera experiència d'aprenentatge integrat en Medicina. Partir d’aplicar i interrelacionar els coneixements i les competències assolits a les assignatures de primer curs. Fer servir aquesta base per fer les incursions autònomes en àmbits més avançats que siguin necessàries per a la comprensió dels casos mèdics plantejats (competència aprendre a aprendre). Integrar les disciplines bàsiques i les clíniques: aplicar els principis biomèdics a la comprensió de les relacions causa-efecte de les malalties.
  • Oferir una primera experiència per desenvolupar competències d'aprenentatge col·laboratiu. Això inclou, entre d’altres, aspectes com la capacitat per formular-se les preguntes idònies, l’aprenentatge entre iguals (peer instruction), l'argumentació basada en evidència i la capacitat de consensuar conclusions.

A més, l’assignatura assumeix les següents competències:

  • Comunicar de manera clara (reunió o congrés mèdic).
  • Analitzar críticament els articles de recerca en anglès.
  • Aprendre a mantenir i a actualitzar la competència professional, sobre la base de l'aprenentatge autònom de nous coneixements. 

Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Demostrar que comprèn les metodologies estadístiques bàsiques emprades en els estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
  2. Analitzar críticament un article científic en anglès.
  3. Analitzar l'estructura de diferents models d'articles de revista mèdica.
  4. Aplicar correctament les tècniques estadístiques per obtenir valors de referència i comparar-los amb els resultats de proves analítiques de pacients.
  5. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  6. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  7. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  8. Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
  9. Distingir els diferents tipus de revistes en ciències de la salut.
  10. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  11. Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
  12. Identificar les fonts d'informació per a pacients i professionals sobre proves analítiques i ser capaç d'avaluar-ne críticament els continguts.
  13. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  14. Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  15. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  16. Utilitzar les bases de dades biomèdiques.
  17. Utilitzar les normes del sistema Vancouver en la redacció d'informes de recerca.
  18. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  19. Utilitzar les tècniques estadístiques adequades per estudiar el valor semiològic de les proves analítiques.

Continguts

L'assignatura s'estructura en dos mòduls amb objectius, continguts i avaluació independents:

Mòdul Taller d'Iniciació a la Recerca (TIR)

  • Cerca de documents biomèdics i clínics a les bases de dades mèdiques.
  • Tractament i anàlisi de les dades bibliogràfiques.
  • Com abordar un cas mèdic.

Mòdul Estudi de Casos Mèdics (ECM)

  • Resolució integrada i col·laborativa de dos casos mèdics.

Metodologia

AIM1 és una assignatura singular pel que fa a la càrrega de treball, la metodologia d'aprenentatge i l'avaluació:

  • L'assignatura és de 4 ECTS, la qual cosa comporta una càrrega de treball total per l'estudiant de 100 hores. A diferència de la pràctica totalitat de les assignatures, a AIM1 la presencialitat és mínima, limitada a 17 hores de sessions de treball col·laboratiu i a 8 hores de presentacions de resultats d'aprenentatge avaluades (equivalents a exàmens).
  • Per tant, cal entendre que el gruix de l'aprenentatge es fa en treball autònom fora de l'aula: no és una càrrega de treball desproporcionada sinó una proporció diferent a l'habitual. 
  • Els resultats d'aprenentatge s'avaluen a partir de la seva presentació. No hi ha exàmens. Per això cal entendre que aquestes presentacions de resultats tenen rang d'avaluació, exigint per tant els mateixos rigor, dedicació i temps que els requerits per la preparació d'un examen.

 

Activitats formatives i metodologia docent

1- Mòdul TIR

  • Activitats supervisades: treball en equip col·laboratiu a l'aula, interactuant amb el/la tutor/a, sessions TIR1, TIR2 i TIR3. Presencialitat mínima però essencial per a la consecució d'objectius i de resultats.
  • Activitats autònomes: investigació individual i discussions col·laboratives de l’equip fora de l'aula; elaboració de l'informe escrit de resultats avaluat; elaboració i assaig de la presentació oral de resultats avaluada. Constitueixel gruix de la càrrega docent de l'assignatura.
  • Activitats d’avaluació: lliurament d'un informe de resultats preliminars al final de la sessió TIR2; informe escrit de resultats abans de la sessió TIR4; presentació oral i defensa dels  resultats a la sessió TIR4.

2- Mòdul ECM

  • Activitats supervisades: treball  en equip col·laboratiu a l'aula per assolir els objectius d'aprenentatge, interactuant amb el/la tutor/a a les sessions ECM1, ECM2, ECM4 i ECM5. Presencialitat mínima però essencial per a la consecució d'objectius i de resultats.
  • Activitats autònomes: investigació individual i discussions col·laboratives de l’equip fora de l'aula; elaboració i assaig de les presentacions orals de resultats, avaluats. Constitueix el gruix de la càrrega docent de l'assignatura.
  • Activitats d’avaluació: presentacions orals i defensa dels resultats de l’aprenentatge, sessions ECM3 i ECM6.

 

Estructura

1- Presentació de l'assignatura 

2- Mòdul TIR:

  • Sessió presencial TIR1: treball en equip col·laboratiu. 
  • Treball autònom fora de l'aula.
  • Sessió presencial TIR2: treball en equip col·laboratiu; lliurament d'un informe de resultats preliminars, avaluat.
  • Treball autònom fora de l'aula.
  • Sessió presencial TIR3: treball en equip col·laboratiu. 
  • Treball autònom fora de l'aula: elaboració de l'informe de resultats avaluat; elaboració iassaig de la presentació oral de resultats avaluada.
  • Sessió presencial TIR4: presentacions orals avaluades; autoavaluació crítica i avaluació creuada.

3- Mòdul ECM

Dos casos mèdics

  • Sessions presencials de treball en equip col·laboratiu ECM1 i ECM4: treball per identificar els objectius d'aprentatge preliminars, que es lliuren al final de la sessió; avaluats.
  • Treball autònom fora de l'aula: estudi dels objectius d'aprenentatge en preparació de la següent  sessió presencial.
  • Sessions presencials de treball en equip col·laboratiu ECM2 i ECM5: autoavaluació crítica; retorn per part de la tutora o tutor respecte el lliurament dels objectius d'aprenentatge inicials; treball per definir els objectius d’aprenentatge definitius. Al final de la sessió, lliurament dels objectius d’aprenentatge definitius, avaluats.
  • Treball autònom fora de l'aula: estudi dels objectius d'aprenentatge; preparació i assaig de la presentació oral avaluada dels resultats d'aprenentatge, avaluats.
  • Sessions presencials ECM3 i ECM6: presentacions orals avaluades dels resultats d'aprenentatge; autoavaluació crítica i avaluació creuada.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Treball en equip col·laboratiu a l'aula 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Tipus: Autònomes      
Investigació individual i estudi; discussions col·laboratives fora de l'aula; elaboració dels informes escrits i les presentacions orals 70 2,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació

Les competències assolides al Mòdul TIR s’avaluaran sobre els resultats lliurats al final de la sessió TIR2 (10% de la nota del mòdul), un informe escrit de la recerca bibliogràfica (40% de la nota del mòdul) i la presentació i defensa oral dels resultats, amb la participació equilibrada de tots els membres de l'equip, on les diferents parts de la presentació es sortejaran entre els membres de l'equip abans de començar (50% de la nota del mòdul). La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o la tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Aquest mòdul contribueix 1/3 a la nota final.  

Les competències assolides al Mòdul ECM s’avaluaran, per a cadascun dels casos, sobre dos informes d'objectius d'aprenentatge (objectius inicials al final de les sessions ECM1 i EMC4 i objectius definitius al final de les sessions ECM2 i ECM5), així com la presentació i defensa oral dels resultats d’aprenentatge (sessions ECM3 i ECM6). La nota de cadascun dels dos casos del mòdul es calcularà a partir dels dos informes d'objectius d'aprenentatge (25% cadascun) i l'exposició dels resultats d'aprenentatge (50% restant). Al cas 1, les diferents parts de la presentació es sortejaran entre els membres de l'equip abans de començar. Al cas 2 es sortejarà la persona que farà la presentacióen representació de l'equip. La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Cadascun dels dos casos d'aquest mòdul contribueix un 1/3 a la nota final.

Lnota final de l'assignatura es calcularà d'acord a: nota mòdul TIR /3 + nota mòdul ECM *2/3.

Donat que l'assignatura es basa en el treball col·laboratiu, l'assistència és obligàtoria a les 10 sessions presencials. Les absències no justificades documentalment per causa de força major promitjaran zero al corresponent lliurament. 

Per aprovar l’assignatura la nota final ha d'assolir 5,0 punts sobre 10. En tractar-se d'una assignatura d'avaluació continuada de l'aprenentatge competencial al llarg del quadrimestre, no hi ha opció de recuperació final.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

D'acord a reglament UAB, l'estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "no avaluable", exhaurintels drets a la matrícula de l’assignatura. 

Comportaments no ètics: D'acord a reglament UAB, un/a estudiant que plagiï una tasca, o que s'atribueixi una feina avaluada que no hagi fet, rebrà un 0 en aquella avaluació. Si s'esdevé una segona irregularitat la seva nota final serà un 0 i se n'informarà la Coordinació del Grau en Medicina i el Deganat de la Facultat de Medicina.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
3 presentacions dels resultats d'aprenentatge (TIR4, ECM3, ECM6) 50% 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
5 informes escrits avaluats (TIR2, TIR4, ECM1, ECM2, ECM4, ECM5) 50% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Bibliografia

A l'inici de cada mòdul es facilitaran articles i recursos en línia específics.


Programari

Llicència UAB: Excel i Mendeley.