Logo UAB
2023/2024

Diagnòstic per la Imatge

Codi: 103611 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OT 5 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ricardo Perez Andres
Correu electrònic:
ricardo.perez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Luis Berna Roqueta
Xavier Serres Creixams
Alberto Flotats Giralt

Prerequisits

No hi ha prerequisits, si be és altament recomanable haver superat les assignatures de Radiologia Clínicai Fisiopatologia i Semiologia Clínica

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

Un cop assolit el coneixement bàsic de diagnòstic per la imatge, aquesta assignatura optativa pretén aprofundir en el diagnòstic per la imatge i desenvolupar el coneixements per la resolució davant casos-problema.

L’assignatura proporciona al alumne coneixements i metodologia per:

- realitzar un correcte diagnòstic per la imatge

- establir un diagnòstic diferencial adient avançat

- realitzar una correcte pressa de decisions en els algoritme diagnòstic dels processos clínics més significatius en diversos òrgans i sistemes.

Es potencia mitjançant presentacions orals les qualitats comunicatives dels estudiants.


Competències

  • Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia
  • Demostrar que comprèn els mecanismes de les alteracions de l'estructura i de la funció dels aparells i sistemes de l'organisme en situació de malaltia.
  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció de l'organisme humà en situació de malaltia en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Realitzar els procediments pràctics fonamentals d'exploració i tractament.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre les manifestacions de les principals patologies sobre l'estructura i la funció del cos humà.
  2. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  3. Descriure els factors generals i locals que influeixen en el desenvolupament de les malalties.
  4. Descriure les característiques radiològiques i anatomopatològiques bàsiques de les infeccions i els aspectes que n'afavoreixen el desenvolupament.
  5. Fonamentar els mecanismes causants d'alteracions d'imatge radiològica i anatomopatològiques de les malalties més habituals dels diferents aparells i sistemes.
  6. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  7. Identificar els marcadors bioquímics, citogenètics i de biologia molecular aplicats al diagnòstic clínic amb rellevància en el diagnòstic per imatge: radiològic - anatomopatològic.
  8. Identificar les alteracions radiològiques i anatomopatològiques de les malalties més habituals dels diferents aparells i sistemes, en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  9. Interpretar les imatges més específiques en les patologies més comunes.
  10. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  11. Relacionar les troballes clíniques amb els obtinguts per les proves d'imatge.

Continguts

A. Seminaris

15 sessions d'una hora de les diferents temes en les diferents àrees anatòmiques.

 

 B. Pràctiques clíniques assistencials

  15 h de pràctiques clíniques assistencials a les unitats de diagnòstic per la imatge.


Metodologia

Equip docent

 

  • Responsable de Facultat

 

               Ricard Pérez Andrés

               rperez.germanstrias@gencat.cat

 

  • Responsables UDH

 

               Responsable UDHSP

 

                              Albert Flotats Giralt

                              aflotats@santpau.cat

 

 

               Responsable UDHV

                              Xavier Serres Créixams

                              xavierserresc@gmail.com

 

               Responsable UDGTiP

 

                              Ricard Pérez Andrés

                              rperez.germanstrias@gencat.cat

 

 

               Responsables UDHPT

 

                              Bernà Roqueta, Luis

                              lberna@tauli.cat

S'estableix un màxim de 25 alumnes per curs.

A les pràctiques clíniques assistencials s’establirà una metodologia definida de la lectura d'imatges en les diferents àrees anatòmiques.

 

Als seminaris es formaran grup de 2-3 alumnes,  a qui se’ls pot demanar que preparin una presentació oral  d’un cas problema clínic-radiològic prèviament subministrat, deixant un temps per comentaris i preguntes.

 

La docència serà presencial. Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma virtual.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, pera la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) 15 0,6 2, 6, 10
SEMINARIS (SEM) 15 0,6 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 15 0,6 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 26,25 1,05 2, 10

Avaluació

 

  • Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

Ponderació de l’avaluació de les competències assolides:

 

  • Treball en equip en forma de presentacions orals (50%).
  •  Assistència i participació activa a practiques i seminaris (50%).

 

Presentació oral. Es valorarà el contingut, la recerca realitzada, la qualitat de la

presentació, el treball en grup realitzat i coneixements assolits.

 

Participació en seminaris/pràctiques. Es valorarà l’assistència, actitud i participació en las sessions.

 

S’estableix un mínim d'assistència en les activitats formatives dirigides del 90%.

Qualificació final. S'aprovarà l'assignatura amb una nota igual o superior a 5.0 sobre 10. Qualificació

qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, MH.

 

Sistema de revisió del treball. La revisió de la puntuació del treball es farà en forma individual amb l'alumne.

 

Quan es publiquin les notes provisionals, s'indicarà l'horari i lloc on es durà a terme la revisió.

 

Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació seran considerats com no

avaluables, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.

 

Es programarà una prova de recuperació amb un format a determinar pels estudiants que no superin

l'assignatura.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe i seminaris 50% 2,75 0,11 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Entrega d'informes / treball escrit / defensa oral de treballs 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

Radiologia Esencial. Sociedad Española de Radiología Médica. Ed. Panamericana. 2ª edición (2013).

A cada tema específic es donarà una bibliografia bàsica consistent en 2-3 cites actualitzades.


Programari

No es necessari programes especifics