Logo UAB
2023/2024

Disseny en Publicitat i Relacions Públiques

Codi: 103144 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Patricia Lazaro Pernias
Correu electrònic:
patricia.lazaro@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Maria Leonor Balbuena Palacios
Jordi Olive Calvo

Prerequisits

No s'han descrit.


Objectius

Aplicar els coneixements de la publicitat i de les relacions públiques en l’organització de la informació i en la comunicació en els mitjans gràfics .
Transmetre informació a través dels missatges gràfics.
Utilitzar els elements formals i adaptar els missatges gràfics tenint en compte els destinataris de la informació.
Formar professionals de la publicitat i de les relacions públiques preparats en organitzar la informació en els mitjans gràfics.
Descobrir les funcions de creativitat, disseny i producció de peces publicitàries.
Introduir els coneixements bàsics vinculats a la direcció creativa respecte al disseny de peces de comunicació publicitària i de les relacions públiques.
Introduir els coneixements bàsics vinculats a la direcció d’art respecte al disseny de peces de comunicació publicitària i de les relacions públiques.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Demostrar que coneix l'estructura i les funcions del context tecnològic que intervé en el procés de la comunicació publicitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar les diferents teories i tècniques de composició gràfica de textos.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  5. Classificar les teories estètiques i tècniques que intervenen en el disseny gràfic i la direcció d'art en publicitat.
  6. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  11. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  12. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  13. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  14. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  15. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  16. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  17. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  18. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  19. Utilitzar els instruments tecnològics de la composició i l'edició de missatges gràfics.
  20. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  21. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

TEMA 1. PROCEDIMENTS

Bloc 1 Context

  1. La direcció creativa i la idea creativa
  2. La direcció d’art i la idea formal
  3. Estructuració del missatge visual
  4. Proposta de pla de treball

Bloc 2 Producció

  1. Edició
  2. Procés de producció
  3. Normes de compaginació.
  4. Normes de correcció
  5. Suports i casats
  6. Impressió
  7. Postimpressió i costos
  8. Formes web

 

TEMA 2. ELEMENTS

Bloc 3 Tipometria

  1. Components
  2. Variables

Bloc 4 Tipografia

  1. Expressió formal
  2. Variables de la tipografia
  3. Ús i representació 
  4. Macro i microtipografia

Bloc 5 Color

  1. Espais de color 
  2. Expressió
  3. Ús i reproducció 

Bloc 6 Gràfics

  1. Variables
  2. Tipologia
  3. Expressió
  4. Ús i representació                                                                 

Bloc 7 Arquitectura gràfica

  1. Estratègia formal
  2. Text i imatge: visualització
  3. Retòrica visual
  4. La forma percebuda

 

TEMA 3. FONAMENTS

Bloc 8 Fonamentació del disseny

  1. Teorització del disseny
  2. Concepte de disseny i moviments

Bloc 9 Estètica Gràfica

  1. Orgànica i Inorgànica
  2. Comunicació Gràfica

Metodologia

Es combinaran sessions teòriques amb la realització d'exercicis pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria 15 0,6
Treballs 37,5 1,5 4, 19
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 4
Tipus: Autònomes      
Treballs 82,5 3,3 19

Avaluació

L'avaluació continuada consisteix a realizar les següents activitats:

1. Examen, 30 % sobre la qualificació final 
2. Activitats teoricopràctiques 
2.1 Activitat Portafoli 5% sobre la qualificació final 
2.2 Aplicacions MIV 20% sobre la qualificació final 
2.3 Manual d'Imatge Visual (MIV) 15% sobre la qualificació final 
2.4 Peça Gràfica Publicitària: Textual (tipografia) 15% sobre la qualificació final 
2.5 Peça Gràfica Publicitària: Visual (gràfics) 15% sobre la qualificació final.

Per poder aprovar l'assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en cadascuna de les activitats.

Recuperació.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Totes les activitats de l’assignatura són recuperables.

Segona Matrícula 

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en fer el lliurament de les activitats/rúbriques que no haguessin estat superades durant el curs anterior.

La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi.

Alumnat no avaluat 

Es considerarà que l'alumnat no pot ser avaluat quan el professorat detecti indicis de còpia o plagi en les activitats.

Plagi

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.  

Programació de l’assignatura

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Aquesta assignatura no contempla avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Peça Gràfica Publicitària: Visual (gràfics). 15 0,5 0,02 4, 6, 15, 16, 17, 19
2. Peça Gràfica Publicitària: Textual (tipografia) 15 0,5 0,02 4, 6, 15, 16, 17
3. Manual d'Imatge Visual (MIV) 15 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21
4. Aplicacions MIV 20 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
5. Teorització Gràfica 30 3 0,12 15, 18, 19
6. Portafoli 5 1 0,04 1, 4, 12, 15, 17, 19, 21

Bibliografia

Blanchard, Gérard (1990). La letra. CEAC, Barcelona
Buzzard, Nick. (1991) Cómo combinar y elegir colores para el diseño gráfico. Gustavo Gili. Barcelona.
Colyer, Martin. (1999) Cómo encargar ilustraciones. Gustavo Gili.BCN.
Landa, Robin (2004) El diseño en la publicidad. Anaya Multimedia. Madrid
Lewandowsky, Pina /Zeischegg, Francis (2005) Guía práctica de diseño digital. Parramón. BCN
March, Marion. (1988) Tipografía creativa. Gustavo Gili. Barcelona.
Marshall, Hugh. (1990) Diseño fotográfico. Gustavo Gili. Barcelona 90.
Mazzeo, Cecilia. Diseño y sistema : bajo la punta del iceberg. BUENOS AIRES, Ediciones Infinito, 2017 https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/reader.action?docID=4870584
Pape, Ian. (1992) Cómo combinar y elegir tipografía para el diseño gráfico. Gustavo Gili. Barcelona.
Perfect, Christopher (1994). Guia completa de la tipografía. Blume. Barcelona
Puente Balsells, Ma Luz ; Francisco Viñals Carrera. Grafología digital, tipográfica y del diseño visual. Barcelona : Editorial UOC, abril 2019 https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2083370?lang=cat
Tena, Daniel (2005) Diseño Gráfico y Comunicación. Pearson Prentice Hall. Madrid.
—, (2011) Diseñar para comunicar. Editorial Bosch. Barcelona.
—, (2017)Diseño Gráfico Publicitario. Editorial Síntesis. Madrid.
West, Suzanne (1991). Cuestión de Estilo. ACK Publish, Madrid.


Programari

A l'assignatura s'empraran els programes Affinity Publisher, Affinity Photo i, com a eina de lectura, l'Acrobat Reader.

El professorat dedicarà cinc i dues hores, respectivament, en la formació dels dos primers.

Paralel·lament, el professorat proveirà de recursos en línia perquè l'alumne pugui complementar la seva formació, si així ho considera, amb dedicació il·limitada.