Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501935 Publicitat i Relacions Públiques | FB | 1 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Assignatura introductòria de primer. No hi ha prerequisits.
El consum és una pràctica cultural i econòmica fonamental. L'estudiant de Publicitat i Relacions Públiques no pot limitar-se a entendre'l com el resultat de necessitats, desigs i decisions individuals, ni tampoc com a conseqüència exclusiva de la intervenció de poderoses instàncies de l'oferta en la demanda. En aquest mòdul proposem estudiar el consum fent-ho de l’ús dels béns en el context de la societat com a sistema d’interacció social i com un aspecte de l'estructura social.
L'objectiu d'aquesta assignatura és introduir una sèrie de conceptes i teories sociològiques per tal de facilitar una aproximació a la dimensió social del consum, i per iniciar a algunes maneres d'aproximar-se empíricament a la realitat del consum contemporani, per tal d'ajudar a veure que aquestes teories ho són de les pràctiques de consum.
Tema 1. El lloc des del que ens mirarem el consum: la perspectiva sociològica.
Tema 2. Especificitat social i històrica del consum.
Tema 3. Visió general d'algunes de les aportacions sociològiques fonamentals per a l'estudi del consum.
Tema 4. El consum de mercaderies.
Tema 5. El consum de signes i símbols.
Tema 6. El consum i la recerca d’identitat.
Tema 7. Consum i posició social.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
a. Classes magistrals
b. Exercicis pràctics a l’aula.
c. Seminaris
d. Tutories individuals i en grups reduïts respecte del grup-classe.
e. Lectura de texts i treball amb material audiovisual.
f. Treballs individuals i en equip.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes, seminaris, orientació dels treballs i exposicions. | 52,5 | 2,1 | 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Reunions individuals o en grups reduïts per resoldre dubtes i fer la preparació i el seguiment de les exposicions | 7,5 | 0,3 | 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi. Petites recerques. Elaboració de treballs. | 82,5 | 3,3 | 5, 6 |
Avaluació ordinària (continuada):
L’assignatura s’avaluarà de la següent manera:
a) 1 mapa conceptual. Individual. Valor 10% de la nota final. Per ser avaluat/da , cal haver assistit regularment a les classes (75%).
b) 2 mapes conceptuals. Grup. Valor 10% de la nota final. Per ser avaluat/da, cal haver assistit regularment a les classes (75%).
c) Petita recerca empírica i presentació a classe. Caldrà lliurar la presentació. Grup. Valor 17,5% de la nota final. Per ser avaluat/da, cal haver assistit regularment a les classes (75%).
d) Un treball del que caldrà lliurar l'informe i fer-ne la presentació. Grup. Valor 22,5% de la nota final.
e) Una prova escrita raonada. Per que faci mitjana caldrà que la nota sigui superior a 4. Individual. Valor 40% de la nota final.
El professor facilitarà durant el curs les instruccions relatives a les pràctiques i avaluacions i la presentació d’evidències.
Altres qüestions a considerar:
Avaluació única:
Consultar les condicions per a l'avaluació única. Avaluació única - Universitat Autònoma de Barcelona - UAB Barcelona
1) Ressenya original de totes les lectures obligatòries i les opcionals, fetes en relació a l'assignatura. Individual. Valor 30% de la nota final. Caldrà lliurar les ressenyes el dia de la prova escrita. Per ser avaluat/da, cal haver assistit regularment a les classes (75%)
2) Un treball de recerca del que caldrà lliurar-ne l'informe. Individual. 30% de la nota final. Caldrà lliurar el treball el dia de la prova escrita.
3) Una prova escrita raonada. Nota mínima 4. Individual. Valor 40% de la nota final.
El professor facilitarà durant elcurs les instruccions relatives a les pràctiques i avaluacions i la presentació d’evidències.
Altres qüestions:
Recuperació: L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluada del conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota més gran o igual a 3,5 i menor que 5. Podran revaluar-se totes les activitats suspeses excepte 1) si no ha ponderat per manca d'assistència regular a les classes.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació de les pràctiques i lliurament. | 60% | 3,75 | 0,15 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Prova escrita raonada | 40% | 3,75 | 0,15 | 1, 5, 6, 8, 14, 15, 16 |
Bibliografia
Els textos a treballar en cada tema i la bibliografia específica per a les pràctiques es facilitaran a l'aula i el Campus Virtual.
ALDRIDGE, A., Consumption, Oxford: Polity Press. 2003.
APPADURAI, A. La vida social de las cosas. Mèxic: Grijalbo, 1991.
BARTHES, R. El Sistema de la moda y otros escritos. Barcelona: Paidós, 2003
BATAILLE, G., et al. La parte maldita. Buenos Aires, Las Cuarenta, 2009.
BAUDRILLARD, J. Crítica de la economía política del signo. México, Siglo XXI, 2005
BAUDRILLARD, J. La génesis ideológica de las necesidades. Barcelona: Anagrama, 1976
BAUDRILLARD, J. La sociedad de consumo: Sus mitos, sus estructuras. Barcelona: Plaza & Janés, 1974
BAUDRILLARD, J. El sistema de los objetos. Madrid: Siglo XXI, 1999.
BAUDRILLARD, J. El Intercambio simbólico y la muerte. Caracas : Monte Avila, 1993
BAUMAN, Z. . "De la ética del trabajo a la estética del consumo a Bauman, Z., Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Barcelona: Gedisa, 2000. https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/44351
BAUMAN, Z. Vida de Consumo, Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2007 https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/109484
BELL, D. Las contradicciones culturales del capitalismo. Madrid: Alianza, 1982.
BERGER, P. Invitació a la sociologia, Barcelona: Herder, 2016.
BLUM, V. L. Flesh Wounds: The Culture of Cosmetic Surgery, University of California Press, 2005
BLUMER, H. Fashion: From Class Differentiation to Collective Selection, a Sociological Quarterly 10, pp. 275-291
BOCOCK,R., El consumo. Madrid: Talasa, 1995
BOURDIEU, P. , "Notas provisionales sobre la percepción social del cuerpo" a Alvarez Uria, F. i Varela, J. Materiales de sociología crítica. Madrid: La Piqueta, 1986
BOURDIEU, P. La distinción: Criterios ybases sociales del gusto. Madrid: Taurus, 1998.
BOURDIEU, P. La dominación masculina. Barcelona: Anagrama, 2000.
CAMPBELL, C. "The Sociology of Consumption." a Acknowledging Consumption, D. Miller(editor), Londres: Routledge, 1995 https://ebookcentral.proquest.com/lib/UAB/detail.action?docID=3060371
CAMPBELL, C. The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Oxford: Basil Blackwell, 1987 https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007%2F978-3-319-79066-4
CARDÚS, S. (Ed.). (2014). La mirada del sociòleg: què és, què fa, què diu la sociologia?. Editorial UOC. https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/114061
CHANEY, D., Estilos de vida .Madrid : Talasa Ediciones, S.L.
CONTRERAS, J. Alimentación y cultura. Necesidades, gustos y costumbres. Barcelona: Universitat de Barcelona ,1995.
CONTRERAS, J. Antropología de la alimentación. Madrid : Ediciones de la Universidad Complutense de Madrid , 1992
CORRIGAN, P. The sociology of consumption : an introduction. London ; Thousand Oaks, Calif., Sage Publications, 1997
DE CERTEAU, M, La Invención de lo cotidiano, Universidad Iberoamericana,1996
DOUGLAS, M. Estilos de pensar. Barcelona: Gedisa, 1998.
DOUGLAS, M. & ISHERWOOD, B. El Mundo de los bienes : hacia una antropología del consumo. México, D.F.: Grijalbo, 1990.
DUNN, Robert G. Identifying Consumption : Subjects and Objects in Consumer Society, Temple University Press, 2008. https://ebookcentral.proquest.com/lib/UAB/detail.action?docID=407558
EDWARDS, T., Contradictions of consumption: concepts, practices and politics in consumer society. Open University Press,2000
ERNER, G., Sociología de las tendencias, Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2010 https://elibro.net/es/ereader/uab/45583?page=1
ENTWISTLE, J. El cuerpo y la moda, Barcelona: Paidós, 2002
FALK, P. The consuming body. Londres: Sage, 1994 https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/UAB/detail.action?docID=1024053#
FALK, P. and CAMPBELL, C. The shopping experience. Londres: Sage, 1997. https://ebookcentral.proquest.com/lib/UAB/detail.action?docID=1001336
FEATHERSTONE, M. Cultura de consumo y posmodernismo. Buenos Aires : Amorrortu, 2000
FOUCAULT, M. Historia de la sexualidad . Mèxic: Siglo XXI. . 1978-1987
FRASER, M., GRECO, M. The Body: A Reader, London, Routledge, 2004.
GALBRAITH, J. K. La cultura de la satisfacción. Barcelona: Ariel, 1992.
GALBRAITH, J. K . La sociedad opulenta. Barcelona: Ariel, 1969.
GERMOV, J., WILLIAMS, L. (eds.), A Sociology of Food and Nutrition: The Social Appetite, OUP Australia, 2004.
GAME, Ann, et al. Sociología apasionada. Universitat Oberta de Catalunya, 2015. Digitalia, https://www-digitaliapublishing-com.are.uab.cat/a/37969
GIDDENS, A. Modernidad e identidad del yo. Barcelona: Península, 1995.
GRIGNON, C. y PASSERON, J.C., Lo culto y lo popular: Miserabilismoy Populismo en Sociología y Literatura. Madrid: La Piqueta,1992
HARRIS, M., Bueno para comer. Enigmas de alimentación y cultura. Madrid: Alianza Editorial S.A,1998.
HEBDIGE, D. Subcultura : el significado del estilo. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A., 2004.
HERPIN, N. i D. VERGER, Consommation et modes de vie en France,une approche Économique et sociologique sur un demi-siècle, París: Découverte,2008
HERPIN, N., Sociologie de la consommation, París: La Découverte,2010
HILTON, M., "The Legacy of Luxury. Moralities of consumption since the 18th century" a Journal of Consumer Culture Vol 4: 101–123
HINE, T., ¡Me lo Llevo! Una Historia del Shopping, Barcelona: Lumen. 2002
HOCHSCHILD, A.R., La Mercantilización de la vida íntima: Apuntes de la Casa y el Trabajo, Madrid: Katz 2008
HORKHEIMER, M. y ADORNO, T.W., Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta, 1994. HORNE, J., Sport in consumer culture, Palgrave Macmillan, 2006.
INSTITUTO NACIONAL DE CONSUMO. Las tendencias del consumo y del consumidor en el siglo XXI. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo/Instituto Nacional de Consumo, 2001.
JAMESON, F., "El posmodernismo y la sociedad de consumo" a Jameson, F. El giro cultural. Escritos seleccionados sobre el posmodernismo: 1983-1998. Buenos Aires: Ediciones Manantial, 1998
KLEIN, N., NoLogo: El Poder de las Marcas, Barcelona, Paidós, 2001
LEE, M. J., The consumer society reader. Oxford: Blackwell Publishers Inc, 2000 LIPOVETSKY, G., El crepúsculo del deber. Barcelona: Anagrama, 1994.
LIPOVETSKY, G., El imperio de lo efímero: La moda y su destino en las sociedades modernas. Barcelona: Anagrama, 1990.
LIPOVETSKY, G. La era del vacío: Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama, 1989.
LURY, C. Consumer culture. Cambridge: Polity Press, 2001.
LURY, C. Brands : The Logos of the Global Economy, Taylor& Francis Group, 2004 https://ebookcentral.proquest.com/lib/UAB/detail.action?docID=182219
MCCRACKEN, G. D. Culture and Consumption,New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Indiana University Press,1990
MAFFESOLI, M. El tiempo de las tribus. Barcelona: ICARIA, 1990.
MARCUSE, H. L'home unidimensional. Barcelona: Edicions 62.
MARX, K., Manuscrits econòmico-filosòfics. Barcelona : Edicions 62, 1991
MAUSS, M., "Ensayo sobre los dones. Motivo y forma del cambio en las sociedades primitivas" a Mauss, M. Sociología y Antropología. Madrid: Tecnos, 1991.
MIGUÉLEZ, F. et al. Desigualtat i canvi. L'estructura social contemporània. Barcelona, Proa-UAB, 1997
MILLER, D., (editor) Acknowledging Consumption. Routledge, 1995. https://ebookcentral.proquest.com/lib/UAB/detail.action?docID=3060371
MILLER, D., Ir de compras. Siglo XXI Editores. 1999.
MILLER, D., (Ed.) Home Possession: Material culture behind closed doors. Oxford: Berg, 2001
MILLER, D., The Comfort of Things. Cambridge: Polity, 2008
MILLER, D., Stuff. Cambridge: Polity, 2010
MILLER, D., Consumption and its Consequences. Cambridge: Polity, 2012.
PINÇON, M., & M. Dans les beaux quartiers, Paris, Seuil, 1989.
POLANYI,K., La gran transformación, Madrid, Ediciones la Piqueta, 1997
POULAIN, J. (2019). Sociologías de la alimentación: los comensales y el espacio social alimentario. Editorial UOC. https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/106129
RIESMAN, d. Et altr. La muchedumbre solitaria, Barcelona: Paidós, 1981
RITZER, G., El encanto de un mundo desencantado. Revolución en los medios de consumo. Barcelona: Ariel, 2000.
RITZER, G., La McDonalización de la sociedad: Un análisis de la racionalización en la vida cotidiana. Barcelona: Ariel, 1999.
RITZER, G. Explorations in the sociology of consumption : fast food, credit cards and casinos. London ; Thousand Oaks, Calif., SAGE, 2001 https://ebookcentral.proquest.com/lib/UAB/detail.action?docID=254783
SASSATELLI, R., Consumo, cultura y sociedad, Amorrortu Editores, 2012.
SASSATELLI, R., Italians and Food, Cham: Palgrave Macmillan, 2019 https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007%2F978-3-030-15681-7#about
SCHOR, J., B. Holt, B. Douglas (Eds.), The Consumer Society. Nova York: The New Press, 2000
SIMMEL, G. . "Las grandes urbes y la vida del espíritu" a El individuo y la libertad. Ensayos de crítica de la Cultura. Barcelona: Península, 1986.
SIMMEL, G. . Filosofía del dinero. Madrid:Instituto de Estudios Políticos, 1977.
SIMMEL, G. ."La moda". a Simmel, G. Sobre la aventura. Ensayos filosóficos. Barcelona: Península, 1989.
SLATER, D. <spanstyle="text-decoration: underline;">Consumer Culture and Modernity. Cambridge: Polity Press, 1997.
STILLERMAN, J. The sociology of consumption : a global approach. Malden, MA, Polity Press, 2015
THOMPSON, E.P. Costumbres en común, Barcelona: Crítica, 1995
TURNER, B.S . El cuerpo y la sociedad. Exploraciones en teoría social. México: FCE, 1989.
WARDE, Alan, Consumption. A Sociological Analysis, Londres: Palgrave Macmillan, 2017 https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1057/978-1-137-55682-0#toc
VEBLEN, T. Teoría de la clase ociosa. México: FCE, 1974 https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/72032
WEBER, M. L'Ètica protestant i l'esperit del capitalisme. Barcelona : Edicions 62, 1984.
WILSON, T. M., Drinking Cultures, Alcohol and Identity, Berg,2005.
ZELIZER, V., Pricing the Priceless Child. The Changing Social Value of Children, Princeton University Press,1994.
Un procesador de textos, una hoja de cálculo i unprograma para la presentación de diapositivas. Un programa para elaborar mapas conceptuales.