Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | FB | 1 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Cap.
L’assignatura es proposa donar als futurs graduats i a les futures graduades en Periodisme una formació bàsica de nivell universitari sobre els fonaments i l’evolució de la Catalunya del segle XX dins del marc espanyol (especialment, des de la proclamació de la Segona República endavant). Es tracta, doncs, que els i les estudiants coneguin les dinàmiques polítiques, socials, econòmiques i culturals que, arrencant de princpis del segle XX, arriben al segle XXI, i sense les quals difícilment podrien interpretar ni explicar les realitats del present.
Introducció. Catalunya dins l’Espanya contemporània.
1. La Segona República i la primera autonomia moderna (1931-1939).
2. La instauració del franquisme: una llarga postguerra (1939-1960).
3. Desarrollismo, mobilització social i crisi de la dictadura (1960-1977).
4. La configuració de la democràcia parlamentària i el creixement econòmic (1977-1993).
Epíleg. De la modernització a la crisi econòmica i del model d’Estat (1993 als nostres dies).
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
La metodologia docent es basa en les explicacions teòriques de les classes, a les quals s'afegeix el treball de l'alumnat a partir de lectures, exercicis pautats i de l'estudi personal. Tot això és supervisat en les corresponents tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37 | 1,48 | 2 |
Seminaris i pràctiques | 15 | 0,6 | 6, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pautats d'aprenentatge | 9,5 | 0,38 | |
Tutories | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 7 |
Lectura de textos. Redaccio de treballs. Preparació de comentaris. Recerca bibliográfica. | 30 | 1,2 | 6, 7, 13 |
Per superar l'assignatura, caldrà arribar a l'aprovat (5) fent la ponderació entre les notes de les tres activitats d’avaluació, segons el percentatge de cadascuna. Si aquesta nota està entre el 3,5 i el 4,9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.
Avaluació única
L'alumnat que així ho manifesti podrà fer avaluació única. Aquesta consistirà en tres activitats d’avaluació que representaran, respectivament, 25%, 25% i 50% de la qualificació final. Les dues primeres seran anàlisis de materials històrics i hauran d’entregar-se el dia de la prova de síntesi, que consistirà en un examen final en el dia fixat al calendari. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la suma de les tres activitats. Si aquesta nota està entre el 3'5 i el 4'9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Treballs, exercicis o exàmens parcials | 50 % | 3,5 | 0,14 | 3, 6, 13 |
BALCELLS, Albert; PÉREZ, Arturo; SABATÉ, Flocel; SIMON, Antoni: Història de Catalunya. Barcelona, L’Esfera dels Llibres, 2004.
CASANOVA, Julián: República y Guerra Civil. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2007.
DOWLING, Andrew: La reconstrucció nacional de Catalunya. 1939-2012. Barcelona, Pasado & Presente, 2012.
FONTANA, Josep: La fi de l’Antic Règim i la industrialització (1787-1868). Barcelona, Edicions 62, 1998.
HURTADO, Víctor; MESTRE, Jesús; MISERACHS, Toni: Atles d’Història de Catalunya. Barcelona, Edicions 62, 1995.
MARÍN, José María; MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: Historia política de España. 1939-2000. Madrid, Istmo, 2001.
MARÍN, Martí: Història del franquisme a Catalunya. Vic, Eumo, 2006.
MARÍN, Martí: "¡Ha llegado España!". La política del franquisme a Catalunya (1938-1977). Vic, Eumo, 2019.
MOLINERO, Carme; RISQUES, Manel; VILANOVA, Francesc (coord.): Sobre el franquisme i Catalunya. El Papiol, Efadós, 2015.
MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: El règim franquista. Feixisme, modernització i consens. 2a ed. Vic, Eumo, 2003.
MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: Catalunya durant el franquisme. Barcelona, Empúries, 1999.
NÚÑEZ SEIXAS, Xosé Manoel (coord.): España en democracia, 1975-2011. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2017.
RIQUER, Borja de: La dictadura de Franco. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2010.
RIQUER, Borja de; MALUQUER DE MOTES, Jordi: La Catalunya autonòmica. 1975-2003. 2 vol. Barcelona, Edicions 62, 2003.
RIQUER, Borja de; CULLA, Joan B.: El franquisme i la transició democràtica (1939-1988). Barcelona, Edicions 62, 2000.
RISQUES, Manel (dir.), DUARTE, Àngel, RIQUER, Borja de, ROIG ROSICH, Josep Maria: Història de la Catalunya contemporània. De la guerra del Francès al nou Estatut. Barcelona, Pòrtic, 2006.
SOBREQUÉS i CALLICÓ, Jaume (dir.): Història contemporània de Catalunya. Vol. I i II. Barcelona, Columna, 1997-1998.
TÉBAR, Javier; RISQUES, Manel; MARÍN, Martí; CASANELLAS, Pau: Gobernadores. Barcelona en la España franquista (1939-1977). Granada, Comares, 2015.
TERMES, Josep: De la Revolució de Setembre a la fi de la guerra civil (1868-1939). Barcelona, Edicions 62, 1999.
El seguiment de l'assignatura no requereix cap programa informàtic específic.