Logo UAB
2023/2024

Teoria dels Gèneres Audiovisuals

Codi: 103069 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Garcia Muñoz
Correu electrònic:
nuria.garcia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Francisco Escribano Royo

Prerequisits

Una bona comprensió lectora de l'anglès. 


Objectius

Aquesta assignatura s’inclou en la matèria del grau en Comunicació Audiovisual anomenada “Gèneres audiovisuals” i es desenvolupa amb diverses assignatures de 6 crèdits ECTS cadascuna:

- Programació audiovisual

- Gèneres televisius

-Gèneres interactius 

-Gèneres cinematogràfics

- Gèneres publicaris

Objectius:

1.Conèixer els fonaments dels principals gèneres audiovisuals, a partir dels orígens, evolució, taxonomies, audiències i indústria audiovisual.

2.Comprendre la relació entre els gèneres i els contexts socials, culturals, econòmics i tecnològics, entre d’altres.

3.Entendre el paper dels referents audiovisuals en la creació de continguts i les identitats de les audiències (locals i globals).

4.Descriure i analitzar les tendències audiovisuals en relació amb els gèneres, continguts i formats.


Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Gestionar les diferents modalitats de programació audiovisual en funció dels diferents gèneres audiovisuals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Aplicar les teories apreses a l'anàlisi de la realitat mediàtica i a l'elaboració dels productes audiovisuals.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  5. Gestionar el temps de manera adequada.
  6. Implementar les tècniques expositives, discursives i argumentatives per adaptar-les als gèneres audiovisuals.
  7. Innovar mitjançant la producció i la programació audiovisuals.
  8. Promoure innovacions en la construcció del producte.

Continguts

1. Els gèneres en el context audiovisual.
1.1. Definicions i funcions dels gèneres.
1.2. Classificació dels gèneres audiovisuals.
1.3. La hibridació dels gèneres.
1.4. Els gèneres audiovisuals i les identitats culturals de les audiències.
1.5. Els gèneres cinematogràfics, radiofònics, televisius, publicitaris, fotogràfics, i interactius.
2. Els gèneres, els formats i les programacions.
2.1. Els gèneres en els escenaris públics i privats.
2.2. Els gèneres i els formats en la indústria audiovisual.
2.3. Identitats culturals de les audiències.
2.4. Big data, productes i audiències dels gèneres audiovisuals.
3. Els gèneres informatius.
3.1. Tipologies dels gèneres informatius.
3.2. Característiques dels gèneres informatius.
3.3. El Documental.
4. Els gèneres de ficció.
4.1. Els gèneres cinematogràfics.
4.2. La ficció seriada.
5. Altres gèneres de l’entreteniment: concurs, humor,…
6. La hibridació dels gèneres
6.1. Els gèneres del Info-show
6.2. El reality, origen i evolució.
7. Els gèneres publicitaris
8. Els gèneres interactius
9. Tendències dels gèneres audiovisuals: consolidacions i supervivències d’alguns gèneres.


Metodologia

L'adquisició de coneixements per part dels alumnes es farà a través de diferents procediments metodològics que inclouen les classes magistrals, excercicis  i debat a partir de visionats i de material de lectura.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 2, 4, 7
Pràctiques 22 0,88 3, 6, 7, 8
Seminaris 15 0,6 2, 3, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 10,5 0,42 1
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 82,5 3,3 1, 3, 5, 6

Avaluació

Avaluació continuada

La evaluació tindrà quatre parts diferenciades:

• Prueba teórica (40%).
• Trabajo en grupo (30%). Pre-proyecto para la creación de un producto audiovisual.
• Pitch (10%).
• Seminarios y participación (20%)

Podran fer les proves de recuperació de l'examen teòric els i les alumnes que tinguin una nota mínima de 3 i inferior a 5

Avaluació única

L'Avaluació consisteix en quatre parts diferenciades:

• Prova teòrica (40%). (El examen és diferent respecte al de l’avaluació continuada).
• Treball de recerca i anàlisi (30%). Anàlisi de les diferències i similituds de cinc programes radiofònics o televisius de diferents gèneres.
• Treball de recerca documental (15%). Recensió d’un mínim de quatre articles científics sobre el infotainment a Europa i EUA.
• Informe documentat sobre l’evolució dels gèneres publicitaris a l’era digital, amb mostres dels diferents gèneres (15%).

La data de la prova teòrica i del lliurament de totes les activitats avaluables és el 19 de juny de 2024, de 12 a 15.


Recuperació: evaluació continuada
a) Segons normativa, per poder participar al procés de recuperació́, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Nomes es pot recuperar la teoria, si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l’avaluació́ continuada i s'ha obtingut una nota inferior a 5. La prova de recuperació́ consistirà̀ en una prova escrita d’avaluació́ de coneixements teòrics.


Recuperación: evaluación única
a) Según normativa, para poder participar en el proceso de recuperación, el alumnado tiene que haber sido previamente evaluado al menos de 2/3 del total de actividades evaluables de la asignatura.
b) Sólo se puede recuperar la teoría si el alumno o la alumna se ha presentado a la prueba teórica fijada en la evaluación continuada; y, si ha obtenido una nota inferior a 5. La prova de recuperació́ consistirà̀ en una prova escrita d’avaluació́ de coneixements teòrics.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pitch 10 % 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 8
Projecte 30% 1 0,04 2, 4, 5, 6, 7
Prova teòrica 40 % 1 0,04 2, 4, 5, 6
Seminaris i participació 20% 2 0,08 2, 6, 7

Bibliografia

Allen, Robert C. y Gomery, Douglas (1995). Teoría y Práctica de la Historia del cine. Barcelona: Paidós.

Altman, Rick (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.

Atorresi, Ana (1999). Los géneros radiofónicos. Argentina: Colihue.

Bignell, Jonathan (2004). An introduction to Television Studies. London, Routledge.

Brants, Kees. (1998). ‘Who’s Afraid of Infotainment?’. European Journal of Communication 13 (3):315-335. https://doi.org/10.1177/0267323198013003002

Creeber, Glen (ed) (2001). The television genre book. London: British Films Institute.

García-Muñoz, Nuria & Larrègola, Gemma (2010). La TDT en Europa: modelos de programación (TDT in Europe: programming models). Telos, 84, 65-72. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/autor/n%c3%baria-garc%c3%ada-mu%c3%b1oz/

Geraghty, Lincoln. i Jancovich, Marc (2008). The Shifting Definitions of Genre. North Carolina: McFarland.

Hill, Annette (2007). Restyling factual TV. London and New York: Routledge,

Mittell, Jason (2001).  “A Cultural Approach to Television Genre Theory”. A Cinema Journal 40 (3), pp 3-23. https://www.jstor.org/stable/1350192

Navarro, C., García-Muñoz, N.& Delgado Reina, M. (2022). Local fiction series: the value of European Public Service Media (1990–2020). Media, Culture & Society, 44(6), 1074-1090. https://doi.org/10.1177/01634437211069972.

Neale, Steve (Ed.) (2002). Genre and contemporary Hollywood. London: British Films Institut.

Pastoriza, Francisco (1997). Perversiones televisivas. Una aproximación a los nuevos géneros audiovisuales. Madrid: IORTV.

Prado, Emili; Delgado, Matilde; García-Muñoz, Núria; Monclús, Belén; Navarro, Celina (2020). "General-television programming in Europe (UE5): Public versus commercial channels". El profesional de la información, v.29, n. 2, e290204. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.04

Rausell Köster  (2005). “Nuevos relatos audiovisuales. Hacia una definición del relato audiovisual interactivo”, a Telos 62.

Sánchez Noriega, Jose Luis (2005). Historia del Cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza.

Silberblatt, Alec. (2007). Genre Studies in Mass Media. M.E. London: Sharpe.  

Soengas, Xose (2003). Informativos radiofónicos. Madrid, Cátedra.

Al llarg de les classes es proporcionaran els enllaços als continguts audiovisuals de cada tema.

 


Programari

Edició de text (Word o similar)
Presentacions (Powerpoint o similar)
Full de càlcul (Excel o similar)