Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
-No n'hi ha
L’assignatura Psicologia Humana s’imparteix a primer curs del Grau de Fisioteràpia, dins de l’etapa de formació pre-clínica.
L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar a l’alumne/a les bases socials de la conducta humana i coneixements bàsics entre psicologia i salut que li permetin establir i mantenir una bona relació amb els pacients, familiars/cuidadors i altres professionals.
Tots aquests objectius han de contribuir a que l’alumne/a assoleixi un bagatge de competències que han de possibilitar una millor comprensió de la conducta dels usuaris dels sistemes de salut, de la pròpia conducta i de la relació fisioterapeuta-pacient.
TEORIA
BLOC 1: APRENENTAGE I PERSONALITAT
Tema 1. Aprenentatge: Què, com, quan...aprenem.
Tema 2. Personalitat
BLOC2: BASES SOCIALS DE LA CONDUCTA
Tema 3. Relacions socials
Tema 4. Conducta agressiva
Tema 5. Actituds
Tema 6. Creences socials i explicació de la conducta
BLOC 3: PSICOLOGIA I SALUT
Tema 7. Estrès, salut i malaltia
Tema 8. Comportament i salut: Dieta
Tema 9. Exercici físic i cognició
Tema 10. Altres hàbits saludables: Son
Tema 11. Comportament i dolor
Tema 12. La relació fisioterapeuta-pacient en la pràctica assistencial
ACTIVITATS VIRTUALS
Activitat 1. Els biaixos del pensament humà
Activitat 2. El poder de les situacions
Activitat 3. Psiconeuroimmunologia
PRÀCTIQUES (PLABS)
PLAB 1. Ansietat i Estrès: Mesura i maneig
PLAB 2. Aspectes psicològics associats al dolor
PLAB 3. Habilitats comunicatives no verbals
METODOLOGIA
Classes teòriques, pràctiques de laboratori, activitats virtuals i activitats autònomes (estudi individual, consultes bibliogràfiques o documentals, consulta de Campus virtual i de Moodle). El contingut teòric avaluable inclourà la matèria explicada a les classes de teoria i els capítols o parts dels capítols del llibre de text especíic de l’assignatura [FELDMAN, R. (2021). Understanding Psychology (15th. Ed). New York: McGraw Hill] que determini el professorat per a cada tema.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 6 | 0,24 | 6, 8, 10, 12, 14, 18, 28, 29 |
TEORIA (TE) | 41 | 1,64 | 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS / ACTIVITATS D'AUTOAPRENENTATGE | 96 | 3,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
REQUISITS PER APROVAR L’ASSIGNATURA
A efectes avaluatius, l'assignatura es divideix en dos blocs: a) Primera part de teoria que inclou la matèria de teoria corresponent als temes 1 a 6 i les activitats virtuals 1-2; b) Segona part de teoria + pràctiques que inclou la matèria de teoria dels temes 7 a 12, l’activitat virtual 3 i les 3 pràctiques (PLABs).
Per aprovar l’assignatura cal haver superat amb una nota mínima de 5 cadascun dels dos blocs.
Els/les estudiants tindran dues oportunitats per superar cadascun dels blocs: la primera, a les convocatòries d’avaluacions parcials i la segona a la prova de recuperació.
AVALUACIÓ CONTINUADA
1. Avaluacions parcials
Durant el curs hi haurà dues avaluacions parcials de l’assignatura. Les dates seran les que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova de recuperació. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes tindran un format d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida.
Les preguntes d'examen estaran redactades en català i castellà.
S´aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10.
La primera avaluació parcial constarà de l’examen Primer parcial de teoria, d'entre 40-42 preguntes sobre els continguts de la Primera part de teoria (temes 1-6, activitats virtuals 1-2).
La segona avaluació parcial constarà de l’examen Segon parcial de teoria + pràctiques, d'entre 28-30 preguntes sobre els continguts de la Segona part de teoria (temes 7-12 de teoria, activitat virtual 3) i 10-12 preguntes sobre la matèria de pràctiques (PLABs).
Després de cada avaluació, els/les alumnes disposaran d’un període de 24 hores per enviar, a través del Campus Virtual, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pels professors abans de publicar la llista provisional de notes i convocar la sessió de revisió d’exàmens.
2. Participació a pràctiques i activitats virtuals
2.1. Participació activa a classe: Al llarg del semestre, durant les sessions de PLABs es realitzaran 3 activitats avaluatives (preguntes curtes) amb l’objectiu que els/les estudiants puguin demostrar la seva participació en el procés docent de l’assignatura.
2.2. Participació a les activitats virtuals: Es comptabilitzarà el lliurament de les respostes de cadascuna de les activitats virtuals.
PROVA DE RECUPERACIÓ
Els/les estudiants que no hagin superat l’assignatura per mitjà de les avaluacions parcials es podran presentar a una Prova de recuperació que es realitzarà el dia que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. La prova constarà de 2 parts: a) Primer parcial de teoria + activitats virtuals 1-2; b) Segon parcial de teoria + activitat virtual 3 + pràctiques 1-3. Cada alumne/a només s’haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions parcials.
Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions parcials.
Després dels exàmens, els/les estudiants disposaran d’un període de 24 hores per enviar a través del Campus Virtual comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens.
Els/les estudiants/es que no hagin superat l’assignatura mitjançant les avaluacions parcials i que el dia de la Prova de recuperació no es presentin a l’examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats/des com a “NO AVALUABLE”.
NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA
Nota final = (((nota Primer parcial) + (nota Segon parcial)/2)*0.85) + ((nota de les preguntes curtes de la part de pràctiques + entregues de les activitats virtuals) * 0,15).
Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi obtingut una nota de 5 en cadascun dels 2 PARCIALS de l'assignatura.
La Nota final dels/de les estudiants que no hagin superat els dos parcials de l’assignatura després de la Prova de recuperació, serà:
AVALUACIÓ ÚNICA
Les persones adscrites a l'AVALUACIÓ ÚNICA tindran UNA PROVA D'AVALUACIÓ al final de curs, coincidint amb la "PROVA DE RECUPERACIÓ" de les persones amb "AVALUACIÓ CONTINUADA, que tindrà les mateixes característiques i es puntuarà igual que el que s'ha descrit a dalt.
Aquesta avaluació inclourà:
(I)- Dues avaluacions PARCIALS (2 exàmens parcials): (1er PARCIAL + 2on PARCIAL)/2)*0.85
(II)- Una "prova de 6-8 preguntes curtes" (molt curtes) que correspondrà a les 3 pràctiques (PLABs). Nota: ("prova de preguntes curtes" + activitats virtuals entregades) * 0.15
La NOTA FINAL serà la suma de les notes (I) + (II).
PROVA DE RECUPERACIÓ PER LES PERSONES AMB "AVALUACIÓ ÚNICA"
La PROVA DE RECUPERACIÓ per les persones que s’acullen a l’AVALUACIÓ ÚNICA consistirà en un examen de preguntes curtes, 1 pregunta per a cada tema de teoria i 1 pregunta de cada pràctica (total 15 preguntes curtes).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació i participació en activitats virtuals i pràctiques | 15% | 1 | 0,04 | 1, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 24, 26, 27, 28, 29 |
Pràctiques i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 35% | 2 | 0,08 | 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
Teoria i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 50% | 4 | 0,16 | 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27 |
Bibliografia específica
FELDMAN, R. (2021). Understanding Psychology (15th. Ed). New York: McGraw Hill
Bibliografia de consulta
BORRELL, F. (2004). Entrevista clínica. Manual de estrategias prácticas. Barcelona: semFYC.
BRANNON, L. & FEIST, J. (2001). Psicología de la salud. Madrid: Paraninfo.
BUCKMAN, R. (1998). Com donar les males notícies: una guia per a professionals de la salut. Vic: Eumo.
CLÈRIES, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson.
MOLINUEVO, B. (2017). La comunicación no verbal en la relación médico-paciente. Barcelona: UOC.
MYERS, D.G. (2005) Psicología (7a. ed.). Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.
MYERS, D.G. (2000). Psicologia social (6a. ed.). Santa Fe de Bogotá: McGraw-Hill.
SAPOLSKY. R. M. (1995). ¿Por qué las cebras no tienen úlcera? Madrid: Alianza Editorial.
SANDI, C. & CALES, J.M. (2000). Estrés: consecuencias psicológicas fisiológicas y clínicas. Madrid: Sanz y Torres.
SCHATER DL, GILBERT DT, WEGNER DM (2009-2011). Psychology. Worth Publishers.
TOBEÑA, A., (2003). Anatomía de la agresividad humana (de la violencia al belicismo). Barcelona: Debolsillo.
No cal programari específic