Logo UAB
2023/2024

Psicologia Humana

Codi: 103016 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Rosa Maria Escorihuela Agullo
Correu electrònic:
rosamaria.escorihuela@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Lidia Gimenez Llort
Constanza Denisse Daigre Blanco
Daniel Alveal Mellado
Yolanda Pardo Cladellas
Beatriz Molinuevo Alonso
Oren Contreras Rodriguez

Prerequisits

-No n'hi ha


Objectius

L’assignatura Psicologia Humana s’imparteix a primer curs del Grau de Fisioteràpia, dins de l’etapa de formació pre-clínica.

L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar a l’alumne/a les bases socials de la conducta humana i coneixements bàsics entre psicologia i salut que li permetin establir i mantenir una bona relació amb els pacients, familiars/cuidadors i altres professionals.

Tots aquests objectius han de contribuir a que l’alumne/a assoleixi un bagatge de competències que han de possibilitar una millor comprensió de la conducta dels usuaris dels sistemes de salut, de la pròpia conducta i de la relació fisioterapeuta-pacient.  


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Proporcionar una atenció fisioterapèutica eficaç i oferir una assistència integral als pacients.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Determinar i explicar els aspectes psicològics de la relació terapeuta-pacient.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Explicar els aspectes psicològics de la relació fisioterapeuta-pacient.
  9. Explicar els determinants psicològics que afecten l'organisme biològic en pacients amb alteracions psicosomàtiques.
  10. Explicar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut/malaltia de l'individu, la família i la comunitat.
  11. Explicar els fonaments de la psicologia evolutiva i les bases del desenvolupament psicosocial.
  12. Explicar i aplicar les teories de la comunicació i de les relacions interpersonals.
  13. Explicar les teories de l'aprenentatge que cal aplicar en l'educació per a la salut i en el propi procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
  14. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  15. Identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere.
  16. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  17. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  18. Identificar les repercussions psíquiques dels traumatismes i malalties físiques dels pacients.
  19. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  20. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  21. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  22. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  23. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  24. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  25. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  26. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  27. Raonar amb sentit crític.
  28. Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  29. Treballar en equip.
  30. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  31. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

TEORIA

BLOC 1: APRENENTAGE I PERSONALITAT

Tema 1. Aprenentatge: Què, com, quan...aprenem.

Tema 2. Personalitat

BLOC2: BASES SOCIALS DE LA CONDUCTA 

Tema 3. Relacions socials

Tema 4. Conducta agressiva

Tema 5. Actituds

Tema 6. Creences socials i explicació de la conducta

 BLOC 3: PSICOLOGIA I SALUT 

Tema 7. Estrès, salut i malaltia 

Tema 8. Comportament i salut: Dieta 

Tema 9. Exercici físic i cognició

Tema 10. Altres hàbits saludables: Son

Tema 11. Comportament i dolor

Tema 12. La relació fisioterapeuta-pacient en la pràctica assistencial

 

ACTIVITATS VIRTUALS

Activitat 1. Els biaixos del pensament humà 

Activitat 2. El poder de les situacions

Activitat 3. Psiconeuroimmunologia

 

PRÀCTIQUES (PLABS)

PLAB 1. Ansietat i Estrès: Mesura i maneig 

PLAB 2. Aspectes psicològics associats al dolor

PLAB 3. Habilitats comunicatives no verbals


Metodologia

 

METODOLOGIA

Classes teòriques, pràctiques de laboratori, activitats  virtuals i activitats autònomes (estudi individual, consultes bibliogràfiques o documentals, consulta de Campus virtual i de Moodle). El contingut teòric avaluable inclourà la matèria explicada a les classes de teoria i els capítols o parts dels capítols del llibre de text especíic de l’assignatura [FELDMAN, R. (2021). Understanding Psychology (15th. Ed). New York: McGraw Hill] que determini el professorat per a cada tema.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 6 0,24 6, 8, 10, 12, 14, 18, 28, 29
TEORIA (TE) 41 1,64 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 18
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS / ACTIVITATS D'AUTOAPRENENTATGE 96 3,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31

Avaluació

REQUISITS PER APROVAR L’ASSIGNATURA

A efectes avaluatius, l'assignatura es divideix en dos blocs: a) Primera part de teoria que inclou la matèria de teoria corresponent als temes 1 a 6 i les activitats virtuals 1-2; b) Segona part de teoria + pràctiques que inclou la matèria de teoria dels temes 7 a 12, l’activitat virtual 3 i les 3 pràctiques (PLABs).

Per aprovar l’assignatura cal haver superat amb una nota mínima de 5 cadascun dels dos blocs. 

Els/les estudiants tindran dues oportunitats per superar cadascun dels blocs: la primera, a les convocatòries d’avaluacions parcials i la segona a la prova de recuperació. 

 

AVALUACIÓ CONTINUADA

 1. Avaluacions parcials 

Durant el curs hi haurà dues avaluacions parcials de l’assignatura. Les dates seran les que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova de recuperació. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes tindran un format d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida.

Les preguntes d'examen estaran redactades en català i castellà.

S´aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10.

La primera avaluació parcial constarà de l’examen Primer parcial de teoria, d'entre 40-42 preguntes sobre els continguts de la Primera part de teoria (temes 1-6, activitats virtuals 1-2). 

La segona avaluació parcial constarà de l’examen Segon parcial de teoria + pràctiques, d'entre 28-30 preguntes sobre els continguts de la Segona part de teoria (temes 7-12 de teoria, activitat virtual 3) i 10-12 preguntes sobre la matèria de pràctiques (PLABs).

Després de cada avaluació, els/les alumnes disposaran d’un període de 24 hores per enviar, a través del Campus Virtual, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pels professors abans de publicar la llista provisional de notes i convocar la sessió de revisió d’exàmens.

2. Participació a pràctiques i activitats virtuals

2.1. Participació activa a classe: Al llarg del semestre, durant les sessions de PLABs es realitzaran 3  activitats avaluatives (preguntes curtes) amb l’objectiu que els/les estudiants puguin demostrar la seva participació en el procés docent de l’assignatura. 

2.2. Participació a les activitats virtuals: Es comptabilitzarà el lliurament de les respostes de cadascuna de les activitats virtuals.

 

PROVA DE RECUPERACIÓ

Els/les estudiants que no hagin superat l’assignatura per mitjà de les avaluacions parcials es podran presentar a una Prova de recuperació que es realitzarà el dia que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. La prova constarà de 2 parts: a) Primer parcial de teoria + activitats virtuals 1-2; b) Segon parcial de teoria + activitat virtual 3 + pràctiques 1-3. Cada alumne/a només s’haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions parcials.

Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions parcials.

Després dels exàmens, els/les estudiants disposaran d’un període de 24 hores per enviar a través del Campus Virtual comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens.

Els/les estudiants/es que no hagin superat l’assignatura mitjançant les avaluacions parcials i que el dia de la Prova de recuperació no es presentin a l’examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats/des com a “NO AVALUABLE”.

 

NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA

Nota final = (((nota Primer parcial) + (nota Segon parcial)/2)*0.85) + ((nota de les preguntes curtes de la part de pràctiques + entregues de les activitats virtuals) * 0,15).

Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi obtingut una nota de 5 en cadascun dels 2 PARCIALS de l'assignatura.

La Nota final dels/de les estudiants que no hagin superat els dos parcials de l’assignatura després de la Prova de recuperació, serà:

  1. En el cas que la nota resultant després d’aplicar la fórmula per calcular la Nota final sigui ≤ 4,7, es posarà aquella nota.
  2. En el cas que la nota resultant després d’aplicar la fórmula per calcular la Nota final sigui > 4,7, la nota final serà 4,7.

 

 AVALUACIÓ ÚNICA

Les persones adscrites a l'AVALUACIÓ ÚNICA tindran UNA PROVA D'AVALUACIÓ al final de curs, coincidint amb la "PROVA DE RECUPERACIÓ" de les persones amb "AVALUACIÓ CONTINUADA, que tindrà les mateixes característiques i es puntuarà igual que el que s'ha descrit a dalt.

Aquesta avaluació inclourà:

        (I)- Dues avaluacions PARCIALS (2 exàmens parcials):  (1er PARCIAL + 2on PARCIAL)/2)*0.85

        (II)- Una "prova de 6-8 preguntes curtes" (molt curtes) que correspondrà a les 3 pràctiques (PLABs). Nota: ("prova de preguntes curtes" + activitats virtuals entregades) * 0.15

 

La NOTA FINAL serà la suma de les notes  (I) + (II).

 

PROVA DE RECUPERACIÓ PER LES PERSONES AMB "AVALUACIÓ ÚNICA" 

La PROVA DE RECUPERACIÓ per les persones que s’acullen a l’AVALUACIÓ ÚNICA consistirà en un examen de preguntes curtes, 1 pregunta per a cada tema de teoria i 1 pregunta de cada pràctica (total 15 preguntes curtes).


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació i participació en activitats virtuals i pràctiques 15% 1 0,04 1, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 24, 26, 27, 28, 29
Pràctiques i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple 35% 2 0,08 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Teoria i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple 50% 4 0,16 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27

Bibliografia

Bibliografia específica

FELDMAN, R. (2021). Understanding Psychology (15th. Ed). New York: McGraw Hill 

 

Bibliografia de consulta

BORRELL, F. (2004). Entrevista clínica. Manual de estrategias prácticas. Barcelona: semFYC.

BRANNON, L. & FEIST, J. (2001). Psicología de la salud. Madrid: Paraninfo.

BUCKMAN, R. (1998). Com donar les males notícies: una guia per a professionals de la salut. Vic: Eumo.

CLÈRIES, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson.

MOLINUEVO, B. (2017). La comunicación no verbal en la relación médico-paciente. Barcelona: UOC.

MYERS, D.G. (2005) Psicología (7a. ed.). Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.

MYERS, D.G. (2000). Psicologia social (6a. ed.). Santa Fe de Bogotá: McGraw-Hill.

SAPOLSKY. R. M. (1995). ¿Por qué las cebras no tienen úlcera? Madrid: Alianza Editorial.

SANDI, C. & CALES, J.M. (2000). Estrés: consecuencias psicológicas fisiológicas y clínicas. Madrid: Sanz y Torres.

SCHATER DL, GILBERT DT, WEGNER DM (2009-2011). Psychology. Worth Publishers.

TOBEÑA, A., (2003). Anatomía de la agresividad humana (de la violencia al belicismo). Barcelona: Debolsillo.

 


Programari

No cal programari específic