Logo UAB
2023/2024

Fisiopatologia Neurològica Aplicada

Codi: 102999 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Sebastián Romagosa
Correu electrònic:
marc.sebastian@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Anna Bosch De Basea Gomez

Prerequisits

Tenir coneixements teòrics i haver adquirit les habilitats pràctiques bàsiques en el camp de la Fisioteràpia Neurològica que permetin la interpretació i avaluació dels déficits associades a les malalties del sistema nerviós.

Coneixements d'anglès que permetin a l'alumne realitzar recerques bibliogràfiques i lectura crítica d'articles científics.


Objectius

Aquesta assignatura pretén aprofundir en la Fisiopatologia de la patologia vascular cerebral, traumatismes cranioencefàlics, lesió medul·lar, malalties neurodegeneratives, Malaltia de Parkinson i altres patologies neurològiques freqüents en la pràctica assistencial.


El coneixement de la Fisiopatologia d'aquests processos neurològics permetrà realitzar el diagnòstic de fisioteràpia, planificar, aplicar i avaluar el tractament de fisioteràpia; sent imprescindible per exercir com a fisioterapeutes en el camp de la neurologia.

Tenir coneixements teòrics i haver adquirit les habilitats pràctiques bàsiques en el camp de la Fisioteràpia Neurològica que permetin la interpretació i avaluació dels principals signes i símptomes de les malalties del sistema nerviós.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics complexos en l'àmbit de la neurologia.
  4. Aplicar els mètodes i tècniques avançades de fisioteràpia referides a les patologies neurològiques.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament avançat de fisioteràpia en les patologies neurològiques.
  7. Descriure i aplicar els procediments avançats de valoració de fisioteràpia amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
  8. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament avançat de fisioteràpia en les patologies neurològiques.
  9. Enumerar els diferents tipus de material i aparells utilitzats en el tractament avançat de fisioteràpia en les patologies neurològiques.
  10. Enumerar els tractaments medicoquirúrgics, fonamentalment en els aspectes fisioterapèutics i ortopèdics que s'apliquen en les malalties neurològiques.
  11. Establir una hipòtesi diagnòstica de fisioteràpia a partir de casos clínics complexos en l'àmbit de les patologies neurològiques.
  12. Explicar detalladament la fisiopatologia de les malalties neurològiques i identificar les manifestacions que apareixen al llarg del procés.
  13. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  15. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  16. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  19. Raonar amb sentit crític.
  20. Resoldre problemes.
  21. Treballar en equip.
  22. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  23. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1-Ictus i altres malalties vàsculo cerebrals: isquèmics i hemorràgics

2-Traumatismes cranioencefàlics

3-Disfàgies

4-Paràlisis Facial

5-Lesió medul·lar traumàtica i altres lesions medul·lars. Bufeta neurògena

6-Malalties desmielinitzants: Esclerosi múltiple

7-Malaltia de Parkinson i altres síndromes extrapiramidals

8-Malalties de motoneurona: Esclerosi lateral amiotròfica

9-Neuropaties perifèriques per compressió

10-Defectes del tub neural: Mielomeningocele

11-Paràlisi Cerebral Infantil

12-Alteracions del to muscular: Espasticitat

13-Noves tecnologies en Neurorrehabilitació


Metodologia

La docència es basa en classes magistrals amb suport de bibliografia recomanada pel professor.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) 6 0,24 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) 5 0,2 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11
TEORIA (TE) 20 0,8 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
PRESENTACIÓ DE TREBALLS 5 0,2 10, 12, 20, 21
TREBALL DE REVISIÓ BIBLIOGRÀFICA 10 0,4 3, 6, 7, 10, 11, 12
TUTORIES 5 0,2 20
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 17 0,68 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
ESTUDI PERSONAL 74 2,96 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
LECTURA ARTICLES 8 0,32

Avaluació

AVALUACIÓ CONTINUADA:

 

Exàmens parcials: Es faràn 2 exàmens parcials sobre els continguts impartits en les classes teoriques. Cada parcial tindrà un pes del 30% sobre la nota final de l'assignatura.

Primer parcial: 

AVALUACIÓ ESCRITA: (30% de la nota final) mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple.

Segon parcial:

AVALUACIÓ ESCRITA: (30% de la nota final) mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple.


Per aprovar cadascún dels parcials es necessita una nota mínima de 5 sobre 10. 

 

Treball escrit de recerca bibliogràfica: Cada alumne haurà de realitzar 1 treball en el qual s'avaluaran l'adequació dels continguts en relació al tema proposat, la realització de raonament crític, la resolució de problemes en base a l'evidència científica i la utilització de cites bibliogràfiques actualitzades. Aquest treball s'avaluarà en dues parts: Part escrita (30% de la nota final) i Presentació (10% de la nota final). Per aprovar l'avaluació continuada caldrà obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 en el treball.

 

L'avaluació dels alumnes Erasmus es realitzarà de la mateixa manera que la delsnacionals. Si ho desitgen podràn sol·licitar lliurar l'informe/ treball en llengua anglesa 

Qualsevol alumne es considerarà no avaluable si no realitza una de les següents: avaluacións escrites o no lliura l'informe / treball.

 

Recuperació: Els alumnes que no obtinguin una nota de 5 en una o més evaluacions haurien de realitzar una proba de recuperació final de les evaluacions corresponents. En cas de que no s'assoleixi la nota mínima de 5 en el treball escrit, serà necessari fer un exàmen pràctic sobre dos casos clínics.

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

 L'asignatura contempla el sistema d'avaluació única.

L'avaluació única constarà d'un examen escrit tipus test sobre els continguts impartits en les classes teoriques, i que tindrá un pes del 60% sobre la nota final. A més es realitzarà un exàmen pràctic sobre dos casos clínics, aquest examen tindrà un valor del 40% sobre la nota final.

Per la recuperació en el cas de l'avaluació única: S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada. La revisió de la qualificació final també segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple 60% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23
Lliurament d'informes/ Treballs escrits 30% 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23
Presentació i defensa oral del treball escrit. 10% 0 0 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23

Bibliografia

-          Codina Puiggros.Tratado de Neurología. Madrid: Editorial Libro del Año;1996.     

-          DeLisa. Physical Medicine and Rehabilitation. Principles and Practice. Philadelphia:Lippincott Williams & Wilkins; 2010.

-          Maria Stokes. Physical Management in Neurological Rehabilitation. London: Elsevier Mosby; 2004.

-          Stein. Stroke Recovery & Rehabilitation. Stein. New York:Demos Medical Publishing; 2009.


Programari

No cal programari específic.