Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 2 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en Psicologia Mèdica i en el Pràctica clínica assistencial I i II.
L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar a l’estudiant les bases que li permetin establir i mantenir una bona relació amb pacients, familiars i altres professionals.
Objectius específics bàsics
Objectius addicionals
El coneixement d’un marc teòric i evidències sobre la comunicació humana en la relació metge-pacient, així com les tasques i habilitats comunicatives pròpies de la consulta mèdica permetrà a l’estudiant entendre i apreciar la naturalesa particular de la relació amb el/la pacient i la importància de la relació terapèutica, així com desenvolupar habilitats necessàries que proporcionen una plataforma segura per abordar qüestions comunicatives específiques en contextos i situacions professionals difícils i per establir bones relacions amb altres professionals.
Els objectius i continguts de l’assignatura es complementen amb els de la matèria Pràcticum II programada també a segon curs.
TEORIA
Tema 1. Perspectiva històrica de la relació metge-pacient. La concepció de la malaltia en el món antic: etiologies màgiques i religioses. L’aproximació empírica en la medicina grega. Altres tradicions sanadores a Orient i Occident. Beneficència i sanitat a l’Edat mitjana europea. Medicina experimental a partir del XIX. Ètica i jerarquia en la relació metge-pacient. Els drets del/de la pacient. Ciència i enfoc biopsicoscial, TIC, interaccions clíniques.
Tema 2. Relacions socials i comunicació en l'àmbit assistencial. Psicologia de les relacions socials. Neurobiologia de la moralitat i l'altruisme. Factors influents en la comunicació metge-pacient: deshumanització i humanització de la pràctica assistencial. Identificació i gestió de conflictes en la pràctica assistència.
Tema 3. Relació metge-pacient i comunicació en l'àmbit assistencial. Necessitats del/de la pacient en la relació amb el col·lectiu sanitari. Àmbits desatesos en el procés d'atenció mèdica. Suggeriments per millorar l'atenció de les pacients: infants i pacient geriàtric. Importància de família i persones cuidadores.
Tema 4. Malestar psicològic i malaltia. Malestar psicològic i emocions. Elements en l'amplificació i atenuació de l'estrès psicològic en l’àmbit hospitalari. Emocions i malaltia. De la hipocondria a la negació de la malaltia. Afrontament del malestar psicològic associat a la malaltia. Maneig de l'agressivitat.
Tema 5. Dolors,molèsties i malaltia. Funcions i tipus de dolor. Neuromatriu cerebral en el processament de l'experiència del dolor. Neuroregulació hiperalgèsica i analgèsica. Diferencies individuals en llindars i resistència al dolor: es possible objectivar-lo? Conviure amb dolor crònic. Estratègies pel maneig del dolor crònic.
Tema 6. Placebos, nocebos i remeis alternatius. Importància en la pràctica clínica i efectes sobre la salut. Neurobiologia dels efectes placebo i nocebo. Estudis d'eficàcia comparativa amb els tractaments actius en funció del tipus de dolència. Mites i realitats en els tractaments "alternatius" o "complementaris". Psicoteràpies i remeis "alternatius". Implicacions per la pràctica mèdica.
Tema 7. Religió, cultura i medicina. Medicina i religió avui. Principals creences en minories socials a Catalunya. Neurociència de la religiositat. Exploració de creences i resistències "etnoculturals". Implicacions per a la pràctica clínica.
Tema 8. Malalties severes, de mal pronòstic i terminals. Què és una mala notícia? Comunicació i atenció als pacients amb malalties severes i de curs maligne: procediments i fases. Decisions entorn a la mort. Problemes habituals en aquestes fases de la relació metge-pacient i altres relacionats amb l'entorn mèdic. Voluntats anticipades. Petició de donació d’òrgans.
Tema 9. La confidencialitat i el marc jurídic de la relació metge-pacient. Marc ètic i jurídic. La confidencialitat i documents mèdics: història clínica, informe mèdic i receptes. Sistemes per assegurar la confidencialitat i responsabilitat del metge. Què es pot dir i a qui. La relació metge-pacient com element preventiu de la denúncia judicial. La relació amb mitjans de comunicació i els àmbit judicials i policials.
SEMINARIS
Es treballaran mitjançant exercicis i discussions els següents temes:
1- Les TIC i la relació metge-pacient.
2- L'entrevista psicològica.
3- Intimitat, confidencialitat i secret professional.
L'assignatura es basa en una metodologia teòrico-pràctica.
El programa de l'assignatura inclou:
a) Classes teòriques per desenvolupar parts essencials del contingut del programa. Es fomentarà la reflexió i participació de l'estudiant mitjançant la realització d'activitats virtuals addicionals. Es lliurarà el material de les presentacions i elements per les activitats virtuals segons un calendari establert a inici de curs.
b) Seminaris presencials. Es poden emprar diverses metodologies com la presentació i debat de casos, el joc de rol (rol playing), pel·lícules, assaigs curts, exercicis amb dilemes i d'altres.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS(SEM) | 9 | 0,36 | |
TEORIA (TE) | 17 | 0,68 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 45 | 1,8 | 36 |
Avaluació
1. L'avaluació de la part TEÒRICA (50% de la nota final) de l'assignatura es farà de la següent manera:
Examen que inclou: Prova amb 36 preguntes d'elecció múltiple amb preguntes de 5 alternatives, aplicant una correcció per descomptar els encerts a l'atzar (encerts - ¼ dels errors) i transformant decimalment la nota.
2. L'avaluació de la part PRÀCTICA (20% de la nota final) de l'assignatura es farà de la següent manera:
Examen que inclou: Prova amb 9 preguntes d'elecció múltiple amb preguntes de 5 alternatives (10% de la nota final), i 3 preguntes obertes de resposta curta a cada seminari (10% de la nota final) per tal d'avaluar la participació i el seguiment en els seminari pràctics. L'assistència als seminaris és obligatòria, i l'avaluació de la part pràctica només es farà si l'alumne ha assistit a un mínim de 2/3 seminaris. En cas de problemes en l'assistència, les absències s'hauran de justificar.
3. L'avaluació de les 3 ACTIVITATS VIRTUALS (30% de la nota final):
Les activitats virtuals consistiran en assaigs originals sobre materials del contingut teòric; aplicació de coneixements teòrics a casos pràctics específics, o reflexions entorn a un tema exposat a classe. El professor indicarà sobre les dates i calendari a l'inici del curs. Cada activitat puntuarà de 0-10. La no participació en una activitat es puntuarà amb un 0. Alguna activitat virtual pot requirir presencialitat a les classes de teòria. En cas de problemes en l'assistència, les absències s'hauran de justificar.
Per a superar l'assignatura es necessita una nota mínima de 5 en l’examen teòric, l’examen pràctic, i les activitats virtuals.
PROVA DE RECUPERACiÓ
L'alumnat que no superi els exàmens (nota mínima = 5 en l'examen de teoria, l’examen de pràctiques, i les activitats virtuals), disposarà d'una oportunitat addicional d'avaluació mitjançant una prova de recuperació, que inclourà dos exàmens (de teoria i dels seminaris pràctics) de les mateixes característiques que els de l'avaluació explicada anteriorment. A la prova de recuperació només caldrà examinar-se de la part de teoria o /i de pràctiques suspesa.
L'alumnat que no realitzi les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica serà considerat com No avaluat exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.
NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA
Nota final = (nota d’avaluació de la part tèorica * 0,50 ) + (nota d’avaluació de la part pràctica *0,20) + (nota mitjana de les Activitats * 0,30).
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classe seminaris | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 27, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems d' elecció múltiple / proves d'assaig de preguntes restringides | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 |
Lliurament d'informes escrits sobre publicacions de recerca relacionades amb el temari; Comentaris escrits sobre casos clínics singulars. | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 24, 26, 27, 31, 32, 33, 34, 35, 37 |
Bibliografia bàsica
Xavier Clèries. 2009. El pacient té la paraula. La comunicación amb els profesional de la salut. Viguera Editores S.L.
Bibliografia complementària
Recursos d’Internet
Manual de la Relación Medico-Paciente, https://www.medicoslaspalmas.es/images/COLEGIO/institucion/publicaciones/manual-relacion-medico-paciente.pdf
Fundació Grifols, https://www.fundaciogrifols.org/ca/web/fundacio/home
Esteve, Advancing health together. “Escala “CICAA”, Una escala para evaluar la comunicación clínica en al consulta mèdica y de enfermeria”. https://www.esteveagora.com/GetFichero.do?con=67&zon=8&fichero=Ar_1_8_67_APR_1.pdf
Universidad de Pacientes, https://www.universidadpacientes.org/
Cap