Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Part de l'assignatura (la Teoria) i part de la bibliografia recomanada és en llengua anglesa, per la qual cosa l’estudiant ha de ser capaç de com a mínim llegir i entendre en aquesta llengua.
És molt recomanable haver fet alguna assignatura prèvia amb Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG). No obstant, en els primers dies de classe es farà un recordatori general del funcionament i conceptes de SIG.
La finalitat de l’ensenyament dels Sistemes d’Informació Geogràfica (SIG) és assolir uns coneixements sòlids basats en els fonaments metodològics. Aquesta assignatura és una introducció al domini dels SIG i a nivell general de la informació geogràfica. No es pretén entrenar en un programa específic sinó la comprensió d’aspectes fonamentals relatius a com tractar i analitzar les dades localitzades sobre el territori. En finalitzar aquesta assignatura cal saber aplicar les aptituds assolides, a través de la consolidació dels aspectes tant teòrics com pràctics desenvolupats, a les necessitats d’aplicació plantejades des d’altres assignatures. Això implica saber no només saber com utilitzar els SIG, sinó comprendre què es fa en utilitzar-los i per què s’utilitzen.
Amb aquest objectiu es planteja una doble finalitat associada al contingut teòrico-pràctic de l’assignatura. Per un costat, el context conceptual que gira al voltant dels SIG, i, per l’altre, el conjunt d’habilitats que requereixen l’ús dels SIG. A nivell general es pretén que se sàpiga i comprengui què són els SIG, per a què serveixen, com funcionen i quan han de ser utilitzats.
A nivell conceptual es formulen els següents objectius:
En el segon cas, l’adquisició d’habilitats per poder utilitzar un SIG, no pretén mostrar la tècnica per la tècnica, sinó conscienciar als alumnes del què es pot fer, com fer-ho i en què aplicar-ho. Els objectius podem concretar-los de la següent forma:
A partir dels objectius definits anteriorment es pretén que hi hagi una interacció continuada entre teoria i pràctica.
Bloc 1: La informació geogràfica
Unitat 1: Informació sobre el territori i sobre fenòmens localitzats en el territori
Unitat 2: Entitats geogràfiques i no geogràfiques
Unitat 3: El valor de la informació geogràfica
Recordatori de conceptes SIG i nous programes (ArcMAP, QGIS, ...) + Visualització 2D i 3D. Impressió 3D de relleus
Bloc 2: La georeferenciació
Unitat 1: La localització com a factor de relació
Unitat 2: Els mètodes bàsics de georeferenciació
Unitat 3: Principals sistemes de referència
La georeferenciació i el component temporal
Bloc 3: Models de dades en un SIG
Unitat 1: El mapa com a model de la realitat
Unitat 2: El model ràster
Unitat 3: El model vectorial
Modelització (interpolació, hidrologia,...) i automatització
Bloc 4: Utilització dels SIG. Anàlisi espacial
Unitat 1: Geoprocessament
Unitat 2: Anàlisi espacial
Unitat 3: Introducció a la Teledetecció
Anàlisi amb SIG i Teledetecció (Google Earth Engine)
Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant activitats seleccionades d’entre les següents:
L’activitat pràctica en aquesta assignatura s’estructura al voltant de la realització d’exercicis que desenvolupen aspectes concrets del temari. Les pràctiques es realitzen utilitzant el programari específic de SIG: MiraMon, ArcGis i altres programes generals com Access, Excel/Open Office Calc, etc.
Els exercicis i pràctiques s’intercalen en el desenvolupament de l’assignatura i es realitzaran en molts casos dins el mateix horari de classe, sens perjudici que una altra part d’exercicis es realitzin, íntegrament o en part, per compte propi dels alumnes.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 22 | 0,88 | 4, 5, 6, 9 |
Pràctiques de classe guiades pel docent | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura del material teòric | 6 | 0,24 | 4, 5, 6, 9 |
Pràctiques realitzades de forma autònoma | 88 | 3,52 | 3, 7, 8, 10, 11, 12 |
L’avaluació dels coneixements i habilitats en l’assignatura es realitza en base a les qualificacions obtingudes per l’entrega de pràctiques (individuals), així com per la realització de dos exàmens (amb una part teòrica i una part pràctica).
Per fer mitjana amb l’examen és obligatori entregar com a mínim dos dels exercicis indviduals lliurats (però compte que els no entregats són avaluats amb un 0 i també fan mitjana).
Segons la normativa, per poder assistir a la recuperació, l'alumne ha hagut d'haver estat avaluat prèviament d'activitats d'avaluació continuada que equivalguin a 2/3 de la nota final. Per assolir-ho en aquesta assignatura, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un dels dos exàmens (30%) i en el total dels exercicis individuals lliurats (40%). Només els exàmens són reavaluables, en canvi els exercicis pràctics no són recuperables.
L’aprovat s’obté amb un 5 global i es demana una nota mínima de 4 per cadascun dels exàmens.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen pràctic | 30%: primer parcial (15%) i segon parcial (15%) | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12 |
Examen teòric | 30%: primer parcial (15%) i segon parcial (15%) | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 8, 10, 11 |
Pràctiques lliurables | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Bonham-Carter, G.F. (1994) Geographic information systems for geoscientists modelling with GIS, Pergamon. Kidlington. 398 p.
Burrought, P.A.; McDonnel, R.A. (1998) Principles of Geographical Information Systems (2nd Edition). Oxford University Press. Oxford. 333 p.
Chuvieco, E. (2002), Teledetección ambiental. Ariel. Barcelona. 586 p.
Cressie N.A.C. (1993) Statistics for Spatial Data. Wiley Series in Probability and Mathematical Statistics. Johm Wiley & Sons New York. 900 p.
Diaz-Delgado, R., Lucas, R., Hurford, C. (2017) The Roles of Remote Sensing in Nature Conservation. Springer. 318 p.
Fenna D. (2006) Cartographic Science: A Compendium of Map Projections, with Derivations. CRC Press . 504 p.
Gutiérrez Puebla, J.; M. Gould (1994) SIG: sistemas de información geográfica. Editorial Síntesis, Madrid. 256 p.
Laurini, R., D. Tompson (1992) Fundamentals of Spatial Information Systems. Academic Press. Londres. 680 p.
Longley, P.A.; M.F. Goodchild, D.J. Maguire, D.W. Rhind (2001), Geographical Information Systems and Science. Wiley. 454 p.
Maguire, D.J.; M.F. Goodchild, D.W. Rhind (eds.) (1991) Geographical Information Systems. Principles and Applications. 2 Vol. Longman Scienti Technical. Essex. 1096 p.
Moldes Teo, F.J. (1995). Tecnología de los sistemas de información geográfica. Ra-Ma, Madrid. 190 p.
Nunes, J. (2012) Diccionari terminològic de sistemes d'informació geogràfica. Enciclopèdia Catalana i Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona. 551 p.
O’Sullivan, D.; Unwin D., (2002) Geographic Information Analysis. John Wiley & Sons, Hoboken NewJersey, 436 p..
Pons, X. (1996). “Els sistemes d'Informació Geogràfica: la nova carta”, Butlletí de laInstitució Catalana d’Història Natural, 64, 37-52.
Pons, X.; A. Arcalís (2012) Diccionari terminològic de Teledetecció. Enciclopèdia Catalana i Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona. 597 p.
Rabella, J.M.; J.M. Panareda, G. Ramazzini (2011) Diccionari terminològic de cartografia. Enciclopèdia Catalana i Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona. 417 p.
Ruiz, E. (2008). “L'impacte de les tecnologies de la informació geogràfica en la cartografia i la geografia: reflexions sobre 20 anys de SIG”. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 65, 672-679. http://scg.iec.cat/Scg8/Scg81/S81065.htm
Santos Preciado, J.M. (2004) Sistemas de información geográfica. Unidad didáctica. (60105UD01A01) UNED. Madrid. 460 p.
Webgrafia:
Manual de referència de MiraMon: https://www.miramon.cat/help/spa/mm32/manualrf.htm
Manual d’aprenentatge de QGIS: https://docs.qgis.org/2.14/es/docs/training_manual/
Manual d’ús de QGIS: https://docs.qgis.org/2.14/es/docs/user_manual/index.html
Manual d’aprenentatge de ArcMap: https://desktop.arcgis.com/es/arcmap/latest/get-started/introduction/arcgis-tutorials.htm
Oyala, Víctor (2011). Sistemas de Información Geográfica (https://github.com/volaya/libro-sig/releases/).
Canal de youtube de Joan-Cristian Padró (Tutorials SIG català): https://www.youtube.com/playlist?list=PL-jTd-6Ai5J_fu8u4m_1EZDhNJXZ0lxqi
Programari d'edició de textos, fulls de càlcul i presentacions:
Paquet Office (Word, Excel i PowerPoint) o LibreOffice
Bloc de Notes o Notepad++
Programari específic per SIG:
MiraMon, ArcGIS i/o QGIS
Google Earth Engine
Es plantejaran els exercicis i treballs avaluables de tal manera que es pugui utilitzar qualsevol dels tres programaris SIG indicats.