Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 | 0 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Haver cursat el primer cicle del grau de Ciències Ambientals
L’assignatura Educació i Comunicació Ambiental té una intenció molt professionalitzadora, en el sentit d’aportar elements útils per al desenvolupament de la professió: tracta d’incorporar perspectives, metodologies i tècniques concretes, així com petites experiències pràctiques, que permetin participar en programes i institucions relacionats amb l’educació i la comunicació ambiental.
Els objectius previstos són:
• Conèixer diversitat d'enfocaments de l’Educació i de la Comunicació Ambiental.
• Identificar i valorar les aportacions de l’Educació Ambiental en l’Educació per a la Ciutadania.
• Explorar, identificar i manejar estratègies i instruments d’ensenyament i aprenentatge en Educació Ambiental.
• Explorar, identificar i manejar estratègies i instruments de la comunicació Ambiental.
• Dissenyar i analitzar pràctiques d’Educació i de Comunicació Ambiental en contextos diversos (educació formal, educació no formal, participacióciutadana).
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris. Discussió i resolució de casos, problemes i exercicis. Sortides o visites externes | 8 | 0,32 | 2, 7, 10, 13, 14 |
Teoria. Classes expositives | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula. Treball en grups reduïts tutoritzat pel professorat | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de lectures, propostes d'innovació didàctica, disseny d'activitats, redacció d'informes | 88 | 3,52 | 2, 3, 7, 8, 9, 11, 13, 14 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant diversitat d'activitats formatives.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5/10 en cadascun dels blocs i activitats d'avaluació.
Per a la recuperació de l'examen final i de les tasques de seguiment cal haver tret com a mínim un 3.5/10 i haver mostrat una actitud i una participació positiva durant el curs. L'examen parcial i el treball en grup no son recuperables. Si s'aprova la recuperació, la nota final de l'assigantura serà de 5/10.
L’assistència a classe i la participació activa i compromesa son imprescindibles: la dinàmica d’ApS no funcionarà si no s'assisteix a classe.
La copia o plagi constitueixen un delicte que pot representar suspendre l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
Examen parcial | 10% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Tasques de seguiment | 15% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball en grup | 45% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
BAUMAN, Z. (2005). The liquid-modern challenges to education. In S. Robinson & C. Katulushi (Eds.), Valuesin Higher Education. University of Leeds.
BONIL , J.; PUJOL, R.M. (2011). Educación científica a propósito de la palabra crisis. Enseñanza de las ciencias. 29(2) pp. 252-261
BONIL, J: CALAFELL, G; GRANADOS, J.;JUNYENT, M.; TARÍN, R.M. (2012). Un modelo formativoparavanzar en la ambientalización curricular. PROFESORADO. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(2), 145-163
BONIL, J.; JUNYENT, M.; PUJOL, RM. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista EUREKA, Enseñanza y Divulgación de Ciencias, 7, 198-215.Retrivered from: https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2644
BONIL, J.; CALAFELL, G. (2014) Identificación y caracterización de las concepciones de medio de un grupode profesionales de la educación ambiental. ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS, 32.3, 205-225
CALVET, L. et al. (2022). Terra d'aprenentatges. Dotze belles històries per a l'agroecologia escolar a Catalunya. Sant Cugat del Vallès: Pol·len Edicions
RAMON-CORTÉS, F. (2014). L’illa dels 5 fars. Barcelona: Grup62.
DOBON, J.; FONOLLEDA, M. (2021). Diseño de salidas escolares de calidad. Cuadernos de Pedagogía, (521), 48-56.
GARCIA, J. E., ARROYO, J., & RODRÍGUEZ, F. (2019). Más allá de la sostenibilidad: por una Educación Ambiental que incremente la resiliencia de la población ante el decrecimiento. Revista De EducaciónAmbiental y Sostenibilidad, 1(1)(14), 1101-1115. Retrieved from: https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/4782/5327
GARCIA, R.; JUNYENT, M.; FONOLLEDA, M. (2017). How to assess professional competencies in Education for Sustainability? An approach from a perspective of complexity. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 18 No. 5, pp. 772-797. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2016-0055
FELIU, M.; POMAR, A.; VIDAL, A. (2011). Fora de classe! Guia de criteris de qualitat per a les activitatsd’educació ambiental. SCEA. https://scea.cat/que-fem/projectes/guia-fora-de-classe/
FONOLLEDA, M.; FABRIZIO, T.; De FREITAS, D. (2014), La escuela y la ciudad en conexión: un análisis de la perspectiva escalar con profesores en formación. Interacçoes, Vol. 10, Num. 31. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/6377
FONOLLEDA, M.; BONIL, J.; PUJOL, RM. (2014). Exploration of explicative models of mobility from the complexity perspective. The case of a group of pupils from Andorra. Environmental Education Research, Vol.20, Num.2, 284-285. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2013.870129
FONOLLEDA, M.; BONIL, J.; PUJOL, RM. (2013). Exploración de los modelos explicativos sobre mobilidad desde la perspectiva de la complejidad. Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , 1301-1305. https://ddd.uab.cat/record/175267
FONOLLEDA, M. (2020). (Reflexions al voltant de la sostenibilitat a Andorra. Anuari de la Societat Catalana de Filosofia XXX-XXXI, 2019-2020, 537-545. file:///C:/Users/Usuari/Downloads/384304-Text%20de%20l'article-553977-1-10-20210305-2.pdf
FRANQUESA, T. (1998). Guia Hàbitat: activitats per a l’educació ambiental. Barcelona: Institutd’Educació, Direcció de Serveis Educatius, Ajuntament de Barcelona. https://www.sostenible.cat/article/guia-habitat-activitats-per-a-leducacio-ambiental
INNERARITY, D. (2010). Incertesa i creativitat. Educar per a la societat del coneixement. Debats d’educació, 18. http://www.debats.cat/sites/default/files/debats/pdf/incertesa-creativitat.pdfJOSÉ, BM.; MURGA, MA.; NOVO, M. (2019). La Educación Ambiental en el S. XXI. Revista De Educación Ambiental y Sostenibilidad , 1(1) , 1103-1115. https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/4979
LLERENA, G., & ESPINET, M. (2017). Agroecología escolar. Barcelona: Pol·len. https://pol-len.cat/llibres/agroecologia-escolar/MORÍN, E. (2000). Els set coneixements necessaris per a l’educació del futur. UNESCO. https://catesco.org/wp-content/uploads/2022/10/Els-set-coneixements-necessaris-per-a-leducacio-del-futur-4.pdf
PUJOL, R.M. (1999). Ambientalizació i escola. Perspectiva Escolar, 235, 2-8 . https://www.rosasensat.org/revista/ambientalitzacio-i-escola-num-235/
SANMARTÍ, N. (2010). Avaluar per aprendre. L’avaluació per millorar l’aprenentatge de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Barcelona: XTEC. https://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56075/avaluar_per_aprendre.pdf
SAUVÉ, L. (1999). Environmental education, between Modernity and Postmodernity. Canadian Journal of Environmental Education, 4, 9-35. https://www.researchgate.net/publication/265540032_Environmental_Education_Between_Modernity_and_Postmodernity_Searching_for_an_Integrating_Educational_Framework
SAUVÉ, L. (2004). Una cartografia de corrientes de educación ambiental. A Sato, M.; Carvalho, I.; (Orgs). A pesquisa em educação ambiental: cartografias de umaidentidade narrativa em formação. Porto Alegre: Artmed. https://laboratoriogrecia.cl/wp-content/uploads/2016/04/Lucia-SauveEAM3.pdf
Mendeley