Logo UAB
2023/2024

Legislació

Codi: 102745 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2502441 Enginyeria Informàtica OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Cañabate Perez
Correu electrònic:
josep.canabate@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Albert Castellanos Rodriguez
Jose Cañabate Perez
Jose Martinez Martinez
Cristina Blasi Casagran

Prerequisits

No hi ha prerequisits establerts.


Objectius

Els objectius de l'assignatura consisteixen en l'adquisició dels següents coneixements i habilitats:

1. Coneixements:

- Descobrir i destriar les implicacions jurídiques de la tecnologia
- Familiaritzar-se amb els marcs jurídics fonamentals que són d'aplicació a l'àmbit TIC
- Distingir els fets lícits dels il·lícits
- Conèixer la diferent gravetat dels il·lícits penals informàtics

2. Habilitats: 

Dins l'àmbit de les TIC:

- Identificar els valors protegits a la legislació existent
- Identificar els controls tecnològics que emanen de la legislació vigent
- Destriar els conflictes normatius
- Detectar la comissió de fets il.lícits
- Analitzar el marc legal i prendre decisions davant de possibles fets il.lícits
- Incorporar els requisits legals en el disseny de projectes o serveis TIC


Competències

  • Actuar amb ètica i professionalitat.
  • Adquirir hàbits de treball personal.
  • Analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques i comprendre la responsabilitat ètica i professional de l'activitat de l'enginyer tècnic en informàtica.
  • Capacitat per dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions i sistemes informàtics, assegurant-ne la fiabilitat, la seguretat i la qualitat, d'acord amb els principis ètics i la legislació i la normativa vigents.
  • Capacitat per elaborar el full de condicions tècniques d'una instal·lació informàtica que compleixi els estàndards i normatives vigents.
  • Conèixer la normativa i la regulació de la informàtica en els àmbits nacional, europeu i internacional.
  • Conèixer, comprendre i aplicar la legislació necessària durant el desenvolupament de la professió d'enginyer tècnic en informàtica i gestionar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assumir la responsabilitat social, ètica, professional i legal, si escau, que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  2. Avaluar de manera crítica el treball dut a terme.
  3. Comprendre el marc legislatiu i normatiu relatiu a la professió informàtica.
  4. Comprendre i conèixer els principis ètics, la legislació i la normativa vigent d'aplicació en els sistemes informàtics.
  5. Conèixer el marc legislatiu i normatiu relatiu a la professió informàtica en l'àmbit d'actuació pertinent.
  6. Conèixer i comprendre el full de condicions tècniques d'una instalació informàtica.
  7. Descobrir i destriar les implicacions socials i la polivalència de les tecnologies.
  8. Identificar les regulacions (lleis, normatives…) susceptibles d'aplicació en una instal·lació informàtica.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

Tema 1: Introducció al dret i consideracions jurídiques generals
El dret com a ordre normatiu. - El dret i la justícia. - La protecció dels drets humans. - La vigència i validesa de el dret. - El problema de les llacunes de la llei. Concepte d'analogia. - La persona com a subjecte de dret. - El contracte com a instrument d'actuació en el tràfic econòmic. - Les branques de el dret. - El sistema jurídic espanyol.

Tema 2: La regulació d'Internet
Origen, evolució i futur de les noves tecnologies. - Regulació de contingut en línia a la UE. - Règim jurídic dels SSI, serveis audiovisuals i serveis de telecomunicacions. - Neutralitat a la xarxa. - Responsabilitat d'intermediaris.

Tema 3: Drets fonamentals de la comunicació
Dret a la informació. - Llibertat d'expressió. - Dret a la intimitat i el secret de les comunicacions. - Dret a l'honor. - Dret a la pròpia imatge. - Derecho a la no discriminación. – Control TIC en l’àmbit laboral

Tema 4: Privadesa i protecció de dades en entorns digitals
Conceptes clau: protecció de dades c. privadesa. - Orígens de la legislació europea de protecció de dades. - Jurisprudència del TJUE. – El Reglament Europeu de Protecció de Dades. – Novetats europees en l’àmbit de la protecció de dades. - Seguridad de los sistemas de información. - La LOPD a Espanya.

Tema 5: Regulació de propietat intel·lectual i e-commerce
Lleis europees sobre drets d'autor. - Jurisprudència europea sobre drets d'autor. - Lleis en matèria de marques. - Llei de patents.- Llicències de software lliure. – Gestió de Cookies.

Tema 6: Contractació de béns i serveis de tecnologia de la informació
Contractes informàtics.- Service Level Agreements/Operating Level Agreements– Contracte de desenvolupament de software.-  Contracte de SCROW.- Contractació de Cloud Computing

Tema 7: Delictes informàtics
Els ciberdelictes a la UE. - Incitació a l'odi a la xarxa. - Límits del dret d'informació. Delictes de revelació i descobriment de secrets. – Sabotatge informàtic.- Stalking – Child Grooming– Forensic Readiness i Peritatge judicial.


Metodologia

El treball que ha de realitzar l'alumne/a per a l'aprenentatge dels continguts en aquesta assignatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats:

1. Sessions teòriques: el professor/a exposarà els continguts referents a la temàtica a tractar, fent participar a l'alumnat en les reflexions legals que es plantegin. Aquestes sessions aporten els continguts bàsics que els estudiants han d'assolir i que es troben recollits al programa. Al mateix temps, en aquestes sessions, s'indiquen les possibles vies per a completar o aprofundir en la informació rebuda.

2. Sessions pràctiques: aquestes sessions tenen per objectiu la posada en pràctica dels conceptes explicats a les sessions teòriques utilitzant la metodologia de resolució de casos pràctics. Es divideixen en dos tipus:

2.1. Activitats no avaluables: es proposarà un cas a l'inici de la sessió el qual, utilitzant les tècniques i els materials referits pel professor, caldrà resoldre en petits grups. Abans de finalitzar la classe, es discutirà la solució, aportant els punts de vista tant dels alumnes com del professor.

2.2 Activitats avaluables: es proposarà un cas a l'inici de la sessió el qual, utilitzant els materials referits pel professor, caldrà resoldre o bé individualment o bé en petits grups (segons s'indiqui a l'inici de la sessió). Al finalitzar la sessió caldrà lliurar la solució proposada. En sessions posteriors es discutirà i resoldrà el cas en comú.

Al finalitzar el curs es durà a terme una prova d'avaluació final a realitzar de forma individual. A través d'aquesta prova es valorarà el grau d'assoliment  dels conceptes treballats durant el curs.

Competències Transversals. Seran treballades i avaluades en diversos moments al llarg del curs. Concretament:

  • T02.08 Avaluar de manera crítica el treball realitzat: a través dels casos pràctics on es plantegen situacions reals a resoldre utilitzant la legislació explicada a les sessions teòriques així com a la prova final.
  • T05.01 Assumir la responsabilitat social, ètica, professional i legal, si escau, que es derivi de la pràctica de l'exercici professional: a través del coneixement de la legislació aplicable i de les conseqüències del seu incompliment que es treballarà en totes les activitats de l'assignatura (teoria, pràctica i proves avaluables).
  • T05.02 Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions: a través dels debats que es generaran tant a les sessions teòriques com a les pràctiques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions Pràctiques 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sessions Teòriques 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Treball individual i en grup 43,5 1,74 1, 2, 6, 9

Avaluació

Avaluació

Criteris d'avaluació

Es tindran en compte tant els coneixements adquirits per l'estudiant amb relació als objectius fixats en l'assignatura com el grau en què s'han assolit les habilitats i competències que es volen desenvolupar.

a) Procés i activitats d'avaluació programades

L'assignatura s'avaluarà mitjançant:

- Primer examen parcial en la data oficial assignada per l'Escola. Consistirà en un examen tipus test sobre els temes 1, 2, 3 i els apartats del tema 4 fets en data anterior a l'examen. Aquesta prova té un valor del 40% sobra la qualificació final. 

- Segon examen parcial en la data oficial assignada per l'Escola. . Consistirà en un examen tipus test sobre els temes els apartats del tema 4 fets en data posterior al primer parcial, i els temes 5, 6 i 7. Aquesta prova té un valor del 40% sobra la qualificació final. 

 - Activitats d’avaluació continuada, (el professor/la professora indicarà a l'inici de curs el número i data de lliurament), es podran lliurar individualment o en grup (segons les indicacions del/de la professor/a).

En cas de que un estudiant no pugui assistir a alguna sessió per un motiu justificat, ho haurà de notificar amb dos dies d'antelació al professor i aportar el corresponent justificant.

Només podran optar a recuperació aquells estudiants que no assoleixin un 5 de nota final de l'assignatura, un cop ponderat els percentatges detot el procés d’avaluació: 40% primer parcial, 40% segon parcial, 20% proves d'avaluació continua.  És a dir, no serveix per a pujar nota.

Aquelles persones que no superin algun dels tres ítems d'avaluació els podran recuperar en la data oficial de re-avaluació. 

No hi ha cap tractament especial pels estudiants repetidors.

b) Programació de les activitats d'avaluació

Les dates de les sessions d'avaluació continuada es publicaran a l'espai virtual de l'assignatura del Campus Virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a l'espai virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiants.

c) Procés de recuperació

Les persones que no hagin superat alguna de les tres proves d'avaluació (primer examen parcial, segon examen parcial i proves d'avaluació continuada) les podrà recuperar el dia oficial de la re-avaluació. Aquesta recuperació consistirà en les següents proves:

 

1. Prova de recuperació del primer examen parcial. Consistirà en un examen tipus test sobre els temes 1, 2, 3 i els apartats del tema 4 fets en data anterior a l'examen. Aquesta prova té un valor del 40% sobra la qualificació final. 

2. Prova de recuperació del segon examen parcial. Consistirà en unexamen tipus test sobre els temes els apartats del tema 4 fets en data posterior al primer parcial, i els temes 5, 6 i 7. Aquesta prova té un valor del 40% sobra la qualificació final. 

3. Prova de recuperació de l'avaluació continuada. Consistirà en un cas pràctic sobre el temes del programa de l'assignatura. Aquesta prova té un valor del 20% sobre la qualifiació final. 

 

d) Procediment de revisió de les qualificacions

Les activitats d'avaluació continuada es revisaran en sessions grupals posteriors a la publicació de les notes. Els exàmens parcials es revisaran en una tutoria individual amb l'alumne interessat.

e) Qualificacions

- La nota de No Avaluable només es posarà a aquells estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació.

- El/la professor/a podrà assignar la qualificació de Matrícula d'Honor aaquells/es alumnes que hagin destacat al llarg del curs, tant per les qualificacions obtingudes a les sessions pràctiques i proves parcials, com per la seva participació a classe. Per tal de poder optar a la qualificació de Matrícula d'Honor, es requerirà assolir una nota mínima de 9 al final de l'assignatura.

 f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi

 Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, etc., una activitat d'avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.

 h) Avaluació única

 - Un examen tipus test de tot el programa. (80 %)

- Un supòsit pràctic sobre el qual es realitzaran algunes preguntes tipus test. (10%)

- Presentació oral d'un tema relacionat amb el programa acordat amb el/la professor/a a l'inici de curs (10%)

- Recuperació:  En cas de no superar l'examen tipus test haurà de realitzar un examen tipus test el dia assignat per la re-evaluació (amb un valor de un 80%). En cas de no superar el supòsit pràctic haurà de fer una prova consistent en resoldre un altre cas pràctic el dia assignat per la re-avaluació (tindrà un valor del 10% sobre la qualificació final), en cas de no superar la presentació oral, haurà de repetir-la el dia assignat per la re-avaluació (tindrà un valor del 10% sobre la qualificació final).


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Primer examen parcial 40% 1,5 0,06 3, 4, 5, 8
Proves d'Avaluació Continuada 20% 3,5 0,14 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Segon examen parcial 40% 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

Bibliografia Bàsica

-      Barberán, Pascual (2020): Propiedad Intelectual para estudios de grado. Con cuadros sinópticos, preguntas de autoevaluación y glosario español-inglés, 1ª ed., Tecnos, I.S.B.N.: 978-84-309-7924-0

-      Blasi Casagran Cristina (2016): Global data protection in the field of law enforcement: An EU perspective, Routledge. Taylor & Francis Group, Oxfordshire, UK, June 2016. ISBN-10: 1138655384.

-      Davava Fernández Marcos, Elena, Davara Fernández Marcos, Laura, Davara Rodríguez, Miguel Ángel, (2020): Manual de Derecho Informático,  Madrid, Thomson Reuters Aranzadi, 2020, ISBN: 978-84-1346-478-7  (Recurs electrònic)

-      del Rey Morató, Javier (2019): Comunicación política, Internet y campañas electorales. De la teledemocracia a la ciberdemocr@cia, Tecnos, Segunda edición, I.S.B.N.:  978-84-309-7720-8

-      López Calvo, José (2017): Comentarios al Reglamento Europeo de Protección de Datos, Sepin, Madrid, ISBN: 978-84-17009-04-5

-      Martínez González, Mª Mercedes (2014): Informática jurídica para estudiantes de derecho. Introducción a los sistemas de información y seguridad, Tecnos,  1ª edición, I.S.B.N.:  978-84-309-6193-1

-      Presno Linera, Miguel Ángel (2023): Inteligencia Artificial y derechos fundamentales, Marcial Pons, Madrid, ISBN: 978-84-1381-539-8

-      Garrote Fernández-Díez, Ignacio (2015) La responsabilidad de los intermediarios en Internet en materia de Propiedad Intelectual. Un estudio de Derecho Comparado, Tecnos, 1era ed., I.S.B.N.:  978-84-309-6458-1

-      De Miguel Asensio, Pedro A. (2015): Derecho privado de internet, editorial Civitas, Madrid.

-      Santos García, Daniel (2012) Nociones Generales de la Ley Orgánica de Protección de Datos y su Reglamento”, Editorial Tecnos, segunda edición, Madrid (España), 2012.

-      Savin, Andrej (2013): EU Internet Law, Editorial Elgar European Law, Glos (UK), 2013.

-      Soler, Pere; Piattini, Mario; Elias, Eduard (dir). (2016): Manual de Gestión y contratación informática (comentarios, jurisprudencia actualizada y formularios de contratos comentados, modelos oficiales del COEINF), editorial Aranzadi, Pamplona.

Amb independència d’aquesta bibliografia, el professor donarà la que sigui més escaient i actualitzada, juntamentamb la normativa i textos legals. A banda de que podrà indicar les que siguin de lectura i estudi obligatori, i les qui siguin merament recomanables.                                                

Enllaços web

-      Handbook on European Data Protection Law: https://fra.europa.eu/en/publication/2018/handbook-european-data-protection-law-2018-edition

-       Agencia Española de Protección de Datos: http://www.agpd.es/

-       Instituto Nacional de Ciberseguridad: https://www.incibe.es/

-       Centro Criptológico Nacional: https://www.ccn-cert.cni.es/

-       Portal Firma Electrónica: http://firmaelectronica.gob.es/

-       Código Derecho Ciberseguridad: https://www.boe.es/legislacion/codigos/abrir_pdf.php?fich=173

-       Esquema Nacional de Seguridad: https://www.ccn-cert.cni.es/ens.html

-       Portal de la organització mundial de la propietat intel·lectual: http://www.wipo.int/portal/es/ 

-       Norma PCI DSS (mitjans de pagament): https://es.pcisecuritystandards.org  

-       Norma ISO 27001 (sistema de gestió de la seguretat de la informació): http://www.iso.org/iso/home/standards/management-standards/iso27001.htm


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.