Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits oficials però seria convenient que l’alumne hagués assolit els coneixements de Fisiologia Animal, Morfologia, Farmacologia, Bioquímica, Genètica i Estadística. També es recomana tenir coneixements d'Informàtica i Anglès abans de cursar l’assignatura.
L'assignatura de Reproducció Animal és una assignatura de tercer curs que proporciona els coneixements relatius de la fisiologia de la reproducció dels animals domèstics així com el metodologia necessària per al seu control.
Els objectius concrets són que l'estudiant:
1.- Reconèigui i diferenciï les característiques anatòmiques i funcionals de l'aparell genital, tant masculí com femení, en les diferents espècies d'interès veterinari i domini les tècniques d'exploració de l'aparell reproductor masculí i femení en les diferents espècies.
2.- Comprengui els mecanismes neuro-endocrins i gonadals que controlen l'aparició i el desenvolupament de l'activitat sexual de les diferents espècies i valori els diferents mètodes existents per induir i sincronitzar l’estre, amb especial referència, teòrica i pràctica, a les diferents pautes a seguir.
3.- Assoleixi un coneixement metòdic i raonat dels processos reproductius fisiològics que condueixen a la formació dels gàmetes, així com dels factors que determinen la conducta sexual, i entengui els mecanismes fisiològics i bioquímics de la fecundació així com la comunicació materno-embrionària responsable de la implantació que tenen lloc en els mamífers domèstics i l'ús de les tècniques de reproducció assistida i les biotecnologies embrionàries (clonatge, sexaje, transgénesis, etc).
4.- Conegui els canvis fisiològics que es produeixen durant la gestació, tant en la mare com en el fetus així com les seves característiques endocrinológiques per a habituar-se a l'ús dels mètodes més pràctics per al diagnòstic de gestació així com les avantatges i inconvenients de cadascun d'ells en les diferents espècies domèstiques, conscienciant-se de la importància zootècnica i econòmica de realitzar un diagnòstic de gestació precoç.
5.- Comprengui quan, com, amb quin i perquè ha d'utilitzar-se l'avortament terapèutic i la inducció del part en les diferents espècies domèstiques i entengui la importància que té el desenvolupament fetal (estàtica fetal), així com les característiques del canal pèlvic (pelvimetría) en la resolució satisfactòria del part eutòcic i comprengui els mecanismes que desencadenen el part en les espècies de mamífers domèstics així com la importància zootécnica i econòmica derivada del correcte establiment del puerperi.
6. - Conegui la fisiologia i el maneig de l'animal nounat i entengui la lactació com a fase final del cicle reproductiu en mamífers.
El contingut de l'assignatura de Reproducció Animal s'estructura en 5 blocs organitzats de la següent manera:
1er bloc:
- Recordatori de l'anatomia funcional i inspecció de l’aparell reproductor masculí i femení en els diferents mamífers domèstics.
2on bloc:
- Fisiologia de la reproducció: des de la pubertat fins la maduresa sexual de mascles i femelles i els factors que influeixen en aquesta.
- Transport i maduració dels gàmetes, fecundació i desenvolupament embrionari pre-implantacional.
- Mètodes i tècniques utilitzades pel control reproductiu i la millora genètica en les diferents espècies. Anàlisi dels mètodes per a la inducció i la sincronització del zel i les ovulacions i la seva importància en la planificació reproductiva.
- Descripció de la recollida, valoració i conservació de gàmetes, així com la inseminació artificial en les diferents espècies.
- Fecundació in vitro i noves biotecnologies embrionàries. Anàlisi de la transferència embrionària per espècies.
3r bloc:
- Estudi de la gestació i de les modificacions del fetus durant la gestació així com tot el referent a l'estudi de la pelvimetria.
- Tècniques de diagnòstic de gestació. Mètodes per a inhibir-la o interrompre-la.
4rt bloc:
- Fisiologia del part, així com les tècniques que permeten induir-ho i sincronitzar-ho en les diferents espècies domèstiques.
5è bloc:
- Estudi del puerperi i l'inici de la lactància, el seu control i particularitats així com els principals canvis fisiològics del nounat i el seu maneig.
|
2. DOCÊNCIA PRÀCTICA |
RA1: Citologia vaginal (2h) |
RA2: Exploració d' òrgans d'escorxador i de l'aparell reproductor de la femella (4h) |
RA3: Extracció de semen en diferents espècies (2h) |
RA4: Sincronització zels/ Inseminació Artificial (2h) |
RA5: Analítica Seminal i Crioconservació (4h) |
RA6: Fecundació in vitro (2h) |
SEMINARIS |
SRA1: Presentació + Defensa del Treball autònom:Detecció de zel i inseminació Artificial en vaques de llet. (2h) |
SRA2: Presentació + Defensa del Treball autònom: Inseminació Artificial en gosses (2h) |
SRA3: Presentació + Defensa del Treball autònom: Sincronització de zels en vaques i ovelles (2h) |
SRA4: Presentació + Defensa del Treball autònom: Fertilitat en truges (2h) |
SRA5: Presentació + Defensa del Treball autònom: Analítica seminal (2h) |
SRA6: Presentació + Defensa del Treball Autònom Paràmetres reproductius en parideres de truges (2h) |
SRA7: Presentació + Defensa Treball Autònom: Noves tecnologies de la Reproducció (2h) |
DA: docència en anglès
L'aprenentage es farà de forma combinada,amb docència teòrica impartida en forma de classes magistrals i tallers i amb docència pràctica. D'aquesta forma s'impartiran les bases que l'alumnat haurà d'ampliar amb la lectura i consulta de la bibliografia adient. El material docent utilitzat a l'assignatura excepte el material bibliogràfic complementari a consultar de manera opcional per l'alumnat, estarà disponible a les plataformes del Campus Virtual.
Així, d'acord amb els objectius de l'assignatura, el desenvolupament del curs es basarà en les següents activitats:
Docència tèorica: Classes magistrals i tallers
Les classes magistrals s'impartiran amb ajuts d'esquemes per a que l'alumnat pugui seguir les explicacions. Es donarà la informació necessària i bàsica per a que, deprés, es puguin completar els coneixement adquirits amb la consulta de textos adients.
Els tallers s'impartiran seguint el mètode Kahoot o Puzle en el qual el mateix alumnat fan de tutors de l'aprenentatge dels companys/es sent alhora tutoritzats/des per ells/es. Produint-se una interdependència positiva en treballar junts, sent l'alumnat el constructor del seu propi aprenentatge.
Docència pràctica: Classes pràctiques, treballs autònoms/casos i seminaris/pràctiques a l'aula.
Les classes pràctiques apropen els models teòrics a la realitat i reforcen, completen i peremten aplicar els coneixement adquirits en les classes magistrals. L'alumnat desenvoluparà la capacitat d'observació i la destresa d'integració de coneixements. En les classes pràctiques, mitjançant el treball en grups reduïts, s'estudien les diferents tècniques d'exploració de l'aparell reproductor masculí i femení (palpació rectal, ecografia, citologia vaginal,...) realització d'inseminacions artificials, mètodes d'extracció de semen o crioconservació de gàmetes. En alguns casos les pràctiques es faran en grups petits per tal de fer possible el contacte de l'estudiantat amb la realitat (manipulació de l'instrumental i de l'animal) i d'aproximar-lo a situacions pràctiques reals.
Els treballs autònoms o resolució de casos clínics tindran per objectiu la resolució i discussió de casos a través dels quals es puguin inferir conceptes fisiològics i aplicacions pràctiques. Es plantejaran problemàtiques concretes de fisiologia i tecnologia de la reproducció al llarg del curs. El treball autònom és una metodologia centrada fonamentalment en l'alumnat, encara que el professor/a té també un rol destacat en aquest procés. L'objectiu que persegueix és aconseguir que l'estudiantat desenvolupin habilitats per establir els seus objectius d'aprenentatge, triar entre diferent maneres d'aprendre, establir el seu propi ritme, planificar i organitzar el seu treball, descobrir i resoldre problemes, prendre decisions i avaluar els seus propis progressos. L'aprenentatge autònom fomenta diverses competències transversals i es converteix en un mètode docent imprescindible. Dins d'aquesta assignatura es plantegen diferents activitats de treball autònom (6).
De forma prèvia a les pràctiques d'aula o seminaris, grups reduïts de 2-4 alumnes s'enfrotaran a diferents casos. Aquests/es alumnes seran responsables de liderar la sessió juntament amb el professor. La resta del grup tindrà la tasca de valorar la seva feina i fer preguntes. Aquestes pràctiques contemplen d'una banda el treball en grups reduïts supervisats pel professor/a, així com la discussió en grup gran. Les pràctiques hauran de permetre a l'alumnat aplicar els coneixements adquirits en les classes teòriques, així com familiaritzar-los amb l'ús de diferents fonts d'informació. L'alumnat serà capaç d'identificar problemes, fer un diagnòstic i buscar solucions concretes. Aquestes pràctiques, al mateix temps, hauran de fomentar l'anàlisi crítica i la capacitat de discussió i de comunicació de l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Casos clínics | 14 | 0,56 | 1, 2, 4, 5, 8, 13 |
Classes pràctiques | 16 | 0,64 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 12, 13 |
Classes teòriques | 21 | 0,84 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 74 | 2,96 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Resolució de casos | 22 | 0,88 | 1, 2, 4, 5, 8, 13 |
Aquesta assignatura NO preveu el sistema d'avaluació única
L’assignatura s’avaluarà mitjançant dos exàmens parcials i els casos entregats durant l’any.
Cada cas es puntuarà de 0 a 10 i la nota final dels casos serà la mitjana aritmètica. L’avaluació del casos es durà a terme avaluant la participació de cada grup en la exposició, defensa o examen del cas, la capacitat resolutiva mostrada durant la classe i en alguns casos també amb el compendi entregat al professor/a.
L’avaluació dels dos casos impartits en anglès inclourà també l’avaluació individual d’aquesta competència. L'estudiantat que presenti i defensi els casos en anglès tindrà una bonificació en la nota de fins a un màxim d'1 punt a la nota final de Reproducció Animal segons els següents criteris orientadors:
- 0 - 0,34 punts: l'alumnat no rep cap tipus de bonificació
- 0,35- 0,84 punts: s'aplica un 5% sobre la nota final de l'assignatura
- 0,85- 1 punts: s'aplica un 10% sobre la nota final de l'assignatura
Tant el primer examen com el segon examen consten de 40 preguntes. Les preguntes tenen quatre possibles respostes de les quals únicament una és correcta. Cada pregunta mal contestada resta 0.33 punts. El contingut de l’examen correspondrà al que s’ha explicat durant les classes teòriques, classes pràctiques i seminaris. La durada de cada examen és de 60 minuts.
Nota final de l’assignatura: La nota del primer examen suposa un 30% de la nota final de l'assignatura. La nota del segon examen suposa un altre 30 % de la nota final de l’assignatura mentre que la obtinguda dels casos suposarà l’altre 40%. Totes tres parts s’han d’aprovar amb un ≥5. Notes ≤ 4,99 es consideraran com a suspeses.
Si la nota de l'examen és <5 punts, l’alumnat es podrà presentar a l'examen de recuperació. Si la nota dels casos es <5 punts, l’alumnat podrà recuperar aquesta part mitjançant la realització i entrega d'un treball relacionat amb un cas clínic, on l'alumnat haurà de diagnosticar i aportar possibles solucions al problema que se li plantegi. Es considerarà no presentat quan l'alumnat no faci l'examen
Pel que fa a l'alumnat que repeteixi l’assignatura, no és necessari que repeteixi les classes pràctiques. Per tal de poder avaluar-lo, s’ha de presentar a l’examen i se li conservarà la nota dels casos que va obtenir en els cursos anteriors.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Casos | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 11, 13 |
Examen | 60% | 3 | 0,12 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Pathways to pregnancy and parturition. Senger, PL. Current Conceptions Inc. 2º Edición, 2003.
Current therapy in large animal theriogenology. Robert S. Youngquist and Walter R. Threlfall Edició 2nd Saunders Elsevier, 2007
Small animal theriogenology. Margaret V. Root Kustritz. Butterworth Heinemann, cop. 2003
Canine and feline theriogenology. Shirley D. Johnston, Margaret V. Root Kustritz, Patricia N. S. Olson. Saunders Company. 2001
Veterinary reproduction and obstetrics. Arthur, GH, Noakes, DE, Pearson, H y Parkinson, TJ. Saunders Co. Ltd. 7th edición, 1996.
Canine and feline endocrinology and reproduction. Feldman, EC y Nelson, RW. W.B. Saunders Company. 2ª edición, 1996.
Manual of small animal reproduction and neonatology. Simpson G., England G., Harvey M. British Small Animal Veterinary Association, 1998
Fertility and infertility in dogs, cats and other carnivores. Concannon, PW, England, GCW, Verstegen JP y Russell, HA. Journal of Reproduction and Fertility Ltd., 1993.
Equine reproduction. McKinnon, AO y Voss, JL. Lea & Febiger, 1993.
Reproducción del ganado vacuno. Peters, AR y Ball, PJH. Acribia, 1991.
Veterinary Pediatrics. Dogs and cats from birth to six months. Hoskins, J.D. W.B. Saunders Company, 1995
Revistes especialitzades en Reproducció Animal disponibles on line
Animal Reproduction. Belo Horizonte, Brazil
Animal Reproduction Science. Elsevier Science, Amsterdam
Reproduction in Domestic Animasl. Blackwell Science, Berlin, Germany
DOCÈNCIA TEÒRICA (temari)
1. Definició de Reproducció. Inspecció d'un mascle reproductor (1h)
2. Cicle Estral (3h)
3. Control del zel (2h)
4. Seminologia (2h)
5. Fecundació (1h)
6. Transferència d'embrions (1h)
7. Diagnòstic de gestació (3h)
8. Interrupció de la gestació (1h)
9. Fetus (1h)
10. Pelvimetría i estàtica fetal (1h)
11. Part (2h)
12. Puerperi (1h)
13. Nounat (2h)
DOCÈNCIA PRÀCTICA
RA1: Citologia vaginal (2h)
RA2: Exploració d'organs d'escorxador i de l'aparell reproductor femení (4h)
RA3: Extracció de semen en diferent espècies (2h)
RA4: Sincronització de zels i Inseminació artificial (2h)
RA5: Anàlisi seminal i crioconservació (4h)
RA6: Fecundació in vitro (2h)
Seminaris
SRA1: Detecció de zel i Inseminació artificial en vaques de llet (2h)
SRA2: Inseminació Artificial en gosses (2h)
SRA3: Sincronització de zels en vaques i ovelles (2h)
SRA4: Fertilitat en truges (2h)
SRA5:Analítica seminal- (2h)
SRA6: Paràmetres reproductius en parideres de truges (2h)
SRA7: Noves tecnologies de la reproducció (2h)