Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Cap.
El coneixement de la manera en què les persones produeixen i utilitzen representacions és la base explicativa de l'activitat mental humana. Un conjunt de grans processos (com l'aprenentatge, la comprensió, el raonament o la presa de decisions) es fonamenten en representacions i operacions sobre les mateixes. Per tant, els objectius d'aquesta assignatura s'adrecen a conèixer les característiques del sistema cognitiu humà que permeten gestionar representacions i les maneres en què es fan servir. Aquests objectius inclouen una descripció de les bases físiques del funcionament intel·lectual i la seva articulació en funcions cognitives útils, les quals integren recursos cerebrals amb instruments culturals. Alhora, els continguts de l'assignatura permetran analitzar i explicar les principals activitats cognitives humanes, comprenent-ne els mecanismes generals implicats i la multiplicitat de concrecions que poden observar-se'n.
01. Representacions i intel·ligència
02. Sistemes cognitius: arquitectura física i funcional
03. Aspectes biològics de la cognició humana
04. Aspectes culturals de la cognició humana
05. Representacions d'objectes i representacions generades pel sistema cognitiu
06. Cognició distribuïda
07. Aprenentatge i estructures de coneixement
08. Raonament, solució de problemes i interaccions amb contextos
09. Dimensions diacròniques: la cognició dins del cicle vital
10. Bases cognitives de les competències
11. Variabilitat i configuracions cognitives excepcionals
A. Instruments de mesura intel·lectual (I)
B. Instruments de mesura intel·lectual (II) i mesures situades
C. Anàlisi de perfils
D. Mesura d'estructures de coneixement
E. Anàlisi competencial
Els continguts indexats numèricament corresponen als que seran tractats en les sessions magistrals, i configuren el cos teòric general de l'assignatura. En canvi, els continguts indexats amb lletres corresponen a les aproximacions pràctiques, amb contacte amb els instruments i aplicacions pràctiques per part dels alumnes, sota direcció docent.
La metodologia de la matèria consta de cinc formes generals d'actuació:
(1) Sessions dirigides pel docent, en les quals es presenten i discuteixen els principals continguts teòrics de la matèria.
(2) Sessions d'anàlisi de casos i aplicacions, en les quals l'alumnat té un rol actiu, sota la supervisió del docent.
(3) Sessions de contacte amb instruments i procediments de mesura, en les quals també l'alumnat té un rol actiu supervisat.
(4) Sessions de lectura, documentació i reflexió, desenvolupades de manera autònoma per l'alumnat amb feedback posterior del docent.
(5) Sessions de consulta individualitzada, amb seguiment de les tasques individuals i optimització del coneixement adquirit.
Les activitats programades s'integren en cadascuna d'aquestes metodologies, alhora que inclouen exemplificacions de procediments de mesura i serveixen com a avaluació continuada de la matèria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions magistrals | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
An?lisi de casos i instruments | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball independent de l'alumnat | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
Les activitats 1 a 4 conformen la nota de l’assignatura. Per a superar l'assignatura, la suma de les activitats realitzades ha de donar una nota mínima de 5. Totes les activitats es poden realitzar individualment o en grup, però es presentaran individualment de manera telemàtica.
Es considerarà com a NO AVALUABLE la persona que hagi realitzat activitats el pes de les quals en l'avaluació de l'assignatura sigui menor del 40%. Si s'han realitzat activitats que permetrien arribar a un 66% o més de la nota màxima i no s'ha assolit la nota mínima de 5, es podrà accedir a un examen de recuperació en el qual es tornaran a realitzar les activitats no presentades i alguna de les activitats presentades que hagi obtingut un baix resultat. La recuperació permet accedir a una nota màxima de 8,5.
No es preveu que l'alumnat de segona o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una prova de síntesi no recuperable.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'alumnat que s'acull a l'opció d'avaluació única renuncia a l'avaluació continuada i s'avaluarà de tots els continguts de l'assignatura en un sol acte d'avaluació, que es realitzarà la setmana 19.
Aquest acte d'avaluació constarà de les mateixes activitats incloses en l’avaluació continuada, amb els mateixos percentatges sobre la nota (veure taula d'avaluació continuada), realitzades consecutivament. La durada de les mateixes serà de: (1) Preguntes sobre els apunts: 1 hora; (2) Mapa conceptual: 2 hores; (3) Generació d’exemples propis: 1 hora; (4) List link: 1 hora. Per a la realització de les tasques, es podrà disposar dels apunts i materials de l’assignatura.
Les condicions de superació de l'assignatura i eventual recuperació de l'alumnat que s'aculli a l'avaluació única seran les mateixes que les de l'alumnat que segueix l'avaluació continuada.
Les normes d'avaluació de la Facultat de Psicologia poden trobar-se a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A. Preguntes sobre apunts (setmana 6) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
B. Mapa conceptual (setmana 10) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
C. Generaci? d'exemples propis (setmana 14) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
D. List-link (setmana 17) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 29 |
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
SMITH, E.E. y KOSSLYN, S.M. (2008). Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson y Prentice Hall.
CASTELLÓ, A. (2001). Inteligencias. Una integración multidisciplinaria. Barcelona: Masson.
CASTELLÓ, A. (2002). La inteligencia en acción. Barcelona: Masson.
Es facilitarà a través del Campus Virtual.