Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No es requereix cap requisit previ.
No obstant és recomanable repassar l’anatomia funcional del cervell, així com els seus principals sistemes de transmissió, ja que el coneixement psicobiològic contribueix a ubicar-se i a entendre més fàcilment els trastorns que es deriven de les seves dinfuncions.
La Neuropsicologia contribueix a comprendre el funcionament cognitiu i dels èssers humans i permet conèixer les alteracions que poden observar-se en persones que pateixen una disfunció o una lesió cerebral. Durant les últimes la rellevància d’aquesta disciplina ha anat augmentant, fins el punt de fer-se imprescincible en el treball en grup de molts equips de diagnòstic i intervenció en pacients amb dèficits cognitius, tant en l’ambit adult, com infantil. L’assignatura s’emmarca doncs, en el camp de la Psicologia Clínica i els seus continguts es projecten a nivell del diagnòstic i de la intervenció psicològica, en aquest cas, neuropsicològica.
Es en aquest context que l’assignatura de neuropsicologia es planteja els següents objectius per l’alumne:
1 - Aprendre quines són les principals àrees d’intervenció en neuropsicologia, i a identificar quines persones són susceptibles d’intervenció per part d’un professional expert en neuropsicologia.
2 - Conèixer l’existència de diverses malalties mèdiques, i sobretot, neurològiques en els adults i en els nens, que poder cursar amb alteracions cognitives i conductuals.
3 - Comprendre quins són els mecanismes cerebrals que estan implicats en l’aparició d’alteracions cognitives
4 - Conèixer quins són els principals trastorns cognitius que s’observen en la pràctica clínica i que són indicadors d’afectació cerebral, tant si en el futur es treballa en aquest àmbit com no.
5 - Tenir una visió general de la rellevància de treballar en un equip multidisciplinari de saber detectar possibles indicadors de disfunció cerebral en les persones.
1: Introducció general
a. Definició
b. Àrees d’estudi i d’intervenció en Neuropsicologia
c. Antecedents històrics de la neuropsicologia actual
2: Lateralització i localització hemisfèrica
a. Asimetries cerebrals en la organització de les funcions cognitives
b. Llenguatge i lateralitat manual
c. Organització cerebral de les funcions cognitives.
3: Tècniques d’exploració Cerebral
a. Tècniques històriques: L’ús del taquistoscopi en Neuropsicologia. L’audició dicòtica
b. Introducció a la neuroimatge cerebral: el valor del TAC, la RM i la TEP i l’SPECT en la Neuropsicologia Clínica.
c. Organització de l’exploració clínica
4: Alteracions de l’atenció
a. La Síndrome Confusional Aguda
b. La Síndrome d’heminegligència contralateral
5: Alteracions de la memòria
a. Les amnèsies: Descripció de les principals causes i de les patologies més freqüents que cursen amb amnèsia: Post-traumàtica. Sdme. de Korsakoff, anòxica, encefalitis...
b. Amnèsia neurològica versus amnèsia psicògena
c. Amnèsies transitòries: Amnèsia Global transitòria, secundària a TEC, Epilèpsia...
6: Les alteracions del llenguatge secundàries a lesió cerebral
a. Les afàsies
b. Les alèxies
c. Les agràfies
7: Els principals tipus d’agnòsies
a. Agnòsia visual
b. Agnòsia auditiva
c. Agnòsia tàctil
8: Les apràxies
a. Mecanismes implicats i que expliquen una apràxia
b. Principals tipus (ideomotriu, ideatòria, constructiva, etc..)
9: La patologia del lòbul frontal
a. Alteracions cognitives
b. Alteracions conductuals
c). Principals síndromes frontals
10: Introducció a la patologia cerebral que cursa amb dèficit cognitiu i conductual
a. Neuropsicologia de les demències
b. La patologia vascular cerebral i alteracions cognitives
c. Els Traumatismes Crànio-encefàlics i els dèficits cognitius
La metodologia docent es basa en dos blocs:
a) Classes aula grup sencer: , en forma de conferència docència interactiva per guiar a l’alumne en els esquemes de contingut bàsic que el permetran ampliar la informació i la recerca sobre la matèria, contribuint de forma directiva a decidir quins són els aspectes més importants dels continguts dels temes. El professor aportarà informació pràctica i exemples adicionals a la bibliografia de l'assignatura.
b) Classes pràctiques de seminari, on fonamentalment es treballarà sobre casos clínics que exemplifiquin els trastorns que han estat descrits i treballats en les classes de teoria. Aquestes sessions es realitzaran amb grups d’aula partida per quatre i es basaran en casos en vídeo o en paper per treballar a la pròpia aula.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica/conferència | 24 | 0,96 | 3, 4, 6, 7, 10 |
Pràctica clínica en aula (seminaris en grup petit) | 12 | 0,48 | 1, 3, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de seguiment de sol.lució de problemes | 8,5 | 0,34 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació i lectura de textos i articles | 42,5 | 1,7 | |
Estudi | 40 | 1,6 | |
Treball sobre tema i casos clínics | 20 | 0,8 |
L'assignatura es valorarà a través de la realització de:
- 2 proves escrites (EV1 y EV2) que seran de preguntes tipus test relacionades tant amb la matèria impartida en les classes teòriques com en les classes pràctiques, a realitzar en cadascún dels dos periodes avaluatius establerts per la facultat. La nota d'aquests exàmens suposa el 80% del total de la nota de l'assignatura (40% cada examen). L'examen de l'EV2 serà acumulatiu, es a dir, podràn entrar preguntes de qualsevol dels temes impartits al llarg del curs. L' EV1 es realitzarà al primer periode avaluatiu, i l'EV2 es realitzarà al segon peroide avaluatiu.
- Una recopilació d'informació d' un tema proposat pel professor (o proposat per l'alumne i acceptat pel professor), sobre algun aspecte relacionat amb el programa de l'assignatura (EV3). El treball es realitzarà en grups de quatre, es basarà fonamentalment en els resultats d'una recerca bibliogràfica actualitzada i serà tutoritzada al llarg del semestre fins l'expossició a classe per part de cada grup. Suposa un 20% de la nota global. Les exposicions dels alumnes estaran distribuides al llarg del curs.
Nota final: s'obtindrà de la mitja ponderada de les tres evidències d'aprenentatge. Caldrà una nota ponderada de 5 per superar l'assignatura.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única suposa la renuncia a l'avaluació continuada i consistirà en:
La durada de l'avaluació única es preveu d'aproximadament 4 hores. L'avaluació única es realitzarà en el segon periode avaluatiu.
S'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'avaluació continuada.
Podeu consultar les pautes d'avaluació de la facultat al seguent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 Examen parcial 1 | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
EV2 Examen acumulatiu 2 | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
EV3 Revisió bibliogràfica | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Forn, C. (2020): Manual de Neuropsicología, Madrid, Editorial Pirámide.
Bryan Kolb, Ian Q. Whishaw (2017): Neuropsicología humana. Editorial Médica Panamericana, Barcelona
Jódar, M (Ed) y cols (2014). Neuropsicologia. Barcelona, Editorial UOC VERSIÓ DIGITAL EN BIBLIOTECA UAB: ISBN: 978-84-9029-774-2, 978-84-9064-004-3.
Javier Tirapu Ustárroz y cols. (2012). Neuropsicología de la corteza prefrontal y las funciones ejecutivas. Editorial Viguer
Lapuente,R. (2010). Neuropsicología. Madrid, Plaza edición.
Junqué, C. I Barroso, J (2009). Neuropsicologia. Madrid, Ed. Síntesis
Jódar, M (ed). (2005). Trastornos del lenguaje y la memoria. Editorial UOC
Michael J. Aminoff ... [et al.]( 2008). Neuropsychology and behavioral neurology [Recurs electrònic] / edited by ISBN 9780444518972 Publicació Amsterdam : Academic Press.
No es requereix un programari especial per l'assignatura