Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
A més d'haver cursat la Matèria obligatòria Psicologia social (composta per les assignatures Influència social i grups i Psicologia social del món contemporani) es recomana haver cursat, prèviament o de forma simultània les assignatures optativesPsicologia social per l'anàlisi i la intervenció i Psicologia social aplicada.
a) Contextualització
Investigació i Coneixement Psicosocial és una assignatura que pretén introduir a l'estudiant a l'àmbit de la investigació, tant des d'una vessant teòrica com pràctica. El propòsit, és que l'estudiant s'endinsi i es familiaritzi amb el procés d'investigació mitjançant un procés reflexiu i analític, examinat críticament investigacions alienes, però, sobretot, mitjançant la pràctica de la investigació, involucrant-se i convertint-se en promotor d'una investigació.
Per tal d'aconseguir aquestes dues fites, a l'assignatura s'ensenya a: a) problematitzar qüestions socials de manera fonamentada i assumint les dimensions ètiques i polítiques intrínseques a tot procés d'investigació; b) dissenyar y planificar, ocupant-se de la selecció del tema, de la definició del problema i de la pregunta d'investigació; c) formular objectius d'investigació; d) elaborar un marc teòric que configuri la base i contribueixi a la justificació de la investigació; e) realitzar observacions, construir i realitzar entrevistes individuals i grupals; f) utilitzar estratègies de selecció i accés a informants; g) realitzar una anàlisi de contingut categorial; h) estructurar i redactar informes d'investigació i avaluar la investigació realitzada i ser capaç d'avaluar investigacions alienes.
b) Objectius formatius
1. Iniciar-se en els processos de problematizació de qüestiones psicosocials i del disseny i realització d'investigacions psicosocials.
2. Aprendre a construir instruments per a l'anàlisi de les relacions socials aprofundint en els aspectes pràctics i funcionals de cada mètode i tècnica estudiada.
3. Adquirir, a partir de la reflexió i de la pràctica, criteris que permetin avaluar la pertinència d'utilitzar mètodes i tècniques tant en investigacions pròpies com alienes.
4. Elaborar projectes i desenvolupar investigacions.
1. La investigació en Psicologia social i la construcció del coneixement.
2. El disseny de la investigació: la planificació i els procediments del procés d'investigació.
3. Panoràmica de mètodes d'investigació qualitativa: mètode fenomenològic, mètode hermenèutic, mètode etnogràfic, mètode d'investigació-acció, mètode d'històries de vida i mètode lingüístic.
4. Els dispositius de construcció de dades: observació, entrevistes individuals i grupals.
5. Estratègies de selecció i accés a informants.
6. El dispositiu d'anàlisi de dades: l'anàlisi de contingut categorial.
7. L'informe d'investigació: estructura i redacció.
8. L'avaluació de la investigació.
Metodologia docent:
Activitats formatives:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
1. Seminaris d'estudi teòric-pràctic | 20 | 0,8 | 2, 8, 11, 13, 15, 17, 19, 20, 23, 30, 31, 35, 37 |
2. Seminaris de discussió crítica sobre l'anàlisi de fenòmens psicosocials | 18 | 0,72 | 2, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 23, 25, 30, 31, 33, 35, 37 |
Tipus: Supervisades | |||
1. Tutories | 8 | 0,32 | 5, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 25, 31, 32, 35, 37 |
2. Participació en fòrums virtuals | 8,5 | 0,34 | 5, 13, 15, 17, 18, 19, 23, 25, 30, 31, 32, 33, 35, 37 |
Tipus: Autònomes | |||
1. Disseny d'una investigació en grup | 37 | 1,48 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 25, 30, 31, 32, 33, 35, 37 |
2. Redacció d'informes individuals | 13,5 | 0,54 | 5, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 30, 31, 32, 35, 37 |
3. Lectures d'articles i informes | 20 | 0,8 | 13, 15, 19, 23, 25, 30, 37 |
4. Estudi | 25 | 1 | 5, 7, 8, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 23, 30, 31, 32, 35, 37 |
1. AVALUACIÓ CONTINUADA
a) Condicions de l'avaluació
Per tal de superar l'assignatura es prendran en consideració tots els resultats d'aprenentatge vinculats a l'adquisició de les diferents competències recollides a l'assignatura. Més en concret, és imprescindible que l'estudiant:
La qualificació final será la suma dels resultats ponderats de les evidències 1, 2, 3 i 4.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge (una o vàries) amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.
b) Entregas/realització d'evidencies:
EV1: setmana 8/9
Ev2: setmana 11-15
Ev3: setmana 18
Ev4: setmana 12 - setmana 15
c) Requisits d'assistència
Les setmanes 11, 12 i 15 són d'assistència obligatòria per als Seminaris de discussió crítica sobre l'anàlisi de fenòmens psicosocials (pràctiques).
d) Recuperació
Pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts. La recuperació consistirà en un examen de preguntes obertes que estarà focalitzat en les evidències d'aprenentatge en que no s'hagi demostrat un rendiment satisfactori. La qualificació final màxima que es pot obtenir a la asignatura mijantçant recuperació és 5.
e) Prova de síntesi
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posteriormatrícula s'avalui mitjançant una únicaprova de síntesi no recuperable.
Pautas d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
2. AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev. 1: Informe individual de realització de una observació (incloent diari de camp) | 30% | 0 | 0 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 25, 30, 31, 32, 33, 35, 37 |
Ev. 2: Realització d'entrevista i participació en els seminaris de realització d'entrevistes | 30% | 0 | 0 | 2, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 23, 25, 30, 31, 33, 34, 35, 37 |
Ev. 3: Disseny grupal d'una investigació. | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 35, 36, 37 |
Ev. 4: Participació en fòrums virtuals | 10% | 0 | 0 | 5, 10, 13, 15, 17, 18, 19, 23, 25, 30, 31, 32, 33, 35, 37 |
Fonamental
Gordo López, Ángel J. i Serrano Pascual, Araceli (Coor.) (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Madrid: Pearson – Prentice Hall.
Taylor, Steven J. i Bogdan, Robert (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.
Complementària
Alguacil Gómez, Julio (2011). Cómo se hace un trabajo de investigación en sociología. Madrid: Los libros de la catarata.
Bardin, Laurence. (1977). Análisis de contenido. Madrid: Akal
Canales Cerrón, Manuel (Coor.-Ed.) (2006). Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Del Olmo, Margarita (Ed.) (2010). Dilemas éticos en antropología. Las entretelas del trabajo de campo etnográfico. Madrid: Trotta.
Del Val Cid, Consuelo i Gutiérrez Brito, Jesús (2005). Prácticas para la comprensión de la realidad social. Madrid: Mc Graw Hill
Della Porta, Donatella i Keating, Michael (2008). Enfoques y metodologías de las ciencias sociales. Una perspectiva pluralista. Madrid: Akal, 2013
García Ferrando, Manuel, Ibáñez, Jesús i Alvira, Francisco (Comp.) (1986). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial, 1990.
Ghiglione, Rodolphe Matalon, Benjamin (1978). Las encuestas sociológicas. México: Trillas, 1989.
Gibbs, Graham (2007). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata, 2012.
Gutiérrez Brito, Jesús (2008). Dinámica del grupo de discusión. Madrid: CIS.
Hammersley, Martyn i Atkinson, Paul (1983). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós, 1994.
Íñiguez Rueda, Lupicinio (Ed.) (2003). Análisis del discurso. Manual para las ciencias sociales. Barcelona UOC.
Krueger, Richard A. (1988). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide, 1991.
Mills, Charles Wright (1959). La imaginación sociológica. Mèxic: FCE, 2010. (Hi ha una traducció en català a l'Editorial Herder de Barcelona).
Montañés Serrano, Manuel (2009). Metodología y técnica participativa. Teoría y práctica de una estrategia de investigación participativa. Barcelona: UOC
Morse, Janice M. (Ed.) (1994). Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia, 2003.
Quivy, Raymond i Campenhoudt, Luc van (1995). Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder, 1977. (Hi ha una traducció en castellà a l'Editorial Limusa de Mèxic).
Rodríguez Gómez, Gregorio, Gil Flores, Javier i García Jiménez, Eduardo (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Granada: Aljibe.
Ruiz Olabuenaga, José Ignacio (1996). Metodología de investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Strauss, Anselm i Corbin, Juliet (1998). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia, 2002.
Valles, Miguel S. (2002). Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS.
Valles, Miguel S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis, 2000.
Velasco, Honorio i Díaz de Rada, Angel (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Valladolid: Trotta
No hi ha.