Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501573 Economia | OT | 3 | 2 |
2501573 Economia | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No s’han establert.
L'objectiu de l'assignatura és doble, d'una banda entendre els conceptes bàsics de l'economia que ens han de permetre, d'altra, entendre els sistemes humans com a sistemes oberts a l'entrada d'energia i materials, i a la sortida de residus. És a dir, s'estudia el funcionament biofísic de les economies, el que es coneix com el "metabolisme social" i el paper que tenen els recursos naturals en el manteniment de el sistema econòmic.
El curs també estudia l'aplicació de la teoria econòmica a l'anàlisi i gestió dels recursos naturals. Les decisions sobre els recursos naturals renovables i exhauribles, i sobre la contaminació es poden basar en el balanç de costos i beneficis monetaris. Però aquest enfocament té limitacions. Per això es proposa també l'alternativa de l'avaluació multi-criteri de les decisions de gestió dels recursos.
1. Introducció. L'economia com a subsistema obert dins de la biosfera
Principals magnituds i agregats econòmics
El cicle de la renda i la generació de valor afegit
Els recursos naturals en el procés econòmic
Les lleis de la termodinàmica i la seva interpretació econòmica
La fletxa de el temps i l'evolució.
2. Valoració monetària i ambient
Valor ecològic i valor econòmic
Famílies de mètodes de valoració econòmica
Valor econòmic total
Taxa de descompte
3. Instruments de política econòmica ambiental
Externalitats
Nivell òptim de contaminació
Internalització d'externalitats
Pigou i la tributació verda
Coase i el mercat de drets d'emissió
Pagament per serveis ambientals
4. Anàlisi cost - benefici
Democràcia econòmica i política
Teorema d'impossibilitat d'Arrow
Criteri de compensació de Kaldor-Hicks
Relació entre eficiència i equitat
Risc, incertesa i irreversibilitat
5. Avaluació multi-criteri
Fonaments metodològics (racionalitat substantiva i procedimental, complexitat i ciència post-normal).
Estructuració d'un problema multi-criteri (alternatives i criteris, ponderació dels criteris).
Principals enfocaments de multi-criteri discret (Enfocament de la utilitat, MAUT; Mètodes de superació; NAIADE).
exemples
6. Propietat i accés als recursos naturals
Tipologia de drets de propietat i la seva relació amb la gestió de recursos naturals
Governança dels comuns: teoria i exemples. La tragèdia dels comuns d'Hardin
Processos d'accés i exclusió als recursos naturals
Exemples: els comuns globals (mar i atmosfera), biopirateria, land-grabbing
7. Anàlisi dels recursos no renovables
Base de recursos i reserves
Lacorba d'Hubbert
La regla d'Hotelling: sender òptim d'extracció de recursos
Backstop technologies
La regla d'El Serafy
EROI o taxa de retorn energètic sobre la inversió en energia
Energia nuclear, residus, temps i descompte
8. Anàlisi dels recursos renovables
Rendiment sostenible. Models biològics vs econòmics
Economia forestal: torn forestal tècnic; la regla de Faustmann; serveis ambientals de bosc
Economia de la pesca: model biològic i model econòmic
9. Comerç i medi ambient
Determinants de el comerç: avantatges absolutes i relatives
Governança de el comerç internacional (OMC)
Implicacions ambientals de el comerç internacional
Intercanvi desigual, intercanvi ecològic desigual i intercanvi calòric desigual
10. Economia i governança de la biodiversitat
La línia de temps de la governança de la biodiversitat: de la Convenció de Diversitat Biològica (1992) a el Protocol de Nagoya (2010)
La generació de valor a partir de la biodiversitat (mecanismes d'apropiació)
Protocol de Nagoya i el sistema multilateral d'accés als recursos genètics
La distribució justa i equitativa derivada de l'accés als recursos genètics: beneficis monetaris i no monetaris
11. Economia i governança de l'canvi climàtic
Efecte hivernacle i escalfament global
Governança de l'canvi climàtic (UNFCCC i IPCC)
Protocol de Kyoto, Acord de París, comunicacions nacionals i NDC
Mecanismes de compliment: mercats d'emissions, mecanisme de desenvolupament net, implementació conjunta.
12. Anàlisi del metabolisme de les societats
Consum endosomàtic i exosomàtic d'energia
Evolució exosomàtica de les societats (Pic del petroli)
Anàlisi de Flux de materials
Anàlisi energètic, comptabilitat energètica, EMergy, exergy
Anàlisi Multiescalar del Metabolisme de les Societats (MuSIASEM)
1. Lliçó magistral i debats dirigits
El professor realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi mostrats a les unitats didàctiques. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi de la relació entre l'activitat humana i el medi ambient, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Sessions pràctiques
Les sessions pràctiques consistiran en les presentacions dels treballs i el debat semi-estructurat que defineixi el grup. Aquesta activitat servirà també per tal de relacionar els conceptes fonamentals de l’assignatura i donar propostes de resolució dels conflictes tant des de la perspectiva de l’Economia Ambiental com des de la perspectiva de l’Economia Ecològica.
3. Tutories
El procés d'aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals i/o de grup. El professor de l'assignatura estarà a disposició dels alumnes per a resoldre els dubtes i seguir l'evolució de l'esmentat procés d'aprenentatge i adquisició de competències de l'alumnat.
4. Campus Virtual de l'assignatura
En l'ensenyament presencial el Campus Virtual és una eina útil, a fi que els estudiants tinguin un espai complementari on puguin accedir a diferents tipus de materials que el docent consideri bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge de l'assignatura. Per accedir-hi només heu d'anar a la pàgina web de la UAB i allà hi trobareu l'enllaç, o be directament a la pàgina web del campus virtual (https://cv.uab.cat/portada/ca/).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 32,5 | 1,3 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18 |
Sessions pràctiques: Desenvolupament de treball en grup, presentació i discussió en classe | 17 | 0,68 | 2, 4, 8, 9, 11, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment dels treballs a realitzar. | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 17 | 0,68 | 8 |
Lectura i estudi de teoria | 70 | 2,8 | 2, 4, 5, 7, 9, 17 |
AVALUACIÓ CONTÍNUA
L'avaluació de l'assignatura es basarà en una avaluació continuada del procés d'adquisició de coneixements i competències per part de l'alumne i constarà de:
- 2 exàmens parcials de coneixement que podran combinar preguntes tipus test i temàtiques i que comptaran un 35% de la nota final cadascun.
- Un assaig final, que comptarà el 30% de la nota final.
AVALUACIÓ ÚNICA
La sol·licitud davaluació única suposa la renúncia a lavaluació continuada.
L'avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d'Economia i Empresa.
Tipologia Evidència |
Pes a l'avaluació final (%) |
Duració de l'activitat |
L'activitat que dóna lloc a l'evidència es fa presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) |
Exàmen |
70% |
3h |
Sí |
Assaig |
30% |
|
No |
TOTAL |
100% |
|
|
A la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l'avaluació única, tots s'avaluen amb la mateixa prova o evidència d'avaluació.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 30 | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 11, 12, 13, 17 |
Examen parcial 1 | 35 | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 7, 8, 10, 14, 18 |
Examen parcial 2 | 35 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18 |
BIBLIOGRAFIA (en negreta la bàsica)
Common, Michael S., and Sigrid Stagl (2005). Ecological Economics: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010751826406709
Daly, Herman E., and Joshua C. Farley (2011). Ecological Economics: Principles and Applications. 2nd ed. Washington: Island Press. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991001531189706709
Costanza, R., Segura, O., & Martínez Alier, J. (1996). Getting down to earth: practical applications of ecological economics. Island Press. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991004699359706709
Martínez Alier, Joan., and Klaus Schlüpmann (1987). Ecological Economics: Energy, Environment and Society. Oxford: Basil Blackwell. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991001038929706709
Padilla Rosa, E. and Ramos-Martin, J. (Eds.) (2023): Elgar Encyclopedia of Ecological Economics. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd. ISBN: 978-1-80220-040-9.
Villamayor-Tomas, Sergio., and Roldan. Muradian (Eds.) (2023). The Barcelona School of Ecological Economics and Political Ecology A Companion in Honour of Joan Martinez-Alier. Cham: Springer International Publishing. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010787421306709
No es necessita cap programa en particular.