Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | FB | 2 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
L’assignatura de didàctica i desenvolupament curricular, com assignatura de segon curs del grau d’Educació Primària, té com a referents les assignatures d’educació i contextos educatius i teories i pràctiques contemporànies en educació impartides a primer curs. Això significa que per poder desenvolupar adequadament l’assignatura de didàctica i desenvolupament curricular caldran uns mínims de suficiència en relació a les assignatures esmentades. De fet, l’assoliment de les competències en relació als processos i contextos educatius inclou el treball en relació amb la didàctica i el desenvolupament curricular. Per altra banda, podríem dir que contextos educatius i teories i pràctiques contemporànies constitueix una part de les bases i fonament per la didàctica i el desenvolupament curricular.
La didàctica i el desenvolupament curricular a la titulació de primària està orientada a comprendre els processos d’ensenyament i aprenentatge en el context de l’educació primària i a analitzar els plantejament curriculars, des del punt de vista del seu disseny i desenvolupament, més permitent i actuals en aquesta etapa d’ensenyament.
Es tracta, doncs, d’una assignatura que tindrà una continuïtat a tercer curs amb l’assignatura planificació, investigació i innovació que permetrà aprofundit i ampliar els plantejaments didàctics i curriculars, en aquest cas, més concretament, en les funcions de planificació, investigació i innovació.
Des d’aquest punt de vista, l’assignatura de didàctica i desenvolupament curricular ha d’establir els referents teòrics i pràctics pel treball a l’etapa d’educació primària.
Els objectius de l’assignatura es concreten en:
ELS CONTINGUTS DE L'ASSIGNATURA SÓN ELS SEGÜENTS
BLOC 1: La didàctica i la teoria curricular
1. Didàctica i curriculum: aproximació conceptual
2. Teories i paradigmes del curriculum
3. Bases i fonaments del curriculum
BLOC 2: Disseny i desenvolupament curricular
4. Estructura curricular a l'Etapa de l'Educació Primària
5. Les competències bàsiques com a eix vertebrador del disseny i desenvolupament curricular
6. La programació d'aula: De la competència a la concreció dels objectius, selecció i seqüenciació de continguts, estratègies metodològiques pel desenvolupament de competències i avaluació d'aprenentatges
BLOC 3: La funció docent i la gestió de grups
7. Les funcions docents: de la planificació a l'avaluació, la funció tutorial
8. La gestió i dinamització del grup classe
El plantejament metodològic sota el principi de la multivarietat d’estratègies metodològiques ha de facilitar la participació activa i la construcció del procés aprenentatge per part de l’alumne.
En aquest sentit es plantejaran sessions magistrals amb gran grup, activitats de seminaris que permetin el treball en petit grups cooperatius, i es potenciarà el treball autònom.
Així mateix, en el marc d'aquesta assignatura, s'aporta al desenvolupament de la CDD a través del Desenvolupament d'una unitat didàctica integrant les àrees del currículum de primària, inclosa la Competència Digital, on s’integren metodologies innovadores amb tecnologies.
El docent, en aquest plantejament metodològic, ha de donar suport constant a l’alumne (responsable del seu aprenentatge), facilitant els mitjans i recursos necessaris per tal de mediar en el seu procés d’aprenentatge.
Les tutories en aquest context esdevindran una part fonamental de la metodologia de treball.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Gran grup a distància. Activitats magistrals en les que el docent assumeix un rol actiu implicant la participació de l'estudiant en el procés. La finalitat d'aquestes activitats és la de presentar els continguts i la presentació d'activitats | 30 | 1,2 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 21 |
Seminari presencial. Activitats d'aprenentatge cooperatiu mitjançant les quals els estudiants, en grup, treballan per l'assoliments dels aprenentatges. Aquestes activitats estructurades i conegudes a l'inici pretenen l'aprofundiment i aplicació | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisada. El·laboració en grup, tutorització i lliuraments de pràctiques. Activitat combinada presencial i distància | 16 | 0,64 | 2, 10, 12, 13, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Autònomes, a distància | 75 | 3 | 6, 8, 10 |
En el sistema d’avaluació plantejat en aquesta assignatura es farà un seguiment del procés d’aprenentatge de l’alumne per tal de poder-lo guiar i orientar mitjançant els seminaris i les tutories. D’altra banda, aquest seguiment ens ha de permetre prendre decisions sobre el ritme de desenvolupament de l’assignatura. En finalitzar l’assignatura verificarem el nivell d’aprenentatges assolits tenint com a referència les competències i els objectius plantejats. Aquesta assignatura, també inclou activitats per al desenvolupament de la Competència Digital Docent.
Per avaluar els aprenentatges dels alumnes utilitzarem, bàsicament, tres tipus d’evidències:
Abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA i d’acord a la documentació que es resumeix en fonts de la UAB: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf; https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html; https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
Per tal de superar l’assignatura caldrà realitzar, presentar en la data indicada, defensar (si s’escau) i superar (nota mínima de 5) totes les activitats/pràctiques/exercicis/proves pràctiques sol·licitades i la prova escrita programada.
Un altre aspecte a tenir present serà el pes específics de cada evidència en el conjunt de la nota final de l’assignatura (veure quadre anterior on figura la ponderació).
Les qualificacions de cadascuna de les evidències d’avaluació es faran públiques al campus virtual en un termini màxim de 20 dies hàbils des del seu lliurament. La persona que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa.
AVALUACIÓ ÚNICA
Les evidències de l’avaluació única s’hauran de lliurar al mes de Gener de 2024, coincidint amb la realització de l’examen escrit. Concretament:
Aquesta avaluació contempla:
Totes les evidències contemplades a l'avaluació única hauran de superar-se amb una qualificació mínima de 5.
La data de recuperació de l’avaluació única serà la mateixa que l'establerta en l'avaluació continuada (fixada dues setmanes després: 2 de febrer per al grup 21; 7 de febrer per als grups 31, 41 i 71). S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
La revisió de la qualificaciófinal segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Tant en el procés d'avaluació continuada com única, en totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits. Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Per aprovar aquesta assignatura caldrà també mostrar una actitud compatible amb la professió educativa. Caldrà demostrar escolta activa, respecte, participació activa a les classes, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), mostra pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu, democràtic i on es respecten les diferències.
La còpia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tantsi és un treball individual com en grup(en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Per obtenir més informació sobre els criteris i pautes generals d’avaluació de la Facultat de Ciències de l’Educació es pot consultar el següent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345725434468.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació d'una pràctica grupal (avaluació grupal) | 5% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 7, 10, 11, 15 |
Realització d'una prova escrita sobre el contingut teòric (avaluació individual) | 50% | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 15, 17, 21 |
Treball en els seminaris, realització i lliurament de proves/activitats pràctiques (avaluació grupal) | 45% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
A continuació es proporciona la bibliografia bàsica, en el programa de l’assignatura i durant el desenvolupament de la mateixa, es proporcionaran noves referències útils per a cada tema.
Barcia, M.I, de Morais Melo, S., & Justianovich, S. (coords.) (2019). Didáctica y Prácticas de la Enseñanza en la formación del profesorado Conceptualizaciones y experiencias en Ciencias de la Educación. Universidad de la Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/95295/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1#page=71
Bolívar, A. (2008). Didáctica y Currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Ediciones Aljibe.
Darling-Hammond, L. & Bransford, J. (Eds.) (2005). Preparing Teachers for a Changing World. Jossey-Bass.
Fernández Almenara, M. G. (2022). Didáctica y su campo de intervención. Editorial Técnica Avicam.
Jiménez, J.M., González, A.P., & Fandos,M. (2006). Visión general de la didáctica. Publicaciones URV
Herrán, A & Paredes, J. (2008). Didàctica general. La práctica de la enseñanza infantil, primaria y secundaria. McGraw-Hill
Medina, A. & Salvador, F. (Coord.) (2009): Didáctica General. Madrid. https://ceum-morelos.edu.mx/libros/didacticageneral.pdf
Montanero, M. (2019). Didáctica General. Universidad de Extremadura. Servicio de Publicaciones. http://dehesa.unex.es/xmlui/bitstream/handle/10662/9225/978-84-09-07197-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Picco, S. & Orienti, N. (coords.) (2017). Didáctica y Currículum. Aportes teóricos y prácticos para pensar e intervenir en las prácticas de la enseñanza. Universidad de la Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/61533/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1
Tejada, J. (2005): Didáctica-Currículum. Diseño, desarrollo y evaluación curricular. Davinci.
Tejada, J., & Giménez, V. (Coords.) (2006): Formación de Formadores. Escenario aula. Thomson
Zabala, A. & Arnau, L. (2010). Once ideas claves. Cómo aprender y enseñar competencias. Graó
Bibliografia complementària
Dack, H. & Tomlinson, C.A. (2014). Searching for the Irresistible. Phi Delta Kappan, 95, 43-47. https://doi.org/10.1177/003172171409500
Domingo, J. y Pérez Ferra, M. (Eds.) (2015). Aprendiendo a enseñar. Manual práctico de didáctica Pirámide.
John, P.D. (2006). Lesson planning and the student teacher: re-thinking the dominant model. Journal of Curriculum Studies, 38(4), 483-498. https://doi.org/10.1080/00220270500363620
Moral, C. (Coord) (2010). Didáctica. Teoría y práctica de la enseñanza. Pirámide.
Navarro, R. (Coord.) (2007): Didáctica y Currículum para el desarrollo de competencias. Dykinson
Pellejero, L. & Zufiaurre, B. (2010). Formación didácticapara docentes. CCS
Rodríguez Rojo, M. (Coord.) (2002). Didáctica General. Qué y cómo enseñar en la sociedad de la información. Biblioteca Nueva
Salvador Mata, F., Rodríguez Diéguez, J.L., & Bolívar, A. (Dtores.)(2004): Diccionario enciclopédico de Didáctica. Archidona: Ediciones Aljibe (2 volúmenes).
Sánchez Huete, J.C. (Coord) (2008): Compendio de Didáctica General. Editorial CCS
Sevillano, M.L. (2004): Didáctica en el siglo XXI. Ejes en el aprendizaje yenseñanza de calidad. Madrid: McGraw-Hill
Tomozii, S.E. & Topală, I. (2014). Why do we need to change the educational paradigms? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 142, 586-591. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814045984
Viana, M. & Freire, Z.M. (2014). Deconstruction of Paradigms for Teacher Training: A Transdisciplinary Perspective. Journal of Modern Education Review, 4(5), 349-357. http://www.academicstar.us/UploadFile/Picture/2015-1/20151203554224.pdf
No procedeix