Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Aquesta assignatura requereix un coneixement bàsic de matemàtiques equivalent al que s'assoleix amb les matemàtiques de l'Educació Secundària Obligatòria. Es recomana haver cursat i aprovat les assignatures de primer curs: “Matemàtiques per mestres” i l’assignatura de segon curs: “Aprenentatge de les matemàtiques i currículum”. És important tenir una actitud oberta i crítica que faciliti l'apropament a la matemàtica des de diferents perspectives. No s'acceptaran actituds o comportaments discriminatoris i es vetllarà per l'ús inclusiu de la llengua.
Es tracta d’una assignatura obligatòria de tercer curs centrada en el desenvolupament de competències professionals d’anàlisi didàctica i matemàtica, a partir de situacions reals de l’aula de matemàtiques a primària, que seran el punt de partida del disseny, gestió i avaluació d’activitats matemàtiques innovadores, interdisciplinàries i inclusives.
Des de Gestió i innovació a l’aula de matemàtiques, es vol incidir en la capacitat de relacionar i integrar els coneixements que s'han anat construint a les altres assignatures de matemàtica i didàctica de les matemàtiques del Grau. Aquesta assignatura desenvolupa el coneixement pràctic i l’aplicació del currículum de matemàtica de primària en la planificació, el disseny i l’avaluació de tasques i seqüències d’ensenyament i aprenentatge de continguts matemàtics, amb especial atenció als següents:
1. Geometria: transformacions geomètriques, simetria i semblança.
2. Nombres racionals: nombres decimals i operacions, concepte de fracció i representacions.
3. Mesura: magnituds i unitats de mesura, procediments de mesura. Proporcionalitat.
Es concreten els següents objectius específics:
1. Conèixer diferents elements teòrics per a l’anàlisi didàctica de situacions d’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques a primària.
2. Desenvolupar competències professionals d’anàlisi didàctica i matemàtic pel disseny, planificació, gestió i avaluació de tasques i seqüències d’ensenyament i aprenentatge sobre nombres, mesura i geometria.
3. Conèixer i analitzar situacions didàctiques, interdisciplinàries i innovadores, identificant els continguts matemàtics i els d’altres àrees que s’hi treballen.
4. Afavorir aspectes innovadors relatius a la gestió de l’aula de matemàtiques i a l’ús de recursos didàctics.
5. Dissenyar intervencions per a l’ensenyament de la matemàtica a primària, a partir del currículum i de les seves directrius teòriques.
1. Anàlisi matemàtica i didàctica dels continguts matemàtics curriculars de primària
1.1. Geometria: transformacions geomètriques, simetria i semblança.
1.2. Nombres racional: nombres decimal i operacions, fracció i representacions.
1.3. Mesura: magnituds i unitats de mesura, procediments de mesura. Proporcionalitat.
2. Disseny, planificació i anàlisi del treball a l’aula de matemàtiques a primària
2.1. Disseny d’activitats a l’aula de matemàtiques.
2.2. Anàlisi didàctica i matemàtica de situacions d’aula de primària.
2.3. Disseny de seqüències didàctiques competencials a l’aula de matemàtiques a primària.
3. Gestió i innovació a l’aula de matemàtiques de primària
3.1. Metodologies pel treballa a l’aula: treball per projectes, resolució de problemes, treball col·laboratiu i racons.
3.2. Recursos pel treball a l’aula de matemàtiques: tecnològics, lingüístics, manipulatius i lúdics.
4. Avaluació a de l’activitat matemàtica a l’aula de primària
4.1. Continguts d’avaluació en matemàtica: conceptes, processos, competències.
4.2. Formes d’avaluació de pràctiques matemàtiques: avaluació, correcció, qualificació.
4.3. Moments del’avaluació en l’aprenentatge de la matemàtica: inicial, continua, sumativa, final.
Hi haurà sessions setmanals en gran grup i de petit grup. Las sessions de gran grup, dirigides pels professors, es dedicaran, per una banda, a l’anàlisi i discussió de situacions reals d’aprenentatge i ensenyament de les matemàtiques de l’aula de primària i, per altra banda, a la concreció de conceptes i idees matemàtiques que es desprenen d’aquestes situacions.
Per tal d’ajudar al desenvolupament competències professionals d’anàlisi didàctica i matemàtica, els seminaris en grup reduït es basaran en l’anàlisi de situacions reals de l’aula de matemàtiques a primària lligades als continguts matemàtics especificats, a fi de dissenyar i discutir activitats matemàtiques innovadores, interdisciplinàries i inclusives. Igualment, es potenciarà dins dels seminaris en grup reduït l’exposició oral dels processos de disseny i d'anàlisi de les seqüències didàctiques de matemàtiques en l’etapa de primària elaborades pels estudiants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial. Gran grup. | 25 | 1 | 5, 9 |
Seminaris TAC. Grup reduïts. | 4 | 0,16 | |
Seminaris d'exposició. Grups reduïts. | 4 | 0,16 | 5, 9 |
Seminaris ordinaris. Grup reduïts. | 5 | 0,2 | 5, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació prova final | 5 | 0,2 | |
Tutories | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'alumne de preparació d'informes, treballs escrits i presentacions orals | 62 | 2,48 |
L'assistència a un mínim del 80% de les classes de l'assignatura és obligatòria. Els justificants que algunes vegades l’estudiantat presenta en cas d’absència serveixen únicament per explicar la no assistència, en cap cas són un eximent de la presència. D'altra banda, aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
L'avaluació de l'assignatura es durà a terme al llarg de tot el semestre acadèmic mitjançant les activitats que s'indiquen a continuació.
Les activitats avaluables que es realitzen al llarg del curs són bàsicament dues: disseny d’una seqüència didàctica, anàlisi didàctica i matemàtica de casos d'ensenyament i aprenentatge. Totes dues s'han de lliurar en el termini establert. Si no es lliuren dins del termini establert, s'habilitarà un període addicional d'una setmana però l’avaluació de cada activitat tindrà un topall màxim d'un 5 sobre 10. Els terminis de lliurament de les activitats i dels retorns de les correccions per part del professorat es concretaran en el programa de l'assignatura. Els retorns, però, mai no podran ser més tard de 20 dies hàbils des de la rebuda. Els lliuraments de l’anàlisi de cada cas d'ensenyament i aprenentatge, que es començaran en les sessions de seminari, es tancaran setmanalment el dia de la sessió de cada subgrup. El lliurament del disseny d’una seqüència didàctica es tancarà el dia de la sessió de cada subgrup de la setmana final de novembre.
És primordial un ús correcte i adequat de la llengua a tots els lliuraments. La correcció lingüística es considera a l'avaluació de tots els treballs.
El plagi total o parcial de qualssevol activitat d’avaluació i/o la còpia en un prova d’avaluació és motiu directe per suspendre l’assignatura.
La nota d’un treball de grup no és necessàriament la nota individual dels alumnes del grup. El procés d’avaluació individual en de treball en grup està determinat per les evidències d’aprenentatge de cadascú.
Pel que fa a la prova final, per fer mitjana amb la mitja de les activitats formatives, s'ha d'obtenir com a mínim una qualificació de 5. Hi ha recuperació en segona convocatòria.
Pel que fa a les dues activitats formatives d'avaluació, per fer mitjana amb la nota de la prova final, s'ha d'obtenir com a mínim una qualificació mitjana de 5.
Les avaluacions finals i de recuperació seran la dues darreres setmanes lectives de desembre (setmana de l'11 i del 18 de desembre de 2023) segons el dia assignat a cada grup (21, 31, 41, 71).
Es rep la qualificació de no avaluable si l'estudiantat no ha presentat algun dels treballs, o si no s’ha presentat a les proves individuals de desembre.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Treball en grup: anàlisi didàctic i matemàtic de situacions matemàtiques i de recursos de l'aula de primària. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball individual: proves d'avaluació. | 50% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7, 9, 13 |
Treball parelles: disseny d'una seqüència didàctica de matemàtiques, relacionada amb els blocs de continguts de primària desenvolupats. | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14 |
Castelnuovo, E. (1981). La matemática/La geometria. Ketres Editora.
Chamorro. M. C. (2003). Didáctica de las Matemáticas para Primaria. Pearson Educación.
NCTM (2003). Principios y estándares para la educación matemàtica. Sociedad Andaluza de Profesores de Matemáticas.
Segovia, I., L. Rico. (2011). Matemáticas para maestros de Educación Primaria. Ediciones Pirámide.
TAL Team (2001). Children learn mathematics. Freudenthal Institute and National Institute for Curriculum Development.
TAL Team (2005). Young children learn measurement and geometry. Freudenthal Institute and National Institute for Curriculum Development.
Webgrafia
https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-basica
https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/finestra/matematiques
http://www.urg.es/local/jgodino/edumat-maestros
http://www.geogebra.org/cms
http://www.fi.uu.nl/rekenweb/en
http://www.fi.uu.nl
http://www.nctm.org/standards/content.aspx?id=26885
http://recursostic.educacion.es/gauss/web/materiales_didacticos/primaria/actividades/novedades.htm
http://www.edu365.cat/aulanet/intermates
http://puntmat.blogspot.com.es
Per determinar