Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És molt recomanable que l’estudiant hagi cursat i utilitzi els coneixements de les següents assignatures:
- Les matemàtiques en el currículum d’infantil.
- La pràctica matemàtica a l’aula d’Educació Infantil.
Es tracta d’una assignatura optativa de quart curs que està centrada en una didàctica específica. S’imparteix quan l’alumnat ja ha fet tota la formació bàsica i es cursa a continuació de “Les matemàtiques en el currículum d’infantil” i “La pràctica matemàtica a l’aula d’Educació Infantil”. És per això que l’assignatura: Joc i activitat matemàtica en educació infantil, vol aprofundir en els coneixements de didàctica de la matemàtica a l’educació infantil.
Aquesta assignatura se centra en el coneixement aplicat del currículum matemàtic d’infantil, però també es repassaran diferents continguts matemàtics i didàctics d'altres àrees. La dinàmica serà dissenyar, implementar i avaluar tallers de jocs matemàtics amb infants d'Educació Infantil d'entre tres i sis anys.
La metodologia d'aquesta assignatura es basa en la seva aplicabilitat. Aprendreu 'fent', sereu les padrines i padrins matemàtics d'infants d'infantil. Tindreu un parell d'infants a càrrec vostre (els fillols) i els acompanyareu durant cinc mesos. Dissenyareu tallers de jocs i matemàtiques, els compartireu amb les vostres companyes i companys i els dureu a terme amb infants de dues classes senceres. Documentareu l'aplicació dels tallers. Recollireu i analitzareu les representacions gràfiques que realitzaran els infants. Crearem rúbriques d'observació. Redactareu un informe d'avaluació dels vostres fillols, entre d'altres. Durant tot aquest procés hi haurà les dues mestres tutores d'aquests infants que també participaran puntualment amb nosaltres.
Pel fet de ser una assignatura aplicada, es requereix una presencialitat i implicació total. Actuareu amb la màxima responsabilitat i dedicació, ja que cada dues setmanes hi haurà cinquanta infants pendents del que haureu dissenyat i preparat vosaltres.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial gran grup | 45 | 1,8 | 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de materials i d'experiències d'aula | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat autònoma | 75 | 3 | 8 |
L'avaluació d'aquesta assignatura és CONTINUA
Es realitzarà una part d'avaluació individual i una en grup.
a) Un diari de cada taller realitzat amb els infants, més les ampliacions que l'estudiant consideri. Diari que cal portar al dia. Aquest diari serà llegit per la docent dues vegades al llarg del curs i en farà un retorn per poder-lo millorar.
b) Un informe d'avaluació per a cada fillol.
c) Un dossier per les families dels teus fillols, seguint les pautes de les mestres.
a) Preparar i dur a terme una sessió del taller de joc i activitat lúdica matemática, amb infants.
b) Comprendre i aplicar els tallers dissenyats pels companys.
La nota final serà proposada per cada estudiant i negociada amb la professora.
L'avaluació, per tant, és contínua. Caldrà lliurar el document individual final el 21 de juny de 2024. La reavaluació es farà el divendres 28 de juny.
Qui no presenti el document dins el termini i/o no participi del treball col·lectiu es considerarà No presentat.
L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a totes les classes per ser avaluat (es contempla un 20% màxim d’incidències).
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/aconsidera que no compleix aquests requisits. En cas de plagi l'assignatura queda suspesa.
Pel fet de ser una assignatura aplicada, es requereix una presencialitat i implicació total. També es requereix màxima responsabilitat i dedicació, ja que cada dues setmanes hi haurà cinquanta infants pendents del que haureu dissenyat i preparat vosaltres.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única donat el seu caracter aplicat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoavaluació | 20 | 0 | 0 | 2, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Disseny i aplicació d'una sessió al taller | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Treball individual. Diari de les sessions | 50 | 0 | 0 | 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Blahey, L. (2021). The Power of Play: 6 Benefits for Child Development. Disponible a: https://www.epl.ca/blogs/post/importance-of-play-for-kids/
Bruner, J. (1983). Juego, pensamiento y lenguaje . Dins: J. Bruner, Acción Pensamineto y lenguaje. Compilación de J.L. Linaza. Alianza editorial.
Clements, D.H. & Sarama, J. (2017). Play, Mathematics, and False Dichotomies. Development and Research in Early Math Education Recuperat de: https://dreme.stanford.edu/news/play-mathematics-and-false-dichotomies
Edo, M. (1996). Taller de jocs al cicle inicial: Disseny, experimentació i avaluació d'una situació didàctica per a la construcció conjunta de coneixements matemàtics. Universitat Autònoma de Barcelona. Treball de recerca de Doctorat en didàctica de les Ciències i les Matemàtiques del Departament de didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals.
Edo, M. (1998). Juegos y matemáticas. Una experiencia en el ciclo inicial de primaria. UNO, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 18, 21-37.
Edo, M. (2003). Jocs només per calcular. Amb els petits es pot anar més enllà? Perspectiva Escolar, 273, 14-21.
Edo, M. (2003). Juegos matemáticos. Documentación para el taller, Desarrollo curricular. Dins C. Tomás i M. Casas (eds.). Educación Primaria. Orientaciones y Recursos. Praxis, CD-Rom 59 pag.
Edo, M.(2004). Taller de juegos y matemáticas en el ciclo inicial de primaria, Desarrollo curricular. Dins: C. Tomás i M. Casas (eds.). Educación Primaria. Orientaciones y Recursos. Praxis, CD-Rom 13 pàg.
Edo, M. (2016). Mirada matemàtica sobre els jocs que apareixen a la primera infància. Dins: M. Edo, S. Blanch, M. Anton (eds.) El joc a la primera infància, (pp. 85-110). Octaedro.
Edo, M. (2021). Educació Infantil: La pàgina en blanc. forMATs d’Innovamat. Recuperat de: https://www.youtube.com/watch?v=J7bsd2Wbjoc&list=LL&index=17
Edo, M., Aranda, M., Edo, C., Serrano, H. (2020). Un munt de jocs per un món de càlculs. 1. Dossier del taller de jocs matemàtics per a les mestres. Barcelona: Dipòsit Digital de Documents, UAB. Recuperat de: https://ddd.uab.cat/record/225037
Edo, M., Aranda, M., Edo, C., Serrano, H. (2020). Un munt de jocs per un món de càlculs. 2. Material del taller dels jocs matemàtics perals infants. Barcelona: Dipòsit Digital de Documents, UAB. Recuperat de: https://ddd.uab.cat/record/225044
Edo, M., Blanch, S. i Anton, M. (2016). El joc a la primera infància. Octaedro.
Edo, M. i Masoliver, C. (2008). Una tienda en clase. Creación y análisis de un contextopara aprendizajes matemáticos. UNO, Revista de Didácticade lasMatemáticas, 47, 20-36.
Erikson Institute. (2007). Cooperativa de matemáticas tempranas. Recuperat de: https://earlymath.erikson.edu/es/
Pecci, M.C., Herrero, T., López, M. i Mozos, A. (2010). El juego infantil y su metodología. Mc Graw Hill.
Reed, K.E. & Mercer, J. (2017). Play Games, Learn Math! Explore Numbers and Counting with Dot Card and Finger Games. Teaching Young Children, vol.11, n.1. Recuperat de: https://www.naeyc.org/resources/pubs/tyc/oct2017/play-games-learn-math-explore-numbers
No hi ha cap requeriment en aquest sentit.