Logo UAB
2023/2024

Immunologia

Codi: 101932 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501230 Ciències Biomèdiques OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Angel Raul Castaño Garcia
Correu electrònic:
raul.castano@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Per matricular-se d’aquesta assignatura, els alumnes han d’haver assolit els coneixements bàsics de Bioquímica, Biologia Molecular i Biologia Cel·lular de les assignatures que hagin cursat el primer curs del Grau


Objectius

Objectius de l’assignatura:

Al final de curs, els alumnes hauran de:

-   conèixer els components del sistema immunitari: molècules, cèl·lules i òrgans limfoides.

-   comprendre la resposta immunitària innata i adaptativa, humoral i cel lular; les fases de la resposta immunitària i la regulació i homeòstasi del sistema immunitari.

-   conèixer la comunicació entre components del sistema immunitari a travès del tràfic sanguini i limfàtic; i la localització anatòmica de la resposta immunitària.

-   aplicar els coneixements de la resposta immunitària en infeccions per virus, bacteris, protozous, helmints i fongs.

-   conèixer les tècniques immunològiques cel.lulars i moleculars aplicables als diferents sistemes biològics.

-   saber aplicar les reaccions del sistema immunitari i la seva especificitat a l'estudi de biomolècules, al diagnòstic, a les vacunes i a la immunoteràpia.

-   conèixer els fonaments bàsics de la immunopatologia


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es comprenen les bases i els elements aplicables al desenvolupament i a la validació de tècniques diagnòstiques i terapèutiques.
  • Demostrar que es coneixen els conceptes i el llenguatge de les ciències biomèdiques com cal per a seguir adequadament la bibliografia biomèdica.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen conceptual i experimentalment les bases moleculars i cel·lulars rellevants en patologies humanes i animals.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen els processos bàsics de la vida en diversos nivells d'organització: molecular, cel·lular, tissular, d'òrgan, individual i de la població.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Llegir i criticar articles científics originals i de revisió en el camp de la biomedicina, i ser capaç d'avaluar i escollir les descripcions metodològiques adequades per al treball de laboratori biomèdic.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  3. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  4. Analitzar la relació entre la naturalesa de la resposta immune i les característiques moleculars i físiques dels antígens que la indueixen.
  5. Comprendre l'estructura i funció del sistema immunitari a escala molecular, cel·lular, de teixit i d'òrgan.
  6. Comprendre la literatura científica i les bases de dades especialitzades en problemes immunològics o d'immunopatologia, i saber interpretar els resultats d'un projecte científic.
  7. Comprendre textos científics i elaborar treballs de revisió sobre immunologia i biologia.
  8. Definir les propietats de la resposta immune adaptativa que la diferencien de la innata. Comprendre la distribució clonal dels receptors d'antigen dels limfòcits i la teoria de la selecció clonal.
  9. Demostrar habilitats pràctiques per realitzar anàlisi diagnòstica en immunopatologia.
  10. Demostrar habilitats pràctiques per utilitzar les tecnologies aplicables a l'experimentació en immunologia.
  11. Descriure els grups més importants de microorganismes patògens.
  12. Descriure els principals mecanismes pels quals el sistema immune participa en la patologia: immunodeficiències, hipersensibilitat, autoimmunitat.
  13. Descriure les bases teòriques de les tècniques immunològiques.
  14. Explicar els mecanismes d'activació i de regulació de la resposta immune cel·lular i humoral, i la seva relació amb la immunopatologia
  15. Explicar les relacions que s'estableixen entre un possible patogen i el seu hoste.
  16. Identificar els principals elements que intervenen en la resposta immune a les infeccions, els tumors i en la situació de trasplantament al·logènic.
  17. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  18. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  19. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  20. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  21. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  22. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  23. Reconèixer el paper dels microorganismes com a agents causals de malalties o de problemes toxicològics en l'home, els animals i les plantes.
  24. Reproduir una visió general de les modalitats d'intervenció sobre la resposta immune, és a dir els principis de la immunoteràpia.
  25. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Continguts

Continguts de l'assignatura

Bloc I. Immunologia bàsica (3 ECTS)
Bloc II. Organització de la Resposta Immunitària i la seva aplicació (3 ECTS)

 

Bloc I. Immunologia bàsica: elements del Sistema Immunitari (3 ECTS)

Introducció

TEMA 1: Introducció: vista general del sistema immunitari. Conceptes bàsics

TEMA 2: Introducció: vista general del sistema immunitari. Resposta innata i especifica: components cel.lulars i moleculars

TEMA 3: Anatomia: òrgans i teixits immunes


Immunitat Innata
TEMA 4: Immunitat innata: immediata i induïda
TEMA 5: Cèl.lules de la resposta immune innata: macròfags, granulòcits, APC i NK

TEMA 6: El Sistema del Complement

Immunidad adquirida - Cel.lules i receptors específics d'antigen i reconeixement d'antigen

TEMA 7: Estructura de les immunoglobulines i receptor d'antigen de les cèl.lules B (BCR)

TEMA 8: Organització i reordenament dels gens de les immunoglobulines

TEMA 9: Interacció antigen-anticòs

TEMA 10: Limfòcits B: Selecció en el moll d'òs i subpoblacions de limfòcits B
TEMA 11: Complex Principal d'Histocompatibilitat: estructura, funció i organització gènica

TEMA 12: MHC: processament y presentació antigènica
TEMA 13: Receptor d'antigen de la cèl.lula T (TCR): estructura i genètica
TEMA 14: Limfòcits T: selecció tímica i subpoblacions de limfòcits T

Bloc II. Organització de la Resposta Immunitària i la seva aplicació (3 ECTS)

Organització de la resposta immunitària
TEMA 15: Citocines 
TEMA 16: Quimiocines i Molècules d ́adhesió

TEMA 17: Tràfic linfocitari i recirculació dels limfòcits: homing.
TEMA 18: Activació de la resposta immune: coreceptors i coestimulació

TEMA 19: Resposta immune cel.lular
TEMA 20: Resposta Immune humoral
TEMA 21: Regulació de la resposta immune: tolerancia

Aplicació de la resposta immunitari
TEMA 22: Resposta immune en front de patògen
TEMA 23: Immunopatologies associades a la resposta immunitària: immunodeficiencies i atuoimmunitat

TEMA 24: Immunoteràpia: tumors, vacunes i transplantaments
TEMA 25: Tècniques celul.lars i moleculars


Metodologia

Classes expositives

Els temes del programa s'impartiran 29 sessions de docència teòrica i en seminaris de temes immunologia aplicada.

Pràctiques d'aula (PAUL)

Es programaran 14 sessions per a grups d'alumnes (màxim 4 alumnes), que prepararan cooperativament. En les sessions anteriors al primer parcial, cada grup ha de preparar un conjunt temàtic dels temes ja donats a classe per resoldre tots els dubtes o qüestions que la classe, o si escau el professor, els plantegi a cada sessió. També prepararan preguntes per adreçar a la classe perquè puguin ser contestades pels estudiants i explicar els dubtes que generin. A les sessions següents, els grups prepararan seminaris dels temes d'immunologia aplicada (temes 22-25) o articles (aprenentatge basat en problemes) de qüestions més específiques d'interès i actualitat.

Cada sessió de pràctiques de classe durarà 50 minuts. El professor i la rest d´alumnes faran preguntes sobre el tema. La informació sobre cada tema i les pautes d'aplicació es desaran al Campus Virtual de la UAB (Moodle). Els alumnes plantejaran els dubtes a sessions de tutories amb el professor.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes expositives 29 1,16 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 23, 24
Pràctiques d'aula 14 0,56 25
Tipus: Autònomes      
Estudi 57 2,28 6
Interpretació de dades experimentals publicades 15 0,6 25
Preparació de treballs en format d'aprenentatge cooperatiu 25 1 25

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura serà individual i continuada a travès de les següents proves, entenent per avaluació continuada la possibilitat que l'alumne té veure com va el seu aprenentatge i poder tenir temps a la millora durant el curs.

Exàmens parcials: dos exàmens parcials, al final dels Blocs I i II. Cada prova valdrà el 40% de la nota final. Seran exàmens de tipus test de preguntes amb 5 opcions a escollir una. En la correcció es restarà 1/5 del valor de cada pregunta per resposta incorrecta. La duració de cada prova serà d'un mínim de 2 hores. L'assignatura es podrà aprovar per parcials sempre que la mitjana entre les 3 activitats avaluadores sigui un 5, tenint en compta que es pot fer mitjana només amb una nota mínima de 4 en tots dos dels parcials. Els exàmens parcials son matèria recuperable

Pràctiques d'aula: els seminaris i pràctiques d'aula ajuden al desenvolupament de les capacitats d'autoaprenentatge, de síntesi i de comunicació escrita i oral dels alumnes. L'avaluació representarà el 20% de la nota final de l'assignatura i es valoraran el coneixement demostrat, la exposició realitzada, la resposta a i la capacitat de resolució de les preguntes plantejades i la rellevància de les preguntes proposades a la classe.

Examen Final: Es programarà un examen final pels alumnes que no hagin assolit el mínim necessari (es a dir, no tinguin un mínim de 4 en algun dels dos parcials o no arriben al 5 en el total del curs) o que vulguin apujar la nota. L'examen final serà per parcials i tindrà un valor del 40% cada un d ́ells. Tan mateix, per aprovar l`assignatura es requereix una nota mínima de 4 en el conjunt d ́aquest examen, sempre que el resultat final de les 3 activitats avaluables sigui ≥ 5.

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

No presentar-se a qualsevol de les proves ha d’estar justificat. El motiu ha de ser suficientment important per considerar fer l'examen un altre dia. La justificació especifica s'ha de presentar al professor el més aviat possible.

AVALUACIÓ ÚNICA

L’avaluació única consisteix en una prova de síntesi única que inclou els continguts de tot el programa de teoria amb un pes de 80% i els corresponents als  SEM, PAUL amb un pes de 20%. La nota obtinguda en aquesta  prova de síntesi és el 100% de la nota final de l’assignatura.

 La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Aprenentatge cooperatiu (treball en grup) 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25
Examen Parcial 1 40% 2,5 0,1 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13
Examen Parcial 2 40% 2,5 0,1 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 23, 24
Examen Recuperació Primer parcial 40% / Segon parcial 40% 3 0,12 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 23, 24

Bibliografia

    • Libros en inglés:
      • Janeway’s Immunobiology by K. Murphy, C. Weaver. Ltd/Garland Science, NY & London, 9th ed (2016).
      • Kuby Immunology by J. Punt, S. Stranford, P. Jones and J. Owen. W. H.Freeman and Co Ltd. 8th Edition, (2019). 
      • Cellular and Molecular Immunology by A. K. Abbas, A. H. Lichtman, S. Pillai. Elsevier, 10th ed (2021).
      • Basic Immunology de A.Abbas, A. H. Lichtman, S. Pillai. Elsevier, 6th ed, (2019)

        Roitt's Essential Immunology by P. Delves, S Martin, D Burton, I Roitt. Wiley-Blackwell Ed., 13th ed (2017). 
      • Fundamental Immunology by William E. Paul. Wolters Kluwer (LWW); 7th edition (2012). 
      • The immune system by P. Parham. Ltd/Garland Science, NY & London, 4th ed (2014). 
    • Libros en castellano o catalán:
      • Inmunobiología de Janeway: K Murphy, P. Travers, M. Walport. MCGRAW-HILL 9ª ed, (2016).
      • Inmunología Celular y Molecular de A.Abbas, W. Lichtman, S Pillai.  Elsevier, 9ª ed, (2018). I
      • Introducción a la Inmunología Humana de L. Faimboim, J. Geffner.  Ed Medica Panamericana, 6ª ed (2011). 
      • Inmunología de Kuby: J Owen, J Punt, S Stranford, P. Jones. Mc Graw Hill 9ª ed., (2016).
      • Inmunología, Biología y Patología del Sistema Inmunitario de JR Regueiro, C López Larrea,S González Rodríguez, E Martínez Naves. Ed Médica Panamericana, 4ª ed, 2011.
      • Diccionari d'immunologia de TERMCAT, Centre de Terminologia, Ed Masson, Barcelona, 2005
      • A més es disposa de la plataforma a prova de llibres digitals (https://mirades.uab.cat/ebs/). En aquest enllaç trobareu una infografia per facilitar la localització de llibres electrònics (https://ddd.uab.cat/record/22492).

Programari

No cal més programari que l'Office 365 disponible a la UAB.