Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502501 Prevenció i Seguretat Integral | OB | 1 | 1 |
Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.
Aquesta asignatura no te prerequisits
“Metodologia per a la redacció de projectes (I)” és la primera assignatura de la matèria denominada “Projecte” que es desenvolupa al llarg dels tres primers cursos de Grau de prevenció i de seguretat integral. Per tant, té una funció d’introducció i d’explicació inicial i és una assignatura sobre la que s’han de cimentar els coneixements posteriors. L’assignatura “Metodologia per a la redacció de projectes (I)” té una part conceptual, on s’explica què és un projecte, i com s’estructura, i es donen les eines per a millorar en la redacció de textos i introduir-se al món de la recerca, però també té una important vessant pràctica, que es tradueix en la redacció de textos i en l’elaboració d’un guió-memòria d’un projecte de dificultat mitjana. Per estudiar profitosament “Metodologia per a la redacció de projectes (I)” no cal haver superat prèviament cap altra assignatura, però sens dubte és molt recomanable repassar els coneixements previs de redacció i comentari de textos, però també els coneixements a nivell d'ofimàtica. El fil conductor d'aquesta assignatura, mitjançant la seva vinculació a un projecte elaborat des del prisma de Bombers de la Generalitat
Objectius Formatius
Part Teòrica
Tema 1.- El mètode científic i les fonts d'informació en l'àmbit acadèmic
Tema 2.- Planificació: precisions conceptuals
Tema 3.- Cicle de vida d’un projecte
Tema 4.- Estructuració del guió-memòria d’un projecte
Part Pràctica
Tema 5.- Informàtica aplicada als projectes
Tema 6.- Redacció aplicada als projectes
Aplicacions pràctiques sobre el cos de bombers:
BLOC 1. Presentació
BLOC 2. La gestió de la incertesa i la complexitat
BLOC 3. Context psicosocial emergències
BLOC 4. Introducció als sistemes de comandament
BLOC 5. Introducció al Incident Command System
BLOC 6. Introducció al Mission Command
BLOC 7. Presa de decisions en emergències
BLOC 8. La gestió de l’error i de l’expertesa en les organitzacions d’alta complexitat i risc
BLOC 9 La gestió de l’error i de l’expertesa en els equips de treball en emergències
Llengua de docència: castellà per la part teórica, català per la part pràctica
Com s'ha indicat a la contextualització de l'assignatura, "Metodologia per a la redacció de projectes (I)" té un vessant teòric i un vessant pràctic que combinen diferents eines d'aprenentatge, com les tradicionals classes teòriques i pràctiques, la resolució de casos pràctics relacionats amb diferents àmbits de la seguretat integral (protecció civil, àmbit social, àmbit empresarial), i les noves eines ofertes per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).
Cada sessió es divideix en dues parts: a la primera part, el professorat ofereix una explicació dels continguts teòrics i intenta aconseguir una participació activa de les persones presents a través de la formulació de preguntes i consideracions que permeten generar un debat fluid i constructiu. A la segona part, l'alumnat realitza activitats pràctiques i de resolució de casos concrets per reforçar l'aprenentatge de manera immediata i facilitar el repàs a casa dels continguts.
Aquesta metodologia permet a l'alumnat que assisteix a totes les classes fer l'esforç d'aprenentatge més gran directament a l'aula, gràcies a la participació activa ia la col·laboració amb les altres persones presents.
Aquestes tècniques intenten familiaritzar lalumnat amb diferents tipologies de textos de lactualitat (documents de planificació, documents dels mitjans de comunicació, de les autoritats internacionals, europees, estatals, autonòmiques i locals, entre altres).
La incorporació de les TIC es garanteix gràcies a l'ús de contingut multimèdia durant les classes teòriques i de resolució de casos pràctics, a l'ús del Campus Virtual per a les tutories de supervisió, els debats i els fòrums de discussió.
A més, el curs preveu que l'alumnat faci un treball grupal a exposar a l'aula durant la simulació d'un concurs per guanyar el finançament de l'Institut de Crèdit Oficial d'Espanya: això permet que la classe es familiaritzi amb les convocatòries actuals ofertes per les autoritats a l'àmbit de la digitalització de les empreses espanyoles. Aquesta pràctica motiva el treball en grup i enforteix les capacitats de coordinació entre persones.
D'acord amb la perspectiva de gènere, es motiva l'alumnat a formar grups mixtos per reproduir un entorn formatiu més obert i proper a la realitat professional.
Aquesta metodologia combinada permet garantir l'aprenentatge no només de les competències bàsiques, sinó també de competències específiques com l'E09, relativa a la capacitat de planificar i coordinar els recursos propis dels subsistemes de seguretat: persones, tecnologies i infraestructures; les competències generals com la G04 sobre l'actuació professional sensible a les desigualtats per raons de sexe o gènere; i les competències transversals, com la T01 sobre el desenvolupament del pensament científic i el raonament crític en temes de prevenció i seguretat integral.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 4 | 0,16 | |
Classes | 40 | 1,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte | 12 | 0,48 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi Individual | 94 | 3,76 |
Avaluació continuada
El sistema d'avaluació consistirà en dues proves individuals presencials, el lliurament i defensa pública d'un treball grupal sobre un guió memoria del projecte i l'examen final individual presencial.
Primera prova: 20% de la nota
Estils de citació i tècniques d'argumentació.
Segona prova: 20% de la nota
Planificació de projectes i plantejament del marc lògic.
Treball en grup sobre memòria de guió memoria de projecte: 20% de la nota
El treball en grup ha de tenir una nota de 5 per aprovar l'assignatura. Consisteix en redactar i defensar un guió memòria del projecte davant de tot l’alumnat durant l'última classe del curs al gener.
Examen final: 40% de la nota
L'examen ha de tenir una nota de 5 per aprovar l'assignatura. El contingut cobreix totes les àrees principals del temari ja tractat a classe i avaluat en proves anteriors.
La nota per superar l'avaluació continuada serà el resultat ponderat d'aquests quatre elements. Per aprovar l'avaluació continuada aquesta mitjana ha de ser igual o superior a 5.
Avaluació Única
Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura (50%) i lliuraran de forma individual la redacció del guió memòria del projecte (50%). Per poder aprovar l'assignatura, la nota mìnima de la redacciò del guió memòria ha de ser 5.
Tota persona que pensi acollir-se a aquesta opciò d'avaluació, ha de contactar amb el professorat abans de les vacances de Nadal per poder obtenir el vistiplau a la No serà admesa cap lliurament que no hagi estat prèviament acordada amb el professorat.
La data per a aquesta prova i el lliurament del guió memòria del projecte serà la mateixa programada en l' horari per a l' últim examen d' avaluació continuada.
S' aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l' avaluació continuada.
Avaluació de l'alumnat en segona convocatòria o més
Els estudiants que repeteixin l'assignatura hauran de presentar-se a les proves i exàmens programats i lliurar el treball individual sobre el guió memòria del projecte en les dates indicades a l'aula Moodle. Es recomana a tots els estudiants repetidors que es posin en contacte amb el professor abans de finals de setembre.
Sistema d'avaluació de recuperació
Els estudiants que suspenguin l'assignatura podran presentar-se a un examen final sempre que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats equivalents a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura: és a dir, per poder optar a la recuperació, han d'haver realitzat el treball de guió memòria i dues proves individuals més.
Si no has estat avaluat per aquestes dues terceres parts (que ha d'incloure la redacció del guió memòria) perquè no t'has presentat als exàmens, rebràs una qualificació de No Presentat, sense poder presentar-te a l'examen final de recuperació.
En aquest examen es reavaluaran tots els continguts de l'assignatura que no s'hagin superat en l'avaluació continuada.
En cas de superar l'examen final, s'aprovarà l'assignatura amb un màxim de 5, independentment de la nota obtinguda en l'examen.
Canvi de data d'una prova o examen
Els estudiants que necessitin canviar una datad'avaluació han de presentar la sol·licitud omplint el document a l'espai Tutoria Moodle EPSI.
Un cop emplenat, el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a la coordinació del Grau.
Revisió
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.
En el cas de l'alumnat d'avaluació única, el procés de revisió serà el mateix.
Altres consideracions
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest acte d'avaluació es qualificarà amb 0 amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".
Si es donen circumstàncies que impedeixin el normal desenvolupament de l'assignatura, els professors podran modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.
Plagi
Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han fet amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració d'un projecte | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Examen | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Fitxes de seguiment | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
El professor responsable de l’assignatura posarà a disposició dels alumnes, a través de l’Aula Moodle, uns materials docents per a preparar els diversos temes de l’assignatura. És convenient, a més, consultar la següent bibliografia de l’assignatura (citada a continuació seguint l’estil APA 6th Edition):
Enllaç a les normes APA 2021: https://normas-apa.org/etiqueta/normas-apa-2021/
Enllaç a les diferències entre la sisena i la setena edició de les normes APA: https://normasapa.in/
Enllaços recomenats:
Observatori Dona i Seguretat: https://www.mujeryseguridad.es/
Banc Mundial (2022), Necesitamos más niñas y mujeres en la ciencia. ¿Cuáles son las tres formas en que podemos apoyarlas?, disponible en https://blogs.worldbank.org/es/education/necesitamos-mas-ninas-y-mujeres-en-la-ciencia-cuales-son-las-tres-formas-en-que-podemos
S'espera que les i els estudiants tinguin els coneixements bàsics sobre l'ús dels programes informàtics més comuns per a la recerca d'informació en internet, i per a l’elaboració i edició de textos, quadres i gràfics.