Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501233 Gestió aeronàutica | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És imprescindible haver cursat l'assignatura de la materia "Modelització i Simulació de Sistemes"
L'objectiu fonamental de l'assignatura és que l'alumne aprengui a especificar formalment les relacions cause-efecte que apareixen en la pràctica operativa aeroportuaria, centrant-se en la interacció entre els diferents processos que intervenen tant en l'escala de les aeronaus en un aeroport com en la gestió de les trajectories en el costat aire. Els alumnes desenvolupen i analitzen els models causals, utilitzant mètodes quantitatius basats en les tècniques de simulació digital, com son el disseny d'escenaris i l'espai d'estats. L'assignatura té una orientació principalment pràctica, pel que el material es basa principalment en exercicis pràctics de problemes reals escalats a escenaris acadèmics.
.
I.- Especificació formal de Models
Tema 1. El formalisme de Xarxes de Petri Acolorides
Tema 2. Especificació de Models Causals en CPN-Tools
Tema 3. Models de Gestió de la pista d’aterratge i enlairament
Tema 4. Trajectories Lliures de Conflictes a nivell Estrategic
Tema 5. Assignació de Portes d'Embarcament
Tema 6. Escala de l'Aeronau
II.- Implementació de Models de Simulació en SIMIO i BlueSky
Exercicis de Laboratori
Classes magistrals
On es presenten els continguts bàsics que com a estudiant s’han de menester per a introduir-se en els temes que configuren el programa. Alhora, s’indiquen les vies possibles per a completar o aprofundir la informació rebuda en aquestes sessions.
Classes de Problemes
Resolució i discussió d'exercicis que permeten consolidar l'especificació formal de relacions causals en l'operativa aeroportuaria.
Classes Pràctiques
Formats per sessions amb un nombre d’estudiants més reduït que en el cas de les classes magistrals. En aquestes sessions es treballa amb un entorn de simulació, que permet validar els conceptes teòrics especifcats formalment, i analitzar en grup possibles millores, així com el disseny de mecanismes de mitigació de pertorbacions.
Sessions de Simulació en SIMIO
Es programen 2 sessions, per desenvolupar models en SIMIO
Sessions de Simulació en BlueSky
Es programen 2 sessions, per desenvolupar models de transit aèri en BlueSky
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Teoria | 18 | 0,72 | 16 |
Problemes Pràctics | 12 | 0,48 | 14, 16 |
Pràctiques d'aula | 10 | 0,4 | 19, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment treball practic | 8 | 0,32 | 14, 19, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament Treball Practic | 50 | 2 | 14, 19 |
Preparacio Practiques d'aula | 20 | 0,8 | 19 |
estudi personal | 25 | 1 | 19 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Criteris d’avaluació
Es tindran en compte tant els coneixements adquirits amb relació als objectius fixats en l’assignatura com el grau en què s’han assolit les habilitats i competències que es volien desenvolupar.
Activitats i instruments d’avaluació
Els exercicis i les pràctiques desenvolupades al llarg del semestre (part oral i informe escrit). Opcionalment es permet una prova escrita final.
Análisis de models causals en l'espai d'estats 20%
Practiques en SIMIO 30%
Exercicis o prova escrita final 50%
En el cas de prova d'exàmen, si l'alumne suspén, tindrà la possibilitat de fer un exàmen de recuperació en les dates fixades per la Coordinació de la titulació.
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants
Indicadors i valoració
La qualificació final provindrà dels exercicis o prova escrita final (50%) i de la part practica (50%), amb el benentès que per a aprovar l’assignatura s’ha d’aprovar cadascuna de les dues parts, pràctica i teoria.
Mecanismes de Recuperació: Per als exercicis de simulació en SImio , l'alumne haurà de contactar amb el professor, i se li permetrà un segon lliurament dels exercicis.. En el cas dels Treballs pràctics de seguiment de l'assignatura, l'alumnepodrà realitzar un exàmen amb un exercici pràctic.
Alumnes en segona matrícula: l’avaluació de l’assignatura o mòdul podrà consistir, a decisió del professor responsable de l’assignatura, en una prova de síntesi, que permeti l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat en alguna de les 3 proves descrites.
Matricules d’honor. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.
Irregularitats per part de l’estudiant, còpia i plagi: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis de trànsit aèri en BlueSky | 0,2 | 0 | 0 | 1, 8, 14, 17, 18, 19, 21 |
Practiques en SIMIO | 0,2 | 0 | 0 | 1, 16, 19, 21 |
Treballs Pràctics de seguiment assignatura | 0,6 | 7 | 0,28 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Simulation-based case-studies in Logistics: education and applied research.
Y. Merkurev, G. Merkureva, M.A. Piera, T. Guasch
ISBN: 978-1-84882-186-6, SPRINGER, 2009.
Título: Modelado y Simulación: Aplicación a processos logísticos de fabricación y servicios.
Antoni Guasch, Miquel Àngel Piera, Josep Casanovas, Jaume Figueres
ISBN: 84-8301-704-0, Edicions UPC, 2002.
Coloured Petri Nets: Basic Concepts, Analysis Methods and Practical Use. Volume 1,2,3. Jenssen. Springer.
Papers from the ATM-Seminar (http://www.atmseminar.org/)
CPN-Tools (https://cpntools.org/)
SIMIO
BlueSky