2023/2024
Prevenció neurofoniàtrica en geriatria
Codi: 101692
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500893 Logopèdia |
OT |
4 |
1 |
Idiomes dels grups
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Prerequisits
Prerequisits:
- Física Acústica i Audiologia
- Alteracions de la Veu: Valoració i Intervenció
- Malalties Neurodegeneratives i Demències
Seria interessant que l'alumnat estigui cursant, o hagi cursat ja, l'assignatura:
- Educació de la Veu i la seva Salut
Objectius
- L’alumnat assolirà els coneixements base necessaris sobre la Veu i la parla, l'anatomofisiologia aplicada i la terapèutica logopèdica de veu bàsiques.
- L’alumnat aprenderà a fer una anamnesi i exploració de la Veu especifíques per a gent gran, tenint en compte totes les variables pròpies que es relacionen amb aquesta població.
- L’alumnat entendrà i assolirà els fonaments de l’envelliment de la veu.
- L'alumnat aprendrà procediments terapèutics bàsics de logofoniatria per a tractar professionals de la veu amb inici de veu senil.
- L’alumnat estarà preparat per a fer una correcta detecció precoç i prevenció de la veu en gerontologia.
Competències
- Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
- Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
- Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
- Dissenyar i gestionar projectes.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la comunicació i el llenguatge.
- Explorar, avaluar i diagnosticar els trastorns de la comunicació i el llenguatge, i emetre'n un pronòstic d'evolució, des d'una perspectiva multidisciplinària.
- Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
- Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.
Resultats d'aprenentatge
- Descriure els principals instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia i en disciplines relacionades (neurologia, neuropsicologia, etc.), i identificar-ne la utilitat.
- Descriure i implementar intervencions preventives d'alteracions de la veu causades per l'envelliment.
- Descriure la influència de l'envelliment sobre la parla i la veu.
- Dissenyar i gestionar projectes.
- Informar els pacients i/o els familiars sobre el resultat previst de la intervenció, sense donar falses expectatives.
- Recollir i interpretar tota la informació obtinguda en l'anamnesi, l'exploració física i les exploracions complementàries.
- Registrar i seleccionar la informació rellevant subministrada pel pacient i/o els seus acompanyants.
- Utilitzar la terminologia bàsica de la recerca en l'àmbit de la neurologia, la foniatria i altres disciplines afins.
- Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
Continguts
L'assignatura constarà dels següents continguts, què estaran oberts a ampliació segons els avenços en el sector.
Inicialment, a modus d'introducció i per a facilitar l'assoliment dels continguts específics de l'assignatura, s'impartiran coneixements base necessaris sobre la Veu i la parla, l'anatomofisiologia aplicada i la terapèutica bàsica.
INTRODUCCIÓ:
- Qué és la Logofoniatria.
- Bases anatòmiques i funcionals dels mecanismes implicats en la veu i l'articulació.
- Veu normal i patològica en edat senil.
- Bases anatomo-fisiològiques de la fonació.
- Exploració de la veu i l'articulació.
- Qüestions sobre l'exploració de la veu senil.
- Ús funcional òptim de la veu en edat senil.
- Tècniques rehabilitadores de la veu i dels trastorns de la parla i deglució.
LOGOFONIATRIA EN GERONTOLOGIA:
- Concreccions anatòmiques i funcionals dels mecanismes implicats en la veu i l'articulació de l'ancià.
- Envelliment de la veu.
- Exploració de la veu i l'articulació en la persona gran.
- Detecció precoç i prevenció en gerontologia.
Metodologia
L'assignatura constarà d'un mòdul teòric de cada tema.
Les pràctiques versaran sobre casos clínics dels què es farà la convenient discusió clínica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
[EV1] Evidència 1 (25%): Primer període avaluatiu. Exàmen tipus test, individual, on-line. Parcial, de la matèria impartida fins la setmana anterior a l'examen. No és una prova eliminatòria de matèria, que torna a estar inclosa a l'EV3.
[EV2] Evidència 3 (30%): Segon periode avaluatiu. Treball individual o grupal (màxim tres estudiants) sobre el tema propossat pel docent a inici de curs. Qui esculli l'avaluació única haurà de fer el treball de forma individual.
[EV3] Evidència 2 (45%): Segon periode avaluatiu. Exàmen tipus test, individual, on-line. Acumulatiu de tota la matèria impartida.
Tots els exàmens online es realitzaran des d'una aula de la UAB.
Alumnat no avaluable: si no ha lliurat com a mínim evidències d'aprenentatge amb un pes mínim del 40%.
Alumnat de 2ª o posterior matrícula: No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Assignatura superada: aprovar amb un 5 (escala 0-10) tenint en compte els pes percentual de cada evidència abans esmentada.
Proves de Recuperació: Període de recuperacions. Examen individual, on-line, tipus test. Acumulatiu de tota la matèria de la part teòrica i pràctica.
Podrà optar a realitzar la prova de recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat avaluada/da amb un mínim de 2/3d'evidències d'aprenentatges.
La recuperació podrà constar de dues parts: una prova tipus test i la resolució oral d'un cas pràctic o, alternativament, l'alumne, en cas d'haver suspés una única prova, podrà optar per tornar a ser avaluat de la prova no superada.
Crono: L'EV2 s'haurà de lliurar com a data màxima, dues setmanes abans de l'EV3.
Avaluació Única:
- Evidències: Al final del segon periode avaluatiu. La prova consistirà en la realització/lliurament, el mateix dia, de les diferents evidències [EV2+EV3], i es tindran igualment en compte les contribucions als Fòrums de discusió de casos a l'Aula Virtual al llarg del curs:
- Lliurament obligatori del treball especificat a l'EV2, individual, amb un pes del 30% què també s'exposarà al docent a continuació de l'examen.
- Un examen de tipus test amb preguntes de tipologia diversa, online, des d'un aula d'informàtica de la UAB, amb preguntes corresponents a la part teòrica i a la part pràctica de l'assignatura (explicacions orals a l'aula; dibuixos, gràfics, etc. a la pissarra; videos visionats a l'aula; PowerPoints; Fòrums al Campus Virtual; Bibliografia; exercicis pràctics; aprenentatges pràctics), amb un pes del 70%
- Recuperació: S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
- Revisió de laqualificació final: La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada, mitjançant una entrevista individual amb el docent.
- Durada: La durada estimada dela prova presencial és de 3 hores.
Altres: El docent es reserva l'opció de complementar la nota dels alumnes avaluant aspectes com l'interés per la matèria, dedicació, entre d'altres.
Idioma: Els exàmens són en català, no es traduiran. Els treballs i la seva exposició poden ser en català o espanyol.
Matrícula d'Honor: En qualsevol cas, la nota màxima assolible serà un 10, tot i que es tindrà en compte la nota relativa i la implicació de l'alumne/a a l'hora d'adjudicar possibles Matrícules d'Honor.
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
EV1. Examen Parcial |
25% |
1
|
0,04 |
3, 8, 9
|
EV2. Tasca en grup i exposició pública del treball final |
30% |
10
|
0,4 |
2, 3, 4, 9
|
EV3. Examen Final |
45% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
|
Bibliografia
FONAMENTAL:
- Sataloff RT, Rosen DC, Hawkshaw M, Spiegel JR. The aging adult voice. J Voice 1997; 11: 156-160.
- Evaluación del paciente anciano: https://www.msdmanuals.com/es-es/professional/geriatr%C3%ADa/abordaje-del-paciente-geri%C3%A1trico/evaluaci%C3%B3n-del-paciente-anciano
- The ageing voice: changes in fundamental frequency, waveform stability and spectrum.
- Decoster W, Debruyne F. Acta Otorhinolaryngol Belg. 1997;51(2):105-12.
- A comparative acoustic analysis of voice production by near-total laryngectomy and normal laryngeal speakers.
- Hoasjoe DK, Martin GF, Doyle PC, Wong FS. J Otolaryngol. 1992 Feb;21(1):39-43.
- Fragments of a Greek Trilogy: impact on phonation.
- Ferrone C, Leung G, Ramig LO.
- J Voice. 2004 Dec;18(4):488-99. doi: 10.1016/j.jvoice.2004.01.001.
- Speech production of normally aging adults.
- Benjamin BJ. Semin Speech Lang. 1997 May;18(2):135-41. doi: 10.1055/s-2008-1064068.
- Treatment of dysphonia in older people: the role of the speech therapist.
- Oates JM. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg. 2014 Dec;22(6):477-86. doi: 10.1097/MOO.0000000000000109.
- Estudio y tratamiento de los problemas de la voz en la población geriátrica. https://www.medigraphic.com/pdfs/actmed/am-2003/am031g.pdf
Articles WEB:
- https://www.researchgate.net/publication/309444551_False_Vocal_Fold_Characteristics_in_Presbylarynges_and_Recurrent_Laryngeal_Neuropathy
COMPLEMENTÀRIA:
- Shindo ML, Hanson DG. Geriatric voice a laryngeal dysfunction. Otolaryngol Clin North Am 1009; 23: 1035-1044.
- Woo P, Casper J, Colton R, Brewer D. Dysphonia in the aging: physiology versus disease. Laryngoscope 1992; 102: 139-144.
- Mueller PB. GAT is normal aging? Part XII: The senescent voice. Geriatr Med Today 1985; 41: 48-57.
- Shadden BB, Toner MA. Introduction: the continuum of life functions. In: Shadden BB,Tone MA, editors. Aging and communication for clinicians. Austin, TX, USA: Pro-ed, Inc.; 1997: 3-17.
- Sato K, Hirano M. Aged-related changes in the human laryngeal glands. Am Otol Rhinol Laryngol 1998; 107: 525-529.
- Luscheii ES, Raming LO, Baker Kl, Smith LE. Discharge characteristics of laryngeal single motor units during phonation in young and older adults and in persons with Parkinson’s disease. J Neurophysiol 1999; 81: 2131-2139.
- Erim Z, Beg MF, Burke DT, De Luca CJ. Effects of aging on motor-unit control properties. J Neurophysiol 1999; 82: 2081-2091.
- Odenhaimer Gl. Geriatric neurology. Neurol Clin 1998; 1: 561-567.
- Colton RH, Casper JK. Understanding voice problems: a physiological perspectivefor diagnosis and treatment. 2nd ed. Baltimore, MD, USA: Williams/Wilkins; 1996: 91-97.
- Hilel A, Dray T, Miller R, Yorkston K, Konikow N, Strande E, Browne J.Presentation of ALS to the otolaryngologist.Head and neck surgeons getting to the neurologist. Neurology 1999; 53: 522-525.
- Robert D, Pouget J, Giovanni A, Azulay JP, Triglia JM. Quantitative voice analysis in the assessment of bulbar involvement in amyotrophic lateral sclerosis. Acta Otolaryngol 1999; 199: 724-731.
- Lu FL, Casiano RR, Lundy DS, Xue JW. Vocal evaluations of thyroplasty type I in the treatment of nonparalytic glottic incompetence. Ann Otol Rhinol Laryngol 1998; 107: 113-119.
- Ford CN. Advances and refinements in phonosurgery. Laryngoscope 1999; 109: 1899-1900.
- Chodzko-Zaiko W, Ringer R. Physiological aspects of aging. J Voice 1987; 1: 18-26.
- Benniger MS, Guillen JB, Altman JS. Changing etiology of vocal fold immobility. Laryngoscope 1998; 108: 1346-1350.
- Gamboa J, Jiménez FJ, Nieto A, Cobeta I, Vegas A, Orti-Pareja M. Acoustic voice analysis in patients with essential tremor. J Voice 1998; 12: 444-452.
- Berke GS, Gerrat B, Kreiman J, Jackson K.Treatment of Parkinson hypophonia with percutaneous collagen augmentation. Laryngoscope 1999; 109: 1295-1299.
Articles WEB:
https://www.researchgate.net/scientific-contributions/Clark-A-Rosen-39783561/publications
- https://www.researchgate.net/publication/309444551_False_Vocal_Fold_Characteristics_in_Presbylarynges_and_Recurrent_Laryngeal_Neuropathy
- https://www.researchgate.net/publication/49857971_Treatment_Success_for_Age-Related_Vocal_Fold_Atrophy
- https://www.researchgate.net/publication/251728316_How_Much_Pharyngeal_Acid_is_Normal_Normative_Data_for_Laryngopharyngeal_Reflux_Events_Using_Hypopharyngeal_Multichannel_Intraluminal_Impedance_HMII
- https://www.researchgate.net/publication/49739709_Vocal_Fold_Injection_Review_of_Indications_Techniques_and_Materials_for_Augmentation
- https://www.researchgate.net/publication/40485226_Current_Practice_in_Injection_Augmentation_of_the_Vocal_Folds_Indications_Treatment_Principles_Techniques_and_Complications
- https://www.researchgate.net/publication/26257881_Trial_Vocal_Fold_Injection
- https://www.researchgate.net/publication/24189996_Vocal_fold_augmentation_with_calcium_hydroxylapatite_Twelve-month_report
- https://www.researchgate.net/publication/23493756_Revision_Laryngeal_Surgery_for_the_Suboptimal_Injection_of_Calcium_Hydroxylapatite
- https://www.researchgate.net/publication/5458140_The_Frequency_of_Perceived_Stress_Anxiety_and_Depression_in_Patients_with_Common_Pathologies_Affecting_Voice
- https://www.researchgate.net/publication/319762499_Principles_of_Vocal_Fold_Augmentation
- https://www.researchgate.net/publication/345943818_Abnormal_Laryngeal_Electromyography_Findings_in_Asymptomatic_Adults_Across_the_Age_Spectrum
- https://www.researchgate.net/publication/272082712_Comparison_of_Voice_Outcomes_After_Trial_and_Long-Term_Vocal_Fold_Augmentation_in_Vocal_Fold_Atrophy
- https://www.researchgate.net/publication/259387282_What_is_the_role_of_the_larynx_in_adult_obstructive_sleep_apnea
- https://www.researchgate.net/publication/272029394_Neurogenic_Cough
Programari
- Praat (Mac, Windows, Lynux) ............ Freeware (Descàrrega: www.praat.org)
- Overtone Analyzer (Mac, Windows) ... Mac: v. 5 o sup. (€). Windows: v. 4 (freeware, amb limitacions), v. 5 o sup. (€, totes les capacitats)
- Gram (Windows) ............................. Freeware
- S/Z (App iOs) ................................. (€) (Compatible amb iPhone, iPad, iWatch i els McBooks equipats amb Proc. M1 o superior)
Observacions: Si algú de l'alumnat vol comprar (no obligatori) el software Overtone Analyzer, s'informa de què el fabricant ofereix un 50% de descompte a estudiants (han de seguir les instruccions a la seva web)