Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació social | OT | 3 | 1 |
2500260 Educació social | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Es recomana el seguiment de la informació que aparegui a la premsa escrita o d'altres notícies als mitjans de comunicació vinculades amb la temàtica de les presons.
També es proposa la lectura d'alguna de las propostes bibliogràfiques contingudes en aquesta guia.
1. Conèixer les institucions tancades i obertes en l'àmbit de justícia: Centres penitenciaris.
2. Analitzar el marc conceptual i normatiu bàsic que regula les institucions de justícia.
3. Adquirir els conceptes de reeducació, rehabilitació i reinserció social.
4. Saber confeccionar programes reeducatius de tractament.
5. Analitzar les funcions de l'educador i educadora social en institucions de justícia i en institucions obertes.
1. REEDUCACIÓ I REINSERCIÓ
1.1. Definició i comprensió dels conceptes.
1.2. Diferències amb nocions afins.
1.3. Marc conceptual i normatiu.
1.4. Aproximació a les teories de la funció de la pena.
1.5. La justícia restaurativa.
2.SERVEIS PENITENCIARIS
2.1. Els Centres penitenciaris: tipus i característiques.
2.2. Aproximació a la normativa bàsica.
2.3. Organització dels Centres penitenciaris; professionals i funcions genèriques que desenvolupen.
2.4. Efectes de la privació de llibertat en els interns i internes.
3. EL TRACTAMENT PENITENCIARI
3.1. Tractament penitenciari i programes de rehabilitació.
3.2. Funcions dels educadors i educadores socials en els Centres penitenciaris.
3.3. Competències dels educadors i educadores socials en l'àmbit penitenciari.
Presentacions del professor i dels/les estudiants; treball participatiu i debat sobre articles o aspectes de l’actualitat professional relacionats amb l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. | 45 | 1,8 | 5, 8, 19, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball no presencial dirigit a partir de pautes proporcionades del professorat- | 30 | 1,2 | 5, 8, 19, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball propi per adquirir les competències de manera autoregulada. | 75 | 3 | 4, 5, 7, 8, 10, 17, 18, 19, 21, 24 |
En qualsevol de les modalitats d'avaluació que triï l'alumnat es valorarà la capacitat de relacionar els continguts conceptuals amb els procedimentals, emmarcat tot pels valors deontològics de la professió.
Igualment, a més dels àmbits avaluatius que determinen la qualificació final, es valorarà la competència comunicativa general, oral i escrita, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si es considera que no compleix aquest requisit.
Cal advertir que el plagi o la còpia en qualsevol de les activitats avaluatives serà motiu de suspens.
Es realitzarà una sortida/visita a la Presó Model de Barcelona. La data es determinarà amb, com a mínim, un mes d’antelació, i s’efectuarà entre els mesos d’octubre i novembre. La visita es realitzarà un dimecres de 8:30h a 9:30h. L’entrada serà gratuïta. La despesa que suposarà serà, únicament, la dels desplaçaments.
Per l’alumnat que no pugui assistir s’explicarà a classe el contingut de la visita.
L'avaluació continuada estarà constituïda per tres categories avaluatives:
- Una primera que consisteix en la superació d'un examen escrit individual, de desenvolupament, que inclourà tot el contingut treballat a l'assignatura: explicacions teòriques del professor, visualització de documents gràfics, lectures, conclusions de treball grupal, etc. Constituirà el 50% de la qualificació final. Es realitzarà el 24.01.24
- Una segona activitat avaluativa consistirà en un treball grupal final de curs relatiu al desenvolupament d'un programa de rehabilitació. El seu contingut serà consensuat amb el professor de l'assignatura. El treball es valora amb el 25% de la qualificació final. La data màxima de lliurament del treball grupal serà el 20.12.23
- Finalment, el 25% de la qualificació final serà la nota o notes resultants de les presentacions, participacions i temes monogràfics de caràcter individual proposats pel professor.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 en la mitjana de les tres activitats avaluatives. No es farà mitjana i s'entendrà l'assignatura com no superada si no s'arriba a un mínim de 4 sobre 10 en cadascun dels 3 àmbits avaluatius.
Per aquelles i aquells alumnes que ho demanin, la data i hora de revisió s'acordarà amb el professor (la data de revisió serà, aproximadament, entre 3 i 4 dies posteriors a l'examen individual escrit).
La data de la recuperació serà el 31 de gener de 2024 mitjançant una prova oral.
Per participar a la recuperació cal estar avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'assignatura.
La prova de recuperació consistirà en un examen oral individual que pot incloure qualsevol contingut impartit al llarg del curs. La nota assignada a la recuperació serà la nota final, que no farà mitjana amb les notes obtingudes anteriorment.
Avaluació única: L'avaluació única constarà de dos elements avaluatius:
- Un examen escrit de desenvolupament que versarà sobre el temari, que inclourà tot el contingut treballat a l'assignatura, que tindrà un valor del 50% de la nota final. La data de l'examen serà el 24.01.24
- Un treball individual relatiu al desenvolupament d'un programa de rehabilitació, que tindrà el valor del 50% de la nota final i que es lliurarà a l’inici de la prova escrita. Aquest treball es defensarà oralment davant dos experts en la matèria. La defensa oral del treball es realitzarà un quart d'hora després de la finalització de l'examen escrit.
Per superar l'assignatura a la modalitat d’avaluació única cal treure un 5 sobre 10, un cop feta la mitjana dels dos elements avaluatius. No es farà mitjana i s'entendrà l'assignatura com no superada si no s'arriba a un mínim de 4 sobre 10 en cadascun dels 2 àmbits avaluatius.
La data de la recuperació serà el 31 de gener de 2024 mitjançant una prova oral.
Per aquelles i aquells alumnes que ho demanin, la data i hora de revisió s'acordarà amb el professor (la data de revisió serà, aproximadament, entre 3 i 4 dies posteriors a l'examen individual escrit). Per participar a la recuperació cal estar avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'assignatura. La prova de recuperació consistirà en un examen oral individual que pot incloure qualsevol contingut impartit al llarg del curs. La nota assignada a la recuperació serà la nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen individual dels continguts més rellevants. | 50% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24 |
Participació a classe i treballs individuals de caràcter pràctic que es proposaran a classe i s'aniran resolent al llarg de l'assignatura. | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 22, 23 |
Treball grupal que es va elaborant en relació a una temàtica concreta a escollir entre diverses que presenta el professor | 25% | 0 | 0 | 2, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 16, 22, 23 |
AYO FERNÁNDEZ, M. (2004), Las garantías del menor infractor (Ley Orgánica 5/2000, de 12 de enero, sobre Responsabilidad Penal de los Menores y sus modificaciones posteriores), RdPP monografía, núm. 12, Navarra: Thomson-Aranzadi.Institucions de justícia i reeducació 2015 - 2016
CANTARERO BANDRÉS, R. (2002), Delincuencia juvenil. ¿Asistencia terapéutica versus justicia penal?, Logroño: Universidad de la Rioja
CENTRE INICIATIVES PER LA REINSERCIÓ CIRE (2004): Centre Iniciatives per la Reinserció CIRE Presentació; Barcelona
COYLE, ANDREW. (2002): La administración penitenciaria en el contexto de los derechos humanos; Centro Internacional de Estudios Penitenciarios; Londres
FACAL FONDO, T. (2002): La reinserción social en el medio penitenciario 2002; Tesis Doctoral; A Coruña
LARRAURI, E., ROVIRA, M., SALES, A. (2017): Qualitat de vida als centres penitenciaris i programes d'intervenció; Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Generalitat de Catalunya
LÓPEZ PAYAN, Samuel y otros (2018): Gènere i presó; Programa de perspeciva i equitat de gènere en l'àmbit penitenciari; Programa compartim; Edició Generalitat de Catalunya.
MANZANOS BILBAO, C., ELIAS, ANGEL, Y OTROS (2000): Cárcel, drogas y sida. Trabajo Social Frente al Sistema Penal; Salhaketa; Vitoria-Gasteiz
REDONDO, S.,(2000) Psicología aplicada: Los programas de rehabilitación en Europa. Barcelona
ROMANS, M., PETRUS, A. y TRILLA, J. (2000): De profesión, educador(a) social. Papeles de Pedagogía; Editorial Paidós; Barcelona
SAINZ, M Y GONZÁLEZ, S. (2004). "El Vis a Vis como un espacio psicoterapéutico para la reestructuración familiar dentro de la prisión". Comunicación del II Congreso la Familia en la sociedad del siglo XXI Fundación de Ayuda contra la Drogadicción.
L'assignatura no empra programari específic