Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació social | OT | 3 | 2 |
2500260 Educació social | OT | 4 | 1 |
2500261 Pedagogia | OT | 4 | 1 |
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 1 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Els objectius formatius a destacar són:
Bloc I: ELEMENTS DE CONTEXT
- Conflicte: definicions, tipus, origen, fases, estructura, posicions, anàlisi (necessitats i interessos).
- Conflicte i violència, tipus de violència.
- Conflicte i relacions socials.
- Conflictes intergrupals. Definició i tipologies.
- Enfocament transformatiu dels conflictes (Galtung, Lederach i Vinyamata).
- Obstacles per a la superació dels conflictes.
- El context jurídic.
Bloc II: ÀMBITS D’ANÀLISI
- Context de diversitat sociocultural: el conflicte intercultural.
1. Mediació intercultural: concepte, principis i context d’intervenció.
2. Accions de mediació intercultural.
3. Anàlisi de casos.
- El conflicte des d’una perspectiva de gènere.
1. Causes estructurals i impacte local.
2. Formes d’intervenció.
- Convivència als centres educatius:
1. Rol del/a mediador/a.
2. Mediació i resolució de conflictes.
3. Programes de mediació escolar: exemples segons etapes educatives.
- Conflicte a les organitzacions:
- El conflicte des d’una perspectiva familiar:
. Eines pe a la mediació familiar.
Bloc III: ELEMENTS PRÀCTICS
- El procés mediador: orígens, concepte, objectius, dimensions, principis, funcions i fases.
- Principals models de mediació: Harvard, circular – narratiu, transformatiu.
- Elements bàsics per una comunicació efectiva i no violenta: assertivitat, confiança, comunicació sana, cooperació, escolta activa i creativitat.
- Competències professionals i tècniques de mediació.
- Processos grupals per a la gestió dels conflictes: cooperació, presa de decisions i negociació.
- Deontologia professional.
- El procés d'ensenyament-aprenentatge es desenvoluparà a l'aula, contant en tot moment amb l'aportació i implicació de l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat presencial | 45 | 1,8 | 1, 14, 26, 31, 34, 35, 36, 44, 45 |
Tipus: Supervisades | |||
Actividad Supervisada | 30 | 1,2 | 14, 26, 31, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat autònoma | 75 | 3 | 1, 14, 24, 26 |
AVALUACIÓ CONTÍNUA
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant la superació de les activitats programades. Es farà la mitjana a partir d'una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les activitats d'avaluació. S'aprovarà l'assignatura amb una puntuació mínima de 5. Cal presentar totes les evidències d'avaluació per a fer mitja entre aquestes. A l'alumnat que durant el curs hagi fet un seguiment adient de l'assignatura i, així i tot, els quedi alguna part no assolida, disposaran de l'oportunitat de poder superar-la duent a terme una recuperació final. No es contempla la possibilitat que la re-avaluació serveixi per pujar nota.
ACTIVITATS (NOTES INDIVIDUALS) | PES EN L'AVALUACIÓ | NOTA MÍNIMA PER FER MITJA |
PROVA ESCRITA | 40% | 5 |
PRESENTACIÓ ORAL | 25% | 5 |
TREBALL ESCRIT | 35% | 5 |
Les qualificacions obtingudes en cadascuna de les activitats d'avaluació es lliuraran a l’alumnat en un màxim de vint dies mitjançant publicació dels resultats. Un cop lliurades les qualificacions es podrà demanar la seva revisió en les hores destinades a tutories durant els deu dies posteriors a rebre la qualificació.
Les presentacions orals es faran de forma esglaonada en diferents sessions, es determinaran per sorteig el primer dia de classe, i no començaran abans de l'inici del segon bloc.
En el cas del treball escrit, el termini màxim d'entrega serà el dia 19 de desembre del 2.023.
La data de la prova escrita serà el dia 12 de desembre del 2.023.
Les recuperacions es realitzaran o s'entregaran el dia 23 de gener del 2.024.
La copia o plagi implica un zero en tota l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà únicament en una jornada, mitjançant les activitats programades. Es farà la mitjana a partir d'una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les activitats d'avaluació. S'aprovarà l'assignatura amb una puntuació mínima de 5. Cal presentar totes les evidències d'avaluació per a fer mitja entre aquestes. A l'alumnat als quals quedi alguna part no assolida, disposaran de l'oportunitat de poder superar-la duent a terme una recuperació final. No es contempla la possibilitat que la re-avaluació serveixi per pujar nota, ni l'assistència directa a la recuperació final. En cas de re-avaluació, la nota màxima que es podrà obtenir serà de 6.
ACTIVITATS INDIVIDUALS | PES EN L'AVALUACIÓ | NOTA MÍNIMA PER FER MITJA |
PROVA ESCRITA | 40% | 5 |
PROVA ORAL | 45% | 5 |
REVISIÓ ARTICLES ACADÈMICS /SUPÒSITS PRÀCTICS | 15% | 5 |
La data de realització de les tres proves d'avaluació serà el dia 23 de gener del 2.024. La recuperació final de les mateixes serà el dia 30 de gener del 2.024.
Les qualificacions obtingudes en cadascuna de les activitats avaluades es lliuraran a l’alumnat l'abans possible per un possible estudi de cara a la recuperació, si fos el cas, almenys amb 48 d'antelació a aquesta. Un cop rebuda, es podrà demanar la seva revisió, que es duria a terme en les hores destinades a tutories prèviament a la recuperació final.
En general, els espais de tutoria es demanaran per resoldre dubtes, no per desenvolupar temari de l'aula.
La copia o plagi implica un zero en tota l'assignatura.
Dada d'interès per ambdues modalitats d'avaluació
L’assignatura és essencialment professionalitzadora, enfocada a la participació de l'alumnat en teoria i seminaris. En conseqüència, l'assistència presencial a classe és obligatòria.
Quan l'alumnat no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents, l'assignatura no es podrà avaluar. Per tal que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altra activitat formativa del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professorat responsable de l’assignatura.
Les classes comencen puntualment. No s’admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida avançada a la seva finalització.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A1 - Treball escrit grupal amb qualificació individual (Modalitat avaluació contínua) | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 |
A2 - Presentació oral del treball: defensa de la proposta de mediació (individual i oral) | 25% | 0 | 0 | 1, 14, 24, 26, 31, 32, 35, 37, 43, 44, 45 |
A3 - Prova pràctica dels continguts més rellevants (individual i escrit) | 40% | 0 | 0 | 5, 6, 9, 14, 15, 19, 24, 25, 26, 30, 31, 32, 33, 43 |
- Almirall, J. I.; Checa, P. y Grau, A. (2001). La mediación como metodología de resolución de conflictos. Aula de Innovación Educativa, 103-104; pp. 68-71.
- Boqué, M.C. (2003). Cultura de mediación y cambio social. Gedisa.
- Boueri, S. y Salazar, M. (2004) Aportaciones teóricas para el abordaje del conflicto y los medios alternativos de resolución con especial énfasis en la mediación. Cenipec, 23, 159-191.
- Canimas, J. & Carbonell, F. (2008). Educació i conflictes interculturals. Primum non nocere. EUMO Editorial.
- Cascón, F. (2000d). La mediación. Cuadernos de Pedagogía 287; pp. 72-76.
- Colectivo AMANI. (2004). La escuela intercultural: regulación de conflictos en contextos multiculturales.
- Conforti, F. (2010). Comentando el libro "Transformación de conflictos". Pequeño manual de uso de John Paul Lederach. Versión digital online.
- Decret 135/2012, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 15/2009. (DOGC 6240 25.10.2012).
- Fabra, M.Ll. (2008). Jo, ni més, ni menys. Assertivitat per a força dones i alguns homes. Octaedro.
- Fisher, R. y Ury, W. (1981/1999). Getting to yes. Negotiating an agreement without living in. Random House Business Books.
- Folberg, H. J. y Taylor, A. (1984). Mediation. Jossey-Bass Publishers.
- Folger, J. y Taylor, A. (1992). Mediación. Resolución de conflictos sin Litigio. Limusa.
- Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Bakeaz.
- García Sáiz, M. & Gil Rodríguez, F. (1999). Procesos de influencia social. A Gil Rodríguez & Alcover de la Hera. (Coords.). Introducción a la psicología de los grupos. Pirámide.
- Gil Rodríguez, F. (1999). Relaciones intergrupales. A Gil Rodríguez & Alcover de la Hera. (Coords.). Introducción a la psicología de los grupos. Pirámide.
- Harvard Business School (2005). Negociaciones ganadoras para conservar las relaciones. Gestión 2000.
- Knight, S. (2002). La PNL en el trabajo. Sirio.
- Kressel, K. y Pruitt, D. G. (1985). Themes in the mediation social conflict. Journal of Social Issues,41, 179-198.
- Kressel, K. y Pruitt, D. G. (1989). Mediation Research: The Process and Effectiveness of Third-Party Intervention (Jossey-Bass Social & Behavioral Science). Jossey-Bass Wiley.
- Lederach, J. P. (1996). El proceso de mediar en conflicto. Aula de Innovación Educativa, 63. pp.79-80.
- Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l'àmbit deldret privat. (DOGC 5432 - 30.7.2009)
- Mayer, B. S. (2008). Más allá de la neutralidad. Cómo superar la crisis de la resolución de conflictos. Gedisa.
- MEC. (2007). Coeducación y prevención temprana de la violencia de género. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
- Munduate, J. L. y Medina, F. J. (2005). Gestión del conflicto, negociación y mediación. Pirámide.
- Munné, M., et. al. (2006) Els 10 principis de la cultura de mediació. Ed.Graó.
- Ponti, F. (2008). Los caminos de la negociación. Verticales de Bolsillo.
- Pruitt, D. G. y Rubin, J. Z. (1986). Social conflict: Escalation, stalemate, and settlement. Random House.
- Puchol, L. (2009). El libro de la negociación. Díaz de Santos.
- Puntes, S. (2003). Los derechos sociales y la mediación: un cambio real. A Casanovas & Poblet. Gestió i resolució de conflictes al segle XXI: ciutadania i violència. Fundació Caixa Sabadell.
- Romero, C. (2000). Mediació Escolar. Barcelona. Ediciones ICESB. Colección Quaderns d'Estudi; 2.
- Soleto, E. y Otero, M. (2007). Mediación y solución de conflictos. Habilidades para una necesidad emergente. Tecnos.
- Torrego, J.C. (Coord). (2000a). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores. Narcea.
- Ury, W. L. (2005). Alcanzar la paz. Resolución de conflictos y mediación en la familia, el trabajo y el mundo. Paidós.
- Vallejo, R. D. y Guillén, C. (2006). Mediación: procesos, tácticas y técnicas. Pirámide.
- Vinyamata, E. (2001). Conflictología. Curso de resolución de conflictos. Ariel.
- Vinyamata, E. (Coord.). (2004). Guerra y paz en el trabajo. Tirant lo Blanch.