Logo UAB
2023/2024

Gestió i desenvolupament dels recursos humans en les organitzacions

Codi: 101635 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500261 Pedagogia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sònia Fajardo Martínez
Correu electrònic:
sonia.fajardo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Pilar Pineda Herrero
Sònia Fajardo Martínez

Prerequisits

Es recomana haver aprovat les assignatures:  Disseny, seguiment i avaluació de plans i programes -2n-, Models i estratègies de formació a les organitzacions -3r-, i Desenvolupament Organitzacional d’Institucions Educatives -3r-.


Objectius

 

La gestió i el desenvolupament de les persones a les organitzacions representa un gran repte pels i les professionals de l’educació en tant que han de ser capaços d’integrar les necessitats i els interessos de les organitzacions amb els dels treballadors i treballadores. Aquestes necessitats impliquen ser capaços de gestionar el talent i potenciar les competències, tot gestionant processos de desenvolupament per permetin consolidar els equips humans a les organitzacions. Un capital humà que és avui en dia, en una societat com la nostra, el principal actiu.

 Amb aquestes premisses, l’assignatura pretén desenvolupar en els futurs professionals les competències per a la seva intervenció dins de les organitzacions o en contextos laborals. Es pretén analitzar, gestionar, i avaluar les diferents polítiques de gestió i desenvolupament de recursos humans, aprofundint en l’evolució i l’actualitat d’aquesta gestió, a més de posar en pràctica diversos processos i eines eficaces.

 

 

Els objectius de l’assignatura són:

-          Analitzar l’evolució de la gestió de persones a les organitzacions dins d’un context complex i global, i adquirir una visió estratègica de la funció actual.

-          Identificar les diferents polítiques de desenvolupament i processos de gestió integral de recursos humans a les organitzacions.

-          Dissenyar eines de desenvolupament de recursos humans eficaces i adaptades a cada context i organització.

-          Potenciar les competències pròpies del professional encarregatde gestionar i liderar les polítiques de desenvolupament de persones a les organitzacions.

-          Valorar el rol del i de la professional de  formació a les organitzacions, i com a gestor-a del talent de les mateixes.

 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Administrar i gestionar centres, institucions, serveis i recursos educatius i formatius.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats) per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el seu exercici i desenvolupament professional.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Participar i implicar-se en els actes, reunions i aconteixementos de la institució a la qual es pertany.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Analitzar les relacions entre estructura organitzativa i planificació de recursos humans.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Conformar equips de treball capaços de desenvolupar les activitats de forma efectiva.
  6. Dissenyar tècniques i processos de selecció de personal.
  7. Evitar decisions o valoracions sobre les persones basades en idees preconcebudes o prejudicis.
  8. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Participar de forma activa en les activitats dirigides i supervisades.
  11. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.

Continguts

Continguts

  1. Els recursos humans a les organitzacions

          1.1  L’evolució de la gestió de les persones a les organitzacions

          1.2  Perspectives de futur de la gestió dels RH

          1.3  Funcions  del departament de RH

        1.4  El cicle de les persones a les organitzacions

       2. Les polítiques de RH

          2.1 Introducció a les polítiques de RH

          2.2  La visió estratègica i integral amb el conjunt de polítiques institucionals

          2.3  Definició de llocs de treballs i competències.

          2.4  Gestió per competències.

          2.5  Selecció i acollida

          2.6  Avaluació de l’acompliment.

2.7 Política i pla d´igualtat.

          2.7  Motivació, compensació i benefici.

          2.8   Altres polítiques de  RH: prevenció de riscos, relacions laborals, i comunicació

           

 3. Desenvolupament dels RH

          3.1.Polítiques de RH i polítiques de formació

          3.2. Planificació estratègica de les polítiques de formació i desenvolupament

          3.3. Gestió per competències i formació

          3.4. Plans de carrera i promoció.

          3.5. La gestió del talent

          3.6. RSC i formació. 

          3.7. El professional dels RH: perfil i funcions 

 

 4. Avaluació dels RH i avaluació de la formació

          4.1. Model integrat d’avaluació dels RH

          4.2. Avaluació de l’acompliment i formació

          4.3. Avaluació de la transferència de la formació

          4.4. Avaluació de l’impacte de la formació

 5. La consultoria de RH i de formació

      

 

         

 


Metodologia

El protagonista en el procés d’ensenyament aprenentatge és l’estudiantat i és sota aquesta premissa s’ha planificat  la metodologia de l’assignatura, tal i com es mostra en la següent taula: 

 

Activitat

Hores

Metodologia

Resultats

Aprenentatge

Presencial en gran grup: teoria

35

Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part de l’estudiantat. Malgrat ser una tipologia d’activitat on el protagonisme recau en la figura docent, es fomentarà la participació activa de l’alumnat, compartint els aprenentatges que s’estan assolint

EP15.4,

EP15.5

 

Presencial en gran grup i individuals: activitats pràctiques

10

Espais de treball en grup i individuals reduïts supervisat pel professorat on s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. Les activitats a realitzar seran anàlisi de documents, interpretació d’informes i dades, resolució de casos i activitats pràctiques d’anàlisi disseny d’estratègies de gestió de RH

 

Activitats formatives

Títol

Hores

Crèdits

Resultats d'aprenentatge

Tipus: Dirigides

 

 

 

Presencial en gran grup

45

1,8

5, 6, 2, 10, 7

Tipus: Supervisades

 

 

 

Activitats supervisades i tutories

30

1,2

2

Tipus: Autònomes

 

 

 

Activitats autònomes

75

3

6, 2

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup 45 1,8 2, 5, 6, 7, 10
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades i tutories 30 1,2 2
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 75 3 2, 6

Avaluació

Avaluació

L’avaluació continua de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.  

 

 

Activitat d’Avaluació

 

% de la nota

Resultats

Aprenentatge

BLOC 1

Prova teòrica-pràctica de les unitats 1 a la 6

50%

EP15.4,

EP15.5,

TF7.4

BLOC 2

Tres activitats pràctiques grupals associades a les polítiques de gestió de persones.

 

30%

EP15.4, EP15.5,

TF7.4

Dues activitats pràctiques (individuals) de creació d’eines per a la gestió i desenvolupament del RRHH

20%

 

La prova individual es realitza el 24 de gener de 2024. I el 7 de febrer de 2024 es farà la recuperació. El lliurament de les pràctiques es faran en el termini dels diferents mòduls, és a dir, l´assignatura te 5 mòduls, i s'han de lliurar 5 activitats pràctiques avaluatives. La primera, la segona i cinquena són grupals, i la tercerra i quarta són individuals. La devolució de les correccions serà màxim en 20 dies. 

Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascun dels dos blocs d’activitats avaluatives de que consta l’assignatura amb un 5. 

Cadascuna de les activitats d´avaluació es poden recuperar, i s´hauran de fer de nou amb les indicacions del professorat.

AVALUACIÓ ÚNICA

Prova individual teòrica-pràctica, escrita i oral.

Pes de la nota:100%

Recuperació: prova individual teòrica-pràctica -escrita i oral- de recuperació al finalitzar l’assignatura

 La prova individual es realitza el 24 de gener de 2024. I el 7 de febrer de 2024 es farà la recuperació.

 

CONSIDERACIONS GENERALS

S´avaluarà l´actitud positiva vers l´aprenentatge, l´anàlisi i la crítica constructiva, així com a la participació activa a totes les activitats i sessions.

El plagi és motiu de no superació de l'activitat avaluativa.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textosacadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

Es treballarà de manera explicita la perspectiva de gènere en la matèria de l´assignatura, així com l´ús del llenguatge no sexista. 

S´inclourà l´adaptació pertinent per abordar la inclusió de l´alumnat que ho requereixi. 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques individuals 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova escrita 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctiques grupals 30% 0 0 2, 6

Bibliografia

 

  1. Alles, Martha Alicia (2016). Dirección estratégica de recursos humanos. Gestión por competencias. Ediciones Granica. Buenos Aires.
  2. Alles, Martha Alicia (2015). Diccionario de competencias. Ediciones Granica. Buenos Aires.
  3. Capapé, Javier y otros (2019) ¿Se mide el retorno de la inversión en las políticas de recursos humans? Un anàlisis en España.
  4. Casanova, M.; (2021). El poder de la diferencia.
  5. Chiavenato, I. (2022) Gestión del talento humano. En el nuevo papel de los recursos humanos en las organizaciones. MCGraw-Hill. Madrid.
  6. Gómez-Mejía, Luis R., autor; Balkin, David B., Gestión de Recursos humanos. (2016). Universidad complutense de Madrid. Madrid.
  7. Riera, P.  Gestión de Recursos Humanos: enfoque sistémico en una perspectiva global. Revista de investigación en psicología, 2014, Vol.9 (1), p.109-122.
  8. Troger, H. (2021). Human Resource Management in a Post COVID-19 World: New Distribution of Power, Individualization, Digitalization and Demographic Developments. Editorial Almuzara. Madrid.

 

 

Enllaços web:

http://www.mtas.es

www.aedipe.es

http://www.astd.org/astd/

http://www.arearh.com/

http://www.earli.org/special_interest_groups/learning_professional

http://www.empresaysociedad.org/

http://www.som.cranfield.ac.uk/som/


Programari

No es necessita