2023/2024
Textos i audiovisuals etnogràfics
Codi: 101277
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500256 Antropologia Social i Cultural |
FB |
1 |
1 |
Idiomes dels grups
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Prerequisits
No hi ha cap prerequisit per cursar aquesta assignatura.
Objectius
Assignatura de primer curs que desenvolupa la formació que es considera bàsica per cursar els estudis d’Antropologia. Constitueix part de la matèria Conceptes i camps bàsics de l’antropologia.
En aquesta assignatura es treballa l’anàlisi de conceptes i camps clàssics de l’Antropologia a través dels textos etnogràfics i les fonts audiovisuals, tot situant les categories descriptives i teòriques en el context històric de la disciplina i mostrant de manera crítica els recursos estilístics dels documents etnogràfics.
En acabar l’assignatura, l’estudiant serà capaç de:
- Reconèixer la variabilitat cultural i prevenir la formulació de judicis etnocèntrics.
- Gestionar les fonts d’informació etnogràfica clàssiques i actuals de cara a l’obtenció de dades.
- Explicar i exposar els resultats de l’anàlisi del corpus etnogràfic seleccionat.
Competències
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma o en equip per tal d'assolir els objectius planificats, en aquest cas en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Fer servir les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques de manera crítica.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Utilitzar el corpus etnogràfic i teòric de la disciplina amb capacitat d'anàlisi crítica i de síntesi.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar teòricament exemples etnogràfics de diversitat cultural en els àmbits del parentiu, l'economia, la política i la religió.
- Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
- Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
- Expressar les idees amb un vocabulari específic adequat a la disciplina.
- Identificar la variabilitat sociocultural a través de textos etnogràfics i fonts audiovisuals.
- Identificar les teories relatives a les accepcions del concepte de cultura.
- Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia.
- Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
- Prendre consciència de la diversitat cultural a través de l'etnografia.
- Utilitzar el corpus etnogràfic en la crítica cultural.
- Valorar la fiabilitat de les fonts, seleccionar dades rellevants i contrastar la informació.
Continguts
Tema 1. Cultura, etnografia i alteritat.
Tema 2. Els productes audiovisuals com a documents etnogràfics.
Tema 3. Els contextos històrics de l’etnografia. Aportacions de l’etnografia als contextos socials actuals.
Tema 4. Aproximacions etnogràfiques als sistemes de subsistència, de sexe/gènere, de parentiu, de control social i de creences.
Metodologia
Metodologia Docent:
- Classes magistrals amb suport de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
- Presentació i directrius per a la cerca autònoma de documentació en arxius, bases de dades, fonts etnogràfiques etnogràfiques i elaboració de treballs.
- Visionat i discussió de documentals i altres fonts etnogràfiques.
- Confecció de treballs a partir d’una guia per a la seva elaboració.
Activitats Formatives:
- Classes teòriques i sessions de discussió orientada de documents audiovisuals i escrits.
- Definició i gènesi disciplinar de paraules i conceptes clau.
- Simulacions de cerca i buidat de dades etnogràfiques en formats multimèdia.
- Lectura comprensiva i discussió de textos, i anàlisi de productes audiovisuals de contingut etnogràfic.
- Estudi individual i discussió en equip prèvia a la presentació de treballs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L'avaluació continuada de l'assignatura es durà a terme a partir de quatre mòduls:
Mòdul 1: Detecció d’informació etnogràfica esbiaixada, falsa o distorsionada. (Treball individual). [10%]
Mòdul 2: Treball amb fonts etnogràfiques acadèmiques que permetin corregir els errors detectats. (Treball en grup). [25%]
Mòdul 3: Correcció de biaixos, errors o distorsions en la informació seleccionada (treball individual). [25%]
Mòdul 4. Examen escrit (individual). [40%]
Procediment de revisió de les qualificacions
- Al moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat mitjançant el Moodle de l'assignatura del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Consideració de “No avaluable”
- Per tal de ser avaluable a l’assignatura, l’estudiant haurà d’haver-se presentat almenys als mòduls 1 i 4. Serà, per tant, NO AVALUABLE l'estudiant que no hagi completat aquestes proves en el seu moment.
Condicions per a la recuperació
- L'estudiant haurà de presentar-se a la recuperació dels mòduls suspesos si la nota final de l'assignatura, calculada d'acord amb la ponderació explicada, és inferior a 5.
- Per a fer aquesta ponderació, caldrà una nota mínima de 3'5 a cada mòdul. Qualsevol qualificació inferior obligarà a recuperar aquell mòdul.
La nota màxima que es pot obtenir a la recuperació serà un 5.
Altres consideracions generals sobre l'avaluació
- No s'acceptaran evidències d'avaluació lliurades fora de termini o que no s'ajustin als estàndards de format que figuraran al Moodle de l'assignatura.
Consideracions sobre el plagi / irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.)
- Cada exercici ha de ser el resultat original del treball de l'estudiant o grup. No es pot copiar d'altres fonts (siguin treballs acadèmics, publicacions, pàgines web, etc.) sense citar-ne correctament l'autoria.
- Si hi ha dubtes respecte a què constitueix plagi, es pot consultar la guia "Com citar i com evitar el plagi" (Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB) per a l'alumnat (https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants).
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació Única (AU):
Característiques de l'AU:
En única data d’avaluació l’alumnat acollit a l’avaluació única haurà de:
- Fer un examen sobre el contingut de l’assignatura i les lectures seleccionades al dossier. (40%)
- Sobre la base d’una notícia proporcionada pel professor, caldrà: (10%)
- Valorar i justificar la fiabilitat etnogràfica que pot oferir la notícia
- Identificar possibles biaixos, errors o distorsions a la font seleccionada
- Explicar els supòsits (ideològics, teòrics, etc.) sobre els que aparentment se n’ha construït l’argumentació a la font seleccionada
- Justificar com pot afectar aquesta informació a la percepció social sobre el tema que planteja
- En base a aquest treball, haurà de (cal disposar d’ordinador o dispositiu connectat a Internet): (25%)
- Localitzar fonts d’informació acadèmiques fiables, convenientment citades
- Enumerar els ítems del punt 2 de l’apartat anterior que es podran esmenar i justificar de la idoneïtat de les fonts acadèmiques que aportaran la informació per a fer-ho.
- Seleccionar informació rellevant sobre els continguts treballats que permeti rebatre, completar o corregir els supòsits sobre els que s’hauria construït la informació errònia, esbiaixada o incompleta
- Justificació de com pot contribuiria aquesta informació a modular la percepció social sobre el tema que planteja
- Un cop finalitzada aquesta part, es farà una prova oral on haurà de respondre de forma argumentada a preguntes sobre aspectes teòrics, metodològics i tècnics al voltant del procediment seguit. (25%)
Durada (AU):
Cal preveure que la durada conjunta d'aquestes proves pugui superar les 4 hores, per la qual cosa podrien no coincidir amb la franja lectiva habitual.
Revisió de les qualificacions (AU):
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Consideració de “No avaluable” (AU):
Serà NO AVALUABLE l'estudiant que no completi les proves 1 i 2 el dia i franja establerts com a prova d'avaluació única.
Recuperació (AU):
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Plagi/irregularitats (AU):
S'apliquen les mateixes actuacions que en el cas de l'avaluació continuada.
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen |
40% |
1,5
|
0,06 |
2, 4, 6, 9
|
Treball en grup: Treball amb fonts etnogràfiques acadèmiques |
25% |
16
|
0,64 |
1, 2, 7, 9, 10, 11
|
Treball individual de correcció de biaixos o distorsions en la informació seleccionada |
25% |
6
|
0,24 |
1, 2, 3, 5, 7, 9
|
Treball individual: Detecció d'informació etnogràfica esbiaixada o distorsionada |
10% |
4
|
0,16 |
8, 11
|
Bibliografia
Base de dades (arxiu etnogràfic) on-line (per a gaudir de l'accés complet cal connectar a través del Campus de la UAB o mitjançant el procediment per a accedir als recursos electrònics de la UAB explicat aquí):
Lectures obligatòries:
- BOHANNAN, Laura (1998 [1996]). "Shakespeare en la Selva", a Boivin, Mauricio, Rosato, Ana y Arribas, Victoria (eds.) (1998). Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Buenos Aires: Eudeba; pp: 75-80. [Original: Bohannan, Laura (1966) "Shakespeare in the bush" Natural History, 75: 28-33]. Disponible en línia.
- CHIO, Jenny. (2021) 2023. “Visual anthropology”, a Felix Stein (ed.) The Open Encyclopedia of Anthropology. The Cambridge Encyclopedia of Anthropology. Disponible online
- GRAEBER, David (2104 [2011]). En deuda. Una historia alternativa de la economía. Ariel: Barcelona. [Capítol 1: “De la experiencia de la confusión moral”, pp: 7-31; Disponible en línia].
- KROTZ, esteban. (1994). "Alteridad y pregunta antropológica". Alteridades 4 (8): 5-11. Disponible en línia.
- MALINOWSKI, Bronislaw (1986 [1922]) "Introducción: objeto, método y finalidad de esta investigación", a Los Argonautas del Pacífico Occidental, Vol.1. Barcelona: Planeta. pp. 19-42. Disponible en línia.
Bibliografia general:
Es recomana tenir un manual d’antropologia general a mà pel seguiment del curs. Es pot fer servir, per exemple, qualsevol dels següents:
- ANTA FÉLEZ, José Luis; LAGUNAS ÁRIAS, David. (2002) Introducción a la Antropología Social. Pachuca (México): Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
- BEATTIE, John. (1978) Otras culturas. México D.F.: F.C.E. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
- BOHANNAN, Paul. (1992) Para raros, nosotros. Introducción a la antropología cultural. Madrid: Akal. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
- EMBER, Carol; EMBER,Melvin. (1997) Antropología cultural. Madrid: Prentice Hall. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
- FRIGOLÉ, Joan. [et al.] (1995) Antropologia Social. Barcelona : Proa. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
- HARRIS, Marvin. (2004 [1981]) Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
- KOTTAK, Conrad. Ph. (2007) Espejo para la humanidad. Introducción a la antropología cultural. Madrid: McGraw-Hill. Tercera edición. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
- LLOBERA, Josep Ramon. (1999) Manual d’antropologia social. Barcelona: Àgora, Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
Quant a diccionaris d’Antropologia, podeu fer servir, entre d’altres, els següents:
La filmografia que treballarem a l'assignatura s'informarà al Moodle al començament del curs.
Qualsevol novetat al respecte es comunicarà puntualment a través del Moodle de l'assignatura.
Programari
Els programes informàtics necessaris per a l'assignatura són els habituals al grau. No hi ha software específic.
Es recomana l'ús d'un gestor bibliogràfic (Mendeley o Zotero).