Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Aquesta assignatura no té prerequisits oficials.
Aquesta assignatura pretén, des de la perspectiva de l'Antropologia Social i Cultural, introduir als estudiants als diferents àmbits de l'Antropologia Aplicada i la intervenció sociocultural, ja sigui tant en el procés d'anàlisi o diagnòstic de la problemàtica, com en la definició de polítiques públiques i socials des d'una perspectiva de la diversitat social i cultural, i amb especial atenció a qüestions relacionades amb la desigultat i estratificació social, minories ètniques, població immigrant i altres grups exclosos o en risc d'exclusió.
PROGRAMA
Tema 1. Introducció a l'Antropologia Aplicada i recorregut històric
Tema 2. Principals debats i dilemes de l'Antropologia aplicada: perspectives teòriques i posicionaments ètics
Tema 3. Exclusió social, marginació i desigualtat al món contemporani
Tema 4. Models d'integració social i ciutadania.
Tema 5. Aproximació a la pràctica antropològica en l'àmbit de la intervenció social i les polítiques públiques
Activitats formatives: classes teòriques i pràctiques dirigides, lectures, realització de treballs i tutories individuals i grupals que inclouen el retorn i "feed-back" del docent.
Metodologia docent:
La metodologia docent será una combinació de classes magistrals, visionat de documentals, lectures i pràctiques (primera part de l'assignatura), i una metodologia d'aprenentatge per projecte (a la segona part de l'assignatura).
La metodologia de aprenantatge per projecte inclou visionat de documentals, debats i discussions en grups, exercicis pràctics a classe i els seus respectius lliuraments, lectures grupals i l'elaboració d'un treball final.
L'estudiantat treballarà tot el curs en grups de tres persones.
La metodologia docent i l’avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques dirigides pels professors | 31 | 1,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
Discusions a l'aula | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals presencials | 5 | 0,2 | 3, 4 |
Tutories treball tutoritzat | 25 | 1 | 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de d'informació (biblioteques o d'altres fons) | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11 |
Estudi personal | 40 | 1,6 | 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11 |
Lectura | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Avaluació continuada
35% Prova escrita de la matèria impartida a classe (primera part)
45% Treball Final
20% Participació a classe i entrega d'exercicis a l'aula.
Cal treure una nota mínima de 5 a l'examen per a que faci mitja amb la resta de les notes.
Serà possible recuperar tant la prova escrita com el treball final. Però NO seran recuperables ni la participació ni les activitats que es faran a l'aula durant les classes.
Un estudiant no serà avaluable si no ha realitzat com a mínim 2/3 de les proves avaluatives de l'assignatura.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor/a informarà l'alumnat (Moodle) del procedimient i data de revisió de les qualificacions.
PLAGI:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència delprocés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Avaluació única
Aquesta modalitat d'avaluació contempla tres activitats avaluadores en una data fixada a finals de l'assignatura, amb dret a recuperació.
Al igual que amb l'avaluació continuada, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació i activitats a l'aula | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12 |
Prova escrita | 35% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Treball Final | 45% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 |
Bartoli, L. (2002). Antropologia aplicada: historia y perspectivas des América Latina. Editorial Abya Yala.
Bastide, R. (1971) Antropología aplicada. Buenos Aires: Amorrortu.
Chambers, E. (1989) Applied anthropology: A Practical Guide. Illinois: Waveland Press.
Checa, F. (2003). La integración social de los inmigrados: modelos y experiencias (Vol. 24). Icaria Editorial.
Eddy, E. M., and Partridge W. L.(1987) Applied Anthropology in America. New York: Columbia University Press.
Escobar, A. (1999). Antropología y desarrollo. Maguaré, (14), 42-73.
Escobar, A., & Escobar, A. (1998). La invención del Tercer Mundo: construcción y deconstrucción del desarrollo. Editorial Norma.
Fantova, F. (2007). Repensando la intervención social. Documentación social, 147, 183-198.
Feixa, C. (2006) Jóvenes "latinos" en Barcelona : espacio público y cultura urbana. Barcelona : Anthropos : Ajuntament de Barcelona.
Foster, G. M. (1974) Antropología Aplicada. México: Fondo de Cultura Económica.
Giménez, C.(1999) Antropología más allá de la academia: aplicaciones, contribuciones, prácticas e intervención social. Santiago de Compostela: Federación de Asociaciones de Antropología del Estado Español etc.
Guerrero Arias, P. (1997). Antropología aplicada. Ediciones UPS.
Jabardo, M.; Monreal, P. y Palenzuela, P. (coords.) (2008) Antropología de orientación pública: visibilización y compromiso de la antropología. Serie, XI Congreso de Antropología de la FAAEE, Donostia, Ankulegi Antropologia Elkartea [en línea] <www.ankulegi.org>. Consultado el 29-06-2015
Kaplan, A. (1996) Variabilidad en los procesos de integración social, aculturación e identificación en los colectivos de inmigrantes senegambianos en Catalunya. Bellaterra Barcelona: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Laparra, L., Obradors, A., Pérez, B., Pérez Yruela, M., Renes, V., Sarasa, S., ... & Trujillo, M. (2007). Una propuesta de consenso sobre el concepto de exclusión: implicaciones metodológicas.
Mair, L. P. (2020). Anthropology and Social Change: Volume 38. Routledge.
Malgesini, G., & Giménez, C. (1997). Guía de conceptos sobre migraciones racismo e interculturalidad. Madrid: La Cueva del Oso, 1997.
Martínez Mauri, M. & Larrea Killinger, C., & (2012). Antropología social, desarrollo y cooperación internacional: introducción a los fundamentos básicos y debates actuales. Editorial UOC.
MONGE, S. R. (2021). El Centro Coordinador Indigenista Tzeltal-Tzotzil y el Proyecto Perú-Cornell Vicos: revisión histórica de dos proyectos indigenistas.
Pérez, M. (2007). Las perspectivas y retos de la antropología aplicada en el siglo XXI. Revista Mad. Revista del Magíster en Análisis Sistémico Aplicado a la Sociedad, (17), 1-9.
Romaní, O.(2006) “Barcelona desde la Academia o los avatares de una antropología implicada”, a: Feixa C. (dir.); Porzio L.; Recio C. (coords.). Jóvenes latinos en Barcelona. Espacio público y cultura urbana, Barcelona, pp. 277-283.
San Román Espinosa, T. (2006). ¿Acaso es evitable? El impacto de la Antropología en las relaciones e imágenes sociales. Revista de Antropología Social, 15.
San Román, T.(1986) Entre la marginación y el racismo: reflexiones sobre la vida de los gitanos. Madrid: Alianza Editorial.
Stolcke, V. (2004). “Qué entendemos por integración social de los inmigrantes”. En Checa, F. (2004). Inmigración y derechos humanos: la integración como participación social (Vol. 43). Icaria Editorial.
Viola, A. (2000) Antropología del desarrollo: teorías y estudios etnográficos en América Latina. Barcelona: Paidós.
/