Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 3 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.
Antropologia de l’Educació és una assignatura de 6 ECTS obligatoris que forma part de la matèria Àmbits temàtics generals de l’Antropologia.
L’Antropologia de l’Educació és l’estudi especialitzat dels objectius, processos i contextos d’adquisició/transmissió cultural que converteixen els éssers humans en subjectes culturals específics d’un grup o societat, i de la desigualtat i la diversitat en les condicions d’aprenentatge i reproducció social que els afecten en les societats contemporànies.
Els objectius formatius de l'assignatura en concreten en tres:
Aquesta assignatura s'imparteix des dels principis formulats al Mission Statement de 2006 del Council on Anthropology of Education de l'AAA, i el seu compromís de promoure la justícia social a tots els entorns on té lloc l'aprenentatge en la recerca i l’aplicació de l’Antropologia de l’Educació.
Continguts
El programa està estructurat en dues parts. La primera s’organitza al voltant de cinc grans preguntes que s’ha anat fent l’antropologia de l’educació des dels orígens fins el moment actual, en el marc del projecte intel·lectual de l’antropologia com a disciplina. La segona es centra en l’etnografia de l’educació des d’una perspectiva multinivell.
Primera part
I. Les diversitat de cultures, promou personalitats diverses?
II. Com es porta a terme el procés de transmissió i adquisició cultural en cada context?
III. Quin impacte té la universalització i l’hegemonia de l’educació escolar?
IV. Per què persisteixen les desigualtats educatives entre grups socioculturals diversos?
V. Què hi diuen els grups minoritzats?
Segona part
I. De l’etnografia clàssica a l’etnografia crítica de l’educació. El treball de l’equació personal.
II. Llegir etnografia de l’educació.
III. Fer etnografia de l’educació.
IV. Escriure etnografia de l’educació.
V. Educació i emancipació: etnografia de les polítiques educatives.
Metodologia
La docència s’organitza en una única sessió setmanal de tres hores que inclou:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques amb suport TIC i classes pràctiques per a l'anàlisi de casos i de textos etnogràfics | 35 | 1,4 | 1, 2, 4, 7, 12, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis descriptius o d'anàlisi, individuals o en grup. | 12 | 0,48 | 2, 3, 4, 6, 11, 15, 16, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura, anàlisi de textos, realització d'esquemes i resums, cerca d'informació i preparació de discussions i de presentacions, redacció de treballs. | 60 | 2,4 | 1, 2, 4, 6, 7, 11, 12, 15, 16, 18, 19, 21 |
L'avaluació continuada consta de 4 exercicis:
L'avaluació única consistirà en tres proves a realitzar consecutivament en 3 hores: 1) Examen sobre conceptes basat en 10 articles (40%); 2) Comentari de text sobre 2 documentals (30%); 3) Resum de dues monografies a partir de 5 preguntes (30%).
AVISOS IMPORTANTS:
No s'acceptarà cap treball fora de termini ni es toleraran condicions que afavoreixin les oportunitats d’avaluació d’uns estudiants per sobre d’altres.
No avaluable: Es considerarà estudiant no avaluable l’estudiant que no hagi realitzat alguna de les 4 proves d’avaluació sense cap justificació.
Nota final: La nota final correspon a la mitjana de totes les qualificacions obtingudes.
Reavaluació: Opció únicament possible per a estudiants que hagin realitzat totes les proves d’avaluació però n’hagin suspès alguna o més d’una.
Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas quees produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, laqualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis etnogràfics o d'anàlisi, individuals o en grup. | 50% | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 7, 8, 10, 15, 16, 17, 18, 22 |
Participació als grups de lectura i discussió de monografies i presentació de treballs en grup | 20% | 10 | 0,4 | 1, 2, 6, 7, 11, 13, 14, 18, 19, 20 |
Prova escrita individual | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 15, 16, 18, 19, 21 |
Alguns textos compilatoris de referència; al llarg de l’assignatura es proporcionaran les referències de cada bloc.
Anderson-Levitt, K. M. Ed. (2010). Anthropologies of Education. A Global Guide to Ethnographic Studies of Learning and Schooling, London: Berghahn Books.
Conteh, J.; Mor-Sommerfeld, A.; Kenner, Ch., Gregory, E.ar (2005). On Writing Educational Ethnographies. The art of collusion. London: Trentham Books.
García Castaño, F.J.; Carrasco, S. Eds. (2011). Población inmigrante y escuela. Conocimientos y saberes de investigación. Madrid: Ministerio de Educación.
García Castaño, F.J., Velasco, H., Pulido, R., Eds. (2007). Lecturas de Antropología para Educadores. Madrid: Trotta.
Hodges, D. H. (2011). The Anthropology of Education. Classic Readings. San Diego: Cognella.
Jociles, M.; Franzé, A. Eds. (2008). ¿Es la escuela el problema? Investigaciones en Antropología y Educación. Madrid: Trotta.
Lancy, D. (2008). The Anthropology of Childhood. Cambridge: Cambridge University Press.
LeCompte, M. & Schensul, J. (2012). Designing and Conducting Ethnographic Research. The Ethnographer's toolkit (7 vols). London: SAGE.
Levinson, B.; Foley, D.; Holland, D. Eds. (1997). The cultural production of the educated person. Critical Ethnographies of Schooling and Local Practice. NY: SUNY Press.
Spindler, G & L, Eds. (2000). Fifty years of Anthropology and Education, NY: LEA
Recursos en línea:
http://www.aaanet.org/sections/cae/
Actes de congressos:
http://grupsderecerca.uab.cat/emigra/content/emigra-working-papers-5
http://cieye.wordpress.com/ -
Caldrà que l'alumnat garanteixi l'accés a la plataforma Teams que és l'establerta per la UAB per les activitats online.