Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No té prerequisits.
Assignatura de tercer any del Grau en Antropologia Social i Cultural, s'imparteix durant el primer semestre i forma part de la matèria “Àmbits temàtics generals de l’ Antropologia.”
Aquesta assignatura:
Això es fa mitjançant l'aproximació a:
Al finalitzar l’assignatura l’estudiant serà capaç de:
U1. Introducció als conceptes bàsics: sexe, gènere i desigualtat.
U2. Antropologia sociocultural i antropologia del gènere. Gènesi, evolució i perspectives.
U3. La cultura contra les dones. Bases simbòliques i materials.
U4. Perspectiva antropològica sobre la dominació i la violència.
U5. Epistemologia feminista i etnografia crítica: la producció del saber/poder.
U6. Aplicacions etnogràfiques de l'antropologia del gènere a problemes contemporanis.
U7. Gènere, política pública i intervenció social (transversal)
El/la protagonista del procés de ensenyament-aprenentatge és l'estudiantat i sota aquesta premissa s'ha planificat una metodologia basada en el treball continuat.
Sobre les sessions:
L'assignatura es desenvoluparà a través de sessions presencials dirigides, supervisades i de treball autònom.
Les sessions presencials es realitzaran sempre amb tot el grup classe i es dedicaran a la presentació dels continguts de l'assignatura per part del professorat i professionals convidats, segons el calendari que es facilitarà, amb la participació activa del grup d'estudiants en el seu anàlisi i discussió, de vegades en grups reduïts pel què aquestes sessions impliquen sempre un treball autònom previ o posterior.
El treball autònom inclou activitats com la lectura i l'estudi comprensiu i analític de textos, el visionat comprensiu i analític de materials audiovisuals, la recerca de referències bibliogràfiques, la recessió de informació, l'observació i l'escriptura, entre d'altres.
Les sessions supervisades seran presencials o virtuals (amb cita prèvia) especialment orientades a contribuir al seguiment de l'assignatura i realitzar les activitats d'avaluació.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Sobre la comunicació:
La comunicació es realitzarà a través del Moodle (campus virtual).
Sobre els treballs
Consultar les instruccions específiques de cada treball i els seus criteris d'avaluació al campus virtual.
S'hauran d'entregar a través de Moodle (Campus virtual)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats, visionats i conferències en gran grup | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 14, 15, 16 |
Classe magistral del professorat i experts convidats | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i/o grupals (presencials i/o virtuals) | 2 | 0,08 | 2, 7, 8, 10, 13, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de materials i preparació proves | 16 | 0,64 | 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17 |
Lectures, anàlisi, preparació i redacció de treballs individuals i grupals i estudi | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15 |
Avaluació continuada:
Activitat 1: Participació activa a l'aula (20%)
Dues entregues individuals (una per cada bloc) vinculades al registre i la reflexió crítica sobre el contingut de les sessions, incloent les lectures obligatòries, les ponències i els visionats relacionats.
Activitat 2: Exàmens (35%)
Dues proves individuals de cada bloc de l'assignatura.
Activitat 3: Treball grupal (25%)
Realització i presentació a classe d'un treball cooperatiu d’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) aplicant la perspectiva de gènere.
L'activitat es dividirà en dues entregues.
Activitat 4: treball individual (20%)
Assaig crític de les lectures del mòdul II.
Avaluació única:
Activitat 1: Examen (40%)
Examen sobre aspectes conceptuals de l’assignatura, vinculat a tot el contingut de les sessions, incloent les lectures obligatòries, les ponències i els visionats relacionats.
Activitat 2: Examen sobre lectura (30%)
Examen amb preguntes a desenvolupar sobre una monografia llegida (a escollir entre les opcions suggerides per el professorat al campus virtual).
Activitat 3: Treball individual (30%)
Comentari crític sobre un cas facilitat per part del professorat de l’assignatura.
Normativa d’avaluació
- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
- Per considerar superada l'assignatura es necessitarà obtenir una nota mínima de 5,0 com a nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats, considerant el percentatge de cada una d'elles en la nota final. Un cop superada l'assignatura, aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació.
- L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més de 1/3 part de les activitats d’avaluació.
- Els que per assistència a reunions dels òrgans col·legiats de representació universitària o altres motius previstos en les seves respectives normatives no poguessin concórrer a alguna de les activitats d'avaluació programades, tenen dret a que se'ls programi un dia i hora diferents per a la seva realització.
- Els que participin en les diferents activitats d'avaluació i ho necessitin, rebran una justificació documental d'aquesta participació.
- La còpia o plagi, tant en el cas dels treballs com en el cas dels exàmens, constitueix un delicte que serà sancionat amb un 0 (zero) a l'activitat, pèrdua del dret a re-avaluació i es suspendrà tota l'assignatura. Recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o una part el treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sensecitar les fonts, sigui en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre “plagi” en: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Sobre la recuperació
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats que equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total i haver obtingut una nota mitjana equivalent o superior a 3,5.
- La recuperació constarà d’una única prova i es realitzarà el dia, hora i lloc establerts per la Facultat.
- La nota obtinguda constituirà la nota final de l’assignatura.
- S’aplicarà el mateix sistema de recuperació per l’avaluació continuada que per l'avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 35% | 24 | 0,96 | 2, 4, 6, 8, 11, 12, 14 |
Participació | 20% | 15 | 0,6 | 1, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17 |
Treball grupal ABR | 25% | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 16 |
Treball individual (assaig) | 20% | 5 | 0,2 | 3, 7, 8, 12, 13, 14, 15 |
Abu-Lughod, Lila. (2019). ¿Puede haber una etnografía feminista? En Alhena Caicedo (Ed.), Antropología y feminismo (pp.15-48). Popayán-Colombia: Asociación Colombiana de Antropología.
Aixelà, Yolanda. (2005). Género y antropología social. Sevilla: Editorial Doble J.
Albertín-Carbó, Pilar, et al. "Género y poder: exploraciones situadas en el sistema colonial-moderno."
Ardener, Shirley. (1985). The Social Anthropology of Women and Feminist Anthropology, Anthropology Today, Vol. 1, No. 5 (Oct., 1985), pp. 24-26.
Cortés Maisonave, Almudena & Manjarrez, Josefina. (2021). Género y movilidades: lecturas feministas de la migración. Bruxelles, Berlin, Bern, New York, Oxford, Warszawa, Wien: Peter Lang. 418 p.
Essed. Philomena, Goldberg, David Teo. & Kobayashi, Audrey. (2009). A companion to Gender Studies. Oxford: Wiley-Blackwell.
Harris, Olivia y Young, Kate (1979). Antropología y feminismo. Barcelona: Editorial Anagrama.
Héritier, Françoise (1991). La sangre de los guerreros y la sangre de las mujeres. Alteridades, (2), 92-102.
Jabardo, Mercedes y Ródenas, Beatriz. (2017). Más allá de las dicotomías. Un análisis de la actividad del trenzado en la diáspora senegalesa desde el feminismo negro. Revista Española de Sociología, 26 (3), 373-384.
Lagarde, Marcela. (2006) “Del femicidio al feminicidio”. Texto de la conferencia “Proyecto de ley por el derecho de las mujeres a una vida libre de violencia en México”, Seminario Internacional Derecho de las Mujeres a una vida libre de violencias. Corporación SISMA Mujer. Bogotá, 3 y 4 de agosto de 2006.
Lewin, Ellen. (2006). Feminist Anthropology. A Reader. Oxford: Blackwell.
Linton, Sally 1979. “La mujer recolectora: sesgos machistas en antropología” En Harris, Olivia y Young, Kate eds. 1979. Antropología y Feminismo. Barcelona, Anagrama: 35-46.
Martín Casares, Aurelia. (2006). Antropología del Género. Culturas, mitos y estereotipos sexuales. Madrid: Cátedra.
Mead, Margareth (1972 [1968]) “La educación del niño samoano”, en Adolescencia, sexo y cultura en Samoa, (pp.54-69). Barcelona: Ed. Laia.
Méndez, Lourdes. (2007). Antropología feminista. Madrid: Síntesis.
Moncó, Beatriz. (2011). Antropología del género. Madrid: Síntesis.
Moore, Henrieta, [1988] (1991). Antropología y feminismo. Madrid: Cátedra.
Segato, Rita Laura (2003). Las estructuras elementales de la violencia. Contrato y estatus en la etiología de la violencia. En Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos (p. 131-149). Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Stolcke, Verena. (2003). La mujer es puro cuento: la cultura del género. Quaderns de l'Institut Català d'Antropologia, (19), 69-95.
Suarez, Liliana. (coord.) (2008). Feminismos en la antropología. Nuevas propuestas críticas. San Sebastián: Ankulegi.
No es requjereix programari específic.