Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits
És una assignatura que se situa en el segon quadrimestre de primer curs i es concentra en la iniciació de l'alumnat en la terminologia i les pràctiques de la recerca acadèmica i científica. Igualment, el curs vol plantejar una reflexió al voltant de què vol dir investigar en les ciències socials. Aquestes rutines i plantejaments que seran imprescindibles per poder cursar en el segon curs les assignatures de Mètodes Quantitatius d’Investigació Social i Mètodes qualitatius d’Investigació Social.
Els interessos primordials de l’assignatura s’orienten vers la clarificació de les exigències bàsiques de la metodologia científica, la comprensió dels conceptes i instruments bàsics de la recerca aplicada a l’anàlisi de la realitat social i les rutines i habilitats instrumentals bàsiques que permeten desenvolupar correctament l’activitat investigadora dins del mon acadèmic. L'objectiu central de l'assignatura anirà orientat, doncs, a fer explícits quins són els elements centrals que permeten fer recerca i a transmetre a l'alumnat els coneixements que facin que sigui capaç de formular un tema per investigar i de preparar-ne el corresponent disseny d'investigació. En aquest sentit, resulta imprescindible conèixer les principals fonts d’informació i documentació científica, adquirir els hàbits bàsics de recerca en les ciències socials, i aprendre un estil de treball rigorós, capaç de combinar l’ús de criteris de treball colaboratiu amb la creativitat personal.
Bloc I. Conceptes bàsics
1. Formes de coneixement: saber comú i saber científic.
2. Objecte d'estudi de la recerca sociològica. Problemes socials i problemes sociològics.
3. Protagonistes de la investigació. Posicionament del subjecte investigador.
4. Teories, mètodes i tècniques: distinció i adequació entre elles.
5. Perspectiva històrica dels enfocaments i tradicions de recerca en ciències socials.
Bloc II. El procés d'investigació social
6. Procediment bàsic de la recerca, i visió general de les diverses etapes.
7. Pregunta inicial: Elecció i pertinença del tema. Ruptura i criteris d’adequació.
8. Exploració: Cerca, recollida i sistematització de la informació adequada.
9. Estat de la qüestió i Marc teòric. Cites i referències bibliogràfiques (APA). Definició de la problemàtica i objectius.
10. Model d'anàlisi: Estructuració de conceptes. Formulació de les hipòtesis de la investigació. Operativització.
11. Disseny d'anàlisi: Panorama general de tècniques quantitatives i qualitatives.
Per tal que l’alumnat aprengui i reflexioni sobre què vol dir investigar en Sociologia, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’aprenentatge, a partir de la combinació de: (1) sessions expositives, (2) pràctiques a l’aula i fora que permetin aplicar els conceptes adquirits, (3) tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Preparació prova escrita | 18 | 0,72 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Sessions pràctiques | 22 | 0,88 | 1, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 16, 17 |
Sessions teòriques | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals programades | 6 | 0,24 | 1, 2, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures dels textos | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 16 |
Treball en equip | 40 | 1,6 | 1, 2, 6, 7, 13, 16, 17 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Projecte de recerca (inclou 3 lliuraments, en grup i amb parts individuals) | 10% + 10% + 34% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17 |
Proves escrites que avaluaran l'adquisició de conceptes i instruments bàsics referits a la vessant aplicada de l'anàlisi de la realitat social | 12% + 12% + 12% | 2 | 0,08 | 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Seguiment (Assistència i Participació a les pràctiques programades a l'aula) | 10% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 16, 17 |
Bibliografia
Al Campus Virtual s’especificaran les lectures obligatòries corresponents als continguts teòrics, a les sessions pràctiques i al treball de grup.
Manual bàsic de consulta [Hi ha altres edicions i anys disponibles]:
Quivy, R., & Campenhoudt, L. V. (2017). Manual de investigación en ciencias sociales. Ciudad de México: Limusa : Grupo Noriega Editores.
Quivy, R., & Campenhoudt, L. V. (2007). Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder.
Blanco, C. (2010). La vigilancia epistemológica en Ciencias Sociales: un compromiso ineludible. Reflexiones desde la sociología del conocimiento de Pierre Bourdieu. Primer simposio internacional interdisciplinario Aduanas del Conocimiento. La traducción y la constitución de las disciplinas entre el Centenario y el Bicentenario. Córdoba, 8 al 12 de diciembre 2010.
Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social (rev.). Madrid: McGraw Hill.
Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P., & Elbert, R. (2010). Manual de metodología: Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/metodo/metodo.html
Mardones, J. M. (1991). Filosofía de las Ciencias Humanas y Sociales. Materiales para una fundamentación científica. Barcelona: Anthropos.
Verd, J. M., & Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases, métodos y técnicas. Madrid: Síntesis.
Processador de documents: LibreOffice Writer, o MicroSoft-Word.
Suport visual per presentacions: LibreOffice Impress, o MicroSoft-PowerPoint.
Gestor de referències: ZOTERO, o Mendeley (UAB).
[ aconsegueix el programari lliure i gratuit a <https://ca.libreoffice.org/> i <https://www.zotero.org/download/>]