Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 3 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És recomanable fer Gestió de Projectes d'Intervenció Social I abans d'aquesta assignatura.
Les assignatures de Gestió de Projectes d'Intervenció Social han estat dissenyades per tal d’introduir la dimensió professionalitzadora dins del grau de Sociologia i estan orientades a l’aprenentatge de les competències necessàries per a l'exercici professional dins del món de la intervenció social i la gestió de polítiques públiques, a través dels següents objectius:
Mentre que l'assignatura Gestió de Projectes d'Intervenció Social I ofereix una mirada integral al context en què es desenvolupa la intervenció social, Gestió de Projectes II aborda el tercer objectiu i es centra en l'aprenentatge de mètodes i tècniques per diagnosticar, dissenyar, gestionar i avaluar intervencions socials, considerant el paper dels actors polítics, tècnics i ciutadans en aquests processos.
L'assignatura també incorpora un mòdul d'ocupabilitat, coordinat per la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia, que vincula els aprenentatges de Gestió de Projectes amb itineraris professionals de graduats i graduades de Sociologia.
BLOC I. EL DISSENY DE PROJECTES D'INTERVENCIÓ SOCIAL
1. Projecte d’intervenció social. Conceptes bàsics.
2. Diagnòstic: problemàtica, obtenció d'informació i anàlisi
3. Objectius i teoria del projecte
4. Planificació: programació, organització, recursos i finançament
5. Comunicació, implementació i seguiment
6. Avaluació
BLOC II. LA PERSPECTIVA PARTICIPATIVA EN LA INTERVENCIÓ SOCIAL
7. Fonaments de les metodologies participatives en intervenció social
8. Etapes d'un disseny participatiu, actors i espais de treball.
9. Tècniques participatives
BLOC III. OCUPABILITAT
10. La gestió de projectes i la intervenció social com a camp professional.
La metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura situen el disseny de projectes, el treball amb casos i el debat a l'aula en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge. Les sessions expositives i les lectures estan orientades, d'una banda, a donar les eines necessàries per a aquest aprenentatge pràctic, així com també a consolidar l'adquisició dels coneixement teòrics i metodològics que aquest implica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques a l'aula | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Sessions expositives | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de grup | 6 | 0,24 | 1, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca informació i preparació de proves | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Lectura de textos | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Treball en grup | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Seguint el criteri de la Facultat de CCPP i Sociologia, i en coherència amb l’estratègia docent, aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Condicions per superar l’assignatura:
- Que al final del curs, cadascuna de les activitats d'avaluació assoleixi la nota mínima de 5. S’obté la qualificació segons les puntuacions obtingudes i els criteris de ponderació que corresponen a cada activitat.
- Que al final del curs, encara que una de les activitats d'avaluació obtingui una puntuació inferior a 5 (i superior a 3), la puntuació final obtinguda, un cop aplicats els criteris de ponderació al conjunt de les activitats, sigui com a mínim de Notable.
Recuperació
Les activitats individuals (treballs o proves parcials) seran recuperables mitjançant activitats similars. A través de les recuperacions no es podrà obtenir una qualificació final superior a l’aprovat.
No presentades
A l’acta d’avaluació tan sols tindran la qualificació de “no presentades” aquelles persones que no hagin fet més activitats d’avaluació que les corresponents al 50% del total de les activitats avaluables.
Plagi
En cas de detectar-se plagi l'avaluació de l'activitat serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny i gestió del projecte d'intervenció social | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Proves parcials | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Pràctiques i presentacions vinculades al treball a l'aula | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Diseny i avaluació de projectes
Alegre, Miquel Àngel et al. (2017). Guia pràctica d'avaluació de programes del tercer sector social. Ivàlua.
Blasco, Jaume (2009). Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d'avaluació. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 1). Ivàlua.
Crespo, Ramon; Sampériz, Abel; Pujadas, Carol (2020). Nous relats per a la planificació i l'avaluació: res tan pràctic com una bona teoria. Ajuntament de Barcelona.
Direcció de Serveis de Formació (s/d). Gestió de projectes. Diputació de Barcelona.
Gavilán, Begoña et al. (2010). Guía para la gestión de proyectos sociales. Observatorio del Tercer Sector de Bizkaia.
Ruiz, Ana (coord.) (2015). Guía práctica para el diseño y la realización de evaluaciones de políticas públicas. Enfoque AEVAL. Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios, Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas.
Simone, Beth (2022). Como resolver problemas públicos. Una guía práctica para arreglar el gobierno y cambiar el mundo. Galaxia Gutenberg.
Metodologies participatives
Brydon-Miller, Mary; Greenwood, Davydd; Maguire, Patricia (2003). Why action research? Action research, 1(1), 9-28.
Martí, Joel (2016). Investigación-acción. Introducción a la perspectiva, diseño y métodos. Universitat Autònoma de Barcelona (disponible al Campus Virtual)
Martí, Joel, Jorba, Laia (2011). Tècniques participatives per al debat grupal. Diputació de Barcelona. 2a ed. rev.
Burns, Danny; Howard, Jo; Ospina, Sonia, M. (2022). The SAGE Handbook of Participatory Research and Inquiry. Sage Ed.
No escau