Logo UAB
2023/2024

Dret internacional públic

Codi: 101119 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500259 Ciència política i gestió pública OT 3 2
2500259 Ciència política i gestió pública OT 4 1
2503778 Relacions Internacionals FB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sonnia Güell Peris
Correu electrònic:
sonnia.guell@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha prerequisits 


Objectius

Entendre que el sistema internacional és cada cop més interdependent i que la llibertat estatal per adoptar normes internacionals es veu limitada per la voluntat conjunta de la resta d'Estats
 
- Adonar-se que el dret internacional públic continua sent l'instrument necessari per regular les relacions
internacionals
 
- Assumir que són els mateixos subjectes que fan les normes internacionals els que les han de complir. Només excepcionalment, s'imposa coactivament el respecte del dret internacional públic.
 
- Comprendre que el dret internacional públic té un nivell alt de compliment voluntari malgrat de vegades sembli el contrari. La raó és que s'adopta per l'interès comú dels Estats i és per això que es fa complir.
 
- Atendre a que una part molt significativa de les normes internes dels Estats tenen l'origen o estan relacionades amb el dret internacional públic

Competències

    Ciència política i gestió pública
  • "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets."
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
    Relacions Internacionals
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Analitzar, fonamentar i argumentar les normes jurídiques aplicables als fenòmens internacionals.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar les diferents eines d'anàlisi del sistema internacional contemporani, i dels seus subsistemes funcionals i regionals o geogràfics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  3. Analitzar els fonaments jurídics que expliquen els diferents actes i disposicions normatives de la UE i els seus diferents impactes en les ordenacions internes.
  4. Analitzar i valorar críticament els elements jurídics de les relacions del poder polític amb la ciutadania i, en general, en els processos polítics.
  5. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  6. Definir el context jurídic regulador de les relacions internacionals, així com les fonts, les normes i els subjectes del dret internacional públic i la manera en què es manifesten en els actes dels estats i de les organitzacions internacionals.
  7. Definir el context jurídic regulador de les relacions internacionals, així com les fonts, les normes i els subjectes del dret internacional públic, i les accions dels estats i de les organitzacions internacionals.
  8. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  9. Descriure els elements bàsics de la monarquia parlamentària a Espanya.
  10. Descriure els fonaments teòrics i l'evolució històrica del constitucionalisme espanyol, i descriure els fonaments teòrics i l'evolució històrica del constitucionalisme europeu i nord-americà.
  11. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  12. Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  13. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Exposar el concepte de constitució, els principis constitucionals bàsics i els principis de l'estat de dret i de l'estat social i democràtic.
  15. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  16. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  17. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  18. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  19. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  20. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  21. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  22. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  23. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  24. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  25. Reconèixer la influència dels diferents actors en l'elaboració i l'exercici del dret internacional i del dret comunitari i europeu en el sistema internacional.
  26. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  27. Treballar autònomament.
  28. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  29. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  30. Valorar la responsabilitat internacional en diferents casos de l'actualitat.

Continguts

PROGRAMA DE DRET INTERNACIONAL PÚBLIC
 
Curs 2023- 24
 
I. EL SISTEMA INTERNACIONAL
 
Lliçó 1. La societat internacional i el dret internacional públic (DIP)
Origen i evolució. La institucionalització del sistema internacional. Les Nacions Unides i els seus principis. Concepte de DIP. El DIP com a sistema jurídic de la societat internacional actual.
 
II. LA SUBJECTIVITAT INTERNACIONAL
 
Lliçó 2. La subjectivitat internacional de l'Estat
 Concepte i elements constitutius de lEstat. El principi de la igualtat sobirana. Les immunitats de lEstat. El principi de la no-intervenció. La successió dels Estats. El reconeixement dels Estats. El reconeixement de governs. La representació exterior dels Estats.
 
Lliçó 3. La subjectivitat internacional de les organitzacions internacionals (OI) i l'estatus internacional d'altres actors
 La personalitat jurídica internacional de les OI. Les competències de les OI. Situacions històriques. Els pobles. Les ONG. Les empreses transnacionals. L'individu. La humanitat.
 
III. EL PROCÉS DE FORMACIÓ DE NORMES AL DIP Lliçó 4. L'estructura del sistema jurídic internacional
Concepte de font i les normes de lege ferenda. Consentiment i consens dels Estats en la formació de normes. La jerarquia de les normes internacionals: el ius cogens.
 
Lliçó 5. Els tractats com a font de DIP
 Concepte de tractat. Classes de tractats i funcions. La celebració de tractats: especial referència a Espanya. Les reserves. Laplicació provisional. Dipòsit i registre dels tractats.
 
Lliçó 6. Altres fonts de DIP, mitjans auxiliars i la seva interacció
 El costum. Els principis generals del dret. L'equitat. La jurisprudència i la doctrina. Concepte i classes dactes unilaterals dels Estats. Els actes normatius de les OI: la funció normativa interna i la funció normativa externa. El soh law. La interacció entre fonts formals i mecanismes coadjuvants per a la creació de normes.
 
IV. APLICACIÓ ORDINÀRIA DEL DIP
 
Lliçó 7. Les relacions del DIP amb els drets interns
 La recepció del DIP i la seva jerarquia: especial referència a Espanya. La interpretació. L'aplicació de les normes internacionals
 
Lliçó 8. Efectes de les normes internacionals i les seves eventuals alteracions
 Els efectes de les normes internacionals, especial referència als efectes erga omnes. Nullitat, modificació, terminació i suspensió dels tractats.
 
V. APLICACIÓ EXTRAORDINÀRIA DEL DIP
 
Lliçó 9. La solució pacífica de controvèrsies internacionals
Concepte i regulació de les controvèrsies. Els mitjans de solució diplomàtics. Els mitjans de solució jurisdi
 
Lliçó 10. La responsabilitat internacional
Concepte de responsabilitat internacional. L'element objectiu i l'element subjectiu. Les circumstàncies excl Lliçó 11. Mecanismes d'exigència del compliment del DIP
La protecció diplomàtica. Les mesures dautotutela. Els procediments institucionalitzats: la sanció social
 
VI. COMPETÈNCIES ESPACIALS I COOPERACIÓ INTERNACIONAL
 
Lliçó 12. Competències espacials i espais dinterès col·lectiu
Lespai terrestre. Lespai aeri. El dret del mar. Altres espais dinterès col·lectiu. La protecció de l´ Antàrtida 
 
Lliçó 13. Arquitectura econòmica internacional i cooperació per al desenvolupament
Les relacions financeres internacionals. Les relacions comercials internacionals. La cooperació per al lliçó 14. Dret internacional dels conflictes armats.
Origen i evolució del dret internacional humanitari (DIH). Els principis rectors del DIH. El marc normatiu.

Metodologia

Aquesta assignatura és de 6 crèdits ECTS, és a dir, implica una dedicació total de l'estudiant de 150 hores,
que es divideix en diversos tipus d'activitats, cadascuna d'elles amb un pes determinat d'hores de treball.
Aquesta varietat de formes de treball es materialitza en metodologies diferenciades:
- Activitats dirigides: són activitats a l'aula, amb la presència del professorat
- Activitats supervisades: són activitats dutes a terme per l'alumnat fora de l'aula d'acord amb un pla de treball
dissenyat i tutoritzat per part del professorat.
Activitats autònomes: són totes aquelles activitats que fa l'alumnat pel seu compte i d'acord amb les
exigències de la assignatura per tal de superar-la amb èxit.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals, seminaris i pràctiques a l´aula 52 2,08 3, 4, 6, 7, 10, 14, 22, 23, 24, 25, 30
Tipus: Supervisades      
tutories 15 0,6 7, 22, 23, 24, 30
Tipus: Autònomes      
lectures, organtizació d´apunts, estudi personal, recerca d´informació 77 3,08 10, 22, 23, 24

Avaluació

Model d'avaluació continuada
 
Amb l'objectiu que el professor/a pugui establir el grau d'assoliment de les competències de cada alumne/a, es designaran diverses activitats pràctiques que, juntament amb l'assistència regular i la participació activa a classe serviran d'elements de valoració per a la nota final .
 
 
Model d'avaluació única.
 
Els alumnes que hagin sol·licitat que se'ls concedeixi l'avaluació única hauran de realitzar les proves següents, nota de les quals equivaldrà al percentatge indicat de la nota final.
 
- Un examen de continguts teòrics de deu preguntes. 50% de la nota final
 
- Dos casos pràctics. 25% cadascun de la nota final.

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Debat sobre actualitat internacional 1 20% 2 0,08 6, 7, 12, 22, 23, 24, 25, 30
Pràctica 1 20% 2 0,08 1, 5, 7, 8, 11, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28
Test de preguntes 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 29, 30

Bibliografia

Bibliografia BIBLIOGRAFIA BÀSICA

 

  1. OBRA GENERAL RECOMENADA

CASANOVAS, O. RODRIGO, A. Compendio de Derecho Internacional Público. Ed Tecnos . Undécima edición 2022

Sistema de derecho internacional público / Paz Andrés Sáenz de Santa Maria (recurso electrónico) https://cataIeg.uab.cat/iii/encore/record/C Rb1705931

Dret internacional públic [Recurso electrònico] / Joan Piñol i RuII (coordinador) ; [Josep B. Acosta i Estévez... et al.] UOC 2000

https://cataIeg.uab.cat/iii/encore/record/C Rb1705931

 

2. ALTRES OBRES GENERALS

DIEZ DE VELASCO, M. Instituciones de derecho internacional público, Tecnos 2013

PASTOR, J.A. Curso de derecho internacional público y organizaciones internacionales, Editorial Tecnos, vigésimasexta edición 2022

 


Programari

Aquesta assignatura no requereix programari específic