Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OB | 2 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Lectura de texts científics en anglès.
Aquesta assignatura ha estat concebuda com a continuació i ampliació de la matèria bàsica Arqueologia Prehistòrica (100740).
TEMARI
TEMA 1: Comprendre societats precapitalistes: tipologies evolucionistes i noves perspectives alternatives
TEMA 2: El desenvolupament de la metal·lúrgia: tecnologia, origen i transferència
TEMA 3: Les primeres societats metal·lúrgiques a Europa oriental durant el V mil·lenni: Dimini, Vinça & Varna
TEMA 4: Intensificació econòmica i reorganització social durant el IV mil·lenni: la roda, l’arada i els productes derivats
TEMA 5: L’emergència del poder individualitzat i la violència al Caucas i la regió circumpòtica durant el IV mil·lenni: Maikop i les perifèries septentrional d’Uruk
TEMA 6: Noves formes de poder i relacions socials a l’època de l’”Home del Gel”: la zona circumalpina entre ca. 3300-2500 ANE
TEMA 7. La societat de les illes Cíclades en el III mil·lenni: intercanvi i aparició del calor de canvi
TEMA 8. El Calcolític a la Península Ibèrica (ca. 3100-2200 ANE)
TEMA 9. El grup de la Ceràmica Cordada i el “Fenomen Campaniforme” I (ca. 2750-2200 ANE): materialitat, assentaments, pràctiques funeràries i ADN antic
TEMA 10. El “Fenomen Campaniforme” II (ca. 2750-2200 ANE): elits socials, sistema sexe/gènere i teories interpretatives
TEMA 11. El nord-est de la Península Ibèrica entre el IV-III mil·lenni: evolució, involució i organització social
TEMA 12. L'edat del bronze antic a la Península Ibèrica (2200-1550 ANE).
TEMA 13: La formació i declivi del primer Estat a l’Egeu: la societat minoica
TEMA 14: Àfrica i el Mediterrani durant la Prehistòria: trajectòries independents o compartides?
a. Clases teóricas con soporte de TIC y debate en gran grupo
b. Seminarios de discusión sobre epistemología en arqueología, conceptos del análisis histórico y modelos interpretativos.
c. Estudio y discusión de fuentes documentales y arqueológicas.
d. Realización de ejercicios pautados de aprendizaje.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases teòriques i seminaris | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi i discusió de fonts documentals i arqueològiques. | 20 | 0,8 | 1, 2, 7, 8, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Realización de ejercicios pautados de aprendizaje. | 65 | 2,6 | 2, 3, 4, 5, 10 |
L’assignatura serà avaluada segons els següents exercicis:
a. participació activa a las classes (5%)
b. realització d’un diagrama cronològic (màx. DIN-A3) on es reflecteixi una síntesis dels continguts substantius de l’assignatura (5%)
c. realització d’un assaig individual sobre un tema concret que sorgeixi a classe (15% de l’examen)
d. realització d’un treball de recerca col·lectiu d’un tema del temari (40%)
e. proba final escrita (50%). És indispensable aprovar l’examen per a superar l’assignatura
La reavaluació implica l’entrega o revisió de tots els treballs programats (punts c. i d.), així com la realització d’una proba addicional. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
AVALUACIÓ ÚNICA: Aquesta assignatura ofereix la possibilitat d'avaluació única que consistirà en la realització d'un examen escrit i entrega de tots els treballs de curs el mateix dia i hora de la prova final escrita.
Nota: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixaassignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Diagrama cronològic | 5% | 5 | 0,2 | 2, 4, 5 |
Presentacions i participació activa a classe | 5% | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11 |
Proves teòriques | 50% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treballs pràctics | 40% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 6, 10 |
TEMA 1: Comprender sociedades pre-capitalistas: tipologías evolucionistas y nuevas perspectivas alternativas
KARATANI, K. 2014, The structure of World History – From modes of production to modes of exchange. Duke Univ.Press, Durham.
RISCH, R. 2018, Affluent societies of Later Prehistory. In H. Meller, D. Gronenborn, R. Risch (eds), Surplus without the State. Political forms in Prehistory. Landesamt für Denkmalpflege und Archäologie Sachsen-Anhalt, Halle, 45-65.
RISCH, R. 2021, “El grupo neolítico Halaf (Mesopotamia) desde la perspectiva de las sociedades cooperativas de la abundancia (c. 6200-5300 a.n.e.)”, en R. Rodríguez / Magdalena Magneres (ed), Sociedades Antiguas del Mediterráneo y América: aproximaciones desde el Sur. El Búho Desplumado, Buenos Aires, 23-56.
TEMA 2: El desarrollo de la metalurgia: tecnología, origen y transferencia
MOHEN, J. P. (1992), Metalurgia prehistórica. Introducción a la paleometalurgia. Masson, Barcelona.
RADIVOJEVIĆ, M., REHREN, Th., PERNICKA, E., ŠLJIVAR, D., BRAUNS, M. & BORIĆ, D. (2010), “On the origins of extractive metallurgy: new evidence from Europe”, Journal of Archaeological Science, 37, pp. 2775-2787
ROBERTS, B. W., THORNTON, Ch. P. & PIGOTT, V. C. (2009), “Developments of metallurgy in Eurasia”, Antiquity, 83.322, pp. 1012-1022
TEMA 3: Las primeras sociedades metalúrgicas en Europa oriental durante el V milenio: Dimini, Vinça & Varna
CHAPMAN, J., HIGHAM, T., SLAVCHEV, V., GAYDARSKA, B. & HONCH, N. (2006), “The Social Context of the Emergence, Development and Abandonment of the Varna Cemetery, Bulgaria”, European Journal of Archaeology, 9, pp. 159-183 (DOI: 10.1177/1461957107086121).
RENFREW, C. (1986), “Varna and the emergence of wealth on prehistoric Europe”, en APPADURAI, A. (ed.), The Social Life of Things. Commodities in a Cultural Perspective. Cambridge University Press, Cambridge, 141-168.
MANOLAKAKIS L. (2007), “Varna et le Chalcolithique de Bulgarie”, en J. GUILAINE (ed.), Le Chalcolithique et la construction des inégalités. t. 1, Le continent européen. Séminaires du Collège de France, Paris, Edition Errance, pp. 25-46.
KRAUß, R., ZÄUNER, S. & PERNICKA, E. (2014), “Statistical and anthropological analysis of the Varna necrópolis”, en H. MELLER, R. RISCH & E. PERNICKA (ed.), Metalle der Macht – Frühes Gold und Silber. Metals of Power – Early Gold and Silver. Landesmuseums für Vorgeschichte 11, Halle.
TEMA 4: Intensificación económica y reorganización social durante el IV milenio: la rueda, el arado y los productos derivados
SHERRATT, A. (1981), “Plough and pastoralism: aspects of the secondary products revolution”, en HODDER, I., ISAAC, G. & HAMMOND, N. (ed.), Patterns of the Past. Cambridge University Press, Cambridge, pp. 261-306.
SHERRATT, A. (1983), “The Secondary Exploitation of Animals in the Old World”, World Archaeology, 15 (1), pp. 90-104.
GREENFIELD, H. (2010), “The Secondary Products Revolution: the past, the present and the future”, World Archaeology, 42 (1), pp. 29-54.
TEMA 5: La emergencia del poder individualizado y la violencia en el Cáucaso y la región circumpóntica durante el IV milenio: Maikop y las periferias septentrionales de Uruk
HANSEN, S. (2013), “The Birth of the hero – The emergence of a social type in the 4th millennium BC” en: E. STARNINI (ed.), Unconformist Archaeology. Papers in honour of Paolo Biagi, Oxford, pp. 101-112.
Arslantepe: http://w3.uniroma1.it/arslantepe/index.php/en/home 2
TEMA 6: Nuevas formas de poder y relaciones sociales en la época del “Hombre de los Hielos”: la zona circumalpina entre ca. 3300-2500 ANE
BARFIELD, L. (1986), “Neolithic burial in Northern Italy- problems of social interpretation”, Dialoghi di Archeologia, 2, pp. 241-248.
SPINDLER, K. (1995), El hombre de los hielos: el hallazgo que revela los secretos de la edad de piedra. Círculo de Lectores, Barcelona.
DOLFINI, A. (2013), “The Emergence of Metallurgy in the Central Mediterranean Region: A New Model”, European Journal of Archaeology 16 (1) 2013, pp. 21–62.
TEMA 7: África y el Mediterráneo durante la Prehistoria: trayectorias independientes o compartidas?
DIAMOND, J. (2007), Armas, gérmenes y acero: breve historia de la humanidad en los últimos trece mil años, DeBolsillo, Barcelona (cap. 5-10).
RISCH, R. (2007), “La Prehistoria Reciente entre el Sahara y el Sudán”, Revista de Arqueología, 315, pp. 14-23.
TEMA 8: La sociedad de las islas Cícladas en el III milenio ANE: Intercambio y aparición del valor de cambio
STAMPOLIDIS, N. & SOTIRAKOPOULOU, P. (2007), Aegean Waves. Museum of Cycladic Art, Milano.
TEMA 9: La formación y declive del primer Estado en el Egeo: La sociedad minoica
CHERRY, J. F. (1984), "The Emergence of the State in the Prehistoric Aegean", Proceedings of the Cambridge Philological Society, 30, pp. 18-48.
SCHOEP, I. (2010) “The Minoan ‘Palace-Temple’ Reconsidered: A Critical Assessment of the Spatial Concentration of Political, Religious and Economic Power in Bronze Age Crete”, JMA 23.2, 219-244.
RISCH, R. & MELLER, H. (2015), “Change and Continuity in Europe and the Mediterranean around 1600 BC”, Proceedings of the Prehistoric Society, 81, 239-264.
TEMA 10. El Calcolítico en la Península Ibérica (ca. 3100-2200 ANE)
CHAPMAN, R. (2017), Arqueologías de la complejidad. Bellaterra Arqueología. Barcelona (cap. 5).
DÍAZ DEL RÍO, P. (2004), Copper Age ditched enclosures in Central Iberia, in Oxford Journal of Archaeology 23, pp. 107–121.
GARCÍA SANJUÁN, L., VARGAS JIMÉNEZ, J.M., HURTADO PÉREZ, V., CRUZ-AUÑÓN BRIONES, R., RUIZ MORENO, T. (eds.) (2013), El asentamiento prehistórico de Valencina de la Concepción (Sevilla)investigación y tutela en el 150 aniversario del Descubrimiento de La Pastora. Sevilla : Secretariado de Publicaciones, Universidad de Sevilla.
RISCH, R. 2017, “Archaeological limits or missed opportunities? The monumental settlement structuresof Late Neolithic and Chalcolithic Iberia” in Cupitó, M., Vidale, M. & Angelini A. (eds.) Beyond Limits. Studi in onore di Giovanni Leonardi. Padova: UP Padova, 205-216.
VALERA, A. C. 2013a “Recintos de fossos da Pré-História Recente em Portugal. Investigação, discursos, salvaguarda e divulgação”, Almadan, Segunda Série, 18, Almada, Centro Arqueológico de Almada, 93-110.
TEMA 11. El grupo de la Cerámica Cordada y el “Fenómeno Campaniforme” I (ca. 2750-2200 ANE): Materialidad, asentamientos, prácticas funerarias y ADN antiguo
HAAK, W. BRANDTA, B., DE JONGB, H., MEYERA, CH., GANSLMEIER, R., HEYD, V., HAWKESWORTHD, CH., PIKEB, A., MELLER, H. y ALT, K. (2008), “Ancient DNA, Strontium isotopes, and osteological analyses shed light on social and kinship organization of the Later Stone Age”, PNAS 25,105, 47.
HAAK, W. et al. (2015), “Massive migration from the steppe was a source for Indo-European languages in Europe”, Nature 522, pp. 207–211.
DELIBES, G. & GUERRA, E. (ed) (2019), ¡Un brindis por el príncipe! El vaso campaniforme en el interior de la Península Ibérica (2500-2000 A.C.), vol. 2. Museo Arqueológico Regional, Comunidad de Madrid, Madrid.
OLALDE, I. et al. (2018), “The Beaker phenomenon and the genomic transformation of northwest Europe”, Nature, 555, pp. 190-196.
TEMA 12. El “Fenómeno Campaniforme” II (ca. 2750-2000 ANE): Élite social, sistema sexo/género y teorías interpretativas
TUREK, J. (2016), “Sex,Transsexuality and Archaeological Perception of Gender Identities”, Archaeologies: Journal of the World Archaeological Congress, 12 (3), pp. 340-358.
VANDER LINDEN, M. (2006), Le phénomène campaniforme dans l’Europe du 3ºème millénaire avant notre ère. Synthèse et nouvelles perspectives. BAR International Series 1470, Oxford
TEMA 13. La sociedad de El Argar en el Sudeste de la península ibérica (2200-1550 cal ANE)
LULL, V. y RISCH, R. (1996), “El Estado argárico”, Verdolay, 7, pp. 97-109.
LULL, V.; MICÓ, R.; RIHUETE, C.; RISCH, R. 2011. El Argar and the Beginning of Class Society in the western Mediterranean. Svend Hansen / Johannes Müller (Hg.). Sozialarchäologische Perspektiven: Gesellschaftlicher Wandel 5000-1500 v.Chr. zwischen Atlantik und Kaukasus. 1 ed. Darmstadt. Deutsches Archäologisches Institut; 381-414.
LULL, V; MICÓ, R.; RIHUETE HERRADA, C.; RISCH, R. 2010. Las relaciones políticas y económicas de El Argar.. MENGA - Revista de Prehistoria de Andalucía. 1, 11–35.
LULL, V.; MICÓ, R.; RIHUETE, C.; RISCH, R.2009. El Argar: la formación de una sociedad de clases. AA.VV.. En los confines del Argar: una cultura del Bronce en Alicante en el centenario de Julio Furgús. 1 ed. Alacant. Museo Arqueológico de Alicante; p. 224-245.
TEMA 14. Las periferias de El Argar I: El Bronce Manchego
FERNÁNDEZ-POSSE, M. D.; GILMAN, A. Y MARTÍN, C. y BRODSKY, M. 2008: Las comunidades agrarias de la Edad del Bronce en la Mancha oriental (Albacete). Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC.Madrid.
MARTÍN, C.; FERNÁNDEZ-MIRANDA, M.; FERNÁNDEZ-POSSE, M. y GILMAN, A. 1993: "The Bronze Age of La Mancha. Antiquity 67 (254): 23-45.
PERES, M. & RISCH, R. 2022, “Espacios y fuerzas sociales en el centro y el este de la península ibérica entre 2200 y 1550 ANE: una aproximación macroespacial”, Trabajos de Prehistoria 79, 1, 46-77 (https://doi.org/10.3989/tp.2022.12286).
TEMA 15. Las periferias de El Argar II: El Bronce Velenciano
JOVER MAESTRE, F. 1999: Una nueva lectura del "Bronce Valenciano". Servicio de Publicaciones, Universidad de Alicante, Alicante.
JOVER MAESTRE, F. J.; MARTÍNEZ MONLEÓN, S. y LÓPEZ PADILLA, J. A. 2018: "Sobre la estructura poblacional de las sociedades del Sur del Bronce Valenciano". Zephyrus 82: 93-117.
PERES, M. & RISCH, R. 2022, “Espacios y fuerzas sociales en el centro y el este de la península ibérica entre 2200 y 1550 ANE: una aproximación macroespacial”, Trabajos de Prehistoria 79, 1, 46-77 (https://doi.org/10.3989/tp.2022.12286).
MATERIALS DIDÀCTICS ON LINE
- Campus Virtual
- Prehistòria Activa
http://seneca.uab.es/prehistoria/PREHISTORIA ACTIVA 3
TEMA 1: Comprendre societats precapitalistes: tipologies evolucionistes i noves perspectives alternatives
TEMA 2: El desenvolupament de la metal·lúrgia: tecnologia, origen i transferència
TEMA 3: Les primeres societats metal·lúrgiques a Europa oriental durant el V mil·lenni: Dimini, Vinça & Varna
TEMA 4: Intensificació econòmica i reorganització social durant el IV mil·lenni: la roda, l’arada i els productes derivats
TEMA 5: L’emergència del poder individualitzat i la violència al Caucas i la regió circumpòtica durant el IV mil·lenni: Maikop i les perifèries septentrional d’Uruk
TEMA 6: Noves formes de poder i relacions socials a l’època de l’”Home del Gel”: la zona circumalpina entre ca. 3300-2500 ANE
TEMA 7: Àfrica i el Mediterrani durant la Prehistòria: trajectòries independents o compartides?
TEMA 8. La societat de les illes Cíclades en el III mil·lenni: intercanvi i aparició del valor de canvi
TEMA 9: La formació i declivi del primer Estat a l’Egeu: la societat minoica
TEMA 10. El Calcolític a la Península Ibèrica (ca. 3100-2200 ANE)
TEMA 11. El grup de la Ceràmica Cordada i el “Fenomen Campaniforme” I (ca. 2750-2200 ANE): materialitat, assentaments, pràctiques funeràries i ADN antic
TEMA 12. El “Fenomen Campaniforme” II (ca. 2750-2200 ANE): elits socials, sistemasexe/gènere i teories interpretatives
TEMA 13. El nord-est de la Península Ibèrica entre el IV-III mil·lenni: evolució, involució i organització social
TEMA 14 & 15. L'edat del bronze antic a la Península Ibèrica (2200-1550 ANE).