2023/2024
Qüestions de gramàtica comparada
Codi: 100688
Crèdits: 6
| Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
| 2500245 Estudis Anglesos |
OT |
3 |
0 |
| 2500245 Estudis Anglesos |
OT |
4 |
0 |
| 2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística |
OT |
4 |
2 |
| 2504211 Llengua i Literatura Espanyoles |
OT |
3 |
2 |
| 2504211 Llengua i Literatura Espanyoles |
OT |
4 |
2 |
| 2504212 Estudis Anglesos |
OT |
3 |
2 |
| 2504212 Estudis Anglesos |
OT |
4 |
2 |
| 2504380 Estudis d'Anglès i Català |
OT |
0 |
0 |
| 2504380 Estudis d'Anglès i Català |
OT |
3 |
0 |
| 2504380 Estudis d'Anglès i Català |
OT |
4 |
0 |
| 2504388 Estudis de Català i Espanyol |
OT |
0 |
0 |
| 2504388 Estudis de Català i Espanyol |
OT |
3 |
0 |
| 2504388 Estudis de Català i Espanyol |
OT |
4 |
0 |
Idiomes dels grups
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Prerequisits
És necessari poder llegir bibliografia en anglès.
Objectius
En aquest curs es farà una selecció de qüestions de gramàtica comparada a partir de l’estudi de diverses llengües (romàniques i no romàniques; indoeuropees i no indoeuropees) i es revisaran algunes de les anàlisis que s'han proposat per a donar-ne compte. Les llengües que seran objecte de comparació gramatical seran sobretot el català, el castellà, l’anglès i el llatí. De manera més puntual també està previst tractar aspectes gramaticals de l'italià, el francès, l’alemany, el rus, el grec (antic i modern), el basc, el xinès i el japonès, i.a.
Competències
Estudis Anglesos
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
- Aplicar de manera crítica els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
- Demostrar habilitats que facilitin el treball en equip.
- Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Llengua i Literatura Espanyoles
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura hispànica, de la teoria literària, de la llengua espanyola i la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar tipològicament els principals fenòmens de la llengua espanyola i relacionar-los amb fenòmens similars d'altres llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis Anglesos
- Descriure i analitzar sincrònicament i de manera comparada les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de l'anglès i la seva evolució històrica.
- Distingir i contrastar els diferents paradigmes i metodologies aplicats a l'estudi de l'anglès.
- Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües (exceptuant-ne l'anglès).
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Valorar de manera crítica la producció lingüística, literària i cultural en anglès.
Estudis d'Anglès i Català
- Aplicar de manera crítica els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis de Català i Espanyol
- Aplicar de manera crítica els diferents instruments d’anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques, tant en el pla sincrònic com en el diacrònic.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar diversos tipus de dades lingüístiques.
- Aplicar els resultats presentats en articles especialitzats a l'anàlisi de fenòmens semblants o relacionats
- Aplicar els resultats presentats en articles especialitzats a l'anàlisi de fenòmens semblants o relacionats.
- Construir textos normativament correctes
- Construir textos normativament correctes.
- Establir generalitzacions tipològiques.
- Fer servir els diferents recursos formals i tècnics disponibles de manera adequada.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
- Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
- Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
- Redactar comentaris de text amb sentit crític.
- Resoldre problemes complexos d'anàlisi lingüística a qualsevol nivell i amb els instruments adequats.
- Resoldre problemes d'anàlisi gramatical.
- Resoldre problemes de manera autònoma.
- Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
Continguts
1. Introducció. Paràmetres i variació lingüística.
2. Selecció de qüestions de gramàtica comparada:
2.1. La variació paramètrica implicada en la distinció tipològica entre llengües d’emmarcament en el verb i llengües d’emmarcament en el satèl·lit. Phrasal verbs i verbs sintagmàtics. Les construccions resultatives
2.2. L’expressió sintàctica de la predicació. Les alternances de l’estructura argumental
2.3. L’expressió gramatical de la inacusativitat. Verbs inacusatius i verbs deponents
2.4. Les construccions passives. Passives verbals i passives adjectivals. Estructures participials. Construccions absolutes
2.5. L'ordre de mots i l'estructura informativa. La configuracionalitat discursiva.
Metodologia
Es combinaran les explicacions teòriques amb la resolució d'exercicis, la discussió i l'anàlisi de diferents fenòmens gramaticals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L’avaluació continuada es basarà en les activitats següents:
(a) assistència i participació activa a classe: 10%.
(b) exercicis pràctics de gramàtica comparada: 20%
(c) treball realitzat a casa: 20%
(d) examen final: 50%
En la modalitat d'avaluació única, les activitats d'avaluació que caldrà realitzar en una única data a l'acabament del curs seran les següents:
(a) exercici individual (25%)
(b) prova oral (25%)
(c) examen final (50%)
Per superar l'assignatura (tant en la modalitat d'avaluació continuada com en la modalitat de l'avaluació única), caldrà treure una nota mitjana ponderada de 5 i obtenir un 4 en cadascun dels blocs.
Per accedir a la recuperació s’haurà d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total i haver obtingut una nota entre un 3,5 i un 4,9. La nota màxima que es pot obtenir amb la recuperació és 5. Només es poden recuperar les activitats (b) i (d) de l'avaluació continuada i (a) i (c) de l'avaluació única.
S’obtindrà un ‘no avaluable’ quan s’hagin realitzat menys d’un 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment se n’adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB (p.ex. Teams, etc.).
En cas que es realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.
Activitats d'avaluació continuada
| Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
| Assistència i participació activa a classe |
10% |
1
|
0,04 |
1, 8, 9, 10, 12, 13
|
| Exercicis de gramàtica comparada |
20% |
4
|
0,16 |
1, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15
|
| Prova escrita |
50% |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15
|
| Treballs |
20% |
5
|
0,2 |
3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Bibliografia
Bibliografia
Alexiadou, Artemis, Heidi Harley i Gillian C. Ramchand (2020). Argument Structure for the 21st century. Vídeos i materials en pdf disponibles a https://aovivo.abralin.org/lives/argument-structure/
Curell Gotor, Hortènsia i Ana Fernández Montraveta (2018). “Syntax. Major constructions”. Dins J. Cebrian Puyuelo, H. Curell Gotor i A. Fernández Montraveta. Contrastive Linguistics. Servei de Publicacions de la UOC, Barcelona.
Demonte, Violeta (2016). “Parámetros y variación en la interfaz léxico-sintaxis”. Dins Á. J. Gallego (ed.). Perspectivas de sintaxis formal. 391-425. Madrid: Akal. Disponible a: http://www.lineas.cchs.csic.es/lycc/sites/lineas.cchs.csic.es.lycc/files/variacion_en_la_interfaz_lexico-final-.pdf
Fábregas, A., J. Mateu i M. Putnam (eds.). (2015). Contemporary Linguistic Parameters. New York: Bloomsbury.
Oniga, R.(2014). Latin: A Linguistic Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Oniga, R. (2020). Riscoprire la grammatica. Il metodo neo-comparativo per l’apprendimento del latino (Lingue antiche e moderne. Strumenti). Forum Edizioni.
Picallo, Carme (ed.). (2015). Linguistic Variation in the Minimalist Framework. Oxford/New York: Oxford University Press.
Roberts, I. (ed.). (2016). The Oxford Handbook of Universal Grammar. [Part IV Comparative Syntax]. Oxford: Oxford University Press.
Programari
No es farà servir cap programari específic.