Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha cap requisit previ, a pesar que es recomana expressament la possessió de coneixements musicals assimilables als de Grau Mitjà de Conservatori.
- Conèixer les tendències i manifestacions més rellevants de l'evolució del discurs musical al llarg del desenvolupament històric.
- Delinear les principals línies de contacte entre el discurs musical i el seu context sociocultural, intel·lectual, estètic i científic.
- Identificar les interrelacions disciplinaries de la Musicologia amb altres àmbits de recerca artística i cultural.
- Valorar les darreres tendències metodològiques dins de l'àmbit de la Musicologia.
- Oferir eines sistemàtiques, conceptuals i terminològiques adequades per a l'expressió oral i escrita dels continguts musicològics de l'assignatura.
Tema 1. Què és la musicologia? Definicions, camps i subdisciplines
Tema 2. Historiografia musical: recursos i objectius
Tema 3. La recerca musicologica: fonts i mètodes
Tema 4. Història de la disciplina
Tema 5. Tendències actuales en la historiografia i recerca musical
Tema 6. Noves tècniques i metodologies: la musicologia digital
Tema 7. L'(etno)musicologia en el s. XXI
La part principal de sessions presencials de l'assignatura consistirà en sessions teòriques amb el format de classes expositives per part del professor així com sessions on es combinaran la teoria i la pràctica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminari pràctic per a l'edició digital d'àudio | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 6, 7, 10 |
Seminari pràctic per a l'edició digital de partitures | 3 | 0,12 | 5, 6, 7 |
Seminaris sobre aspectes específics de la recerca musicològica | 3 | 0,12 | 3, 5, 6 |
Sessions presencials de caire teóric-pràctic | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures obligatòries | 28,5 | 1,14 | 4, 6, 9, 10, 11, 12 |
Tutories individuals i/o grupals | 4 | 0,16 | 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria de l'assignatura | 25 | 1 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Organització d'apunts i de material de classe | 20 | 0,8 | 9, 11 |
Recerca d'informació bibliogràfica | 15 | 0,6 | 6, 11 |
Per aprovar l'assignatura, l'alumne haurà d'obtenir una mitjana total de 5/10.
Durant l'assignatura es realitzaran les següents activitats avaluables:
Les correccions i resultats dels treballs s’entregaran a l'alumne mitjançant el servei de correu de la UAB o el Campus Virtual, i qualsevol revisió es farà virtualment o durant l'horari establert de tutories del professor, sempre amb cita prèvia.
En cas d'incompliment parcial dels lliuraments dels treballs o de no superació d'alguna de les proves escrites establertes, l'alumne podrà optar únicament a la recuperació de 2 dels ítems d'avaluació, en la data fixada per la Facultat, sempre que hagi obtingut una mitjana mínima de 3/10 en el total dels elements d'avaluació. La nota màxima a optar per a les activitats de recuperació és un 5/10.
El fet que l'alumne faci entrega d'un dels treballs, o es presenti a una de les proves escrites constarà com un acte 'presencial' en l'assignatura. Per tant, únicament l'alumne que no hagi realitzat cap prova d'avaluació al llarg del curs, podrà acollir-se a la consideració de "no avaluable".
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a unavariació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació unica: comentari de text (30%), Exercici escrit / oral (30%) i prova escrita (40%)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Exercici escrit / oral | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Prova escrita | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Beard, David and Gloag, Kenneth. Musicology: the Key Concepts (London/New York: Routledge, 2005.
Chiantore, Luca; Domínguez, Aurea; Martínez, Silvia. Escribir sobre música. Barcelona: Musikeon, 2016.
Cook, Nicholas et al (eds.). The Cambridge companion to music in digital culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.
Cook. Nicholas. Music. A Very Short Introduction. 2nd edition. Oxford: Oxford University Press, 2020.
Harper-Scott, J. P. E. and Samson, Jim. An Introduction to Music Studies. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Mendívil, Julio. En contra de la música. Herramientas para pensar, comprender y vivir las músicas. Buenos Aires: Gourmet Musical 2016.
Ramos, Pilar. Feminismo y música: Introducción crítica. Madrid: Narcea, 2003.
Shuker, Roy. Popular Music. The Key concepts. 2nd edition. London and New York: Routledge, 2005.
Tagg, Philip. Music’s Meanings. A modern musicology for non-musos. MMMsp Publications, 2015.
Taruskin, Richard. The Oxford History of Western Music, 5 vols. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Rice, Timothy. Ethnomusicology. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press, 2014.
Rodríguez Suso, Carmen. Prontuario de Musicología. Música, sonido y sociedad. Barcelona: Clivis, 2002.
No ve al cas.