Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Coneixement de teoria i pràctica musicals equivalent a Grau Mitjà de conservatori.
L'assignatura té com a objectius fer conéixer les eines bàsiques per a la descripció dels fons musicals, i la seva aplicació en el tractament de les fonts manuscrites i impreses que es conserven en els arxius catalans. Aquesta assignatura té la virtut de posar a l’abast dels estudiants el repertori musical de compositors que encara roman ignorat i oblidat en nombrosos arxius i biblioteques del nostre país. Mitjançant el contacte directe amb les fonts, a través de les classes pràctiques de grup, l’estudiant va prenent consciència de la immensa labor necessària per arribar a conèixer la història de la música catalana, sobre tot pel que fa als segles XVII, XVIII, XIX i XX.
Objectius:
1.-Aprenentatge de les eines metodològiques necessàries per accedir als criteris de descripció detallada dels documents. Aplicació al fitxage de manuscrits i impresos.
2.-Aprenentatge dels criteris de classificació i ordenació del repertori conservat i tractat.
3.-Acés a les fonts del repertori musical de l'àrea catalana: localització, estat i programacions d'actuació.
4.–Promoure treballs sobre fonts musicals inèdites (autors i repertori).
4.-Participar en la confecció d'inventaris analítics de fons musicals (manuscrits i impresos) de titularitat eclesiàstica, pública i/o privada.
5.–Fomentar la participació en l'elaboració de treballs de suport al coneixement i la difusió del patrimoni musical català.
I. Temari
1. Patrimoni musical: concepte i consideracions prèvies
2. Les ciències de la Documentació
3. L’Arxivística musical i els seus principis fonamentals
II. El patrimoni musical a Catalunya i el procés de la seva recuperació
1. La cruïlla del s. XIX-XX: Felip Pedrell i el desvetllar de la consciència del
patrimoni musical
2. Les primeres institucions: Junta de Museus, Institut d’Estudis Catalans i
Biblioteca de Catalunya
3. La post-guerra: creació de l’Instituto Español de Musicología del CSIC i del
Museu de la Música de Barcelona
4. L’època autonòmica: la creació del CDM de la Generalitat de Catalunya i les
primeres iniciatives universitàries
III. El projectes IFMuC (Inventari dels Fons Musicals de Catalunya) i IcMuC (Iconografia Musical a Catalunya) de la UAB
1. Motivacions, procés, objectius i beneficis
2. Cens Fontes Musicæ Cataloniæ
3. Fons catalogats
4. Presentació dels webs http://ifmuc.uab.cat i http://icmuc.uab.cat
IV. Els fons musicals i la seva tipologia
1. Procedència i titularitat
2. Dinàmica dels processos d’intervenció
V. Criteris catalogràfics i instruments de descripció
1. Arbres de classificació
2. Criteris, sistemes i nivells de descripció
3. Tractament descriptiu dels documents musicals
II. Pràctiques integrades
1.– Treball de camp. Pràctiques de catalogació
2.- Pràctiques de conversió d'íncipits musicals digitalitzats a Plaine & Easy Code
b) Individual supervisat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició del ítems del temari | 15 | 0,6 | 3, 6, 7, 11 |
Pràctiques de catalogació i confecció d'íncipits musicals | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 6, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball Viquiprojecte IFMuC | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 8, 9, 10 |
Treball individual tutoritzat | 15 | 0,6 | 4, 5, 8, 9 |
Es tracta d'una assignatura amb un marcat perfil pràctic. El resultat de la seva avaluació s'obté de la suma de tres components:
1.– Assistència (presencial/virtual)
Per cursar aquesta assignatura esdevé imprescindible la completa assistència presencial/virtual de l'estudiant en els dos trams que la configuren:
a) Classes teòriques: 15 hores
b) Classes pràctiques: 45 hores.
Els estudiants que no arribin a acreditar l'assistència presencial/virtual al 25% de les classes seran considerats "No Avaluables".
Valor en l'avaluació: 25%
2.–Valoració de les práctiques integrades:
a) Pràctiques de descripció de documents musicals: 15%
b) Pràciques de confecció d'íncipits musicals amb Plaine & Easy Code (PAE): 15%
3. Treball d'equip.
Preparació de materials bio-bibliogràfics sobre 5 compositors inèdits per incorporar nous articles de referència a la Viquipèdia (https://ca.wikipedia.org/wiki/Viquiprojecte:IFMuC): 20%
Data d'entrega: 13/12/23.
4.– Treball individual tutoritzat.
El treball de recerca individual sobre patrimoni musical : 25%.
Data de presentació: 12 i 19/01/24.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquestaassignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà elseu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas de reuperació caldrà completar les tasques no acomplertes (treball d'equip i treball individual) en el termini que estableixi el professor.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1.– Assistència presencial (1 i 2) | Assitència a les classes teòriques, participació en les tasques de descripció i confecció d'íncipits musicals | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 6, 7, 11 |
2.– Treball en equip | Participació en el Viquiprojecte IFMuC de la UAB | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 8, 10 |
3.– Treball individual tutoritzat | Elaboració d'un treball individual sobre el patrimoni musical català | 15 | 0,6 | 4, 5, 8, 9, 10 |
ALBERCH I FUGUERAS, Ramón; BELLO I URGELLÈS, Carme; et al. Manual d’Arxivístiva i gestió documental, Barcelona: Associació d’Arxivers de Catalunya, 2009.
ANGLADA, A. M.; BADAL, C.; FERNÁNDEZ, N; GREGORI, J. M. Inventaris dels fons musicals de Catalunya. Volum 11: Fons de Sant Feliu de Girona, Santuari de Santa Maria dels Arcs, Casa Carles, Santa Maria de la Bisbal i Narcís Figueras de l'Arxiu Diocesà de Girona. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona – Institut d'Estudis Catalans, 2020.
ANGLÈS, H. – SUBIRÀ, J. Catálogo musical de la Biblioteca Nacional de Madrid. Barcelona: CSIC, 1946, 3 vols.
AUGÉ, BADIA, J. BADIA, M., CABRÉ, B., NAVÀS, J., GREGORI, JM. Inventaris dels fons musicals de Catalunya. Volum 12: Fons de la catedral de Solsona i de les esglésies parroquials de Santa Eulàlia de Berga i Santa Maria de Cornudella de Monsant. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona – Institut d'Estudis Catalans, 2021.
BERNAL, Àngels; MAGRINYÀ, Anna; PLANES, Ramon (eds.). Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC) 2007. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2007.
BERTRAN XIRAU, Lluís. Musique en lieu: une topographie de l'expérience musicale à Barcelone et sur son territoire (1760-1808). [Tesi Doctoral]. Poitiers, 2017. Accés obert (on-line).
BONASTRE, F. - CORTÈS, F. (coord.). Història Crítica de la Música Catalana. Barcelona:Universitat Autònoma de Barcelona, 2009.
BONASTRE, F. - GREGORI, J. M. Inventaris dels fons musicals de Catalunya. Volums 2/1 – 2/2: Fons de la Parròquia de Sant Pere i Sant Pau de Canetde Mar. Barcelona: Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, 2009. – Arxius i documents. Eines de recerca 5/1 – 5/2. Acceso abierto (DDD de la UAB).
CATALÀ VIÚDEZ, Manel. Metodologia de recerca etnològica. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2010.
CIVIL CASTELLVÍ, Francesc. El fet musical a les comarques gironines en el lapse de temps 1800-1936. Girona: Caja de Pensiones para la Vejez y de Ahorros, 1970.
CODE INTERNATIONAL DE CATALOGAGE DE LA MUSIQUE, Rules for Cataloging Music Manuscripts / Règles de catalogage des manuscrits Musicaux / Regeln für die Katalogisierung von Musikhandschriften. Frankfurt: Peters, 1975.
Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana (E. Casares, coord.). Madrid: SGAE, 1999-2002, 10 vols.
GRASSOT I RADRESA, Marta, «Una aproximació a la descripció dels fons musicals a través d ela NODAC. Una proposta de descripció a partir de l'experiència en el tractament dels fons musicals del Museu de la Mediterrània de Torroella deMontgrí», Lligall. Revista Catalaan d'Arxivística, 28 (2008), 61-93.
GREGORI i CIFRÉ, J. M. - RIFÉ I SANTALÓ, J. «Els fons musicals de Catalunya: estat de la qüestió», Recerca Musicològica, 16 (2006), p. 219-239. Accés obert (on-line).
GREGORI I CIFRÉ, J. M., «El inventario de los fondos musicales eclesiásticos de Catalunya, un proyecto en marcha desde la Universitat Autónoma de Barcelona», Memoria Ecclesiae, XXXI (2008), 483-497.
GREGORI I CIFRÉ, J. M., «Fondos Musicales en Catalunya: el proyecto IFMuC de la Universitat Autònoma de Barcelona para larecuperación del patrimonio musical catalán», en Maria Nagore, Victor Sánchez(eds.) Allegro cum laude. Estudios musicológicos en homenaje a Emilio Casares. Madrid: ICCMU, 2014, p. 581-588.
GREGORI I CIFRÉ, J. M. «Catalonia project report», Early Music, 43 (2015), p. 367-368.
GREGORI I CIFRÉ, J. M.«El nou webIFMuC al servei del patrimoni Musical de Catalunya: http://ifmuc.uab.cat», Revista Catalana de Musicologia, VIII (2015), p.23-35. Acceso abierto (on-line).
GREGORI I CIFRÉ, J. M., «El Cens IFMuC dels fons musicals de Catalunya», Lligall 38 (2015), p. 136-168. Acceso abierto (on-line).
GREGORI I CIFRÉ, J. M. «IFMuC: un proyecto universitario para la recuperación del Patrimonio Musical de Catalunya», Cuadernos de Investigación Musical, I (2016), p. 12-26. Acceso abierto (on-line)
GREGORI I CIFRÉ, J. M. – BADAL PÉREZ-ALARCÓN, C. «IFMuC (Inventari dels Fons Musicals de Catalunya): un proyecto de la Universitat Autònoma de Barcelona al servicio del patrimonio musical de Catalunya», en GEMBERO-USTÁRROZ, M. - ROS-FÁBREGAS, E. (eds.) Música, patrimonio y sociedad en la era de las humanidades digitales. Kassel: Reichenberger, 2021.
HERRERA I LLOP, Lluís Marc. Música en silenci. Fons musicals dels arxius de Lleida. Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs, 2012.
Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear (X: Aviñoa, coord.). Barcelona: Edicions 62, 2000-2004, 11 vols.
PEDRELL, F. Catàlech de la Biblioteca Musical de la Diputació de Barcelona.Vilanova : Oliva, 1908-1909, 2 vols.
PERSIA, J. de(ed.). En torno alpatrimonio musical en Cataluña [Archivos Familiares].Madrid: Biblioteca Nueva, 2001.
PESSARRODONA, A. - GREGORI, J.M. «Unearthing Catalan Musical Heritage: the IFMuC Project», Fontes Artis Musicæ, 64-4 (oct-des 2017). Acceso abierto (on-line)
RISM. Normas internacionales para la catalogación de fuentes musicales históricas.Madrid: Arco, 1996.
SALA, M. E. – VILAR, J. M. «Els fons musicals de Catalunya: un patrimoni a revalorar», Lligall, 5 (1992), p. 123-146.
I Congrés de Música a Catalunya. Llibre d'actes. Barcelona: Consell Català dela Música, 1994.
2n Congrés Internacional de Música a Catalunya. Llibre d'actes.Barcelona: Consell Català de la Música, 2008.
2.- Enlaces web
Portal IAML/PAE: https://www.iaml.info/plaine-easie-code
Portal RISM: http://www.rism.info/home.html
Editor visual de PAE: https://www.verovio.org/pae-editor.xhtml
a) Nacionales
IFMuC (Inventari dels Fons Musicals de Catalunya. UAB)
Pàgina web: https://pagines.uab.cat/ifmuc/ca
Catàlegs: https://pagines.uab.cat/ifmuc/ca/catalegs
Bases de dades: https://ifmuc.uab.cat/
Cens de fons musicals de Catalunya: https://pagines.uab.cat/ifmuc/ca/censfonsmusicals
IcMuC (Iconografia Musical a Catalunya)
Pàgina web i base de dades: https://icmuc.uab.cat/
FMT (Fons de Música Tradicional. IFM.CSIC): https://www.musicatradicional.eu/ca/home
BHP (Booksof Hispanic Poliphony. IFM: CSIC): https://hispanicpolyphony.eu/ca/home
FOMCAT (Fontes Musicæ Cataloniæ. IEC): https://fontes-musicae-cataloniae.iec.cat/
b) Estatales
1. Centro de Documentación de Música y Danza
http://musicadanza.es
2. Centro de Documentació Musical de Andalucía
http://www.juntadeandalucia.es/cultura/centrodocumentacionmusical/opencms/patrimonio.html
3.musikareneuskalartxiboa archivo vasco de la música
b) Internacionales
1. IAML International Association of Music Libraies
http://www.iaml.info/activities/projects/access_to_music_archives
En el seno de esta asociación se localiza elWorking Group on the Access to Music Archives Project.
2. Inglaterra
AIM25 Archives in London and the M25 area
http://www.aim25.ac.uk/index.stm
Collection level descriptions for archives atawiderange of institutions within London and the M25 area. (Uso de la ISAD -G- para la descripción de sus fondos, aplicado tambien a los musicales)
3. Alemania
http://kalliope.staatsbibliothek-berlin.de/
4. Italia
(Massimo Gentili-Tedeschi (Responsabledel Departament de Recerca de Fons Musicals de la Biblioteca Nacional Braidense de Milà)
Lenguaje MARC: aglutina en un catálogo único los fondos musicales con un único sistema de descripción e introduce partituras digitalizadas:
http://opac.sbn.it/opacsbn/opac/iccu/musica.jsp;jsessionid=4B3C9760A3552A048A25E80EEDE07466.ha1
5. Suecia
National Archival Database of Sweden, in English, German and Swedish:
http://www.nad.ra.se
Uso de la normativa internacional de archivística:
Sense aplucació informàtica específica