Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 | 2 |
2500240 Musicologia | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Aquesta assignatura no té prerequisits, tot i que és recomanable tenir coneixement bàsics de vocabulari tècnic de diferents àmbits musicals (clàssica, urbana, contemporània, tradicional, etc.)
L'assignatura incentivarà el format obert i la participació pròpia d'un seminari, amb un aprenentatge que impliqui activament l'estudiantat. Els continguts del curs s'adquiriran principalment a partir de la lectura i la discusió crítica de la bibliografia i materials del curs, així com de l'anàlisi i el debat sobre els materials audiovisuals proposats. El treball supervisat a l'aula es farà presencialment.
Al llarg de les sessions de classe teòrico-pràctiques es posarà en comú el treball col·lectiu sobre diversos materials audiovisuals i escrits. El material de treball serà proposat principalment pel professorat, tot i que s'incentivarà l'aportació per part dels estudiants de materials relacionats amb el programa del curs. També es potenciarà el treball en petits grups a l'aula, organitzats per reflexionar i discutir sobre els materials proposats, dels quals se'n derivaran escrits o audiovisuals que tindran un pes a l'avaluació final de l'assignatura.
Aquesta activitat es complementarà, en la mesura en que les circumstàncies ho permetin, amb l'assitència a concerts en viu a partir dels quals l’estudiantat haurà d'elaborar treballs crítics que es presentaran al llarg del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a concerts, els quals serviran com a material per a fer-ne les crítiques i l'anàlisi | 10 | 0,4 | |
Classes teòrico-pràctiques | 50 | 2 | 5, 6, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Indicacions i seguiment per a la preparació dels exercicis en format escrit i audiovisual | 20 | 0,8 | 1, 6, 7, 9, 10 |
Indicacions i seguiment per a la redacció individual de la crítica dels concerts en viu | 5 | 0,2 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Tutories personals o de grup (presencials o virtuals) | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració d'exericis en suport audiovisual relacionats amb la crítica musical | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Redacció d'exercicis d'escriptura relacionats amb la crítica musical | 10 | 0,4 | 1, 6, 7, 9, 10, 11 |
Treball autònom d'anàlisi i estudi sobre materials bibliogràfics i audiovisuals proposats per al curs | 34 | 1,36 | 1, 7, 9, 11, 12 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
Hi haurà tres activitats avaluables que es programaran i s'anunciaran a classe i a través del Moodle:
-Examen escrit corresponent a la primera part de la matèria (30%).
-Examen escrit corresponent a la segona part de la matèria (30%).
-Una sèrie de treballs d'escriptura, pràctiques de crítica de concerts, i audiovisuals realitzades en grup (30%).
El 10% restant es valorarà a partir de l'assistència a classe, de la participació en els debats a classe, i de l'actitud propositiva davant dels casos d'estudi plantejats pel professorat.
L'assignatura ofereix la possibilitat de recuperació. Per poder accedir a la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per poder accedir a la recuperació caldrà haver obtingut una qualificació mitjana mínima de 3,5.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
AVALUACIÓ ÚNICA
-Examen escrit corresponent a la primera part de la matèria (35%).
-Examen escrit corresponent a la segona part de la matèria (35%).
-Una sèrie de treballs d'escriptura, pràctiques de crítica de concerts, i audiovisuals (30%).
S'informarà al Campus Virtual de la data de realització.
Encas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Els actes d'avaluació en què hi hagi hagut irregularitats d'aquest tipus, no són recuperables.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial (I) | 30 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Examen parcial (II) | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Exercicis pràctics d'escriptura i realització audiovisual vinculades a la crítica musical | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Participació activa a les sessions de classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Ballester, Jordi and Germán Gan Quesada (eds.), Music Criticism, 1900-1950, Turnhout: Brepols, 2018.
Batista, Antoni. “Paraula i música : la crítica musical a la premsa / tesi doctoral d’Antoni Batista Viladrich ; directora: Amparo Moreno Sardà.” Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Ciències de la Comunicació, Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació, 2003.
Blum, Stephen y Philip V. Bohlman (eds.). Ethnomusicology and Modern Music History. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 1991.
Cantón García, José Antonio. «Prensa y música, divulgación y crítica». Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 23 (2004): 43-47
Carreira, Xoán Manuel. «Variaciones sobre la crítica musical». Ritmo, 51-508 (1981): 29-36
Cascudo García-Villaraco, Teresa. «Apuntes sobre la crítica musical». Doce notas preliminares: revista de arte, 9 (2002): 113-122
Cascudo, Teresa y Palacios, Maria: Los señores de la crítica.Periodismo musical e ideologia del modernismo en Madrid (1900-1950). Madrid: Doble J, Editorial, 2012
Cascudo, Teresa. “BANALIZAR EL FRANQUISMO A TRAVÉS DE LA CRÍTICA MUSICAL.” Revista de musicología vol.41, núm.2 (2018): 692–695
Chiantore, Luca; Domínguez, Áurea; Martínez, Sílvia. Escribir sobre música. Barcelona: Musikeon Books, 2016
Citron, Marcia J. Gender and the Musical Canon. Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1993
Cruz, Nando. "El periodismo musical en la era del clic, el blog y el link." Periférica Internacional. Revista Para El análisis De La Cultura Y El Territorio, 1(10) (2018) 67–75.
Gay, Joan et al. Xavier Montsalvatge : una estètica des de la premsa : selecció d’assaigs i crítica musical / edició a cura de Joan Gay, Laura Pallàs i Josep Pujol ; selecció de Jordi Codina i AntoniColomer. Girona: Diputació de Girona, 2012.
Graf, Max: Composer and Critic. Two hundret years of Musical Criticism. Norton and Company. New york, 1946
Monelle, Raymond. «La crítica de la interpretación musical». En La interpretación musical, editado por John Rink. Madrid: Alianza Editorial, 2006, 249-262.
Rink, John (ed.). The practice of performance: studies in musical interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1995
Ros Fábregas, Emilio. “Retos de la musicología en la España del siglo XXI: de la reflexión a la aplicación práctica en el aula”. Revista de Musicología, 29-1 (2006), pp. 11-44.
Aquesta assignatura no requereix cap programari específic