Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 | 2 |
2500240 Musicologia | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits especials, però convé tenir coneixements d'història d'Espanya i d'història general de la música, així com d'anàlisi musical.
En acabar el curs:
1. Els orígens
2. Edat Mitjana
3. Renaixement
4. El segle XVII
5. El segle XVIII
6. El segle XIX
7. Els segles XX i XXI
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Audicions i anàlisi d'obres i textos | 16 | 0,64 | 5, 6, 7, 9 |
Classes presencials | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercici grupal | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tutories individuals i grupals | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Lectura i estudi de la bibliografia proposada | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
La matèria s'avaluarà en base a dos exàmens (no acumulatius) a meitat i final de lassignatura (30% cadascun) i un treball individual (o en grup reduït si el professor ho autoritza) (30%). L'assistència i la participació a classe tindran un pes d'un 10% a la nota final.
Per aprovar l'assignatura l'alumne haurà d'obtenir mitjana total de 5/10.
Durant l'assignatura es realitzaran les següents activitats avaluables (avaluació contínua):
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà per tal que l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
El fet que l'alumne faci entrega d'un dels treballs, o es presenti a una de les proves escrites constarà com un acte 'presencial' en l'assignatura. Per tant, únicament l'alumne que no hagi realitzat cap prova d'avaluació al llarg del curs podrà acollir-se a la consideració de "no avaluable".
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AVALUACIÓ ÚNICA: es podrà dur a terme a través de la realització de:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercici grupal | 30 | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Participació | 10 | 30 | 1,2 | 1, 4, 6, 7, 9, 10 |
Primer examen parcial | 30 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Segon examen parcial | 30 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
AGUADÉ, R. M., La veu de la dona a l'Edat Mitjana, Ajuntament de Castelló d'Empúries, 1994.
ALAOUI, A., et al. “El Canto Andalusí: aproximación histórica y geográfica a la Herencia Andalusí”. Papeles del Festival de Música Española de Cádiz, 2 (2006), pp. 285-317. http://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.es/export/sites/default/publicaciones/pdfs/canto-andalusi.pdf
ALIER, R., L'òpera a Barcelona, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans, Societat Catalana de Musicologia, 1990.
ALONSO, C. La canción lírica española en el siglo XIX, Madrid: ICCMU, 1998.
_____ “La música española y el espíritu del 98”, Cuadernos de Música Iberoamericana, 5 (1998), pp. 79-108.
_____ et al., Creación musical, cultura popular y construcción nacional en la España contemporánea, Madrid: ICCMU, 2011.
ANGLÈS, H., Monodia cortesana trobadoresca, seixanta-quatre transcripcions inèdites de Mn. Higini Anglès a cura d'Antoni Rossell, Barcelona: Diputació de Barcelona, 1986.
_________La música en la Corte de Carlos V, 2 vols., Barcelona: CSIC, 1a. ed. 1944, 1984.
ASENSIO, J. C. “Liturgia y música en la Hispania de la Alta Edad Media: el canto visigótico, hispánico o mozárabe”, IX jornadas de Canto Gregoriano: Antiphonarium de santis, X Jornadas de Canto Gregoriano: De nuevo con los mozárabes. ed. L. Prensa, P. Calahorra, Zaragoza (2006), pp. 135-156. http://hispanomozarabe.es/musica/art-05.pdf
AVIÑOA, X. (coord.), Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear. 10 vols. Barcelona: Edicions 62, 1998 – 2003.
BALLESTER, J., Els instruments musicals a la Corona d'Aragó (1350-1500): els cordòfons. Sant Cugat del Vallès: Amelia Romero, 2000.
BERTRAN, Ll. Musique en lieu: une topographie de l’expérience musicale à Barcelone et sur son territoire (1760-1808), Université de Poitiers, Universidad de La Rioja, 2017. https://dialnet.unirioja.es/descarga/tesis/148224.pdf
_____ “El concierto en España: espacios y prácticas (1750-1900). Notas preliminares”, Cuadernos de Música Iberoamericana, 31 (2018), pp. 11-23. https://revistas.ucm.es/index.php/CMIB/article/view/62285
BONASTRE, F., "El Barroc musical a Catalunya", a El barroc català, actes de les jornades celebrades a Girona 17-19/XIV/1987, Barcelona: Quaderns Crema, 1989.
BONASTRE, F.; CORTÈS, F. (coords). Història Crítica de la Música Catalana. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona Servei de Publicacions, 2009.
BORREGO, E.; MARÍN, J., El villancico en la encrucijada: nuevas perspectivas en torno a un género literario-musical (siglos XV-XIX), Kassel: Reichenberger, 2019.
CARRERAS, J. J. “Hijos de Pedrell. La historiografía musical española y sus orígenes nacionalistas (1780-1980)”, Il Saggiatore musicale,8/1 (2001), pp. 121-169.
CARRERAS, J. J.; BOYD, Malcolm (coords.), La música en España en el siglo XVIII, Cambridge University Press, 2000.
CASARES, E. (ed.), La música en la Generación del 27, Madrid: INAEM, 1986.
CASARES, E., et al., Diccionario de la zarzuela: España e Hispanoamérica, 2 vols., Madrid: ICCMU, 2006.
CASARES, E. y ALONSO, C. La música española en el siglo XIX, Universidad de Oviedo, Gijón, 1995.
CASARES, E.; TORRENTE, A. (coords.), La ópera en España e Hispanoamérica, 2 vols., Madrid: ICCMU, 2001.
CASARES, E. (dir.), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, SGAE, Madrid, 1999-2000.
CHAACHOO, A. La música andalusí al-Alá. Historia, conceptos y teoría musical. Córdoba: Almuzara, 2011.
CHARLES, A. Dodecafonismo y serialismo en España: compositores y obras, Valencia: Rivera Mota, 2005.
Creació musical contemporània a Catalunya, Barcelona: Associació Catalana de Compositors, 2013.
COLANTUONO, M. I., El canto litúrgico en las “Cantigas de Santa María”: en el 800 aniversario del nacimiento de Alfonso X El Sabio, Barcelona: Centre de Pastoral Litúrgica de Barcelona, 2022.
CORTES, FRANCESC. Història de la música a Catalunya. Barcelona, Editorial Base, 2012.
_________. Felip Pedrell a la Biblioteca de Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya - Biblioteca de Catalunya, 2017. https://botiga.bnc.cat/?product=felip-pedrell-a-la-biblioteca-de-catalunya
CORTÉS GARCÍA, M. “La mujer y la música en la sociedad arabo-musulmana y su proyección en la cristiana medieval”. Música Oral del Sur, 2 (1996), pp. 193-206. http://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.es/ojs/index.php/mos/article/view/44
DAUFÍ, X., Els oratoris de Francesc Queralt (1740-1825). Història de l'oratori a Catalunya al segle XVIII, Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs - Diputació de Lleida, 2004.
EGUIZÁBAL, L., La radio musical española de los sesenta y su influencia en el desarrollo de la música popular, Universidad Complutense de Madrid, 2021. https://eprints.ucm.es/id/eprint/65980/
ESCRIVÀ LLORCA, F. Eruditio, pietas et honor: Joan de Borja i la música del seu temps (1533-1606). València: Editorial Universitat Politècnica de València, 2015. https://riunet.upv.es/handle/10251/51022
GÓMEZ MUNTANÉ, Maricarmen, La música medieval en España, Kassel: Reichenberger, 2001.
_______ El Llibre Vermell: cantos y danzas de fines del Medievo, Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2017.
GREGORI, J.M., "Els mestres de cant de la seu de Barcelona en el Renaixement", Recerca Musicològica, 4 (1984). https://raco.cat/index.php/RecercaMusicologica/article/view/42711
FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, J. P. Mujeres y música en la Casa Ducal de Osuna (siglos XVII-XIX): coordenadas y documentos para un estudio, Madrid: Sociedad Española de Musicología, 2011.
FERNÁNDEZ MANZANO, R., De las melodías del Reino Nazarí de Granada a las estructuras musicales cristianas. Granada: Diputación de Granada, 1985.
FLÓREZ, M. A., Música teatral en el Madrid de los Austrias durante el Siglo de Oro, Madrid: ICCMU, 2006.
IGLESIAS, I. La modernidad elusiva. Jazz, baile y política en la Guerra Civil española y el franquismo (1936-1968), Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2017.
JAMBOU, L., Evolución del órgano español. Siglos XVI-XVIII, 2 vols., Oviedo: Universidad de Oviedo, 1988.
______ (ed.) Manuel de Falla: latinité et universalité, París: Presses de l’Université de París-Sorbonne, 1996.
JIMÉNEZ, R. et al., “Estudio acústico, arqueométrico y musicológico de instrumentos musicales arqueológicos: las trompetas de cerámica de Numancia (siglos III-I a. C.), Anuario Musical, 73 (2018), pp. 9-22. https://anuariomusical.revistas.csic.es/index.php/anuariomusical/article/view/237
KARP, Th., The Polyphony of Saint Martial and Santiago de Compostela, Oxford: Clarendon Press, 1992, 2 vols.
KNIGHTON, T; TORRENTE, A., Devotional Music in the Iberian World, 1450-1800: The Villancico and Related Genres, Ashgate, 2007.
KNIGHTON, T.; MAZUELA-ANGUITA, A. Música i política a l’època de l’arxiduc Carles. Barcelona: Museu d’Història de Barcelona, 2017.
LE GUIN, E. The Tonadilla in Performance, Los Angeles: University of California Press, 2014.
LÓPEZ DE OSABA, Pablo (dir.), Historia de la música española, 7 vols., Madrid: Alianza, 1988-1989 (I. Desde los orígenes hasta el Ars Nova; II. Desde el Ars Nova hasta 1600; III. Siglo XVII; IV. Siglo XVIII; V. Siglo XIX; VI. Siglo XX; VII. El folklore musical).
MARTÍNEZ REINOSO, J. El surgimiento del concierto público en Madrid (1767-1808), Universidad de La Rioja, 2017. https://dialnet.unirioja.es/descarga/tesis/122696.pdf
MITJANA, R., Historia de la Música en España, Madrid: Centro de Documentación Musical, INAEM, Ministerio de Cultura, 1993.
NAGORE, M; SÁNCHEZ DE ANDRÉS, L.; TORRES, E. (coords.), Música y cultura en la Edad de Plata, 1915-1939, Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 2009.
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 20 vols., London: Macmillan Publishers Limited. Edició on-line consultable des de les Biblioteques de la UAB.
MARÍN, M. A.; Bernadó, M. (cords.), Instrumental Music in Late Eighteenth-Century Spain, Kassel: Reichenberger, 2014.
MAZUELA-ANGUITA, A. Artes de canto en el mundo ibérico renacentista: difusión y usos a través del “Arte de canto llano” (Sevilla, 1530) de Juan Martínez, Madrid: Sociedad Española de Musicología, 2014.
_____ Women in Convent Spaces and the Music Networks of Early Modern Barcelona. Routledge, 2023.
PERSIA, J. de, En torno a lo español en la música del siglo XX, Granada: Diputación de Granada, 2003.
PESSARRODONA, A. “Desmontando a Malbrú: la dramaturgia musical de la tonadilla dieciochesca a partir de La cantada vida y muerte del general Malbrú (1785) de Jacinto Valledor”, Dieciocho, 35/2 (Fall 2012), pp. 301-331. https://dieciocho.uvacreate.virginia.edu/35.2/5.Pessarradona.35.2.pdf
_____ “La mujer como mujer en la tonadilla a solo dieciochesca”, Bulletin of Spanish Studies, 93/2 (2016), pp. 21—238.
_____ Jacinto Valledor y la tonadilla: un músico de teatro en la España ilustrada (1744-1809), Sant Cugat del Vallès: Arpegio, 2018.
QUEROL, M., Los orígenes del Barroco musical español, València: Piles, 1982.
RABADÁN, J. Música Andalusí. Alicante: Editorial Club Universitario, 2012.
RAMOS, P., “Los estudios de género y la música ibérica del siglo XVII”, Revista de Musicología, 20/1 (1997), pp. 231-244. https://www.jstor.org/stable/20797414
_____ “Mujeres, música y teatro en el Siglo de Oro”, Música y mujeres: género y poder, ed. M. L. Manchado, Horas y Horas, 1998, pp. 39-62.
_____ “Laicismo, catolicismo y nacionalismo en la musicología española (1914-1953)”, Resonancias, 33 (diciembre 2013), pp. 53-70. https://resonancias.uc.cl/n-33/laicismo-catolicismo-y-nacionalismo-en-la-musicologia-espanola-1914-1953/
RODILLA, F., “Algunas precisiones sobre la influencia del Concilio de Trento en Tomás Luis de Victoria y otros polifonistas de finales del siglo XVI y principios del XVII”. Revista de Musicología, 35/1 (2012), pp. 103-128. https://www.jstor.org/stable/41959396
ROMÁN, Á. Introducción a la música en la España antigua y en la Andalucía prerromana. Raleigh: Lulu Enterprises, 2010.
SANTOS, A. “La música de las estelas: liras, identidad y memoria en el suroeste peninsular del Bronce final”, Revista de Musicología, 38/1 (enero-junio 2015), pp. 17-45. https://www.jstor.org/stable/24878246
STEIN, L. K. Songs of Mortals, Dialogues of the Gods: Music and Theatre in Seventeenth-Century Spain, Oxford University Press, 1993.
STEVENSON, R., La músicaen las catedrales españolas del Siglo de Oro, Madrid: Alianza, 1993.
SUÁREZ-PAJARES, J. (ed.), Música española entre dos guerras, 1914-1945, Granada: Fundación Archivo Manuel de Falla, 2002.
VEGA, P. de, et al., Teatro lírico español: ópera, drama lírico y zarzuela grande entre 1868 y 1925, Madrid: UNED, 2010.
VELA DEL CAMPO, JUAN ÁNGEL (dir.). Historia de la música en España e Hispanoamérica. 8 vols. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2009-2015 (I. De los orígenes hasta c. 1470; II. De los Reyes Católicos a Felipe II; III. La música en el siglo XVII; IV. La música en el siglo XVIII; V. La música en España en el siglo XIX; VI. La música en Hispanoamérica en el siglo XIX; VII. La música en España en el siglo XX; VIII. La música en Hispanoamérica en el siglo XX).
No hi ha programa específic