Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | FB | 1 | 2 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, ha de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit.
En el cas d'expressió escrita, s'entén que l'estudiant redacta paràgrafs amb contingut ple. Es tindran en compte, òbviament, les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs. Les faltes descomptaran 0,25 punts cadascuna. Quedará directament suspesa una prova amb més de 10 faltes.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant ha d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen, ocasionarà automàticament la qualificació de suspens (0) sense possibilitat de recuperació.
Així mateix es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
"Comentari de textos literaris" s'integra en el conjunt de la matèria Comentari de textos, que forma per part dels 108 crèdits de formació obligatòria del Grau de Llengua i Literatura espanyoles, i que l'estudiant cursa juntament amb altres assignatures de llengua i literatura espanyoles.
Els principals objectius del curs són familiaritzar l'alumnat amb el comentari de text dotant-lo de les eines necessàries per a això, de manera que pugui consolidar les destreses necessàries per a realitzar un comentari de text de qualsevol de les èpoques de la literatura espanyola.
1. Introducció al comentari de textos literaris
La delimitació del text literari
La contextualizació del text
L’autor/a i la tradició
Els recursos de la llengua literària
Principals enfocaments crítics
2. La poesia
Fixar el tema
La descripció de l’estructura
Anàlisi estilístic
Versificació
Figures retòriques
3. La prosa
La trama i el conflicte
Els personatges
El punt de vista
El temps i l’espai
Tècniques narratives
4. El teatre
La trama i el conflicte
L’estructura dramàtica
El diàleg
Els personatges
El temps i l’espai
El llenguatge escènic
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, pràctiques i seminaris | 60 | 2,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories supervisades | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs, estudi personal i preparació | 75 | 3 |
L'avaluació consistirà en un comentaris de text escrit lliurat al llarg del curs (20%), dues proves escrites (35% cadascuna) i la participació (10%). Per a ser avaluat, és indispensable que l’estudiant entregui els tres ítems en el termini establert pel/per la docent i que cumpleixi el requisit d’haver participat a classe.
La metodologia docent i l'avaluaci proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les faltes d’ortografia i de redacció baixaran 0,25 punts.
Procediment de revisió de les qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Procediment de recuperació:
L'estudiant que, un cop realitzada la mitjana de les diverses proves, no obtingui una nota igual o superior a 5 podrà presentar-se a recuperació, sempre i quan compleixi els següents requisits:
Haver aprovat UNA de les dues proves escrites
Haver obtingut una mitjana final igual o superior a 3’5
Haver participat a classe de la forma estipulada pel/per la docent
No es tindrà en compte si ha suspès el primer comentari de text [20%]. Si la nota mitjana final es troba entre un 3,5 i un 4,9 però ha suspès les dues proves d’examen [35% + 35%], no podrà presentar-se a la recuperació.
El resultat de la prova de recuperació substituirà la nota de la prova suspesa per calcular la nota final de l'assignatura.
Per aprovar l'assignatura cal que la nota de la prova final sigui com a mínim d'un 5.
Es considerarà "No avaluable" quan l'estudiant no realitzi cap de les activitats o proves. L'elaboració d'una activitat suposa la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura.
Avaluació única: el lliurament de les tres proves avaluables podrà coincidir amb la darrera prova del grup o amb un dels dies possibles que ha habilitat la Facultat. Tots dos comentaris representaran el 70% de la nota (35% + 35%) i la prova final, el 30%.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Participació | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Prova escrita 1 | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Prova escrita 2 | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
AA. VV. (1973), El comentario de textos, 1, Madrid, Castalia.
AA. VV. (1977), El comentario de textos, 2. De Galdós a García Márquez, Madrid.
AA. VV. (1982), El comentario de textos, 3. La novela realista, Madrid, Castalia.
AA. VV. (1983), El comentario de textos, 4. La poesía medieval, Madrid, Castalia.
Azaustre, Antonio, y Juan Casas, (1997), Manual de retórica española, Ariel, Barcelona.
Cesarini, Remo (2004), "Glosario", en Introducción a los estudios literarios. Madrid, Crítica, pp. 247-312.
Clavería, Gloria; Poch, Dolors (2010), Al otro lado del espejo. Comentario lingüístico de textos literarios, Barcelona, Ariel.
Culler, Jonathan (2000), Breve introducción a la teoría literaria. Barcelona, Crítica.
Domínguez Caparrós, José (1977), Introducción al comentario de textos, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
García Barrientos, José-Luis (2017), Cómo se analiza una obra de teatro: ensayo de método, Madrid, Síntesis.
Hernández Guerrero, José Antonio y María del Carmen García Tejera (2005), Teoría, historia y práctica del comentario literario, Barcelona, Ariel.
López-Casanova, Arcadio (1994), El texto poético. Teoría y metodología. Salamanca, Colegio de España.
Marchese, Angelo, y Joaquín Forradellas (1986), Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria, Barcelona, Ariel.
Moreiro, Julián (1996), Cómo leer textos literarios. El equipaje del lector, Madrid, Edaf.
Navarro Durán, Rosa (1995), La mirada al texto: comentario de textos literarios, Barcelona, Ariel.
Pozuelo, José María (1988), Teoría del lenguaje literario, Madrid, Cátedra (ediciones posteriores).
Segre, Cesare (1985), Principios de análisis del texto literario, Barcelona, Crítica
Torres Nebrera, Gregorio (1999), Entendimiento del poema: de Rubén Darío a Claudio Rodríguez, Madrid, Ediciones de la Torre.
Villanueva, Darío (1992), Comentario de textos narrativos: la novela. Gijón, Ediciones Júcar, pp. 181-201.
En el cas que sigui necessari, Teams
Moodle (Campus virtual)