Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 3 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No es necessita cap requisit previ.
Panoràmica històrica de les relacions entre, d'una banda, l'art d'avantguarda i l'alta cultura i, per un altre, la cultura de masses
1. CAP A UNA DEFINICIÓ DE LA CULTURA DE MASSES: Societat i cultura de masses. Cultura tradicional versus cultura industrial. High & Low Culture: el debat de l'avantguarda en els teòrics de l'Escola de Frankfurt. Clement Greenberg: avantguarda i *kitsch.
2. ART I REPRODUCTIBILITAT TÈCNICA: Walter Benjamin: l'original i la pèrdua de l'aura. El cartell: Chéret, Toulouse-Lautrec, Cassandre. La propaganda soviètica i la publicitat americana. Baudelaire i el públic modern. La fotografia. La fotografia: impressionisme i imatge fotogràfica. Del pictorialisme a l'especificitat del mitjà. La caricatura i la il·lustració. La revista il·lustrada: Life.
3. ART I PRODUCCIÓ INDUSTRIAL: Noció de disseny. Disseny industrial: del delicte de l'ornament a la crítica del funcionalisme. Quatre models: Modernisme, Art Déco, Bauhaus i Streamline. El disseny gràfic: futurisme, dadaisme i constructivisme. La utopia del neoplasticisme. Límits i possibilitats dels moviments d'avantguarda
4. AVANTGUARDES I MITJANS DE MASSES: Cubisme i collage, fotomuntage i muntatge cinematogràfic. Avantguardes i cinema. L'objecte surrealista: del "objet trouvé" al "ready-made". Aprenent del pop: Warhol i els productes de consum, Lichtenstein i el còmic. Rosenquist i la publicitat
- Classes teòriques amb suport visual.
- Anàlisi de textos i films.
- Debats sobre les lectures.
- Tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
CLASSES TEÒRIQUES | 77,75 | 3,11 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 13, 14 |
DEBATS | 13,5 | 0,54 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
TREBALLS ESCRITS INDIVIDUALS | 9,25 | 0,37 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14 |
1. AVALUACIÓ CONTINUADA
a. Examen dels continguts del temari (40%)
b. Un treball sobre un aspecte de la cultura de masses relacionat amb l'art contemporani, sota la supervisió de l'equip docent a elecció de l'estudiant (35%)
c. Pràctiques d'aula: anàlisis de documents i/o pel.lícules proposats per l'equip docent (25%)
Observacions:
Les dates de les activitats avaluatives s'especificaran el primer dia de classe.
La superació de l'examen i de tots els treballs són necessaris per aprovar l'assignatura. No s'acceptaran lliuraments fora dels terminis pactats. La nota mínima per fer mitjana és de 4 en cada prova, sempre que la nota final sigui de 5.
NO AVALUABLE: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació
REVISIÓ: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
RECUPERACIÓ: aquells/es estudiants que no superin alguna de les proves amb una qualificació inferior a 4 o no lliurin al seu degut temps el treball hauran de recuperar la part no aprovada o no presentada
PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables. Encas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
2. AVALUACIÓ ÚNICA
a. Examen dels continguts del temari (40%)
b. Un treball sobre un aspecte de la cultura de masses relacionat amb l'art contemporani, sota la supervisió de l'equip docent a elecció de l'estudiant (35%)
c. Anàlisis de documents i/o pel.lícules proposats per l'equip docent (25%)
Observacions:
A diferència de l'avaluació continuada, l'avaluació única suposa una única data d'avaluació.
La data per al lliurament de totes les tasques avaluatives s'especificarà el primer dia de classe.
Els estudiants podran acollir-se a l'Avaluació Única a través d'un formulari que presentaran a Gestió Acadèmica entre el 12 de febrer i el 23 de febrer.
La superació de l'examen i de tots els treballs són necessaris per aprovar l'assignatura. No s'acceptaran lliuraments fora dels terminis pactats. La nota mínima per fer mitjana és de 4 en cada prova, sempre que la nota final sigui de 5.
NO AVALUABLE: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat el 100% de les activitats d’avaluació en la data de lliurament fixada.
REVISIÓ: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
RECUPERACIÓ: aquells/es estudiants que no superin alguna de les proves amb una qualificació inferior a 4 o no lliurin al seu degut temps el treball hauran de recuperar la part no aprovada o no presentada
PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen teòric | 40 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14 |
Pràctiques d'aula: anàlisi de documents i/o films | 25 % | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14 |
Treball escrit | 35% | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
AA.VV. Art & Pub. Art et Publicité 1890-1990. Paris: Centre Georges Pompidou, 1991.
AA.VV. Gràfica anarquista: utòpica tinta, 1931-1939. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2021.
ARENDT, Hannah. Más allá de la filosofía: escritos sobre cultura, arte y literatura. Madrid: Trotta, 2014.
AZOULAY, Ariella. Historia potencial y otros ensayos. México: Conalcuta, 2014.
BARTHES, Roland. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós, 1995.
BAUDRILLARD, Jean. Cultura y simulacro. Barcelona: Kayrós, 2016.
BENJAMIN, Walter. Sobre la fotografía. València:Pre-Textos, 2008.
BOURDIEU, Pierre. El sentido social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI, 2022.
BÜRGER, Peter. Teoría de la vanguardia. Buenos Aires: Las Cuarenta, 2010.
DORFLES, Gillo. El Kitsch. Antología del mal gusto. Barcelona: Lumen, 1973.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas. Barcelona: Tusquets, 2006.
FUSCO, Renato de. Historia del diseño. Barcelona: Santa&cole, 2005.
GREENBERG, Clement. La pintura moderna y otros ensayos. Madrid: Siruela, 2006.
GUARDIOLA, Ingrid. L'ull i la navalla. Un assaig sobre el món com a interfície. Barcelona: Arcàdia, 2018.
GUBERN, Roman. La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili, 1994.
KRAUSS, Rosalind E. Lo fotográfico: por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.
RAMÍREZ, Juan Antonio. Medios de masas e Historia del arte. Madrid: Cátedra, 1997.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. California: SAGE , 2023.
SCHWARTZ, Vanessa R.; PRZYBLYSKI, Jeannene M. The nineteenth-century visual culture reader. London, New York:Routledge, 2004.
SONTAG, Susan. Sobre la fotografia. Barcelona: Arcàdia, Ajuntament de Barcelona (també edició en castellà per ed. DeBolsillo).
VARNEDE, Kirk; GOPNIK, Adam. High & Low. Modern Art and Popular Culture. New York: MOMA, 1990.