Logo UAB
2023/2024

Art i cultura visual contemporània

Codi: 100549 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500239 Història de l'Art OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Llorens Moreno
Correu electrònic:
nuria.llorens@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Nuria Fernandez Rius

Prerequisits

No es necessita cap requisit previ.


Objectius

Panoràmica històrica de les relacions entre, d'una banda, l'art d'avantguarda i l'alta cultura i, per un altre, la cultura de masses


Competències

  • Analitzar amb esperit crític, a partir dels coneixements adquirits, l'obra d'art en les seves diferents facetes: valors formals, significat iconogràfic, tècniques i procediments artístics, procés d'elaboració i mecanismes de recepció.
  • Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  4. Analitzar una imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  7. Definir i explicar amb precisió un objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
  8. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració d'un objecte artístic
  9. Examinar una imatge artística i distingir-ne els valors formals, iconogràfics i simbòlics.
  10. Explicar els mecanismes de recepció d'una obra d'art.
  11. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  12. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  13. Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
  14. Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.
  15. Treballar en equip, respectant les opinions alienes i dissenyant estratègies de col·laboració.

Continguts

1. CAP A UNA DEFINICIÓ DE LA CULTURA DE MASSES: Societat i cultura de masses. Cultura tradicional versus cultura industrial. High & Low Culture: el debat de l'avantguarda en els teòrics de l'Escola de Frankfurt. Clement Greenberg: avantguarda i *kitsch.

2. ART I REPRODUCTIBILITAT TÈCNICA: Walter Benjamin: l'original i la pèrdua de l'aura. El cartell: Chéret, Toulouse-Lautrec, Cassandre. La propaganda soviètica i la publicitat americana. Baudelaire i el públic modern. La fotografia. La fotografia: impressionisme i imatge fotogràfica. Del pictorialisme a l'especificitat del mitjà. La caricatura i la il·lustració. La revista il·lustrada: Life.

3. ART I PRODUCCIÓ INDUSTRIAL: Noció de disseny. Disseny industrial: del delicte de l'ornament a la crítica del funcionalisme. Quatre models: Modernisme, Art Déco, Bauhaus i Streamline. El disseny gràfic: futurisme, dadaisme i constructivisme. La utopia del neoplasticisme. Límits i possibilitats dels moviments d'avantguarda

4. AVANTGUARDES I MITJANS DE MASSES: Cubisme i collage, fotomuntage i muntatge cinematogràfic. Avantguardes i cinema. L'objecte surrealista: del "objet trouvé" al "ready-made". Aprenent del pop: Warhol i els productes de consum, Lichtenstein i el còmic. Rosenquist i la publicitat


Metodologia

- Classes teòriques amb suport visual.
- Anàlisi de textos i films.
- Debats sobre les lectures.
- Tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
CLASSES TEÒRIQUES 77,75 3,11 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 13, 14
DEBATS 13,5 0,54 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 13, 14
Tipus: Autònomes      
TREBALLS ESCRITS INDIVIDUALS 9,25 0,37 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14

Avaluació

1. AVALUACIÓ CONTINUADA

a. Examen dels continguts del temari (40%)

b. Un treball sobre un aspecte de la cultura de masses relacionat amb l'art contemporani, sota la supervisió de l'equip docent a elecció de l'estudiant (35%)

c. Pràctiques d'aula: anàlisis de documents i/o pel.lícules proposats per l'equip docent (25%)


Observacions:

Les dates de les activitats avaluatives s'especificaran el primer dia de classe. 

La superació de l'examen i de tots els treballs són necessaris per aprovar l'assignatura. No s'acceptaran lliuraments fora dels terminis pactats. La nota mínima per fer mitjana és de 4 en cada prova, sempre que la nota final sigui de 5.

NO AVALUABLE: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació

REVISIÓ: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.

RECUPERACIÓ: aquells/es estudiants que no superin alguna de les proves amb una qualificació inferior a 4 o no lliurin al seu degut temps el treball hauran de recuperar la part no aprovada o no presentada

PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables. Encas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

2. AVALUACIÓ ÚNICA

a. Examen dels continguts del temari (40%)

b. Un treball sobre un aspecte de la cultura de masses relacionat amb l'art contemporani, sota la supervisió de l'equip docent a elecció de l'estudiant (35%)

c. Anàlisis de documents i/o pel.lícules proposats per l'equip docent (25%)

 

Observacions:

A diferència de l'avaluació continuada, l'avaluació única suposa una única data d'avaluació. 

La data per al lliurament de totes les tasques avaluatives s'especificarà el primer dia de classe.

Els estudiants podran acollir-se a l'Avaluació Única a través d'un formulari que presentaran a Gestió Acadèmica entre el 12 de febrer i el 23 de febrer.

La superació de l'examen i de tots els treballs són necessaris per aprovar l'assignatura. No s'acceptaran lliuraments fora dels terminis pactats. La nota mínima per fer mitjana és de 4 en cada prova, sempre que la nota final sigui de 5.

NO AVALUABLE: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat el 100%  de les activitats d’avaluació en la data de lliurament fixada. 

REVISIÓ: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.

RECUPERACIÓ: aquells/es estudiants que no superin alguna de les proves amb una qualificació inferior a 4 o no lliurin al seu degut temps el treball hauran de recuperar la part no aprovada o no presentada

PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric 40 % 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14
Pràctiques d'aula: anàlisi de documents i/o films 25 % 15 0,6 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14
Treball escrit 35% 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

AA.VV. Art & Pub. Art et Publicité 1890-1990. Paris: Centre Georges Pompidou, 1991.
AA.VV. Gràfica anarquista: utòpica tinta, 1931-1939. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2021.
ARENDT, Hannah. Más allá de la filosofía: escritos sobre cultura, arte y literatura. Madrid: Trotta, 2014.
AZOULAY, Ariella. Historia potencial y otros ensayos. México: Conalcuta, 2014.
BARTHES, Roland. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós, 1995.
BAUDRILLARD, Jean. Cultura y simulacro. Barcelona: Kayrós, 2016.
BENJAMIN, Walter. Sobre la fotografía. València:Pre-Textos, 2008.
BOURDIEU, Pierre. El sentido social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI, 2022.
BÜRGER, Peter. Teoría de la vanguardia. Buenos Aires: Las Cuarenta, 2010.
DORFLES, Gillo. El Kitsch. Antología del mal gusto. Barcelona: Lumen, 1973.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas. Barcelona: Tusquets, 2006.
FUSCO, Renato de. Historia del diseño. Barcelona: Santa&cole, 2005. 
GREENBERG, Clement. La pintura moderna y otros ensayos. Madrid: Siruela, 2006. 
GUARDIOLA, Ingrid. L'ull i la navalla. Un assaig sobre el món com a interfície. Barcelona: Arcàdia, 2018.
GUBERN, Roman. La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili, 1994.
KRAUSS, Rosalind E. Lo fotográfico: por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.
RAMÍREZ, Juan Antonio. Medios de masas e Historia del arte. Madrid: Cátedra, 1997.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. California: SAGE , 2023.
SCHWARTZ, Vanessa R.; PRZYBLYSKI,  Jeannene M. The nineteenth-century visual culture reader. London, New York:Routledge, 2004. 
SONTAG, Susan. Sobre la fotografia. Barcelona: Arcàdia, Ajuntament de Barcelona (també edició en castellà per ed. DeBolsillo).
VARNEDE, Kirk; GOPNIK, Adam. High & Low. Modern Art and Popular Culture. New York: MOMA, 1990.

 

 

 

 


Programari

  1. Powerpoint
  2. MS Word (o processadors de text similars)
  3. Lectors de PDF
  4. Reproductor VLC (gratuït)