Logo UAB
2023/2024

Decorative Arts in the Modern Age

Code: 100537 ECTS Credits: 6
Degree Type Year Semester
2500239 Art History OT 3 2
2500239 Art History OT 4 2

Contact

Name:
Buenaventura Bassegoda Hugas
Email:
bonaventura.bassegoda@uab.cat

Teaching groups languages

You can check it through this link. To consult the language you will need to enter the CODE of the subject. Please note that this information is provisional until 30 November 2023.

Teachers

Buenaventura Bassegoda Hugas
Mariano Carbonell Buades
Rafael Cornudella Carre
Maria Garganté Llanes
Ricard Bru Turull

Prerequisites

There are no prerequisites, although it is advisable to have notions of English, French and Italian to consult the recommended bibliography.

Objectives and Contextualisation

To introduce students to the knowledge and analysis of the decorative arts in Europe and Spain in the 16th, 17th and 18th centuries and, more specifically, in the arts of drawing, engraving, silverware, furniture and ceramics. The aim is to achieve an awareness of the cultural and artistic importance of the object, understanding it as another manifestation of the art of the period and without relegating it to the category of minor art.

Competences

    Art History
  • Critically analysing from the acquired knowledge a work of art in its many facets: formal values, iconographic significance, artistic techniques and procedures, elaboration process and reception mechanisms.
  • Interpreting a work of art in the context in which it was developed and relating it with other forms of cultural expression.
  • Recognising the evolution of the artistic imagery from the antiquity to the contemporary visual culture.
  • Students must be capable of applying their knowledge to their work or vocation in a professional way and they should have building arguments and problem resolution skills within their area of study.

Learning Outcomes

  1. Accurately defining and explaining an artistic object with the specific language of art criticism.
  2. Analysing ideas about an artistic phenomenon in a given cultural context.
  3. Analysing the creators of an artistic phenomenon in a specific cultural context.
  4. Analysing the recipients of an artistic phenomenon in a specific cultural context.
  5. Applying the iconographic knowledge to the reading of artistic imagery.
  6. Connecting an artistic imagery with other cultural phenomena within its period.
  7. Distinguishing the elaboration techniques and processes of an artistic object.
  8. Examining an artistic imagery and distinguishing its formal, iconographic and symbolic values.
  9. Explaining the reception mechanisms of a work of art.
  10. Identifying the artistic imagery, placing it into its cultural context.
  11. Reconstructing the artistic outlook of a particular cultural context.

Content

El dibuix.  Prof. B.Bassegoda

 

1)    Els materials i les tècniques del dibuix

2)    Les tipologies del dibuix: Funcional o Autònom

3)    Els grans mestres del dibuix

4)    El dibuix hispànic i el dibuix català

5)    El col·leccionisme de dibuix

 

El gravat a Europa i a CatalunyaProf. Rafael Cornudella

 

Les tècniques tradicionals del gravat. - Els primers gravats en relleu. - Els orfebres i el gravat. Els primers gravats en buit. - Llibres xilogràfics i llibres tipogràfics il·lustrats. - Martin Schongauer. - La difusió del gravat a Catalunya. Els primers gravats calcogràfics a Catalunya. - El gravat a Itàlia. Els gravadors florentins. - Mantegna i el gravat. – Dürer, gravador total. - La influència de Durer: altres gravadors alemanys. - Lucas van Leyden. - El gravat i la il·lustració del llibre tipogràfic a Catalunya (s. XV i XVI). - Els gravats com a models per als pintors i escultors. - Marcantonio Raimondi i l’estandardització del gravat “de traducció”. - El gravat a Venècia. Campagnola. Ugo da Carpi i la xilografia al chiaroscuro. - Parmigianino pintor-gravador. El manierisme de Fontainebleau. - Repertoris decoratius, “mostres”, il.lustració dels tractats d’arquitectura. - Bellange i Callot a la Lorena. - Gravadors especialitzats i “pintors-gravadors” al segle XVII. Anton van Dyck i el gravat. - Rembrandt, l’apoteosi de l’autografia. - La tradició del burí a França: Claude Mellan, Robert Nanteuil. - Invenció i difusió de la mezzotinta. - Watteau i el gravat. La pintura galant, la pintura de gènere, l’estil rocaille i el gravat. - Piranesi i la seva influència - Continuïtat de la pràctica especialitzada del burí i del gravat “de traducció”. - El gravat a Catalunya en els segles XVII i XVIII. Miquel Sorelló i Pasqual Pere Moles.

 

L’ARGENTERIA. Prof. Marià Carbonell

  1. Argenteria I: Preliminar, qüestions terminològiques, fortuna historiogràfica, tècniques.
  2. Argenteria II: Principals tipologies civils i eclesiàstiques.
  3. Argenteria III: Marques del metall. Catalunya: libres de passantia.
  4. Argenteria IV: Evolució històrica. Del gòtic tardà al Renaixement.
  5. Argenteria V: Catalunya barroca. Els canalobres de Matons.

 

El Mobiliari. Prof. M.Garganté

 

1) El moble com a contenidor: la caixa, l'arquimesa i la calaixera.

2) Habitar la casa: evolució d'un concepte (I): mobiliari de representació i      sociabilitat.

3) Habitar la casa: evolució d'un concepte (II): mobiliari de privacitat.

4) Mobiliari religiós, més enllà del retaule: dels orgues a les calaixeres de sagristia.

5) El mobiliari representat en la pintura.

 

La Ceràmica:  Prof. Ricard Bru

 

1) Tècniques i tradicions de la ceràmica.

2)  Ceràmica europea en temps del Renaixement i del Barroc

3)  Ceràmica dels segles XVI-XIX a l'Àsia Oriental

4) Ceràmica europea del segle XIX

5) Nous camins de la ceràmica artística moderna

 


Methodology

For the most part, the course is based on lectures or theory given by the teacher. Scheduled tutorials are also contemplated to resolve specific doubts about the content of the subject.

Annotation: Within the schedule set by the centre or degree programme, 15 minutes of one class will be reserved for students to evaluate their lecturers and their courses or modules through questionnaires.


Activities

Title Hours ECTS Learning Outcomes
Type: Directed      
Theoretical classes 55 2.2 3, 4, 2, 10, 7, 8, 9, 11, 6
scheduled tutorials 5 0.2
study from the bibliography 90 3.6 3, 4, 2, 10, 5, 1, 7, 8, 9, 11, 6

Assessment

The evaluation will be carried out based on various evidences:
										
											
										
											Five written exam tests at the end of each of the chapters of the syllabus charged to the various responsible teachers. In order to obtain a passing grade, it will be necessary to have passed all five parts of the agenda.
										
											
										
											In the case of a single evaluation, these five parts will be the subject of a single examination that will cover the entire programme.

Assessment Activities

Title Weighting Hours ECTS Learning Outcomes
frist examen 20% 0 0 3, 4, 2, 10, 5, 1, 7, 8
second examen 20% 0 0 3, 4, 2, 10, 5, 1, 7, 8, 9, 11, 6
third, fourth and fifth written test 60% 0 0 3, 4, 2, 10, 5, 1, 7, 8, 9, 11, 6

Bibliography

Nota bibliogràfica DIBUIX:

 

Joseph Meder, The mastery of Drawing, Abaris Books, New York, 1978 (1ª ed. 1919).

Pierre Lavallée, Les techniques du dessin, Van Oest, Paris 1949.

André Béguin, Dictionnaire technique et critique du dessin, Oyez, Paris-Bruxelles 1978.

A.Petrioli Tofani-S.Prosperi Valenti, Il disegno, forme, tecniche, significati, Silvana, Milano, 1991.

G.Fusconi-A.Petrioli Tofani- S.Prosperi Valenti, Il disegno, i grandi collezionisti, Silvana, Milano, 1992.

C.Monbeig-Goguel ed., L’artiste collectioneur de dessin, Cinc Continents, Milan, 2006.

A.E.Pérez Sánchez, Historia del dibujo en España, Cátedra, Madrid, 1986.

La Col·lecció Raimon Casellas. Dibuixos i gravats del Barroc al Modernisme, MNAC, Barcelona 1992.

Marco Bussagli, Comment regarder le dessin. Histoire, evolution et techniques, Hazan, Paris, 2012.

 

Nota Bibliogràfica GRAVAT

Cornudella, Rafael, “Del final de l’Edat Mitjana a l’època de la Il·lustració”, a: L’art del gravat català, Barcelona, 2020, p. 25-71

Griffiths, Antony, Prints and Printmaking. An introduction to the history and techniques, Londres, 1980º

Hind, Arthur M., A History of Engraving and Etching from the 15th Century to the Year 1914, Londres, 1923

Hind, Arthur M., An Introduction to the History of Woodcut, 2 vols., Londres, 1935

Ivins, William M., Prints and Visual Communication, Cambridge (Mass.), 1953

Landau, David & Parshall, Peter, The Renaissance Print 1470-1550, New Haven i Londres, 1994

Mayor, A. Hyatt, Prints. The Metropolitan Museum of Art Guide to Collections, Nova York, 1964

Mayor, A. Hyatt, Prints and People. A social history of printed pictures, Princeton, 1971

Parshall, Peter & Schoch, Rainer (eds.), Origins of European Printmaking. Fifteenth-Century Woodcuts and their Public, catàleg de l’exposició, Washington, The National Gallery of Art, New Haven i Londres, 2005

 

Nota Bibliogràfica ARGENTERIA

S. Alcolea: Artes decorativas en la España cristiana, Ars Hispaniae, XX, Madrid, 1975.

A. Bonet Correa (ed.): Historia de las artes aplicadas e industriales en España, Madrid, 1982.

N. de Dalmases, D. Giralt-Miracle, R. Manent: Argenters i joiers de Catalunya, Barcelona, 1985.

A. Fernández, R. Munoa, J. Rabasco: Enciclopedia de la plata española y virreinal americana, Madrid, 1984.

Hernmarck, C. Custodias procesionales en España, Madrid, 1987.

Orfebrería de los siglos XV y XVI. Ed. Planeta-Agostini, Barcelona, 1989.

Orfebrería del siglo XVII, Ed. Planeta-Agostini, Barcelona, 1987.

 

Nota bibliogràfica MOBILIARI:

 

FEDUCHI, Luis: Historia del mueble, Editorial Blume, 1986.

GIL FARRÉ, Núria (Coord.): El moble, també qüestió de dones.  Associació per a l’estudi del moble i Museu d’Arts decoratives, 2022.

MAINAR, Josep: Vuit segles de moble català, Editorial Dalmau, 1989.

MASSOT, Mª Josep; CANTARELLAS, Catalina; MARTÍNEZ, Albert: El Moble a les Illes Balears: segles XIII-XIX. Institut Balear de Disseny, 1995.

PIERA, Mònica; SHELLY, Ana; MAYMÓ, Jaume (Coords.): El Moble del segle XVII a Catalunya i la seva relació amb altres centres europeus, Ajuntament de Barcelona, 2007. 

PIERA, Mònica; SHELLY, Ana; MARSAL, Jordi (Coords.): El mueble del siglo XVIII: Nuevas aportaciones a su estudio. Ajuntament de Barcelona, 2009.

PIERA, Mònica; NADAL, Xavier (Coords.): Història i ciència al servei de l'estudi del moble : caixes policromades i altres mobles del segle XVI.  Associació per a l’estudi del moble i Museu d’Arts decoratives, 2013.

 

 

Nota bibliogràfica CERÀMICA

 

Alexandre Cirici, Ramon Manent, Ceràmica catalana, edicions Destino, Barcelona, 1977.

Maria Dolors Giral Quintana, Trinidad Sánchez-Pacheco, Cerámica española, Summa Artis, vol. 42, Espasa-Calpe, Madrid, 1997.

Tsugio Mikami, The Art of Japanese Ceramics, Heibonsha, Tokyo, 1972.

Anne Gerritsen, The City of Blue and White: Chinese porcelain and the Early Modern World, Cambridge University Press, 2020.

 

 


Software

it is not planned