Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
2500239 Art History | OT | 3 | 2 |
2500239 Art History | OT | 4 | 2 |
You can check it through this link. To consult the language you will need to enter the CODE of the subject. Please note that this information is provisional until 30 November 2023.
There are no prerequisites, although it is advisable to have notions of English, French and Italian to consult the recommended bibliography.
To introduce students to the knowledge and analysis of the decorative arts in Europe and Spain in the 16th, 17th and 18th centuries and, more specifically, in the arts of drawing, engraving, silverware, furniture and ceramics. The aim is to achieve an awareness of the cultural and artistic importance of the object, understanding it as another manifestation of the art of the period and without relegating it to the category of minor art.
El dibuix. Prof. B.Bassegoda
1) Els materials i les tècniques del dibuix
2) Les tipologies del dibuix: Funcional o Autònom
3) Els grans mestres del dibuix
4) El dibuix hispànic i el dibuix català
5) El col·leccionisme de dibuix
El gravat a Europa i a Catalunya. Prof. Rafael Cornudella
Les tècniques tradicionals del gravat. - Els primers gravats en relleu. - Els orfebres i el gravat. Els primers gravats en buit. - Llibres xilogràfics i llibres tipogràfics il·lustrats. - Martin Schongauer. - La difusió del gravat a Catalunya. Els primers gravats calcogràfics a Catalunya. - El gravat a Itàlia. Els gravadors florentins. - Mantegna i el gravat. – Dürer, gravador total. - La influència de Durer: altres gravadors alemanys. - Lucas van Leyden. - El gravat i la il·lustració del llibre tipogràfic a Catalunya (s. XV i XVI). - Els gravats com a models per als pintors i escultors. - Marcantonio Raimondi i l’estandardització del gravat “de traducció”. - El gravat a Venècia. Campagnola. Ugo da Carpi i la xilografia al chiaroscuro. - Parmigianino pintor-gravador. El manierisme de Fontainebleau. - Repertoris decoratius, “mostres”, il.lustració dels tractats d’arquitectura. - Bellange i Callot a la Lorena. - Gravadors especialitzats i “pintors-gravadors” al segle XVII. Anton van Dyck i el gravat. - Rembrandt, l’apoteosi de l’autografia. - La tradició del burí a França: Claude Mellan, Robert Nanteuil. - Invenció i difusió de la mezzotinta. - Watteau i el gravat. La pintura galant, la pintura de gènere, l’estil rocaille i el gravat. - Piranesi i la seva influència - Continuïtat de la pràctica especialitzada del burí i del gravat “de traducció”. - El gravat a Catalunya en els segles XVII i XVIII. Miquel Sorelló i Pasqual Pere Moles.
L’ARGENTERIA. Prof. Marià Carbonell
El Mobiliari. Prof. M.Garganté
1) El moble com a contenidor: la caixa, l'arquimesa i la calaixera.
2) Habitar la casa: evolució d'un concepte (I): mobiliari de representació i sociabilitat.
3) Habitar la casa: evolució d'un concepte (II): mobiliari de privacitat.
4) Mobiliari religiós, més enllà del retaule: dels orgues a les calaixeres de sagristia.
5) El mobiliari representat en la pintura.
La Ceràmica: Prof. Ricard Bru
1) Tècniques i tradicions de la ceràmica.
2) Ceràmica europea en temps del Renaixement i del Barroc
3) Ceràmica dels segles XVI-XIX a l'Àsia Oriental
4) Ceràmica europea del segle XIX
5) Nous camins de la ceràmica artística moderna
For the most part, the course is based on lectures or theory given by the teacher. Scheduled tutorials are also contemplated to resolve specific doubts about the content of the subject.
Annotation: Within the schedule set by the centre or degree programme, 15 minutes of one class will be reserved for students to evaluate their lecturers and their courses or modules through questionnaires.
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Theoretical classes | 55 | 2.2 | 3, 4, 2, 10, 7, 8, 9, 11, 6 |
scheduled tutorials | 5 | 0.2 | |
study from the bibliography | 90 | 3.6 | 3, 4, 2, 10, 5, 1, 7, 8, 9, 11, 6 |
The evaluation will be carried out based on various evidences:
Five written exam tests at the end of each of the chapters of the syllabus charged to the various responsible teachers. In order to obtain a passing grade, it will be necessary to have passed all five parts of the agenda.
In the case of a single evaluation, these five parts will be the subject of a single examination that will cover the entire programme.
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
frist examen | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 2, 10, 5, 1, 7, 8 |
second examen | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 2, 10, 5, 1, 7, 8, 9, 11, 6 |
third, fourth and fifth written test | 60% | 0 | 0 | 3, 4, 2, 10, 5, 1, 7, 8, 9, 11, 6 |
Nota bibliogràfica DIBUIX:
Joseph Meder, The mastery of Drawing, Abaris Books, New York, 1978 (1ª ed. 1919).
Pierre Lavallée, Les techniques du dessin, Van Oest, Paris 1949.
André Béguin, Dictionnaire technique et critique du dessin, Oyez, Paris-Bruxelles 1978.
A.Petrioli Tofani-S.Prosperi Valenti, Il disegno, forme, tecniche, significati, Silvana, Milano, 1991.
G.Fusconi-A.Petrioli Tofani- S.Prosperi Valenti, Il disegno, i grandi collezionisti, Silvana, Milano, 1992.
C.Monbeig-Goguel ed., L’artiste collectioneur de dessin, Cinc Continents, Milan, 2006.
A.E.Pérez Sánchez, Historia del dibujo en España, Cátedra, Madrid, 1986.
La Col·lecció Raimon Casellas. Dibuixos i gravats del Barroc al Modernisme, MNAC, Barcelona 1992.
Marco Bussagli, Comment regarder le dessin. Histoire, evolution et techniques, Hazan, Paris, 2012.
Nota Bibliogràfica GRAVAT
Cornudella, Rafael, “Del final de l’Edat Mitjana a l’època de la Il·lustració”, a: L’art del gravat català, Barcelona, 2020, p. 25-71
Griffiths, Antony, Prints and Printmaking. An introduction to the history and techniques, Londres, 1980º
Hind, Arthur M., A History of Engraving and Etching from the 15th Century to the Year 1914, Londres, 1923
Hind, Arthur M., An Introduction to the History of Woodcut, 2 vols., Londres, 1935
Ivins, William M., Prints and Visual Communication, Cambridge (Mass.), 1953
Landau, David & Parshall, Peter, The Renaissance Print 1470-1550, New Haven i Londres, 1994
Mayor, A. Hyatt, Prints. The Metropolitan Museum of Art Guide to Collections, Nova York, 1964
Mayor, A. Hyatt, Prints and People. A social history of printed pictures, Princeton, 1971
Parshall, Peter & Schoch, Rainer (eds.), Origins of European Printmaking. Fifteenth-Century Woodcuts and their Public, catàleg de l’exposició, Washington, The National Gallery of Art, New Haven i Londres, 2005
Nota Bibliogràfica ARGENTERIA
S. Alcolea: Artes decorativas en la España cristiana, Ars Hispaniae, XX, Madrid, 1975.
A. Bonet Correa (ed.): Historia de las artes aplicadas e industriales en España, Madrid, 1982.
N. de Dalmases, D. Giralt-Miracle, R. Manent: Argenters i joiers de Catalunya, Barcelona, 1985.
A. Fernández, R. Munoa, J. Rabasco: Enciclopedia de la plata española y virreinal americana, Madrid, 1984.
Hernmarck, C. Custodias procesionales en España, Madrid, 1987.
Orfebrería de los siglos XV y XVI. Ed. Planeta-Agostini, Barcelona, 1989.
Orfebrería del siglo XVII, Ed. Planeta-Agostini, Barcelona, 1987.
Nota bibliogràfica MOBILIARI:
FEDUCHI, Luis: Historia del mueble, Editorial Blume, 1986.
GIL FARRÉ, Núria (Coord.): El moble, també qüestió de dones. Associació per a l’estudi del moble i Museu d’Arts decoratives, 2022.
MAINAR, Josep: Vuit segles de moble català, Editorial Dalmau, 1989.
MASSOT, Mª Josep; CANTARELLAS, Catalina; MARTÍNEZ, Albert: El Moble a les Illes Balears: segles XIII-XIX. Institut Balear de Disseny, 1995.
PIERA, Mònica; SHELLY, Ana; MAYMÓ, Jaume (Coords.): El Moble del segle XVII a Catalunya i la seva relació amb altres centres europeus, Ajuntament de Barcelona, 2007.
PIERA, Mònica; SHELLY, Ana; MARSAL, Jordi (Coords.): El mueble del siglo XVIII: Nuevas aportaciones a su estudio. Ajuntament de Barcelona, 2009.
PIERA, Mònica; NADAL, Xavier (Coords.): Història i ciència al servei de l'estudi del moble : caixes policromades i altres mobles del segle XVI. Associació per a l’estudi del moble i Museu d’Arts decoratives, 2013.
Nota bibliogràfica CERÀMICA
Alexandre Cirici, Ramon Manent, Ceràmica catalana, edicions Destino, Barcelona, 1977.
Maria Dolors Giral Quintana, Trinidad Sánchez-Pacheco, Cerámica española, Summa Artis, vol. 42, Espasa-Calpe, Madrid, 1997.
Tsugio Mikami, The Art of Japanese Ceramics, Heibonsha, Tokyo, 1972.
Anne Gerritsen, The City of Blue and White: Chinese porcelain and the Early Modern World, Cambridge University Press, 2020.
it is not planned