Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits per matricular-se a aquesta asignatura, però es recomana haver aprovat i tenir un bon nivell de les assignatures de "Dret penal" i "Introducció al dret".
L'assignatura preten, en primer lloc, que l'alumne identifiqui l'abordatge institucional de la delinqüència com una decisió política complexa en la que intervenen diferents inputs o interessos en joc que van més enllà de l'eficacia en la seva prevenció. En segon lloc, que sàpiga identificar criticament els principis, motivacions, objectius, funcions i les ideologies que hi ha darrera de cada opció políticocriminal, per tal d'acabar el curs -en tercer lloc- sabent situar cadascuna de les diferents preses de decisions político-criminals (terrorisme, violència de gènere, drogues, petita delinqüència patrimonial, delinqüència sexual, etc...) en alguna de les tendències o models políticocriminals que la doctrina científica ha anat identificant en els darrers anys i que sigui molt conscient de les seves implicacions.
Activitat introductòria: La primera sessió es dedicarà a aclarir els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació de l'assignatura.
Classe teòrica: Les classes teòriques es dedicaran a desenvolupar el contingut teòric del respectiu tema del programa.
Treball individual: L'alumnat haurà de llegir la bibliografia indicada per cada tema de manera que, a partir de la intervenció del professor, pugui aprofitar-la per completar el programa de l'assignatura. Es tracta, en definitiva, que l'estudiant no es limiti a prendre apunts, sinó que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofundeixi en els coneixements.
Tallers/seminaris: Habitualment durant els tallers es treballarà amb algun material més pràctic per a resoldre o debatre algun problema o exercici relacionat amb els temes desenvolupats en la classe teòrica i reforçar els coneixements teòrics. Part dels tallers es destinaran a treballar de manera creativa i compartida les lectures obligatòries.
Atenció personalitzada: Durant el curs l'alumnat podrà disposar de tutories individualitzades per aclarir dubtes o comentar la seva progressió en l'avaluació continuada.
El model descrit es completarà amb conferències que es realitzaran al llarg del quadrimestre i en les quals participaran experts que aportaran experiència pràctica a propòsit d'alguns dels temes analitzats a l'aula.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 18 | 0,72 | 1, 3, 4 |
Tallers/Seminaris | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 6, 7, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual i de grup | 109 | 4,36 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Assistència. La assistència tant a les classes de teoria com a les de seminari és obligatòria. Per tant, un alumne que no assisteixi a un mínim del 80% de les classes no podrà ser avaluat. Les absències només poden justificar-se per raons mèdiques o altres de força major i per raons acadèmiques deuran ser prèviament autoritzades pel professorat. Es realitzaràn controls d'assistència a classe.
Puntualitat. Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida abans de la finalització, salvant causa degudament justificada.
Model d’avaluació
Avaluació continuada
En aquest cas, la nota de l'assignatura s'obtindrà avaluant 3 tipus d'activitats al llarg del semestre:
1) Activitats d'avaluació continuada
2) Prova final
Avaluació única
L'alumnat que opti per l'avaluació única haurà de superar un examen que constarà de 3 activitats a realitzar en el mateix dia en 1 hora i mitja:
1) Una prova teòrica avaluarà el nivell de comprensió i de coneixement de l'alumnat sobre les lectures i el contingut de les classes teòriques, així com la seva capacitat d'anàlisi i síntesi: 2 preguntes curtes a respondre per escrit en 20 minuts (pes sobre la nota final: 30%).
2) Una prova oral avaluarà la capacitat de l'alumnat d'aplicar els continguts teòrics del curs per a resoldre un cas pràctic i d'inferir els models d'intervenció adequats en funció d'una avaluació prèvia eficaç de necessitats. L'alumnat tindrà 40 minuts per a elaborar la resposta a l'aula (sense la possibilitat de consultar el material del curs) (pes sobre la nota final: 30%).
3) Un test d'opció múltiple avaluarà el nivell de coneixement de l'alumnat dels diferents temes de l'assignatura. L'alumnat tindrà 30 minuts per a completar el test (pes sobre la nota final: 40%).
Igual que la resta de l'alumnat, l'alumnat que opti per l'avaluació única tindrà dret a sol·licitar l'atenció del professorat responsable de l'assignatura, al llarg de tot el semestre, en l'horari establert per a les tutories.
Tant per a l'avaluació continuada com per a l'avaluació única, cada prova puntuarà de 0 a 10. Per a superar l'assignatura haurà d'obtenir-se un mínim de 5 punts en cadascuna de les activitats proposades. De noobtenir-se aquest mínim, en el període de recuperació es proposarà la realització d'una activitat de recuperació.
Participació a classe. Es valorarà positivament la participació de l'alumnat en classe que demostri l'assimilació dels continguts i la consecució dels objectius de l'assignatura.
Conductes fraudulentes: Un alumne que copiï a un examen tindrà un 0 en la prova i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una activitat en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe teòrica i als seminaris | Obligatòria | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9 |
Examen final (test) | 40% | 5 | 0,2 | 1, 3, 5, 6, 8 |
Prova teòrica | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Treball en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Bibliografia obligatòria
Tema 1: Aproximacions conceptuals: "Política criminal", "Criminologia", “Política Penal” i "Dret penal"
Materials de classe
Tema 2: Transformació de l'Estat i models de Política Criminal
Tema 3: Els límits de la Política Criminal en un Estat social, democràtic i de dret
Materials de classe
Tema 4: Característiques de la Política Criminal contemporània: la crisi del welfarisme penal
Tema 5: Tendències del Dret Penal contemporani a Espanya: Dret penal de l'enemic, Dret penal de l'amic, Dret penal securitari i Dret penal del risc
Materials de classe
Tema 6: La influència de la Criminologia en la Política Criminal
Welsh, B. C. i Farrington, D. P. (2011). Evidence-based crime policy. Dins M. Tonry (Ed.),The Oxford Handbook of Crime and Criminal Justice (pp. 60-92). Oxford University Press
Tema 7: La influència dels mitjans de comunicació en la Política Criminal i la funció dels grups de pressió
Tema 8: La influència dels Organismes supranacionals en la Política Criminal
Materials de classe
Tema 9: Les polítiques criminals a nivell autonòmic i local
Tema 10: Política Criminal judicial i penitenciària
Tema 11: Tendències de la Política Criminal contemporània: el paradigma restauratiu
Bibliografia recomanada
Altra bibliografia d'interès
Programes informàtics generalistes (Paquet Microsoft Office)