Logo UAB
2023/2024

Nacions i Nacionalismes en el Món Contemporani

Codi: 100386 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500501 Història OT 4 0
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies OT 3 2
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies OT 4 1
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Victor Aparicio Rodríguez
Correu electrònic:
victor.aparicio@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Cap en especial.


Objectius

"Nacions i nacionalismes en el món contemporani" té com a objectiu mostrar la importància del fet nacional a la societat contemporània. Adquirir un coneixement sòlid sobre el procés de formaciò de les nacions, tenint en compte les diferents interpretacions i els debats historiogràfics sobre el fet nacional i la formació dels estats a l'época contemporània.

Analitzar els canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i cultuals de diferents països i estats al món.


Competències

    Història
  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Avaluar críticament les fonts i els models teòrics per analitzar les diverses etapes històriques.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Història, Política i Economia Contemporànies
  • Discriminar els sistemes governamentals de presa de decisions en diferents contextos socials i polítics, des de mitjans del segle XX fins als nostres dies, tant pel que fa a marcs estatals com subestatals o supraestatals.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Identificar i utilitzar apropiadament fonts d'informació per a la recerca històrica, especialment sobre règims polítics contemporanis.
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  6. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  7. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  8. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  9. Sintetitzar críticament les diverses explicacions historiogràfiques sobre l'aparició i evolució dels règims polítics en l'època contemporània.
  10. Sintetitzar críticament les diverses explicacions historiogràfiques sobre l'aparició i l'evolució dels règims polítics en l'època contemporània.
  11. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.

Continguts

TEMA 0 - Nació i nacionalisme al món contemporani: una presentació.

TEMA 1 - Nació, una categoria històrica de la contemporaneïtat. Una aproximació teòrica i metodològica al fet nacional contemporani.

TEMA 2 - Evolució de les formacions de les nacions i els Estats.

TEMA 3 - La nació i l'Estat: anàlisi de les estructures politicoadministratives.

TEMA 4 - Nacions i nacionalismes a l'era postmoderna.

TEMA 5 - Descripció i comparació del fet nacional de diferents parts del món i en diverses èpoques.


Metodologia

Les classes teòriques estan dirigides a analitzar críticament el passat, la naturalesa del discurs històric i la funció social de la ciència històrica, a més de descriure les estructures socials i polítiques de les zones mundials que caracteritzaran el fet nacional i avaluar críticament els models polítics dels Estats contemporanis. Tot això complementat amb unes sessions de debat sobre les lectures obligatòries.

Les activitats supervisades són tutories que representen sessions per resoldre dubtes i mantenir discussions sobre continguts específics de la matèria, alhora que se supervisen els diferents exercicis d’autoaprenentatge.

Les activitats autònomes representen l'estudi personal per a la integració dels coneixements adquirits (realització d'esquemes, mapes conceptuals, resums, lectura de textos, redacció de treballs, preparació de comentaris orals i cerca d'informació bibliogràfica).

Es destinarà aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe a permetre que els estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 39 1,56 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11
Sessions de discussió 6 0,24 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Exercisis d'aprenentatde 12,5 0,5 1, 2, 3, 4, 5, 7, 11
Tutoria 7 0,28 1, 2, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball personal 60 2,4 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11

Avaluació

-Avaluació continuada-

La matèria s'avaluarà aplicant els procediments següents:

-La participació i l'actitud a classe (10%). Es refereix a la presència a l'aula acompanyat dels comentaris que es fan als debats a classe, especialment els que tenen a veure amb les lectures obligatòries. S'avalua a través d'un full d'observacions del professor que queda com a evidència de la feina feta.

-Presentacions en debat (20%): es tracta de presentar una de les lectures obligatòries a classe. S'avalua a través d'un full d'observacions del professor, que queda com a evidència de la feina feta.

-Proves escrites (40%): a les proves escrites es tracta de demostrar la correcta assimilació dels continguts vistos a classe i a les lectures obligatòries.

-Treball escrit (30%): el treball pot tractar qualsevol aspecte relacionat amb la temàtica del curs, prèvia aprovació de l'elecció del tema per part del professor.

Els darrers dies del curs hi haurà una recuperació per a aquells/es alumnes que no tinguin aprovat el conjunt del curs amb la suma de les diferents notes. Aquesta recuperació consistirà en una prova de síntesi on s'avaluaran els coneixements sobre totes les lectures fetes i els diferents aspectes tractats a classe. Independentment del seu resultat, només constarà el cinc a l'acta com a nota en cas d'haver-la superat.

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió. L'estudiant rebrà la qualificació de no avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.

En cas que l'estudiant dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació determinat, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que se'n pugui derivar. En cas que es verifiquin diverses irregularitats als actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment, se n'adaptarà el format (sense alterar-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es faran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà per assegurar-se l'accés de l'estudiant a aquests recursos o oferirà altres alternatius que estiguin al vostre abast.

 

-Avaluació única-

S'obre la possibilitat de presentar-se a una Avaluació Única, que l'estudiant haurà de sol·licitar en les dates previstes: del 12 al 23 de febrer.

La data de l'avaluació única es fixará a principis de curs, i en ella l'estudiant haurà de:

    .Realitzar la prova escrigui correspondent (40% de la qualificació final).

    .Lliurar un treball de síntesi crítica de totes les lexgures obligatòries (20%).

    .Lliurar el treball d'estudi de cas que l'estudiant hagi decidit fer (30%).

    .lliurar una ressenya d'un dels llibres que apareixen a la bibliografia de l'assignatura (10%).

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens 40% 3 0,12 2, 4, 9, 10, 11
Participació 10% 2,5 0,1 1, 2, 4, 11
Presentacions 20% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Treballs escrits 30% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 7, 11

Bibliografia

-Álvarez Junco, J., “Hobsbawm sobre nacionalismo”, Historia Social, 25, pp. 179-187.

-Álvarez Junco, J., Dioses útiles. Naciones y nacionalismos, Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2016.

-Anderson, B., Comunitats imaginades: reflexions sobre l'origen i la propagacio del nacionalisme, Valencia: Universitat de València, 2005.

-Billig, M., “El nacionalismo banal y la reproducción de la identidad nacional”, Revista Mexicana de Sociología, Vol. 60, No. 1 (Jan. - Mar., 1998), pp. 37-57.

-Billig, Michael, Nacionalismo banal, Madrid: Capitán Swing, 2014.

-Castells Arteche, L. y Pérez Pérez, J.A., “Nacionalismo, construcción nacional y violencia”, en Beramendi, J., Cabo, M., Fernández, L. e Iglesias, A. (eds.), La nación omnipresente. Procesos de nacionalización en la España contemporánea, Granada: Comares, 2020, pp. 39-63.

-De Blas Guerrero, Andrés (dir.), Enciclopedia del nacionalismo, Madrid: Tecnos, 1997.

-De Riquer i Permanyer, B., “La débil nacionalización española del siglo XIX”, Historia Social, 20 (Autumn, 1994), pp. 97-114.

-Draper, T. El nacionalismo negro en Estados Unidos, Madrid: Alianza Editorial, 1972.

-Fusi, J.P., La patria lejana. El nacionalismo en el siglo XX, Madrid: Taurus, 2003.

-Gellner, E.,Naciones y nacionalismo, Madrid: Alianza, 1988.

-Guibernau, M., Los nacionalismos, Barcelona: Ariel, 1996.

-Hobsbawm, Eric, Naciones y nacionalismo desde 1780, Barcelona: Crítica, 1997 [1990].

-Molina Aparicio, F., “La nación desde abajo. Nacionalización, individuo e identidad nacional”, Ayer, 90 (2013), pp. 39-63.

-Núñez Seixas, X.M., Movimientos nacionalistas en Europa. Siglo XX, Madrid: Síntesis, 1998.

-Smith, A. D., La identidad nacional, Madrid: Trama Editorial, 1997 [1991].


Programari

Cap.