Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 | 1 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 | 1 |
2500501 Història | OT | 4 | 1 |
2503702 Ciències de l'Antiguitat | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Cap.
El principal objectiu de l'assignatura és el de situar el gènere al mateix nivell que altres variables com l'estatus socioeconòmic o l'etnicitat a l'hora d'explicar la configuració social de les quatre grans civilitzacions del món antic (Mesopotàmia, Egipte, Grècia i Roma). En acabar l'assignatura, l'alumnat haurà de ser capaç d'explicar aquestes civilitzacions a partir del concepte treballat a classe de la interseccionalitat. A més haurà de poder identificar si en un text acadèmic de referència s'usa o no perspectiva de gènere.
Al llarg de l'assignatura es desenvoluparan cinc grans blocs. El primer oferirà una panoràmica teòrica, metodològica i historiogràfica. Els materials treballats en aquest bloc serviran de base per treballar els següents. Els blocs 2 a 5, en canvi, se centraran en els temes més àmpliament debatuts dins els estudis de gènere. En cada bloc es discuriran exemples de les quatre grans civilitzacions del món antic (Mesopotàmia, Egipte, Grècia, Roma) a partir de fonts primàries i fonts secundàries. El curs, doncs, s'articularà a partir d'una aproximació temàtica, i no pas d'un fil cronològic o geogràfic. D'aquesta manera s'afavoriran les comparacions entre diverses realitats del món antic i entre les aproximacions historiogràfiques que s'han fet a diferents casos d'estudi. L'objectiu doncs serà afavorir la perspectiva crítica i de gènere.
Tema 1. Tendències historiogràfiques en l'estudi del gènere a l'antiguitat.
Tema 2. L'estudi del treball amb perspectiva de gènere.
Tema 3. La construcció d’estereotips i d’ideals de feminitat des de la masculinitat hegemònica.
Tema 4. Relacions de parentiu i cures.
Tema 5. Sexualitat i prostitució.
La metodologia docent de l'assignatura incorpora tres tipus d'activitat:
(1) Classes teòriques: on es propiciaran espais de debat i reflexió teòrica i metodològica.
(2) Pràctiques d'aula: on es treballaran en grup, a inici de curs, una selecció de lectures. I també es discutirà la confecció de les cartel·les de museu, una de les activitats avaluatives.
(3) Seminaris. A la segona meitat del curs es programaran tres seminaris impartits per persones expertes en estudis de gènere aplicats al món antic per afavorir el coneixement de primera mà de persones expertes i la pluralitat de veus. Un dels seminaris serà síncron i, si les circumstàncies sanitàries ho permeten, presencial (si no, es farà en format virtual). Els altres dos seran asíncrons.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials | 90 | 3,6 | 4, 7, 8, 9, 22, 23, 24, 25, 26, 36, 37, 41 |
Seminaris | 30 | 1,2 | 1, 5, 10, 19, 20, 21, 31, 33, 34, 39, 40, 42 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula | 30 | 1,2 | 2, 3, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 27, 28, 29, 30, 32, 35, 38, 41, 43 |
L'avaluació continuada de l'assignatura s'articula a partir de les següents activitats avaluatives:
● Lectures - I: lectura d'un article/capítol acadèmic + exposició oral grupal a classe (5% de la nota final)
● Lectures - II: prova escrita a partir de la lectura de quatre articles/capítols acadèmics (15% de la nota final)
● Comentari de fonts primàries/secundàries (25% de la nota final)
● Cartel·la de museu amb perspectiva de gènere (15% de la nota final)
● Examen final (40% de la nota final)
Per al comentari i la cartel·la caldrà tenir en compte aquestes indicacions sobre com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Després de la publicació de les qualificacions de cadascuna de les activitats s'establirà un calendari de revisió de les qualificacions per a l'alumnat. L'única activitat d'avaluació recuperable és l'examen final. L'alumnat serà qualificat com a "No avaluable" i no podrà presentar-se a recuperació si la nota mínima del conjunt de l'avaluació continuada és de 4 o inferior. Per poder fer aquesta mitjana cal que l'examen tingui també una nota mínima de 4.
Avaluació única
L'alumnat que s'aculli a l'avaluació única haurà de dur a terme les següents activitats avaluatives, que tindran aquesta ponderació:
● Comentari de fonts primàries/secundàries (30% de la nota final)
● Cartel·la de museu amb perspectiva de gènere (20% de la nota final)
● Examen (50% de la nota final)
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació queper l’avaluació continuada. Per tant, només serà recuperable l'examen.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cartel·la de museu - perspectiva de gènere | 15% | 0 | 0 | 5, 30, 32, 33, 35, 38 |
Comentari - fonts primàries i secundàries | 25% | 0 | 0 | 1, 10, 19, 20, 21, 31, 34, 39, 40, 42 |
Examen | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 27, 28, 29, 41, 43 |
Lectures I | 5% | 0 | 0 | 22, 23, 24, 25, 26 |
Lectures II | 15% | 0 | 0 | 4, 7, 8, 9, 36, 37, 41 |
Durant el curs es facilitaran lectures específiques i es donaran orientacions sobre revistes i publicacions periòdiques on es discuteixen alguns dels temes concrets que es tractaran. A continuació recollim alguns dels volums que poden ajudar a l'alumnat a dotar de més context o aprofundir en cadascun dels quatre àmbits (Mesopotàmia, Egipte, Egeu, Roma) que es treballaran en els diferents blocs. Donades les característiques del curs, no hi ha un manual que es pugui prendre com a referència.
Budin, Stephanie Lynn / Turfa, Jean MacIntosh (eds.), 2016: Women in Antiquity, Oxon / New York.
Calvo Maturana, Antonio / Martínez Maza, Clelia / Ortega Cera, Ágata / Prieto Borrego, Lucía, 2022: Fuentes para el estudio de la historia de las mujeres. Granada: Editorial Comares.
Cenerini, Francesca, 2009: La donna romana: modelli e realtà, Bologna.
Chavalas, Mark, 2014: Women in the Ancient Near East, Oxon / New York.
Graves-Brown, Carolyn, 2010: Dancing for Hathor. Women in Ancient Egypt, London / New York.
Iriarte, Ana, 2002: De amazonas a ciudadanos. Pretexto ginecocrático y patriarcado en la Grecia antigua, Madrid.
Iriarte, Ana, 2020: Feminidades y convivencia política en la antigua Grecia, Madrid.
James, Sharon L. / Dillon, Sheila (ed.), 2012: A companion to women in the ancient world, Blackwell.
Justel, Josué Javier / Garcia-Ventura, Agnès (eds.), 2018: Las mujeres en el Oriente cuneiforme, Alcalá de Henares.
Loraux, Nicole, 2004: Las experiencias de Tiresias (Lo masculino y lo femenino en el mundo griego), Barcelona.
Middleton, Guy D., 2023: Women in the ancient Mediterranean world : from the Palaeolithic to the Byzantines, Cambridge, Cambridge University Press.
Mañas, Irene, 2019: Las Mujeres y las relaciones de género en la antigua Roma, Madrid.
Milledge Nelson, Sarah, 2006: Handbook of Gender in Archaeology, Lanham, Maryland.
Molas, Dolors (ed.), 2002: Vivir en femenino. Estudio de mujeres en la antigüedad, Barcelona.
Molas, Dolors (ed.), 2007: Violencia deliberada: las raíces de la violencia patriarcal, Madrid.
Morant, Isabel / Ríos, Rosa E. / Valls, Rafael, 2023: El lugar de las mujeres en la historia, València, Publicacions de la Universitat de València.
Picazo, Marina, 2008: Alguien se acordará de nosotras. Mujeres en laciudad griega antigua, Barcelona.
Pomeroy, Sarah, 1987: Diosas, rameras, esposas y esclavas, Madrid.
Robins, Gay, 1996: Las mujeres en el antiguo Egipto, Madrid.
Rodó de Zárate, Maria, 2021: Interseccionalitat: desigualtats, llocs i emocions, Manresa.
Serafim, Andreas / Kazantzidis, George / Demetriou, Kyriakos, 2022: Sex and the ancient city: sex and sexual practices in Greco-Roman Antiquity, Berlin / Boston, De Gruyter.
Stol, Marten, 2016: Women in the Ancient Near East, Berlin.
Zsolnay, Ilona (ed.), 2017: Being a Man: Negotiating Ancient Constructs of Masculinity, London / New York.
Word / pdf (acrobat reader)