Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OB | 3 | 2 |
2500501 Història | OT | 4 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Lectura en anglès. Maneig d'eines informàtiques de dibuix.
-Conèixer l'estat de la qüestió dels estudis arqueològics sobre les pràctiques agràries medievals.
-Relacionar les recerques arqueològiques amb les grans qüestions historiogràfiques sobre les pràctiques agràries i les pagesies medievals i preindustrials, en general.
-Conèixer les característiques generals de les agricultures medievals i els registres arqueològics i textuals que les fan recognoscibles.
-Familiaritzar-se amb les tècniques pròpies de l'estudi dels espais agraris, específicament d'època medieval.
Teoria
1.Introducció: Per què una arqueologia de les pagesies i de les pràctiques agràries medievals? L’arqueologia agrària i la historiografia sobre l’Edat Mitjana
2. Pagesos i pràctiques agràries a l’alta edat mitjana i en les societats feudals.
3. Pagesos y espais agraris a al-Andalus
4.Les hortes fluvials d’al-Andalus
5. L’impacte de les conquestes feudals: transformacions dels espais agraris andalusins i la creació de nous espais agraris de colonització
Pràctiques d'aula
Elaboració d’un projecte de recerca arqueològic sobre espais i pràctiques agràries medievals
Pràctiques de camp
Realització d'una activitat de camp i del corresponent informe
Dirigides: classes teòriques i pràctiques
Supervisades: plantejament i resolució d'exercicis pràctics; realització de les pràctiques de camp.
Autònomes: llegir i interpretar estudis arqueológics sobre pràctiques i espais agraris; desenvolupar la capacitat d'anàlisi i de síntesi; comunicar oralment i per escrit; fer exercicis teòrics i pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques; sessions pràctiques i seminaris | 40,5 | 1,62 | 1, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 15, 17, 19, 28, 31, 34 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories d'orientació per a la confecció dels treballs | 25 | 1 | 2, 3, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 18, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 31 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal; preparació presentacions orals i treballs escrits; seguiment de treballs; informes de les pràctiques de camp | 75 | 3 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
1. Una prova escrita (Teoria): 40% de la nota final
2. Un exercici pràctic (PAUL): 40% de la nota final
3. Un informe de les pràctiques de camp: 20% de la nota final
La mitjana mínima per aprovar l'assignatura és de 5. Les notes inferiors a 3,5 no sumaran en el càlcul de la mitjana final i no permetran accedir a la recuperació.
Cal aprovar amb un 5 la prova escrita de teoria.
L'estudiant que no realitzi tots els exàmens d'avaluació programats o no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per un valor mínim corresponent a un 60% de la nota final serà qualificat amb un "No avaluable", i no es podrà presentar a la recuperació.
Les pràctiques de camp no es podran recuperar.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, s'informarà l’alumnat a del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe pràctiques de camp | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
Prova 1 (teoria) | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 12, 17, 19, 20, 30, 31 |
Prova 2 (exercici pràctic) | 40% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 34 |
Ballesteros Arias, P.; Kirchner, H.; Eiroa, J.; Fernández Mier, M.; Ortega Ortega, J.; Quirós Castillo, J.A.; Retamero, F.; Sitjes, E.; Torró, J.; Vigil-Escalera Guirado, A. 2010, "Por una arqueología agraria de las sociedades medievales hispánicas. Propuesta de un protocolo de investigación". En H. Kirchner (ed.) Por una arqueología agraria: perspectivas de investigación sobre espacios de cultivo en las sociedades medievales hispánicas. Archeopress, Oxford. 2010, p. 185-202
Baydal, Vicent, Esquilache, Ferran, eds. (2023), La herencia reconstruida. Crecimiento agrario y transformaciones del paisaje tras las conquistas de al-Andalus (siglos XII-XVI), Universitat Jaume I, Castelló de la Plana.
Esquilache, Ferran (2021) "Més enllà de la ‘revolució verda’. El paper dels cultius en la formació de l’agrosistema andalusí", E. Vicedo-Rius (ed.), Cultius, especialització i mercats, Lleida: Institut d’Estudis Ilerdencs, 2021, 21-48.
-Fernández Mier, Margarita (2018) "De la Arqueología del paisaje a la Arqueología Agraria". Juan Antonio Quirós Ed. Treinta años de arqueología medieval en España. Oxford: Archaeopress, 2018: 225-270.
-Kirchner, Helena (2020) "Arqueología del campesinado en época alto medieval. Reflexiones y propuestas". Imago Temporis Medium Aevum 14: 462-497
-Miret Mestre, Josep (2008) "L'experimentació sobre sitges tradicionals. Aportacions de l'arqueologia i l'agronomia". Revista d'Arqueologia de Ponent, núm.18, p. 217-240
-Quirós, J.A. ed. (2016) Social complexity inEarly Medieval rural communities. The North-Western Iberia. Archaeopress, Oxford
-Torró, Josep, Enric Guinot, eds (2012) Hidráulica agraria y sociedad feudal. Prácticas, técnicas, espacios, PUV, València.
-Torró, Josep, Enric Guinot, eds (2018), Trigo y ovejas. El impacto de las conquistas en los paisajes andalusíes (siglos XI-XVI), PUV,València.
-Vigil, Alfonso et al (2013), Horrea, barns and silos. Storage and incomes in Early Medieval Europe. Bilbao. (Documentos de Arqueología Medieval, 5).
*