Logo UAB
2023/2024

Filosofia de la intel·ligència artificial

Codi: 100315 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia OT 3 1
2500246 Filosofia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Pilar Dellunde Clave
Correu electrònic:
pilar.dellunde@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Maria Pilar Dellunde Clave

Prerequisits

L'assignatura no té cap prerequisit.


Objectius

Pot crear una màquina? Pot pensar, tenir emocions? La intel·ligència artificial és present en la nostra quotidianitat, en la ciència, en l’art, i malauradament també en la guerra. Quines preguntes i reflexions ens fem des de la filosofia? Necessitem lògiques alternatives per a la representació d’aquests nous coneixements? En aquest curs reflexionarem filosòficament sobre la intel·ligència artificial, sobre els límits ètics de la seva aplicació, i sobre les possibilitats de dissenyar una intel·ligència artificial general. Una nova societat on persones i agents d’intel·ligència artificial convivim creant comunitats amb normes i potencialitats completament diferents de les que hem viscut fins ara, necessita tota la intel·ligència de les humanitats per fer front als nous reptes. T’apuntes a crear aquests alfabets de futur?


Competències

    Filosofia
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Utilitzar la simbologia i els procediments de les ciències formals en l'anàlisi i la construcció d'arguments.

Resultats d'aprenentatge

  1. Construir arguments filosòfics amb rigor.
  2. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  3. Exposar els conceptes propis de la història de la filosofia
  4. Formalitzar arguments de qualsevol procedència i calcular-ne la correcció lògica.
  5. Formular objeccions i contraobjeccions amb correcció lèxica, precisió conceptual i coherència argumentativa.
  6. Reconèixer i utilitzar les diverses formes de raonament presents en la història de la filosofia.

Continguts

  1. Què és la Intel·ligència Artificial (IA)? Màquines i algoritmes. IA simbòlica vs. IA subsimbòlica
  2. Reptes ètics, socials i epistemològics de l'aprenentatge automàtic.
  3. Perspectiva de gènere en IA.
  4. Reflexions sobre la creativitat de les IA.
  5. Representació del coneixement, llenguatge natural i explainability.
  6. Roboètica.
  7. Perspectives futures. Es possible una IA general?

Metodologia

  • Combinació de classes teòriques i pràctiques.
  • Discussió de casos de estudi.
  • Resolució conjunta d'exercicis.
  • Ús de la ciència-ficció per treballar la creativitat filosòfica.
  • Activitats d'autoaprenentatge.
  • Jocs de rol immersius de naturalesa filosòfica.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctica colaborativa de Filosofia Aplicada 40 1,6 2, 3, 5, 6
Taller de creativitat filosófica 40 1,6 1, 3, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Estudi de les nocions bàsiques de IA i representació del coneixement 30 1,2 1, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos de Filosofia de la IA 24 0,96 1, 2, 6

Avaluació

L'avaluació es planteja de dues formes:

Avaluació continuada: consistirà en activitats avaluatives setmanals de tres tipologies diferents, reflexions filosòfiques sobre estudis de casos, activitats d'aprenentatge basat en reptes (treballs en grup) i exercicis en un taller de creativitat filosòfica utilitzant la ciència-ficció, textos filosòfics i jocs de rol. Totes les activitats avaluatives tindràn el mateix valor, la nota final de l'alumne/a serà la mitjana de les 8 millors pràctiques en les que hagi participat. Per poder-se presentar a l'avaluació continuada, l'alumne/a haurà d'haver-se presentat com a mínim a 8 pràctiques. Les pràctiques no es podran recuperar. Si no s'arriba aquest mínim, l'alumne/a no haurà superat l'avaluació continuada i si compleix les condicions, haurà de presentar-se a la recuperació (veure l'apartat Recuperació)

Avaluació única: consistirà en el lliurament per escrit (amb un valor en la nota final del 25%) i la defensa oral (amb un valor en la nota final del 25%) de reflexions filosòfiques sobre estudis de casos, i d'una prova de síntesi (amb un valor en la nota final del 50%) de tota la matèria donada en el curs. Aquesta avalació tindrà lloc del 8 al 19 de gener de 2024 (l'alumnat que s'hi vulgui acollir haurà de comunicar-ho prèviament a travès d'un formulari, del 18 de setembre al 6 d'octubre de 2023.

Recuperació: per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (avaluació continuada ) o bé lliurar totes les proves previstes (avaluació única). Per participar al procés de recuperació l’estudiant ha d'haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s'informarà l'alumnat (via Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir, i aquest acte d'avaluació no serà recuperable. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Definicions dels conceptes fonamentals. 33% 4 0,16 1, 4, 6
Practica collaborativa de Filosofia Aplicada 33% 4 0,16 1, 2, 5
Taller de creativitat filosòfica 34% 8 0,32 1, 2, 3, 5, 6

Bibliografia

  1. Johan van Benthem, Modal Logic for Open Minds, Center for the Study of Language and Information, 2000.
  2. Johan van Benthem, Hans van Ditmarsch, Jan van Eijck, Jan Jaspars, Logic in Action, Center for the Study of Language and Information, 2016.
  3. Margaret A. Boden, AI: Its nature and future, Oxford University Press, 2016
  4. Jack Copeland, Artificial Intelligence: A Philosophical Introduction, Wiley-Blackwell, 1993. 
  5. Pedro Messeguer, Ramón López de Mantaras, Inteligencia Artificial, Editorial CSIC, 2017.
  6. Nick Smith, Vagueness and degrees of truth, Oxford University Press, 2013.
  7. Stuart Russell, Peter Norvig, Artificial Intelligence: A Modern Approach, 3rd edition, Prentice Hall Press, 2009.
  8. Alan Turing, Computing Machinery and Intelligence, Mind, Issue 236, pp. 433-460, 1950. 
  9. Mark Coeckelberg, Ética de la inteligencia artificial, 1a edició, Cátedra, 2018
  10. Mark Coeckelberg, Robo Ethics, MIT Press, 2022.

Programari

Cap programari